Paard kreeg trap, aansprakelijkstellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ifever90
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-11-19

Paard kreeg trap, aansprakelijkstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 20:40

Goedendag paardenvrienden/dinnen,

Mijn oude account kwam ik niet meer in, bij deze dus een heel nieuw account. Mogelijk kan ik jullie advies gebruiken!

Afgelopen dinsdag heeft mijn paard kleine kwpn van van een (op dat moment 2 dagen nieuwe pony op stal 4 jaar net gecastreerd) ander grote pony (net geen paard) mogelijk een trap gehad op haar neus.

Kleine situatie paddock van 20x20 verdeelt in 2 losse paddocks met dubbel midden draad incl stroom ene kant bestaand clubje van 3, paard 29 jaar (de mijne), 6 jarige grote pony en 5 jarige Shetlander al lange tijd goed bij elkaar. Andere kant nieuwe pony alleen. Normaal heeft het clubje van 3 de volledige paddock maar nu onverwachts die nieuwe op stal was dit de oplossing om toch alles buiten te hebben.

Feiten
- de trap heeft ze gehad (hoef afdruk stond in haar neus)
- 6 jarige pony en nieuwe pony erg aan elkaar gewaagd ook met draadje er tussen steigeren stampen ect)
- Mijn paard die er tussen stapt om ze uit elkaar te houden
- Wij waren niet aanwezig op dat moment, dus niemand heeft de daadwerkelijke klap gezien (tussen de laatste aanwezige die foto deelde dat ze rustig bij elkaar stonden, wat uiteindelijk een foto is dat je ziet dat mijn paard er bewust ter stoppen/bescherming tussen staat) zat 20 min dat de eigenaar zelf op stal kwam en het nieuwe paard met gescheurd deken, benen vast in beenkoorden en draad kapot ze uit de paddock gehaald heeft.

Nu ben ik omdat ik bang was voor een gebrokenneus naar de kliniek gegaan, dikke rekening en als de klap 4 mm hoger was zou haar neus gebroken zijn en door de inpact die geweest is had het dan einde verhaal geweest voor mijn trouwe ouwe. Heftig en niet tof.

Nu heb ik de eigenaren gesproken en gevraagd voor het vergoeden van de rekening via de verzekering WA. Rede de onrust is ontstaan door hun nieuwe paard en de kans is groot dat hij de klap uit gedeeld heeft (benen vast in beenkoorden, draad kapot ect)

Zij geven nu aan niet te willen betalen, bewijs maar dat het die van ons was, het kan ook die andere geweest zijn. Volledig hakken in het zand. Afijn zelfs het woord rechtszaak werdt er al in gegooid. Heel aanvallen en niet verwacht zeker niet omdat we zo “knus” staan. Uiteindelijk hebben ze aangegeven de WA verzekering maandag te bellen maar als die zeggen nee, dan kan ik fluiten naar mijn centen.

Komende 2 weken nog extra zorg, medicijnen, aangepast extra special slobber voer ect.

Afijn morgen informeer ik mijn verzekering, ik vind niet dat ik voor deze rekening op hoef te draaien (mijn verloren uren voor mijn eigen bedrijf niet meegerekend en overige kosten ook niet) en de extra zorg zijn al voor mijn rekening.

Maar mogelijk zitten hier al experts en of ervaringsdeskundige? Hoe groot is de kans dat een WA dit weigert? En als het echt tot rechtsgang gaat?

Als er iets niet duidelijk is vul ik dit natuurlijk met alle liefde aan!

Hartelijk dank groet Sofie

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard kreeg trap, aansprakelijkstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:43

Omdat het voor je zelf al niet 100% duidelijk is en er geen bewijs is dat hun paard het daadwerkelijk gedaan heeft.....schat ik de kans klein in voor je :( dit zijn wat dat betreft erg lastige situatie's juridisch gezien....

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:46

Sowieso gaat de WA dit weigeren, aangezien een paard geen auto is. :+ Ik neem aan dat je bedoelt dat ze het op de AVP moeten verhalen?
Verder begrijp ik het wel. Niemand weet welk paard het daadwerkelijk gedaan heeft, het zijn allemaal vermoedens. Voor hetzelfde geld stond jouw paard er inderdaad tussen maar heeft de 6-jarige uitgehaald en per ongeluk jouw paard geraakt.
En heel eerlijk? Ik hoop dat de verzekering zoiets inderdaad niet uitbetaald. Omdat er niets bewezen is, als alles maar zomaar uitbetaald wordt kun je van alles claimen en daar betaal ik uiteindelijk ook weer aan mee omdat de premies hoger worden (en in meer dan 25 jaar nog nooit iets geclaimd).

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:47

Ik denk ook dat het heel moeilijk gaat worden gezien niemand heeft gezien wat er gebeurde. Het is daardoor ook niet duidelijk welk paard getrapt heeft. Kan ook een paard geweest zijn uit zijn eigen clubje.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:48

Je paard kan net zo goed een klap van een uit z'n eigen groepje gehad hebben, ik vind de ruimte waarin je 3-4 paarden samen zet erg erg klein en een onbedoeld botsen of ander ongelukje is zo gebeurd. Geen getuige is geen bewijs. Plus het is wel een beetje een risico als je paarden bij elkaar zet dat er s een een tik krijgt. - en dan zeg ik niet dat je paarden niet samen moet zetten ;)

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard kreeg trap, aansprakelijkstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:51

Wow, dit is echt gewoon een risico van paarden bij elkaar houden. Superkak, maar kan gebeuren.
Als je niet wil dat er iets gebeurt moet je hem inwikkelen in bubbeltjesfolie en op stal houden. Ik zou in zo'n situatie ook echt niets aan je betalen. Klinkt hard, maar dit soort dingen gebeuren en je hebt serieus 0,0 bewijs.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:52

Onduidelijk verhaal . Maar!! Een nieuw dier ergens plaatsen in een 10-20 stukje en met een enkele draad er tussen is vragen om problemen . Vervelend voor je paard maar er is inderdaad geen enkel bewijs dat de nieuwe het heeft gedaan. De nieuwe had hier nooit zonder toezicht achtergelaten moeten worden dus neem je verlies, fijn at het goed af is gelopen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:53

Zoals je zelf al zegt; niemand was erbij dus al niet 100 % duidelijk wie de trap heeft uitgedeeld.
Daarnaast zeg je ook dat de 6 jarige grote pony en de nieuwe elkaar ook flink aan het uitdagen waren, waardoor die van jouw er tussen is gaan staan. Voor hetzelfde geld is het toch die 6 jarige geweest die uitgehaald heeft naar de nieuwe en heeft daarbij die van jouw vol op de neus geraakt. Die stond er tenslotte tussen. Door die commotie kan de nieuwe daarop zo geschrokken zijn dat die vast is komen te zitten in het draad ( bv omdat die van schrik een flinke bok gaf of ook een trap uitdeelde.

Juridisch dus lastig, omdat er al een scenario ligt die de mogelijkheid biedt dat de nieuwe helemaal niet de gewraakte trap heeft uitgedeeld.

hun verzekering gaat sowieso nee zeggen, aangezien het niet duidelijk is of die van hun idd getrapt heeft. Het is tenslotte heel goed mogelijk dat de 6 jarige de trap heeft uitgedeeld.

En wat Goof al zegt; dat is ook wel een beetje het risico met paarden bij elkaar, zeker als er op zo'n piepkleine ruimte een nieuwe geintroduceerd wordt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-12-19 20:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:53

Dit was geen geschikte ruimte/omheining om een nieuwe te introduceren. Ze gaan altijd emmeren met elkaar.
Mss kan je met je stalhouder zijn verzekering wat doen? Degene die ze zo gezet heeft is imho in fout.
Ik had ze alternerend op deze grote paddock gezet en mest laten liggen, dan hebben ze toch de iets grotere ruimte en al een indruk van elkaar voor je zoiets probeert.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:56

Ik zeg niet dat dat zo is, maar ALS er al iemand schuld heeft in dit verhaal, zou het voor mij eerder de stalhouder zijn die heeft besloten de paarden samen te zetten. Zonder bewijs kan je niets en ik denk zelfs met bewijs ook niet. Dat is het risico van paarden houden en ik denk dat velen van ons al betaald hebben voor paarden en dekens stukgemaakt door andere hun paarden.

Het is ook erg moeilijk aan te tonen welk paard 'de veroorzaker' was in een ruzie. De mijne maakt bv geen ruzie, maar gaat ook niet aan de kant als er een andere dreigt... heeft hij dan de trap uitgelokt? Dat kan je als mens gewoon niet zeggen en helaas kan je je paard ook moeilijk opvoeden naar andere paarden toe, daar hebben we geen invloed op. Dus bepalen wie de schuldige is in zo'n gevallen, is nagenoeg onmogelijk.

Desalniettemin rot dat het gebeurd is en beterschap voor je oudje.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:56

Die van mij kreeg afgelopen zomer een klap op zijn been met breuk tot gevolg.
Kosten lopen inmiddels lekker op maar aangezien hij in groepsverband stond kan ik niet met zekerheid zeggen welk van de 2 paarden het geweest is.

Er is niemand die het voorval daarwerkelijk gezien heeft dus ik ben bang dat je hiervoor gewoon zelf komt aan het opdraaien, net zoals bij mij het geval is

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:01

Mijn paard heeft een beenbreuk gehad na een trap van een nieuw paard. Toevallig had iemand het zien gebeuren die belde mij ook op omdat het een open wond was en bloede. Het paard was nieuw over de omheining gesprongen en zo bij mijn merries belandt. Ik heb rechtsbijstand toen ingeschakeld omdat ik ook zoiets had hun paard veroorzaakt de schade. Operatie ,opname kliniek was toen 3000 euro.

Helaas weigerde de eigenaar van het paard alle medewerking en wilde er geen verzekeringswereld van maken ze beweerde zelfs dat we logen. Het enige wat we toen konden doen volgens rechtsbijstand was de politie bij halen en dan via de politie kon rechtsbijstand weer ingeschakeld worden, maar dat wilde de stal eigenaren weer niet. Dus uiteindelijk heeft het ons veel geld heeft gekost. Nu woon ik wel in België, dus het kan zijn dat de regels hier anders zijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:03

Ifever90 schreef:
Kleine situatie paddock van 20x20 verdeelt in 2 losse paddocks met dubbel midden draad incl stroom ene kant bestaand clubje van 3, paard 29 jaar (de mijne), 6 jarige grote pony en 5 jarige Shetlander al lange tijd goed bij elkaar. Andere kant nieuwe pony alleen. Normaal heeft het clubje van 3 de volledige paddock maar nu onverwachts die nieuwe op stal was dit de oplossing om toch alles buiten te hebben.

Feiten
- de trap heeft ze gehad (hoef afdruk stond in haar neus)
- 6 jarige pony en nieuwe pony erg aan elkaar gewaagd ook met draadje er tussen steigeren stampen ect)
- Mijn paard die er tussen stapt om ze uit elkaar te houden
- Wij waren niet aanwezig op dat moment, dus niemand heeft de daadwerkelijke klap gezien

Nu ben ik omdat ik bang was voor een gebroken neus naar de kliniek gegaan, dikke rekening en als de klap 4 mm hoger was zou haar neus gebroken zijn en door de inpact die geweest is had het dan einde verhaal geweest voor mijn trouwe ouwe. Heftig en niet tof.

Nu heb ik de eigenaren gesproken en gevraagd voor het vergoeden van de rekening via de verzekering WA. Rede de onrust is ontstaan door hun nieuwe paard en de kans is groot dat hij de klap uit gedeeld heeft (benen vast in beenkoorden, draad kapot ect)


Afijn morgen informeer ik mijn verzekering, ik vind niet dat ik voor deze rekening op hoef te draaien (mijn verloren uren voor mijn eigen bedrijf niet meegerekend en overige kosten ook niet) en de extra zorg zijn al voor mijn rekening.

Even wat geknipt in je OP. Belangrijkste punten: ze staat met andere paarden en niemand heeft gezien welk paard wat gedaan heeft. Dat maakt al dat er geen zaak is.


Het is heel erg vervelend dat het gebeurd is, dat voorop. Het samen houden van paarden is een risico en daar pluk je nu even de wrange vruchten van, die zijn echter wel voor jouw rekening. De keuze om in het weekend naar de kliniek te gaan is ook jouw keuze.

De reden dat jij de rekening door de nieuwe mensen wil laten betalen is 'onrust ontstaan door hun paard'. Dat snijdt echt geen hout. En dat je vindt dat je niet voor de rekening op hoeft te draaien, tja heel vervelend maar jouw paard (dat samen staat met andere paarden), jouw rekening.

Sterkte met de zorgen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:04

Hoe ga je feitelijk onderbouwen dat het dat paard is?
Daarbij, jij hebt toch de keuze gemaakt om je paard in groepsverband te plaatsen?
“Risico van het vak”
Ik geef je echt weinig kans van slagen....
Sterkte met je paard!

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:04

beatje schreef:
Mijn paard heeft een beenbreuk gehad na een trap van een nieuw paard. Toevallig had iemand het zien gebeuren die belde mij ook op omdat het een open wond was en bloede. Het paard was nieuw over de omheining gesprongen en zo bij mijn merries belandt. Ik heb rechtsbijstand toen ingeschakeld omdat ik ook zoiets had hun paard veroorzaakt de schade. Operatie ,opname kliniek was toen 3000 euro.

Helaas weigerde de eigenaar van het paard alle medewerking en wilde er geen verzekeringswereld van maken ze beweerde zelfs dat we logen. Het enige wat we toen konden doen volgens rechtsbijstand was de politie bij halen en dan via de politie kon rechtsbijstand weer ingeschakeld worden, maar dat wilde de stal eigenaren weer niet. Dus uiteindelijk heeft het ons veel geld heeft gekost. Nu woon ik wel in België, dus het kan zijn dat de regels hier anders zijn.

Wow , dat je hiermee akkoord bent gegaan . Die stalhouder had dan maar moeten betalen. Je had zelfs getuigen van het voorval dan laat je dat toch niet gaan?

ginatje

Berichten: 229
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:08

Niemand heeft het gezien en het blijven dieren en risico is er altijd als je ze bij elkaar zet. Ben maar blij dat het goed afgelopen is. Snap dus ook wel dat de eigenaren van het paard niets willen betalen. Vind het echter geen slimme actie van de stal eigenaar, het had namelijk nog veel erger kunnen aflopen :(

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:09

De basisregel is dat ieder zijn eigen schade draagt. Tenzij...
Met aansprakelijk stellen is het heel simpel. Jij moet bewijzen dat zij een onrechtmatige daad hebben gedaan. En dat lijkt hier niet het geval.
Ik lees in je verhaal dat de manier waarop ze buiten stonden, de enige manier was om ze buiten te zetten. Ik lees niet dat jij hebt gezegd dat je dit niet wilde en dat zij het zonder jouw toestemming toch hebben gedaan.
Zelfs als jullie de paarden in 1 paddock hadden gezet, met elkaars instemming, dan nog is aansprakelijkheid erg lastig. Paarden trappen elkaar nu eenmaal. Zoiets kan misschien slagen als iemand bijvoorbeeld verzwijgt dat zijn paard echt niet in een groep kan en altijd andere paarden in elkaar mept.
Wanneer iets een onrechtmatige daad is staat hier:https://www.wetrecht.nl/onrechtmatige-daad/

Kortom kansloos.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard kreeg trap, aansprakelijkstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:31

Kansloos. Rot voor je, maar zo werkt het met paarden helaas.
En je kon een nieuw wachtwoord aanvragen voor je oude account. Nu wordt deze waarschijnlijk gesloten.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:35

Dit is het risico als je paarden bij elkaar zet. Hier en daar wordt er wel eens een trap uitgedeeld. Het zijn paarden.
Door een trap heb ik ooit mijn paard moeten laten inslapen (gebroken been). Maar hiervoor ook niemand aansprakelijk gesteld omdat ik niet weet welk paard uit de groep de trap heeft uitgedeeld, en ik zet zelf men paard in een groep. Het is het risico, en zuur natuurlijk.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Paard kreeg trap, aansprakelijkstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:45

Heel vervelend, maar hoe zuur ook, als je ervoor kiest paarden in een groep te zetten kan er wat gebeuren.
En dat is oprecht vervelend, ik heb ook een rekening met 3 nullen om een kapot been gehad door een klap van een ander paard, maar het is een risico van paarden bij elkaar houden.

Veel beterschap met je paard.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard kreeg trap, aansprakelijkstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:46

Aangezien dit topic is geopend met een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.