Paardenvervoer kopen of toch huren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 18:29

Ik heb op dit moment geen vervoer voor mijn paard en shet.
Mijn huidige auto kan geen trailer trekken,

We zijn een beetje aan bedenken wat we willen; een andere auto en trailer of misschien een vrachtwagentje. Maar omdat we niet vaak met de paarden op pad gaan bekijken we ook de mogelijkheid om te huren.

Omdat we niet vaak op pad gaan, denk ik dat huren goedkoper is. Maar ik ben bang dat je dat minder snel doet omdat een dagje naar een clinic dan al snel 120 euro duurder word waardoor je je veel meer bewust bent van de kosten van een dagje weg, terwijl als je eigen vervoer hebt, je je daar misschien minder bewust van bent. Maar als ik naar de kosten van aanschaf, verzekering en onderhoud kijk denk ik dat het voor ons goedkoper is om te huren.

Heeft er iemand ervaring met regelmatig huren?

Ik hoop dat jullie ervaringen en ideeën me verder kunnen helpen in mijn dilemma.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:30

Ik huur maar ik heb de taxi niet vaak nodig, dus huren is hier het goedkoopste.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 18:38

Houden de kosten van het huren je niet tegen om toch te gaan?
Daar ben ik een beetje voor, dat als ik naar een clinic wil, dat de kosten van de huur van een vrachtautootje het een stuk minder aantrekkelijk maakt om een dag op pad te gaan.

(aan de andere kant lijkt het me ook heerlijk om geen zorgen te hebben over kosten of onderhoud)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:09

En eventueel een groot genoege auto kopen die een trailer kan trekken? Een losse trailer kan je vaak wel huren voor een paar 10tjes.

Slmt9

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:15

Wij huurden altijd een vrachtwagentje, maar helaas is die verkocht. Daardoor moet ik gebruik maken van een paardentaxi incl chauffeur en dat kost het dubbele.

Mijn tip: bedenk welke mogelijkheden tot een vrachtwagen huren er zijn en wat als die optie wegvalt?

Het kopen van een vrachtwagentje vond ik minder aantrekkelijk omdat je er ook een verzekering voor afsluit en belasting voor betaald (dacht ik), dus dat merk je maandelijks best.

Auto + trailer vinden wij zelf niet prettig rijden (onvoldoende ervaring) en mijn paard staat ook beter op de vrachtwagen. Lastig dus.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:19

Wij huren een trailer. We gaan eigenlijk zelden op pad. Hooguit een keer naar de kliniek of het strand, maar niet op wedstrijd ofzo.

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:23

Auto met trekhaak kopen en dan gewoon een trailer huren.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:35

Ik zou niet zonder eigen vervoer willen en kunnen. Ik krijg al de kriebels als mijn trailer of auto voor onderhoud is en ik dus niet meteen op pad kan.
Ik pak de trailer zo vaak, wedstrijd, rondje bos, clinic, dierenarts bezoekje, hooi halen (verhuis wagen ;) ).

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:40

Reken uit wat je hoeveel extra wegenbelasting je moet betalen voor een grotere trekauto. Tel daarbij op een paar liter benzine meer per 100 km. Wat kost een trailer je per maand aan afschrijving, onderhoud en stalling?

Stop dat geld elke maand in een potje (letterlijk of op aparte spaarrekening) dan is de drempel om vervoer te huren misschien wat minder groot.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:00

Als je moet huren ga je eigenlijk sowieso zelden tot nooit op pad. Niet alleen door de kosten, maar ook door het gedoe. Contact opnemen met de verhuurder naar beschikbaarheid, het ding op de dag zelf gaan halen, zien dat je op het einde van de dag nog gaat tanken want je moet met volle tank afleveren, paard op stal zetten en wanneer je dan na een lange clinic- of wedstrijddag lekker naar huis wilt, moet je ook nog eerst je gehuurd materiaal terugrijden. Als dit allemaal dichtbij stal is, valt het nog mee, maar van zodra die rit langer dan een kwartier duurt, kijk je er vaker en vaker tegenop waardoor je dus uiteindelijk geen uitjes meer plant.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:02

Voorheen had ik wekelijks les op de club en ging ik op pad met mijn ponys. Inmiddels niet meer, maar we hebben de trailer nooit verkocht. Omdat het een geruststellende gedachte is dat er altijd vervoer is bij nood. Ik moet er niet aan denken dat ik eerst kennissen en bedrijven af moet gaan als een van mijn dieren naar de kliniek moet.

Daarnaast is een trailer ook handig als je spullen moet vervoeren.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:41

Je kunt elke maand een dag op stap en dan nog is de set bij elkaar huren goedkoper dan zelf hebben.

Ik huur hier in de buurt voor 100 euro per dag of 200 voor een weekend een dikke bestelbus met 2000kg trekhaak. Trailer voor ongeveer 50 euro voor een weekend.

De vrachtwagen kost 500 euro verzekering, 320 euro belasting en 1500 - 2000 euro onderhoud per jaar en zuipt 1:8.
Reken maar uit wat goedkoper is.......

Mijn punt is dat ik met drie paarden op pad wil kunnen. dat is dus niet te huur in NL; maakt niet uit welke rijbewijzen je hebt (ik heb er genoeg).

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 10:36

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Fijn om ervaringen uit de praktijk te horen. Als je alleen naar de cijfers kijkt is het verstandiger om te huren maar als je praktisch kijkt is huren niet echt praktisch.

Het plan is nu om rustig uit te kijken naar een andere auto met trekhaak. Op 10 minuutjes rijden zit een trailerbedrijf wat ook trailers verhuurt. Vanuit daar gaan we bekijken of we zelf een trailer aanschaffen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:11

Vergeet daarbij ook niet dat het lastig is om een wagen/trailer te huren voor 1 weekenddag, je zit er dan meestal het hele weekend (incl kosten) aan vast.
Nou was mijn paard lastig te laden, waardoor ik sowieso niet heel snel iets huurde, dan was ik bijna de hele huurperiode bezig met laden en kon ik het op pad gaan verder wel vergeten. Met mijn eigen trailer heb ik dat laadprobleem opgelost en nu ga ik regelmatig 'zomaar' ergens naartoe voor een leuke bosrit.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:15

Misschien kan je het trailerverhuurbedrijf ook vragen of zij mogelijkheden zien. Als je daar vaker wilt huren hebben ze misschien wel wat korting voor je, of het overkopen van een ouder model wat steeds voor verhuur gebruikt.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:07

Er zijn hier in de buurt ook meerdere tankstations die paardentrailers verhuren. Het in een weekend/op zondag halen en brengen is dan misschien eenvoudiger dan bij een trailerbedrijf.

Ik zou ook niet zonder mijn eigen vervoer kunnen. Heb het 1x nodig gehad, 's avonds halsoverkop met een zwaar gewond paard met spoed naar de kliniek. Dan is het naast alle stress die je dan al hebt echt zo fijn dat je gewoon thuis de trailer kan aanhaken en kan rijden.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paardenvervoer kopen of toch huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:03

Qua geld kan het vaak heel goed uit om te huren. Als je zelf een trekauto hebt kun je hier in de buurt heel goedkoop een trailer huren bij heel vriendelijke soepele mensen.

Praktisch kan het ingewikkeld worden.
Zit de verhuurder praktisch bij je in de straat: easy peasy
Moet je er 20 minuten voor op pad, krijg je er veel sneller een sik van.

Zet de kosten en de praktische en emotionelere plussen en minnen op een rij voor jouw situatie.

Sinds ik een trailer kocht ben ik heel snel van 1 keer per maand naar wel 3 keer per week op pad met de trailer gegaan.je gaat inderdaad makkelijker geen naar een andere bak, clinics, wedstrijd etc etc als je het spul gewoon hebt.