Trailer voor paard & a-pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Trailer voor paard & a-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 10:11

Ik ben me aan het orienteren voor een 2ehands trailer. Voorkeur gaat uit naar een 1,5 paards (misschien een 2 paards) ivm het eveneens vervoeren van hooi etc. Nu moet de trailer geschikt zijn voor het vervoeren van mijn paard (stomkaat 1.60) en mijn pony (stokmaat 1.16)

Ik neem aan dat het voor de pony het meest ideaal is om de stang te verlagen. Is zoiets makkelijk zelf te maken in alle trailers of is dit echt iets waar ik op moet letten bij aanschaf? Is een verplaatsbare stang een optie? Dat ik hem in hoogte kan verplaatsen afhankelijk van wie ik vervoer?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:46

Je kan van die zijwandhouders en tussenschothouders voor vóór- en achterkant los kopen, maar ik persoonlijk zou dat monteren aan een vakman overlaten.
Je moet er bij de aanschaf van de trailer wel goed op letten bij een tweepaards-trailer dat je een tussenwand hebt, waar je lager ook een tussenwandhouder kan plaatsen. Bij sommige trailers heb je een tussenwand waarvan het bovenste deel van hout is, dat zou het handigst zijn, dan kan je hem aan de achterkant verder naar voren plaatsen voor je A-pony.
In principe vervoer je paarden bij een tweepaards-trailer als er maar één in staat links, maar je kan ook overwegen om de A-pony rechts te vervoeren en dan de lage houders rechts erbij te plaatsen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Trailer voor paard & a-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:38

Mijn Bockmann trailer heeft van zichzelf al verlaagde voorstangen. Ik denk dat je dat systeem op elke houten trailer er wel inkrijgt, aluminium lijkt mij lastiger worden.
https://www.bosgra.nl/bockmann-uno-c-zadelkamer
Zie hier foto van het interieur, dat kleine pijpje onder het gedeelte waar de stang in hangt kan hij dus ook nog in, dat is zo'n 15 cm lager.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Trailer voor paard & a-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 12:55

Gaat 15 cm genoeg zijn? Stang zal op borsthoogte van de pony moeten zitten dus iets onder de stokmaat denk ik?

Kan bij iedere trailer de voorstang los of is dat iets waar ik echt op moet letten bij aanschaf? Ik neem ten minste aan dat als ik er voor de pony een stang onder maak, het wel zo handig is de bovenste eraf te kunnen halen :=

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailer voor paard & a-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:57

Die houders kan je zo los kopen inderdaad. Even googlen op trailer onderdelen.
Monteren door een vakman is niet nodig, zorgen dat je roestvrije bouten en moeren hebt (je moet van die moeren met een rubbertje erin hebben, die draaien niet vanzelf los). Met een boor machine gaatje boren, binnenkant aflakken met een waterproof houtlak. Een dot silicone erin, boel erdoorheen, silicone tussen de moerkop en de bout en dan aandraaien.

Maar als je een nieuwe trailer koopt dan onderhandel je dat gewoon bij de aankoopprijs erin.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:11

Maartje_M schreef:
Gaat 15 cm genoeg zijn? Stang zal op borsthoogte van de pony moeten zitten dus iets onder de stokmaat denk ik?

Kan bij iedere trailer de voorstang los of is dat iets waar ik echt op moet letten bij aanschaf? Ik neem ten minste aan dat als ik er voor de pony een stang onder maak, het wel zo handig is de bovenste eraf te kunnen halen :=


Ik heb geen precieze maat voor je maar dat zou je kunnen googlen denk ik..

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 14:51

Duhelo schreef:
Die houders kan je zo los kopen inderdaad. Even googlen op trailer onderdelen.
Monteren door een vakman is niet nodig, zorgen dat je roestvrije bouten en moeren hebt (je moet van die moeren met een rubbertje erin hebben, die draaien niet vanzelf los). Met een boor machine gaatje boren, binnenkant aflakken met een waterproof houtlak. Een dot silicone erin, boel erdoorheen, silicone tussen de moerkop en de bout en dan aandraaien.

Maar als je een nieuwe trailer koopt dan onderhandel je dat gewoon bij de aankoopprijs erin.


Thanks, dat kunnen we inderdaad wel zelf ja. Wordt geen nieuwe trailer, maar een 2ehands zoals het er nu naar uit ziet, maar dat komt dan wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:36

Als je nieuwe bouten en moeren in aanraking komen met het gegalvaniseerde frame van je trailer dan geen rvs gebruiken. Dat geeft contact corrosie op elkaar. Dan pak je verzinkte materialen.

Wil je persee rvs; zorg er dan voor dat er kunstof/nylon carroserie ringen tussen zitten ter isolatie.

Alle onderdelen van wandhouders tot eindstukken en borghaakjes zijn los te koop.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Trailer voor paard & a-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 08:16

Oh dat is een goede tip!

Ben er al uit dat het geen 2 paarden wordt want dat mag de auto niet trekken :+ dus dan moeten we iets maken dat de verplaatsen is