Trailervraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 09:08

TRAILERVRAAG
(Eindvraag staat helemaal onderaan)

Hoi allemaal.

Aanstaande februari (eind februari, tussen de 20e en 30e) vertrek ik misschien met mijn IJslander ruin (9jr) naar Noorwegen voor een training van 2,5 maand. Eind april of begin mei kom ik weer terug. Nu is het plan om mijn paard naar Noorwegen te rijden per auto. Vliegtuig en laten vervoeren (van Veluwe - Stavanger, zuid-west Noorwegen) is helaas geen optie omdat de locaties helaas niet op de route liggen.

Nu ben ik op zoek naar en trailer waar mijn IJslander veilig in kan staan, heen en terug naar/vanuit Noorwegen. Men zegt dat een paard (lange) afstanden beter aflegt als hij schuin, dwars of achterstevoren staat. Zo’n soort trailer zoek ik dus ook.
(Wij beschikken al over een tweepaardstrailer op stal waar de paarden gewoon vooruit in kunnen staan. Interesse in een dergelijke trailer heb ik dus niet.... )

Is er iemand in deze groep die mij advies kan geven over de lange afstanden die we afleggen met deze reis? De reis van 2 dagen naar het noorden zal op dag 1 afgelegd worden in ca 12 uur (ruim genomen), en dag 2 zal ca 6 uur duren. ‘s Nachts krijgt het paard en bestuurder rust (we logeren ergens in noord Denemarken) en kan iedereen bijkomen. De trailer zal getrokken worden door een sterke BMW, gewicht is geen probleem. Ik heb al een bestuurder, dus die zoek ik niet ;) Bestuurder heeft al 35 jaar ervaring met trailers en aanhangers rijden. Ik ben overigens niet op zoek naar een kleine paardenvrachtwagen!

Mocht iemand advies, tips, ervaring of eventueel een trailer (tegen vergoeding) willen uitlenen dan ben ik waanzinnig blij.

Eindvraag: heeft iemand een adres waar ik een trailer kan huren waar je paard schuin, dwars of achterstevoren in kan staan? Heeft iemand eventueel een trailer te leen? Heeft iemand ervaring, of een adres die mij eventueel verder zou kunnen helpen?

Dankjulliewel allemaal :)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:45

Is geen antwoord op je vraag (want ik vermoed dat niemand een trailer 2,5 maand gaat uitlenen en huren lijkt me onbetaalbaar en/of erg tijdrovend want dan zou je 'm terug moeten brengen), maar - als je dit per se wilt - waarom verbouw je de huidige 2-paards niet? Twee lange stangen diagonaal en je hebt je schuine trailer.

Overigens zou ik gewoon de normale trailer gebruiken en er desnoods 3x 6 uur van maken. Zó veel verschil maakt diagonaal of achterste voren reizen niet.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 10:08

De trailer kan ook gewoon 2x een week verhuurd worden hoor... hij blijft niet in Noorwegen gedurende de 2 maanden ;)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:17

Nee, dat snap ik. Maar dan ben je dus 4 dagen extra aan het rijden (2 dagen terugbrengen, en 2 dagen ophalen), en die BMW loopt ook niet op water.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:22

Iemand die ik ken rijdt lange afstanden en haar paarden staan gewoon altijd vooruit.

Ik zou het gewoon zo laten of desnoods wat Ibbel zegt de huidige trailer verbouwen.

Er zullen bar weinig tot geen Nederlandse trailers zijn die aangepast zijn naar achterstevoren of schuin staan.
Ik ken ze wel, maar dan is het voor shetlanders.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:31

als je van je 2 paards een 1 paards maakt dus de midden stang eruit, kan je paard zelf staan zoals ie prettig vind schuin of recht. En ik kennis van mij heb ik ook verhuisd naar zweden vanuit belgie, wij zijn zo goed als in 1x doorgereden met stops. paarden stonden ook voorruit.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:39

Ik ben dit jaar en vorig jaar vanuit Frankrijk naar Nederland gereden met de paarden (en weer terug uiteraard). Ongeveer 6 tot 7 uur rijden per keer. Dat ging prima. Ik heb een gewone 2 paards trailer.

Mijn paarden willen alleen niks drinken als ik stop onderweg, maar ze knabbelen tijden de rit wel de hooinetten leeg.

Ik denk dat een ruime tweepaards trailer het prima zou doen. Zorg voor voldoende hooi. Als je een trailer kunt vinden met een drinkbak is dat misschien handig.

Ik zou ook in de avond, tussen de ritten in zorgen dat ze de ruimte hebben om rond te lopen, want een lange rit maakt wel stijf.

Hoe ga je met van Denemarken naar (Zweden) Noorwegen? Via de brug of met de boot? Ik vermoed dat de brug prettiger is omdat je met de boot lang stil moet staan met inladen en tijdens de vaart. Sommige paarden vinden dat maar niks.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 10:45

De route is Veluwe - noord Denemarken... in ca 12 uur.
En dan een nacht slaap.
Vervolgens van noord Denemarken met een boot van 3,5 uur naar noorwegen, en dan nog 2,5 rijden. Dan zijn we er.

Nu twijfel ik alleen of ik de trailer ‘leeg haal’ en ervoor zorg dat hij kan draaien zoals hij wil, en los laat staan, of dat ik hem vooruit in de trailer vast laat staan.

Voordelen los staan: hij kan draaien, vrij bewegen, hoofd omlaag, slijm wegwerken dmv hoofd omlaag, overal eten, evt onbeperkt drinken, makkelijker plassen, etc.
Voordelen vast staan:
Hij staat veiliger (minder kans op rare fratsen), kan meer leunen tegen 2 schotten aan, niet zich verdraaien en minder makkelijk vallen.

Hij is namelijk al wel jaren gewend om tussen 2 schotten te staan.

Daarnaast is de trailer die we op stal hebben erg donker. Zal een lichte trailer enig voordeel hebben voor hem?

Hij krijgt uiteraard genoeg kans om te eten, drinken, tussendoor benen strekken eventueel, en hij krijgt een dikke laag bodembedekking voor behoeftes.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:51

Goed dat je er al over na denkt. Ik zou denk ik niet te moeilijk doen. Gewoon in tweepaardstrailer vastzetten. En dan 3x6 uur reizen, zorgen voor vrije uitloop op de overnachtingsadressen en dan zal het wel goedkomen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:55

Ik zou even navragen of je een (volwassen) paard uberhaupt los in een trailer mag vervoeren, niet alleen in NL, maar ook in Duitsland, Denemarken en Noorwegen. Staat me iets van bij dat dat niet (overal) mag.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:59

Trailers waar ze schuin opstaan zijn er oa. van het merk Fautras, Ifor en Cheval. Dan zal je dus naar 1 van die 3 merken moeten gaan zoeken. Probleem wordt denk ik dat de meeste die zon trailer hebben het ding ook nodig zijn, en hem daarom ook niet zullen willen uitlenen. Plus zo heel veel daarvan rijden er niet rond in NL.
En ik zou dan ook voor een normale trailer gaan. Heb ook wel al lange afstanden, 12 uur + met paarden gereden die gewoon recht op de rijrichting stonden. Het is ook een beetje wat ze gewend zijn. Bezit nu 1 die is dwars op de rijrichting gewend, en die kan heel slecht aan het recht staan wennen. Maar het gros van de paarden kent niet anders, en zullen er ook niet moeilijk over doen. Of er meer last van hebben. Ja dwars, schuin, of achteruit reist fijner omdat ze makkelijker hun balans kunnen houden. Maar jullie zitten het gros van de weg op snelwegen waar je gewoon kan doorrijden en niet steeds hoeft te stoppen en weer optrekken. Ik zou nu ook niet als gek gaan zoeken naar een diagonaal trailer, als het paard op een gewone ook goed staat.

Los laten staan op de trailer zou ik zeker niet doen. Risico dat ze echt gaan bewegen en je de boel aan het slingeren helpen is daarbij echt wel aanwezig. Plus dat ook ik in mijn hoofd heb dat dat niet zomaar mag overal. Stangen ed is in Duitsland in ieder geval op zeker verplicht.

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:04

NOOIT los in een trailer zetten. Als het dier onder een stang door schiet en klem komt te zitten, of opspringt en over de klep komt te hangen, is de ellende niet te overzien. En nee, een dicht zeiltje is dan niet afdoende. Als je al het dier los wil laten staan, als dat zou mogen, dan zorgen voor een klep of (veulen)rek boven de achterklep en een schot onder je voorstang.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:25

De ritten die wij hebben gemaakt (6-7 uurs) waren allen in een vrachtwagentje. Dan rijden ze achteruit en het staat blijkbaar stabieler. Misschien dat je daar ook nog naar kan kijken. Voor één paard kan je misschien nog wel een B-vrachtwagentje regelen. Meen me te herinneren dat die van toen een B-wagen was, nu is het een C1 wagen, is makkelijker met laadvermogen. Let daar wel goed op.
Mijn pony vond het in elk geval heerlijk, we hebben hem de gehele reis niet gehoord of gevoeld. Enkel met tanken moest ie zich even melden :D

Ik zou ook nooit los zetten in een trailer, te gevaarlijk.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:26

Ik zou zelf niet met de boot gaan. Ik weet niet wat dat met een paard doet en het is wel erg lang stuk stil staan in de trailer.

Ik zou zeker de stanger er in laten zitten. Dat geeft hem meer steun. Zorg ook dat je een trailer heb waar de stangen op de juiste hoogte zitten voor de ijslander.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:51

Je zou overigens ook eens kunnen informeren wat een transporteur als Potijk kost. Dan staat je paard met andere paarden comfortabel op een grote vrachtwagen. Als je vliegen hebt overwogen kan daar de prijs alleen maar van meevallen :))

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:54

Ik zou 2 lange stangen aankopen/maken (ben je max 100 euro kwijt) en je ijslander zonder tussenschot in de 2 paards zetten. Als hij zich braaf laat vervoeren kan je ervoor kiezen om hem te laden en om te draaien en dan aan te binden. de mijne zet ik gewoon voorwaarts erin met het touwtje vast aan een ring in de punt. Los genoeg dat ze in alle richtingen kunnen met hun hoofd, net kort genoeg dat ze niet ver genoeg achteruit kunnen en onder de stang raken (bij het kleinste paard, met de trekpaarden is dat sowieso geen probleem).
Ze gaan meestal netjes schuin gaan staan met hun kont in de linkerachterhoek.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:56

Nóóit een paard achterstevoren in een trailer zetten die daar niet op gebouwd is. Lange stangen in een 2-paards en dus meer ruimte, prima, maar niet omdraaien!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:59

Waarom niet Ibbel?

Bij mijn trekpaarden zou ik het nu ook niet doen ivm verdeling van het laadgewicht. Een ijslander is echter maar de helft zo lang en weegt misschien 400 kilo?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:01

Omdat trailers er niet op gebouwd zijn. Het gewicht van het paard wordt dan verkeerd verdeeld, zwaartepunt ligt verkeerd, kogeldruk wordt hoger. Je zult sowieso het paard met z'n kont in de punt moeten parkeren, want anders steekt z'n hoofd over de achterklep. Betekent dus dat je de voorstang moet wegdoen. Dat mag sowieso al niet. Moet je - zeker op zo'n lange reis - echt gewoon niet willen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:43

Maar met een ijslander lijkt me dat niet nodig. Als ik mijn trailer bekijk dan past een ijslander perfect tussen de stangen in zijn geheel.
en op 400 kilo zal een 2 paardstrailer ook geen rare dingen doen als de pony anders staat dan zou moeten.
Groter dan dit formaat zou ik ook absoluut niet aandurven, ook al omdat het inderdaad niet zo passen in de ruimte tussen de stangen.

Maar met het tussenschot weg en lange stangen en het paard gewoon in de rijrichting laden, zal ts ook al een eind raken, belangrijkste is gewoon dat ze schuin kunnen gaan staan en dan staan ze perfect comfortabel.