Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie nog meer: Tips & Tricks opknappen (tweedehands) trailer

 
Profiel   

Hallo allemaal, ik was opzoek naar een tips topic over het opknappen van je trailer en handige links. Maar behalve wat individuele topics vod ik niets dat centraal was op bokt. Mocht er toch al een dergelijk topic zijn, dan verneem ik het graag.

Wie is of gaat er nog meer bezig met het opknappen van een trailer en wie heeft er al ervaring mee?

Ik heb vlak voor de kerst mijn eerste eigen trailer gekocht, een tweedehandsje van ruim 25 jaar oud, maar (gelukkig) met een kei harde bodem en wanden. De trailer is nu eerst naar een specialist gegaan voor het hoognodige werk, zoals het vervangen van de remtrommels, kabeltje hier en daar etc. Daarna gaan we zelf nog de banden vervangen (bespaar ruim €250 met zelf doen) en langzamerhand ook goed kijken naar een gedeelte van het hang en sluitwerk opknappen of vervangen.

Nou moet er nog wel meer gebeuren aan de trailer en ondanks dat Google best wel wat oplevert, zou ik graag tips willen van mensen die er al mee bezig zijn geweest. Waar liep/loop je tegenaan en wat was echt mega handig, een super ontdekking gaande weg gedaan of iets anders dat je er over kwijt wil?

Heb je voor en er na foto’s van het opknappen? Ook nog niet geheel onbelangrijk, wat warende kosten? Misschien kunnen we elkaar helpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:35 



 
Profiel   

Mijn “projectje”...


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik vroeg me af of iemand nog tips heeft voor padding om de borststang heen. Het is een vierkante stang zonder bescherming, dus één van de eerste dingen die ik wil veranderen. Ik mis alleen nog inspiratie hoe het aan te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 21:46 



 

Gefeliciteerd met je aankoop.

Ik heb een paar jaar geleden een ifor uit 1983 compleet gestript en herbouwd.

De beste tips die ik je kan geven:
- bezuinig niet op hang en sluitwerk. Goedkoop is echt duurkoop qua roest en rammelen.
- gebruik altijd kunstof ringen tussen 2 verschillende soorten metaal (ivm contactcorrosie)
- kijk goed wat je wel en niet los kan maken zonder het houtwerk te beschadigen. Zo krijg je bijvoorbeeld de valsluitngen van de achterklep er niet uit zonder de wanden te demonteren.

Mbt de borststangen zou ik die helemaal vervangen. De eindstukken zijn los te koop en voor de buis zelf gebruik je een dikwandige steigerbuis. Bekleden doe je met een vijverslang. Bij elk groot tuincentrum met vijver afdeling wel te koop voor niet veel geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 17:02 



 
Profiel   

Gloa schreef
Gefeliciteerd met je aankoop.

Ik heb een paar jaar geleden een ifor uit 1983 compleet gestript en herbouwd.

De beste tips die ik je kan geven:
- bezuinig niet op hang en sluitwerk. Goedkoop is echt duurkoop qua roest en rammelen.
- gebruik altijd kunstof ringen tussen 2 verschillende soorten metaal (ivm contactcorrosie)
- kijk goed wat je wel en niet los kan maken zonder het houtwerk te beschadigen. Zo krijg je bijvoorbeeld de valsluitngen van de achterklep er niet uit zonder de wanden te demonteren.

Mbt de borststangen zou ik die helemaal vervangen. De eindstukken zijn los te koop en voor de buis zelf gebruik je een dikwandige steigerbuis. Bekleden doe je met een vijverslang. Bij elk groot tuincentrum met vijver afdeling wel te koop voor niet veel geld.


Compleet strippen is niet de bedoeling, omdat bodem en wanden nog van ruim voldoende kwaliteit is. Nou heb ik de trailer op kerstavond gekocht en na de kerst opgehaald en gelijk naar de trailer specialist gebracht, die had pas deze week tijd om het op de brug te zetten. Ik heb dus nog maar weinig foto’s van specifieke onderdelen. Ik ben bang (weet het eigenlijk wel zeker) dat deze trailer niet de standaard bevestiging heeft voor borst en bilstangen, dus dat je niet zomaar de stang kunt vervangen, zonder dat je alles moet vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 19:44 



 

Kan je een goede foto maken van de stangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-20 20:00 



 
Profiel   

Gloa schreef
Kan je een goede foto maken van de stangen?


Zodra ik deze op kan halen bij de trailer specialist (waarschijnlijk morgen middag), zal ik foto's maken van de diverse onderdelen.

Ik heb trouwens jou oude topic gevonden, maar de foto's zijn niet meer zichtbaar, zou je die nog willen delen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 11:54 



 
Profiel   

Ik heb een gelijkaardige Ifor,ook met hetzelfde dak maar wel een stuk jonger. Topding! Ga je veel plezier van hebben eens hij klaar is.

Ik volg graag. Ik ben vooral benieuwd naar of en hoe mensen de wanden vervangen. De mijne zijn nog goed, maar heb van anderen gehoord dat ze wak kunnen worden als de trailer buiten staat. Sowieso kit spuiten op de randen trouwens. Tip van mijn eigen trailerboer en zelf ook gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 12:01 



 

Nog specifieke verzoeken voor foto's want ik heb er circa 300 :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 13:31 



 
Profiel   

Daphara schreef
Compleet strippen is niet de bedoeling, omdat bodem en wanden nog van ruim voldoende kwaliteit is. Nou heb ik de trailer op kerstavond gekocht en na de kerst opgehaald en gelijk naar de trailer specialist gebracht, die had pas deze week tijd om het op de brug te zetten. Ik heb dus nog maar weinig foto’s van specifieke onderdelen. Ik ben bang (weet het eigenlijk wel zeker) dat deze trailer niet de standaard bevestiging heeft voor borst en bilstangen, dus dat je niet zomaar de stang kunt vervangen, zonder dat je alles moet vervangen.

Dat spul is allemaal los te koop, origineel Ifor en als men het in NL (Zuidzijde is een goede) niet wil leveren, dan steek je even de plas over en haalt het bij de fabriek.

Daarnaast zul je soms meer moeten vervangen dan strikt noodzakelijk om het te maken zoals JIJ het wil. Dat hoort bij projecten bouwen.

@nelle:kit is een erg dure en zeker niet de beste oplossing voor de randen van je plaatwerk. Beter neem je een hufterproof lak uit de boten- of autoindustrie of eventueel een randsealer. Ja, dat is meer werk (dat is de achtergrond van het advies; tijd is geld) maar het geeft echte resultaten!

Het is echter NOG belangrijker dat de platen door en door droog zijn. Laat ze dus eerst een poos liggen in een goed droge (verwarmde) ruimte, voordat je ze afwerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 08:28 



 
Profiel   

Een vierkante borststang is niet verkeerd. Als een paard ertegen stuikt is het in horizontale beweging en geeft een vierkant profiel zelfs een groter contactopp. dan een rond.
Bekleden is idd moeilijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 08:50 



 
Profiel   

Nog een tip: gebruik rvs waar mogelijk en zet je trailer onder een afdak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 08:51 



 
Profiel   

Ga het eens opzoeken Ikke! Misschien goed werkje voor tijdens de zomer dan. Kit-Tip komt overigens van de Ifor invoerder zelf hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-20 20:10 



 

koend schreef
Nog een tip: gebruik rvs waar mogelijk en zet je trailer onder een afdak.

Ja en nee. Rvs is leuk maar je hebt er niets aan als je het monteert op een gegalvaniseerd deel. Dan krijg je contact corrosie. Daar moet dan een nylon/kunstof carrosseriering tussen.

Met goede kwaliteit gegalvaniseerd montagemateriaal is niet mis. Maar ga dan niet voor bouwmartkt spul en koop bij een destil/bus/vd stadt/jongeneel/raab karcher.....de bouwmarkten voor proffs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-20 20:48 



 
Profiel   

Gloa schreef
koend schreef
Nog een tip: gebruik rvs waar mogelijk en zet je trailer onder een afdak.

Ja en nee. Rvs is leuk maar je hebt er niets aan als je het monteert op een gegalvaniseerd deel. Dan krijg je contact corrosie. Daar moet dan een nylon/kunstof carrosseriering tussen.

Met goede kwaliteit gegalvaniseerd montagemateriaal is niet mis. Maar ga dan niet voor bouwmartkt spul en koop bij een destil/bus/vd stadt/jongeneel/raab karcher.....de bouwmarkten voor proffs.

Fabory center is een specialist die ook de Engelse maten gewoon op voorraad heeft..

Enne, gegalvaniseerde bouten (ISO passend of overmaats) zijn net zo duur als RVS met als nadeel dat de kleinere maten maar een dunne zinklaag hebben waardoor het nauwelijks beter is dan de electrolytisch verzinkte boutjes.

RVS - verzinkt gaat goed. Nylon ring is wel beter, niet per se noodzakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-20 20:53 



 
Profiel   

hierbij mijn project


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-20 11:42 



 
Profiel   

Hoi! Ouder topic, maar is er nog wat van gekomen?
Wij zijn momenteel aan het rondkijken voor een opknappertje en hebben er een op het oog (remwerk ed moeten we wel gaan nakijken) dus ik ben ook wel geïnteresseerd in anderen die hun tralier opknappen of op hebben geknapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 15:13 



 
Profiel   

hoi,

ja ik heb al weer bijna een jaar plezier van de mijne <3


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]



en de before and after

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 15:25 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Hoi! Ouder topic, maar is er nog wat van gekomen?
Wij zijn momenteel aan het rondkijken voor een opknappertje en hebben er een op het oog (remwerk ed moeten we wel gaan nakijken) dus ik ben ook wel geïnteresseerd in anderen die hun tralier opknappen of op hebben geknapt.


Ja, ik laat 2x per jaar wat vervangen aan de trailer, dan is het financieel nog leuk en langzaam wordt het steeds beter.

Inmiddels vervangen:

Koppeling
Remtrommels
Banden
Oplooprem
Voorwiel (draait nu helemaal op, geen hendeltjes meer)
Handvaten voorop
Beugel aan de binnenkant voorin de trailer laten maken (voor voerbak enz.)
Dak luik
Bilstangen en ophanging
Vastzet ringen
Mechanisme voorstang
Mechanisme tussenschot

Op de planning om te laten doen:

Laadklep achter: Rubber met latjes vervangen door antislip mat
Voor lader: idem
Alle valsluitingen vervangen (of er af halen en roestvrij maken)

Zelf doen:

Schilderen buitenkant
Stickervrij maken van het aluminium

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 18:58 



 
Profiel   

Super zeg! Best een lijst!

Edit: wij hebben net een opknapper opgehaald.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 10:59 



 
Profiel   

Hee,

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het wrappen van een trailer? Ik krijg de voorste strook van mijn Ifor Williams niet meer glanzend, ook niet met een poetsmachine. Delen zijn mat uitgeslagen door weersinvloeden. Mijn vader stelde voor die strook te wrappen. Dat lijkt mij eigenlijk wel een goed idee. Iemand die dat al eens heeft gedaan?

Dan nog een vraagje. Die grijze scharnieren zijn ook lelijk geworden. Iemand tips hoe je deze schoon krijgt?
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 19:17 



 
Profiel   

Er is een bokker die haar trailer heeft gewrapped, kan alleen even niet op haar boktnaam komen. De trailer is in ieder geval roze en haar auto ook.

Edit: hebbes, bokker Thirza. Hier is haar topic: [TAO] Mijn project, trailer wrappen bijna klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 19:35 



 
Profiel   

Thanks! Ga gelijk even kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:18 



 
Profiel   

Vraag: We kunnen voor een paar honderd euro aan een tweepaards impex trailer uit 1996 komen. Deel van de vloer (achter) is vervangen door hardhouten planken, maar er moet best nog wat aan gebeuren (wanden, klep, remmerij, vloer voorkant wellicht). Geen probleem op zich, kunnen we zelf. Maar ik heb wat mijn twijfels over de ruimte tussen de stangen (wat is normaal?) en of het niet gewoon een zware hufter van een trailer is (op papier 850 kg eigen gewicht). Is dit nog de moeite waard om op te knappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:31 



 
Profiel   

Moska schreef
Vraag: We kunnen voor een paar honderd euro aan een tweepaards impex trailer uit 1996 komen. Deel van de vloer (achter) is vervangen door hardhouten planken, maar er moet best nog wat aan gebeuren (wanden, klep, remmerij, vloer voorkant wellicht). Geen probleem op zich, kunnen we zelf. Maar ik heb wat mijn twijfels over de ruimte tussen de stangen (wat is normaal?) en of het niet gewoon een zware hufter van een trailer is (op papier 850 kg eigen gewicht). Is dit nog de moeite waard om op te knappen?

Als het chassis nog goed is, meestal wel.
Afhankelijk van wat je precies doet, reken op 2 a 4.000 euro.

Eigen gewicht zegt niks; wat is z'n TMM?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 22:26 



 
Profiel   

TMM is 2000 kg, maar dat maakt niks uit, er gaat maar een paard op en we hebben beide BE en diverse auto’s beschikbaar die kunnen en mogen trekken. Maar als dat de kosten zijn van herstel, dan ga ik denk liever kijken naar een wat jongere, goede (gebruikte) anderhalf paards.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 22:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen