Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Knoek schreef:Let op, je kan je schadevrije jaren maar voor een voertuig gebruiken. Dus heb je nu een auto en blijf je deze ernaast houden dan kan je die schadevrije jaren niet gebruiken.
.
Brainless schreef:Knoek schreef:Let op, je kan je schadevrije jaren maar voor een voertuig gebruiken. Dus heb je nu een auto en blijf je deze ernaast houden dan kan je die schadevrije jaren niet gebruiken.
.
Wel de tweede-autoregeling.. dan gebruik je ook de korting op je 2de auto (moet je wel verzekerd zijn bij dezelfde maatschappij).
https://www.pricewise.nl/autoverzekerin ... eede-auto/
Florisantje schreef:https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -rijbewijs
Deze zou regulier eigenlijk 830 euro kosten aan wegenbelasting. Maar je hebt als voordeel dat een bestelwagen specifiek ingericht voor paardenvervoer, dus vaste opstelling, recht geeft op een speciale regeling. Daarnaast mag hij niet worden gebruikt beroepsmatig (dus geen verhuur). Als je dat dan aanvraagt maak je aanspraak op het zogenaamde kwarttarief, en betaal je dus ongeveer 207 euro in het kwartaal, dus z'n 70 euro per maand voor z'n vrachtwagentje.
Je zou ook kunnen overwegen op hem op grijs kenteken te zetten, maar dan moet je zelf ondernemer zijn. En daardoor kan je hem bijvoorbeeld weer wel verhuren. Maar daar zitten ook weer allerlei regels achter.
Malenka schreef:Florisantje schreef:https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -rijbewijs
Deze zou regulier eigenlijk 830 euro kosten aan wegenbelasting. Maar je hebt als voordeel dat een bestelwagen specifiek ingericht voor paardenvervoer, dus vaste opstelling, recht geeft op een speciale regeling. Daarnaast mag hij niet worden gebruikt beroepsmatig (dus geen verhuur). Als je dat dan aanvraagt maak je aanspraak op het zogenaamde kwarttarief, en betaal je dus ongeveer 207 euro in het kwartaal, dus z'n 70 euro per maand voor z'n vrachtwagentje.
Je zou ook kunnen overwegen op hem op grijs kenteken te zetten, maar dan moet je zelf ondernemer zijn. En daardoor kan je hem bijvoorbeeld weer wel verhuren. Maar daar zitten ook weer allerlei regels achter.
Bedenk je wel dat je met bijvoorbeeld dit vrachtwagentje maar 840kg mag laden. Dat is inclusief mensen, paarden, tuigageen wat je verder mee zou willen nemen. In praktijk kun je er dus hoogstens een paard of twee hele kleine pony's mee vervoeren.
Malenka schreef:Florisantje schreef:https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -rijbewijs
Deze zou regulier eigenlijk 830 euro kosten aan wegenbelasting. Maar je hebt als voordeel dat een bestelwagen specifiek ingericht voor paardenvervoer, dus vaste opstelling, recht geeft op een speciale regeling. Daarnaast mag hij niet worden gebruikt beroepsmatig (dus geen verhuur). Als je dat dan aanvraagt maak je aanspraak op het zogenaamde kwarttarief, en betaal je dus ongeveer 207 euro in het kwartaal, dus z'n 70 euro per maand voor z'n vrachtwagentje.
Je zou ook kunnen overwegen op hem op grijs kenteken te zetten, maar dan moet je zelf ondernemer zijn. En daardoor kan je hem bijvoorbeeld weer wel verhuren. Maar daar zitten ook weer allerlei regels achter.
Bedenk je wel dat je met bijvoorbeeld dit vrachtwagentje maar 840kg mag laden. Dat is inclusief mensen, paarden, tuigageen wat je verder mee zou willen nemen. In praktijk kun je er dus hoogstens een paard of twee hele kleine pony's mee vervoeren.
Setteli schreef:Ik heb ergens gelezen dat dit aangepast gaat worden. Dat de max voor een B rijbewijs 4200 kg gaat worden. Je moet dan wel een C wagentje hebben die is teruggekeurd. Die mag dat wel laden en dat scheelt een paard extra.
Brainless schreef:Setteli schreef:Ik heb ergens gelezen dat dit aangepast gaat worden. Dat de max voor een B rijbewijs 4200 kg gaat worden. Je moet dan wel een C wagentje hebben die is teruggekeurd. Die mag dat wel laden en dat scheelt een paard extra.
Je mag tot 4250 kilo gaan (totaal) maar dan moet je een B+ rijbewijs hebben.. en die hebben maar weinig mensen.
Brainless schreef:Setteli schreef:Ik heb ergens gelezen dat dit aangepast gaat worden. Dat de max voor een B rijbewijs 4200 kg gaat worden. Je moet dan wel een C wagentje hebben die is teruggekeurd. Die mag dat wel laden en dat scheelt een paard extra.
Je mag tot 4250 kilo gaan (totaal) maar dan moet je een B+ rijbewijs hebben.. en die hebben maar weinig mensen.
XUlyssesX schreef:Dank jullie wel.
Ik heb maar 1 paard. Ik heb er 2 op het oog die beide 1100 laadgewicht hebben. Dat moet met spullen , groom/voorlezer en spullen met maar 1 paard goedkomen
Celebi schreef:Ik was even aan het rondspeuren, maar ik kan alleen maar vinden dat het goedgekeurd is vanaf ergens dit jaar (en vanaf 1 januari het al gedoogd is) om met een elektrische bestelbus voor goederenvervoer met een B rijbewijs te rijden tot 4250 MITS het aantoonbaar is dat het extra gewicht afkomstig is van de accu van de elektrische wagen.
Mocht iemand andere bronnen vinden, graag! Tot die tijd denk ik niet dat je zomaar met 4250 mag rondrijden op de B.
Die B+ constructie die hierboven genoemd wordt vind ik ook wel gek als je dan wel met een auto van 4250 mag rijden. In principe betekend B altijd max 3500 qua auto. Het + gedeelte betekend in principe alleen maar dat je een combinatie mag rijden waarbij je maximaal 4250 mag wegen. Maar dan is je trekkende voertuig nooit meer dan 3500. Dat is bij BE ook zo. Zwaardere voertuigen zijn C1 (of C).
ikke schreef:Celebi schreef:Ik was even aan het rondspeuren, maar ik kan alleen maar vinden dat het goedgekeurd is vanaf ergens dit jaar (en vanaf 1 januari het al gedoogd is) om met een elektrische bestelbus voor goederenvervoer met een B rijbewijs te rijden tot 4250 MITS het aantoonbaar is dat het extra gewicht afkomstig is van de accu van de elektrische wagen.
Mocht iemand andere bronnen vinden, graag! Tot die tijd denk ik niet dat je zomaar met 4250 mag rondrijden op de B.
Die B+ constructie die hierboven genoemd wordt vind ik ook wel gek als je dan wel met een auto van 4250 mag rijden. In principe betekend B altijd max 3500 qua auto. Het + gedeelte betekend in principe alleen maar dat je een combinatie mag rijden waarbij je maximaal 4250 mag wegen. Maar dan is je trekkende voertuig nooit meer dan 3500. Dat is bij BE ook zo. Zwaardere voertuigen zijn C1 (of C).
https://www.ttm.nl/management/chauffeur ... js/150473/
Let op, dit zijn nog maar ideeën hè! Het is nog geen uitgemaakte zaak!
Maar als je nu bezig wil gaan op de grenzen van wat is toegestaan, zou ik proberen wat geduld op te brengen.
Celebi schreef:ikke schreef:https://www.ttm.nl/management/chauffeur ... js/150473/
Let op, dit zijn nog maar ideeën hè! Het is nog geen uitgemaakte zaak!
Maar als je nu bezig wil gaan op de grenzen van wat is toegestaan, zou ik proberen wat geduld op te brengen.
Ook hierin staat toch gewoon letterlijk dat het alleen is voor elektrische wagens waarbij het aantoonbaar is dat het vanwege de accu is? Zelfde regel als ik vond inderdaad. Dus niet zomaar voor een paardenvrachtwagentje die eigenlijk al te zwaar was voor de regels.
Het is ook geen gerucht meer, het gaat later dit jaar in. Er is nu alleen gedoogd dat chauffeurs vanaf januari tot die tijd alvast in de bestelbusjes mogen rijden met B mits ze dus wel gewoon aan de voorwaarden voldoen (minimaal x aantal jaar b rijbewijs en een bewijs dat het gewicht van de accu komt).
genoemde site schreef:Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.
Echwel schreef:Dat het gaat veranderen wil nog niet zeggen dat de b vrachtwagen dan ook in ene meer mag laden.
Ze zijn gekeurd op 3500 kg en wil je hem meer laden moet je langs de RDW en zullen er aanpassingen gevraagd worden.
Dit verhaal gaat in de camperwereld ook rond.
ikke schreef:Echwel schreef:Dat het gaat veranderen wil nog niet zeggen dat de b vrachtwagen dan ook in ene meer mag laden.
Ze zijn gekeurd op 3500 kg en wil je hem meer laden moet je langs de RDW en zullen er aanpassingen gevraagd worden.
Dit verhaal gaat in de camperwereld ook rond.
Dat ligt aan de constructie. Met name Iveco zie nogal eens langs komen met een 4 ton spec chassis op 3500kg. Die zou probleemloos opgekeurd moeten kunnen worden.
Echwel schreef:ikke schreef:Dat ligt aan de constructie. Met name Iveco zie nogal eens langs komen met een 4 ton spec chassis op 3500kg. Die zou probleemloos opgekeurd moeten kunnen worden.
Dat klopt maar de Peugeot, Renault enz worden door de fabriekant op 3500kg gezet
Vaak heb je ander verenpakket enz enz nodig om het aan te passen.