Kosten 2-paardsvrachtwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 12:54

Lieve bokkers,
Zijn er hier mensen met een 2 paards vrachtwagentje?
Want zijn de kosten hiervan, dan doel ik op verzekering + wegenbelasting + onderhoud, en ik hoop dat ik daarmee de kosten heb.
Zowel benzine als diesel variant graag!

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:52

Ja, hier passen wel twee paarden op:

Wegenbelasting 78 euro per drie maanden; moet nog kwart-tarief anvragen.
Verzekering 650 euro per jaar bij 7500km op jaarbasis.
Verbruik ongeveer 1:6 Diesel

Onderhoud 1500 - 2500 euro per jaar, mede afhankelijk van hoe handig je bent.
Laatst de elektrische raam kapot. Mechanisme koste 215 euro en zelf doen was wat prutswerk maar met twee uurtjes gefixt. Beetje goed zoeken op i-net levert je een werkplaatshandboek en dat maakt het leven een stuk simpeler.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 17:10

Nu vraag ik mij af, ik zie overal 55 per maand wegenbelasting, hoe kan het dat jij zo goedkoop zit?
En dan verzekering juist de hele andere kant op, meer 30 eu per maand? :)

Ik ga eens naar een werkplaats handboek kijken! Thx voor de tip!

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:49

SBravour schreef:
Nu vraag ik mij af, ik zie overal 55 per maand wegenbelasting, hoe kan het dat jij zo goedkoop zit?
En dan verzekering juist de hele andere kant op, meer 30 eu per maand? :)

Ik ga eens naar een werkplaats handboek kijken! Thx voor de tip!

Omdat dit over een DAF LF45 van 12 ton gaat }:)

Maar voordat je nu boos wordt, deze getallen gelden ook voor de kleintjes die net boven de 3500kg TMM zitten. Tot 7500kg (C1 rijbewijs) is er best een hoop leuks te koop dat goedkoper is in de heb en aanschaf en bovendien wat minder risico op overbelading.

Als import je niet bang maakt, kijk dan ook eens bij onze oosterburen. Omdat de regels daar jarenlang anders waren dan bij ons, zijn daar best wat wagens te vinden van 6 a 7 ton TMM.
In NL loop je dan vrij van alle verplichtingen (tacho, BZM) maar wel 2000 - 2500kg laadvermogen.

Tegenwoordig zijn de regels ook weer verandert waardoor C1 wat simpeler is geworden. Informeer jezelf goed voor de juiste beslissing.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 22:00

Ik hoef geen C1, heb maar 1 paard. En word niet boos hoor... :D

Import is dacht ik erg prijzig niet?

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:34

SBravour schreef:
Ik hoef geen C1, heb maar 1 paard. En word niet boos hoor... :D

Import is dacht ik erg prijzig niet?

Voor B-rijbewijs is het duurder omdat je een deel van de BPM af moet tikken, afhankelijk van de leeftijd. Voor auto's boven 3500kg TMM betaal je geen BPM.
Import zelf stelt niks voor, dat is een paar tientjes voor een eendaags kenteken, de papieren en de keuring.

Voor een paard dat niet te groot is, kun je zo'n omgebouwde bus overwegen, danwel er zelf eentje ombouwen. Voordeel van zo'n bus is dat het allemaal wat lager bij de grond is waardoor het minder slingert en dus comfortabeler is.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 04:20

Een merrie van 1.63, past dat nog? :D
Import an sich klinkt zo wel interessant idd. Jammer dat ik onder de 3500 moet blijven!

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:21

SBravour schreef:
Een merrie van 1.63, past dat nog? :D
Import an sich klinkt zo wel interessant idd. Jammer dat ik onder de 3500 moet blijven!

Als die geen Giraffe-neigingen heeft denk ik wel dat dat kan.

Daarom gaf ik je de overweging voor C(1) wagens. Er wordt, ook op Bokt, nogal eens gedacht en ook gezegd dat een vrachtwagen duur in de heb is maar dat valt best mee. Je moet zo'n afweging maken op basis van feiten, niet op aannames.
De kleintjes zijn namelijk niet goedkoper maar dat je het niet ziet zitten om je C(1) te halen is ook een factor.

Heb ik nog wel een leuke anekdote over: kennis haalde d'r E-rijbewijs (in de tijd dat dat iets moeilijker was dan nu) en vond zichzelf zo goed dat ze een proefles op de vrachtwagen nam, gewoon, als beloning voor zichzelf. Dat vond ze vervolgens zo leuk dat ze door ging, haar C-E haalde en part-time chauffeur werd :D

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:08

Ik had een vrachtwagentje (B rijbewijs) met de volgende kosten:
Wegenbelasting € 140,- per 3 maanden (kwarttarief)
Verzekering € 20,- per maand
Oude Mitsubushi, diesel, reed ongeveer 1 op 6, dus 350-400 km op een tank van 60 liter.
Onderhoud is echt afhankelijk van zijn leeftijd, het gebruik, hoe handig je zelf bent etc. Ik heb in de 4 jaar dat ik hem had de uitlaat en de volledige koppelingsbak (duur grapje) moeten laten repareren. Bij elkaar € 2000,-. APK was steeds zo rond de 300 euro, viel erg mee. En verder nog wat dingen gedaan om hem wat luxer te maken, maar niet noodzakelijk dus.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 17:57

Dankjewel Anna! Heb jij het toen ondergebracht bij de verzekering van je eerste auto ook?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:51

Nee ik had een camperverzekering. Volgens mij via De Europeesche, maar die zijn van naam veranderd.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:07

Ikke, weet jij of die omgebouwde bussen dat wel aankunnen qua laadvermogen (uiteraard meten=weten). Er zijn wat bedrijven die die dingen omgebouwd aanbieden en ik ben gewoon benieuwd naar de haalbaarheid.

@TS: stalgenoot van me heeft zo'n wagentje, maar het onderhoud doet ze zelf met haar vriend. Dat scheelt echt heel veel in de kosten. De andere kosten vallen mee als ik haar moet geloven.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:36

Hilli schreef:
Ikke, weet jij of die omgebouwde bussen dat wel aankunnen qua laadvermogen (uiteraard meten=weten). Er zijn wat bedrijven die die dingen omgebouwd aanbieden en ik ben gewoon benieuwd naar de haalbaarheid.

@TS: stalgenoot van me heeft zo'n wagentje, maar het onderhoud doet ze zelf met haar vriend. Dat scheelt echt heel veel in de kosten. De andere kosten vallen mee als ik haar moet geloven.

Wanneer je goed zoekt naar de juiste verhouding eigen gewicht/laadvermogen en minder uitgebreid ombouwt dan bijvoorbeeld Haico doet, dan kun je een heel eind komen.

Die Haico claimt iets van 1400kg bruto laadvermogen en ik kwam er laatst eentje tegen die inderdaad 1400kg bruto had EN als veewagen op kenteken stond.
Het lijkt dus te kunnen, al kan ik natuurlijk niet bepalen hoe de wagen gewogen is ten opzichte van wat hij presenteert in z'n advertenties. Meten is weten; altijd wegen dus!

Daarnaast zou ik niet met Renault werken maar met Iveco, Mercedes, Ford of VW/MAN maar het gewicht zou dan best weleens een dingetje kunnen worden en zijn reden om wel met Renault te werken.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:00

Die van Haico is het paardengedeelte 2m20 hoog las ik... hoe hoog is een regulier paardenwagentje?
De mijne was 2m50, maar dat was een extra hoge.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:04

c_alsemgeest schreef:
Die van Haico is het paardengedeelte 2m20 hoog las ik... hoe hoog is een regulier paardenwagentje?
De mijne was 2m50, maar dat was een extra hoge.

Mijn huidige is 230cm, de oude Mercedes was 225cm. Dat is op zich prima voor paarden tot 170cm.

Die dingen van Haico moet je ook geen dressuurkasteel van 180 in stoppen, dat gaat wat moeizaam.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:07

Ah oké, vroeg het me af... maar dan scheelt dat inderdaad niet zo veel.
De mijne past er sowieso niet in hoor, met die lange nek van hem :')
Maar vroeg me af hoe veel verschil er zat met een regulier paardenwagentje.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:07

ikke schreef:
Wanneer je goed zoekt naar de juiste verhouding eigen gewicht/laadvermogen en minder uitgebreid ombouwt dan bijvoorbeeld Haico doet, dan kun je een heel eind komen.

Die Haico claimt iets van 1400kg bruto laadvermogen en ik kwam er laatst eentje tegen die inderdaad 1400kg bruto had EN als veewagen op kenteken stond.
Het lijkt dus te kunnen, al kan ik natuurlijk niet bepalen hoe de wagen gewogen is ten opzichte van wat hij presenteert in z'n advertenties. Meten is weten; altijd wegen dus!

Daarnaast zou ik niet met Renault werken maar met Iveco, Mercedes, Ford of VW/MAN maar het gewicht zou dan best weleens een dingetje kunnen worden en zijn reden om wel met Renault te werken.


Waarom zou je niet met een Renault willen werken?

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:49

sunny43 schreef:
ikke schreef:
Wanneer je goed zoekt naar de juiste verhouding eigen gewicht/laadvermogen en minder uitgebreid ombouwt dan bijvoorbeeld Haico doet, dan kun je een heel eind komen.

Die Haico claimt iets van 1400kg bruto laadvermogen en ik kwam er laatst eentje tegen die inderdaad 1400kg bruto had EN als veewagen op kenteken stond.
Het lijkt dus te kunnen, al kan ik natuurlijk niet bepalen hoe de wagen gewogen is ten opzichte van wat hij presenteert in z'n advertenties. Meten is weten; altijd wegen dus!

Daarnaast zou ik niet met Renault werken maar met Iveco, Mercedes, Ford of VW/MAN maar het gewicht zou dan best weleens een dingetje kunnen worden en zijn reden om wel met Renault te werken.


Waarom zou je niet met een Renault willen werken?

Iets met levensduur? Betrouwbaarheid? Degelijkheid?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:30

Bagger schakelen, ook als het een automaat is :P

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:14

Ah oke ik rij al mijn hele leven een renault als luxe wagen en ben daar zeer tevreden over...

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Kosten 2-paardsvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:34

Franse auto´s zijn idd vaak comfortabel maar wat betreft levensduur, betrouwbaarheid en degelijkheid daar laten ze vaak steken vallen.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:22

sunny43 schreef:
Ah oke ik rij al mijn hele leven een renault als luxe wagen en ben daar zeer tevreden over...

Hier ook jarenlang Franse auto's gereden, met normaal onderhoud is er niets aan de hand.
Vaak de eigenaar die niet met zo'n auto om kan gaan, maar dat geldt voor meerdere merken, als ik de kenner hier zo volg.
Overigens geen betrouwbaarder karretje gehad, dan mijn 205. 13 jaar zonder poepelegein heeft hij mij rondgereden. Maar, dat zal dan wel weer mazzel zijn, óf net het type Frans wat wel goed was.. :Y)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:57

sunny43 schreef:
Ah oke ik rij al mijn hele leven een renault als luxe wagen en ben daar zeer tevreden over...

Ja smaken verschillen, ik vind fransen en zeker renault gewoon niet lekker rijden. Stug, gevoelloos en traag.
Alleen de Megane RS niet, maar dat komt gewoon omdat hij heel erg snel is. Maar ik vind hem nog steeds stug :+
Geef mij maar een Duitser voor de lange ritten of een italiaan voor de fun. :')

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:41

OH echt vind je een duitse auto minder stug dan een fransman? Dan ben je wel een uitzondering. Vering van de gemiddelde franse auto is TOP. Ik reed jaren een franse auto en later in een zweed, zat bij de eerste hobbel in de weg zo wat tegen het plafond. Was niet gewend dat je zo langzaam moest om niet te stuiteren. Zo ook bij volkswagens.... nee hoor geef mij maar een Franse!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:23

Misschien dat mercedes anders voelt dan volkswagen :+
Maar heb een aantal renaults gehad en gereden en ga echt voor de mercedessen (is dit een woord? :P ) die we nu hebben en hebben gehad :D
Heb kort een golf VR6 gehad, die was wel heel leuk, alleen altijd kapot :+