Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 20:35

Ik kan je hulp gebruiken!

Graag hoor ik van jou welke redenen belangrijk zijn bij de beslissing om je paard ergens in training te zetten of juist niet. Het is niet relevant of je daadwerkelijk op zoek bent (of überhaupt een paard hebt) en ook de reden voor training is in principe niet van belang.

Ga dus uit van de situatie dat je een paard hebt, deze om een bepaalde reden (tijdelijk) ergens in training zou moeten en jij moet een keuze maken waar. Welke overwegingen gaan er door je hoofd? Zijn er dingen waar je bang voor bent dat ze misgaan?
Je mag breed denken, van prijs en afstand tot gevoelsmatig, misschien ben je bang dat hij minder aandacht krijgt dan thuis of zijn maatjes gaat missen. Alles wat voor jou van belang is, zowel positief als negatief, ik hoor het heel graag.

Foute antwoorden bestaan niet en bij voorbaat super bedankt!

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:42

Afstand is zeker een ding, binnen max een uur. Ik vind het belangrijk om te kunnen bezoeken,
ik zou ook goed op de hoogte gehouden willen worden. Klik met de eigenaar/ trainer, op dezelfde lijn liggen qua omgang met paarden. Maar ook zeker de communicatieve vaardigheden zijn van belang. Kosten is natuurlijk ook een ding.

Waar ik niet van zou willen afwijken is minstens 8u vrije beweging, sociaal contact en een schone omgeving.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:43

Zou het niet handig zijn om dit echt in een enquête vorm te doen en hier een linkje te plaatsen?

Ik zou er zelf geen gebruik van maken (paard wegbrengen voor training). Ik ben zelf trainer, maar dat komt omdat ik altijd wilde leren wat anderen kunnen. Iemand kan de ‘knoppen’ wel op mijn paard zetten, maar ik wil het zelf goed kunnen onderhouden. Dus ik zou altijd nauw betrokken willen zijn in het proces. (Als ik zelf geen trainer was op dit moment)
Dan liever beleren in een les-vorm.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:50

Ik heb een 2 jarig paard en heb er eerst serieus over nagedacht of ik hem op een gegeven moment in training zou willen (als hij een jaartje of 3 is bijvoorbeeld). Echter ga ik het niet doen om de volgende redenen:

1. Ik vind het zelf heel leuk om met hem te werken, en als ik ergens tegenaan loop, vraag ik er liever een instructeur/trice bij om me een handje te helpen, dan dat ik hem volledig bij iemand in training zet.
2. Hij is helemaal gesetteld in zn wei in de kudde met zn vriendjes, en ik zou het erg vervelend vinden als hij naar een nieuwe locatie moet. Bovendien zijn er vaak niet echt mogelijkheden tot 24/7 buiten (ook in de winter) en dat wil ik voor hem wel heel graag.
3. Ik vind het zien opgroeien van mn paard een van de leukste dingen die er is en zou dat voor geen goud uit handen willen geven.
4. Ik combineer veel manieren van omgaan om tot het fijne resultaat te komen. Ik ben dus totaal niet bezig met 'die ene goede manier' en (misschien heel erg vooroordeel, sorry daarvoor) ik heb het idee dat het bij trainingsstallen e.d. wel vaak op éen en dezelfde manier gaat.
5. Hoe leuk is het om samen met je dier te leren en te groeien?

Ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat dingen, maar dit zouden voor mij de belangrijkste zijn! (En dit is natuurlijk nog buiten schappelijke prijs/normale afstand tot de stal etc.)

Verder kan ik me ook best in mensen verplaatsen die er wel voor kiezen om hun paard ergens in training te zetten. Mijn pony is niet zo heet en super meewerkend, dus is het goed te doen. Als ik een heet sportpaard zou hebben zou de situatie bijvoorbeeld al anders zijn denk ik.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 20:52

Tango1979 schreef:
Afstand is zeker een ding, binnen max een uur. Ik vind het belangrijk om te kunnen bezoeken,
ik zou ook goed op de hoogte gehouden willen worden. Klik met de eigenaar/ trainer, op dezelfde lijn liggen qua omgang met paarden. Maar ook zeker de communicatieve vaardigheden zijn van belang. Kosten is natuurlijk ook een ding.

Waar ik niet van zou willen afwijken is minstens 8u vrije beweging, sociaal contact en een schone omgeving.


Heel helder, dankjewel!!

Eilleen333, ik heb niet gekozen voor een enquête omdat ik de vragen eigenlijk zo open mogelijk wilde houden en mensen niet in een bepaalde richting wil laten denken. Hopelijk komen er dan ook wat dingen naar voren waar ik zelf totaal nog niet aan gedacht had.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 20:54

Roos_h schreef:
Ik heb een 2 jarig paard en heb er eerst serieus over nagedacht of ik hem op een gegeven moment in training zou willen (als hij een jaartje of 3 is bijvoorbeeld). Echter ga ik het niet doen om de volgende redenen:

1. Ik vind het zelf heel leuk om met hem te werken, en als ik ergens tegenaan loop, vraag ik er liever een instructeur/trice bij om me een handje te helpen, dan dat ik hem volledig bij iemand in training zet.
2. Hij is helemaal gesetteld in zn wei in de kudde met zn vriendjes, en ik zou het erg vervelend vinden als hij naar een nieuwe locatie moet. Bovendien zijn er vaak niet echt mogelijkheden tot 24/7 buiten (ook in de winter) en dat wil ik voor hem wel heel graag.
3. Ik vind het zien opgroeien van mn paard een van de leukste dingen die er is en zou dat voor geen goud uit handen willen geven.
4. Ik combineer veel manieren van omgaan om tot het fijne resultaat te komen. Ik ben dus totaal niet bezig met 'die ene goede manier' en (misschien heel erg vooroordeel, sorry daarvoor) ik heb het idee dat het bij trainingsstallen e.d. wel vaak op éen en dezelfde manier gaat.
5. Hoe leuk is het om samen met je dier te leren en te groeien?

Ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat dingen, maar dit zouden voor mij de belangrijkste zijn! (En dit is natuurlijk nog buiten schappelijke prijs/normale afstand tot de stal etc.)

Verder kan ik me ook best in mensen verplaatsen die er wel voor kiezen om hun paard ergens in training te zetten. Mijn pony is niet zo heet en super meewerkend, dus is het goed te doen. Als ik een heet sportpaard zou hebben zou de situatie bijvoorbeeld al anders zijn denk ik.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord, erg fijn om te lezen welk proces er aan je keuze vooraf is gegaan en ik begrijp ook helemaal waarom je op deze keuze bent uitgekomen. Het is ook superleuk om het zelf te doen!

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:08

Ik heb mijn paard vorig jaar 3 maanden in training gehad bij iemand in wie ik vertrouwen had, als mens en als ruiter, hoewel ik die persoon nog niet kende. Ik ben op mijn gevoel afgegaan en dat klopte.

De opdracht aan de trainer was: kijk hoe het paard is en kijk vervolgens of het paard en ik bij elkaar passen.
Paard stond op een uur rijden afstand en we zijn er 3 of 4 keer per week heen geweest. Eerst om te kijken en geïnformeerd te worden over hoe de training ging en om paard te poetsen. Daarna om op haar lespaarden te lessen en vervolgens op mijn eigen paard.

Een open en eerlijke houding naar het paard en de eigenaar toe vind ik belangrijk, evenals de daarbij behorende heldere communicatie. Paard werd ook prima verzorgd, hoewel de mogelijkheden om buiten te staan wat beperkt waren.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:46

Belangrijkste voor het training zetten, is of de persoon past bij het te bereiken doel en het paard. Soms zijn er gewoon situaties waar je vast loopt, maar die makkelijk zijn op te lossen als de routine wordt verbroken. En sommige dingen, zoals zadelmak maken, besteed ik sowieso liever uit aan iemand die daar wat meer ervaring mee heeft.

De afgelopen jaren hebben er verschillende trainers op verschillende paarden gezeten en om verschillende redenen.
3 zijn er zadelmak gemaakt. De eerste is vanwege stressgevoeligheid telkens naar die locatie gebracht, maar heeft daar verder niet gestaan. In principe heel netjes gedaan, maar we liepen na een tijdje vast, hij moest nog een beetje teveel als 'groen' paard worden behandeld. (paard kwam tegen het been en ik durfde hem niet goed te corrigeren oa). Toen hebben we hem een tijdje in training gezet bij iemand anders. Vanwege de afstand hebben we hem hier wel gestald, omdat een paar keer per week 30-45min heen en weer ook niet zo paard-vriendelijk is. Paarden komen hier ook buiten, alleen wel minder dan ze gewend waren. Omdat het een tijdelijke oplossing (1 à 2 weken) was, konden we daar wel mee leven.
Paard kwam hier heel fijn van terug. De andere 2 hebben we hier toen ook zadelmak laten maken. Wel jammer dat ze niet heel veel buiten kwamen, maar zoals ik zei was het van korte duur.

Beide personen hebben ook tussendoor wel eens een keer op de paarden gereden, soms bij hun eigen locatie, soms bij ons op locatie. De eerste omdat ze tevens lang mijn instructrice is geweest en het fijn is als ze weet waar je precies tegen aan loopt op moeilijke stukken. Maar we hebben haar bijvoorbeeld ook ingeschakeld toen we een verkoopfilmpje moesten maken omdat zij het paard voordeliger kon rijden. De 2e persoon hebben we gevraagd wanneer we iemand met wat 'durf' nodig hadden. In een paard goed voor elkaar rijden en "dressuurmatig" verbeteren is hij minder sterk, dus dan zouden we eerder naar de eerste persoon gaan.
We hebben wel voorkeur aan een keertje rijden in plaats van een paar weken weg zetten (afgezien van zadelmak maken), omdat het vaak het doorbreken van iets is. Als je echt wekenlang een paard in training moet zetten, heb je waarschijnlijk meer aan betere lessen voor jezelf (of een makkelijker paard).

Daarnaast hebben we ook een keer bij een 'revalidatie' trainer een paard gehad, maar daar liepen we er tegenaan dat er te weinig resultaat werkt geboekt (al helemaal voor de prijs die werd gevraagd) en er niet goed naar ons als eigenaar werd geluisterd (en als klap op de vuurpijl wij als 'slechte'/onwetende eigenaren werden afgeschilderd in haar blog, weliswaar anoniem, maar datgene wat er stond klopte gewoon niet. Het is daarna wel aangepast zodat het wel klopte en daarmee veranderde ook gelijk de hele lading van het bericht). Maar daar hebben we het paard vrij snel weer opgehaald.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:25

Ik heb de merrie van mijn zus in training laten zetten. Is een Comtois van 746 kilo. Voordat ze in training ging heb ik meermaals doodsangsten uitgestaan (en ik ben echt geen ruiter voor alleen brave paarden).

Ze had geen rem, geen stuur en ging knetterhard galopperen. Ben meermaals jankend afgestapt.

Ze is drie weken in training geweest en daarna kon ik haar gewoon rijden.

Ook heeft ze bij de trainer longeren geleerd en stapmolen.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:43

Ik heb de keuze gemaakt om mijn paard niet in training te zetten. Ik ga zelf een half jaar weg.

Dit om de volgende redenen:
- mijn zusje heeft ook een paard, ze staan samen aan huis en evt moeten we dus een vervanger zoeken voor die tijd.
- ik kan zelf geen oogje in het zeil houden omdat ik in het buitenland ben en niet altijd internet etc heb. Bellen is not done in mijn geval.
- paard loop op B/L niveau in de sport, dus qua niveau vind ik het niet noodzakelijk, ik neem straks wel de tijd om weer op te bouwen, presenteren is niet het hoofddoel
- het kost geld, wat ik zonde vind, omdat ik daar lekker kan sparen
- en voor mij de belangrijkste: ik heb mijn paard alles zelf geleerd, hij is echt mn maatje, en ik wil absoluut geen ander paard terug. Niet lopen wordt ie niet slechter van, en ik hou mn paard op t moment dat ik weer opstap zoals ie nu is.

Wil dat zeggen dat mensen niet te vertrouwen zijn? Absoluut niet, maar mijn voorkeur heeft het niet. Mocht ik mn paard uiteindelijk willen verkopen, dan had ik het waarschijnlijk wel gedaan.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:07

De prijs, voeding en manier van omgang+rijden zijn voor mij de belangrijkste dingen.

Hoeveel hij buiten komt zou mij niet zoveel uitmaken voor die korte periode. Afstand daarheen ook niet mocht de rest goed zijn. Ik ben niet zo dat ik mijn paard per se vaak wil zien.

Ik ben wel heel kritisch betreft omgang en manier van rijden. Ik vertrouw niet zomaar op een filmpje, wil heel veel van diegene gezien en gehoord hebben. Mijn paard zou ik momenteel alleen bij mijn (oude) instructeur in training zetten omdat ik verder niemand zo goed ken en waarvan ik dus weet dat dit overeen komt met wat ik wil zien.

Reden voor het in training zetten zou gebrek aan tijd of zin zijn bij mij. Of mocht ik bijvoorbeeld mijn huidige paard niet superfijn parcoursklaar krijgen zou ik dat uitbesteden. Puur omdat het een net zadelmak en erg goed paard is, die wil ik gewoon zo fijn mogelijk hebben, ook met oog op eventuele verkoop.

Betreft voeding, ik hoef geen stal die amper hooi en kilo's brok geeft.
En prijs spreekt voor zich, ik moet het kunnen betalen :+

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:03

Ooit 1 x gedaan met 3 jarige, was gelukkig zelf ook vrij dus elke dag gaan kijken. Zou nu niet meer mijn voorkeur hebben. Liever training aan huis.

Zou het zeker niet bij onbekende doen. En al helemaal niet ver weg.

Ooit mijn instructrice de wissels erop laten zetten (was voor mij 1e x). Dan stond ie bij haar een maandje op stal, deed zij hem 3 a 4 x en ik de andere dagen.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:05

Hartelijk dank voor alle input weer +:)+

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:08

EllyC schreef:
Ooit 1 x gedaan met 3 jarige, was gelukkig zelf ook vrij dus elke dag gaan kijken. Zou nu niet meer mijn voorkeur hebben. Liever training aan huis.


Om dit er even uit te vissen want het gaan kijken is al meerdere malen voorbij gekomen. Wat maakt dat jullie vaak willen gaan kijken? Is dat gewoon graag in contact willen blijven met je paard of speelt daar ook een stukje angst in mee dat er wat mis gaat en je hem na een aantal weken bijvoorbeeld schuw of mager zou aantreffen? Ik ga dan even uit van een situatie van zadelmak maken of doortrainen waarbij de trainer zelf met het paard aan het werk is en je dus niet hoeft te komen rijden. Wil je dan komen kijken omdat je het leuk vind of voel je je soort van verplicht om te komen om te checken of alles goed gaat?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:43

De omstandigheden waarop ik tot nu toe training gebruikt heb:
- verkoop maar zelf weinig tijd en zenuwachtig bij voorrijden. In dit geval reed ik ook gewoon zelf en pakte de stalruiter het paard 1-2x per week bij en reed haar voor bij kopers. Dus niet echt uit handen gegeven.
- het eerste opstappen bij een paard waarvan ik niet zeker wist of ik het zou kunnen uitzitten (ook ivm net bevallen). Die is een paar weken weg geweest voordat ik zelf opgestapt ben.
- bij tijdelijke lichamelijke beperking van mezelf, iemand die 1x per 14 dagen even het galopwerk deed bij een jonkie. Dat dus gewoon ‚thuis‘.
- de eerste paar keren parcours springen met een paard die algemeen makkelijk in de staak ging. Ik wilde voorkomen dat ik dat de eerste keer zelf zou verpesten. Dus dat was ook niet echt in training maar 1x per week heen.

Wat ik in mijn geval niet zou doen is een paard waar ik zelf problemen mee heb in training zetten. Ik durf wel te beweren dat ik niet slecht rij en een lichamelijk en mentaal gezond paard kan ik dus gewoon zelf (evtl met hulp) rijden. Als het langdurig gewoon niet klikt/irritaties geeft dan zou ik eerder verkoop overwegen.

xSannee

Berichten: 4345
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:50

Ik zou het wel overwegen, mits de omstandigheden helemaal oke zijn.

Ik wil de trainer/stal graag eerst meerdere keren aan het werk zien (of ik moet al bekend zijn met de methodes) en dit moet aansluiten op mijn beeld van paarden houden.

Daarnaast spelen uiteraard de kosten mee, maar ook de communicatie; ik wil graag op de hoogte gehouden worden en komen kijken wanneer ik wil.

Paard is heel makkelijk op een nieuwe locatie dus dat zou voor mij geen zorgen zijn, en de afstand is ook geen probleen als het echt de ideale trainings locatie zou zijn.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:01

Ik zou het zeker niet snel doen. Een paard verhuizen, weg van zijn kudde, wil ik eigenlijk niet. Ik moet al heel ernstige problemen hebben met het paard, om hem weg te brengen. Ik zou eerder kiezen om hem dan niet te berijden en gewoon in de kudde houden. Een andere reden zou kunnen zijn voor het beleren van een jong paard. Ik heb dat altijd zelf gedaan, maar ik ben inmiddels 62 en er komt een tijd dat het misschien niet meer verstandig is :) Ook dan zou ik liever hebben dat iemand hier met hem komt werken, maar ja, dat moet ook maar mogelijk zijn.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:03

Ik zou mijn paard niet zo snel ergens naartoe brengen voor training, wel iemand langs laten komen.
Mede wegens de prijs, de stalling moet op de trainingsstal natuurlijk betaald worden, alleen gaat dat op je huidige stal ook gewoon door. Ook omdat ik zelf geen trailer bezit en het dus extra moeite is om hem daar te brengen. Als daar een service tegen een redelijk bedrag voor zou zijn, zou ik dit iets sneller doen.
Het kan zijn dat de trainingsstal ver weg is, maar ook dichtbij. Zelf zou ik graag redelijk snel (half uur/drie kwartier max) bij mijn paard willen zijn als ik langs wil of moet gaan.
Bij bovenstaand ga ik er vanuit dat het trainen/iets aanleren/doorrijden is. Zodra er heftige gedragsproblemen voorkomen zou ik er makkelijker voor kiezen om mijn paard weg te brengen als ik echt met de handen in het haar zit. Al zou ik daarvoor het eerst alsnog zelf proberen met instructie op locatie.
Maar zelfs dan is er een angst dat desbetreffende persoon waar ik mijn paard naartoe zou brengen, niet kundig genoeg is en je dus voor niks betaald. Maar daar komen goede reviews (op internet dus) goed van pas en zouden mij over de drempel helpen :j

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:09

Oja, ooit een jong dier waar ik zelf niet op durfde in profi handen gegeven voor inrijden en verkoop (in de hoop dat ik zelf gewoon niet goed genoeg kon rijden). Echter was hij ook bij de profi gevaarlijk. Daarvan heb ik geleerd dat ik dat voortaan niet meer doe maar beter naar mijn onderbuikgevoel moet luisteren.

Als trainer zit je op zulke uiteraard ook niet te wachten :o
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-06-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:11

Ik zou eigenlijk alleen mijn instructrice erop zetten om bv. iets aan te leren (piaffe bv. aangezien ik de wissels etc er zelf opgezet heb) maar dat is 1. te duur voor echt een maand 2. Mijn paard is in de hand nogal lastig als je haar gewoontes niet kent, dus om de grooms daar er mee op te zadelen vind ik niet zo fijn 3. Ze kan dan niet meer samen met mijn pensioenpaard op de wei/paddock dus die zou dan een maand alleen staan wat ook niet de bedoeling is.
Ik zou er dus voor kiezen om mijn instructrice te laten rijden ipv zelf les te nemen zonder dat ze daar op stal blijft.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:11

Een aantal jaren geleden heb ik een paard voor verkoop in training gezet bij mijn instructeur. Deze instructeur had ik uitgekozen vanwege juist de fijne manier van werken met paarden. En als ik daar kwam kon ik altijd wel zien dat alle paarden, zowel eigen als pension, er altijd super verzorgd bij staan. Top kwaliteit hooi, lekker dik strooisel in de stal, veilige weitjes/paddocks.

Ik heb nu de luxe dat er een professionele ruiter een aantal stallen huurt op de locatie waar ik in pension sta. Dus als ik, zoals nu, weinig tijd heb, dan wordt mijn paard gewoon op de eigen locatie gereden.
En er worden ook paarden zadelmak gemaakt, dus mijn 3-jarige kan dit najaar gewoon thuis beleerd worden. Die laat ik eerst lekker doorrijden, en als die braaf is klim ik er wel een keertje op. Echt super handig.

Ik zou niet zomaar een paard naar een wildvreemde brengen, enkel op advies van een bekende. Ik zou sowieso willen weten hoe iemand traint/rijdt en hoe de paarden er verzorgd worden.

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:12

Ik zet paarden die ingereden moeten worden elders in training. Heb hier simpelweg de faciliteiten en de hulp niet om het zelf te doen al dan niet met externe trainer die hierheen komt. Bovendien vind ik een paard een tijd elders stallen juist ontzettend leerzaam en goed voor het dier. Krijgen ze zelfvertrouwen van.
Ik heb er bovendien nu eentje die een gangenpaard is. Na het inrijden gaat die dus ook nog een keer naar een specifieke gangentrainer. Je zou inrijden kunnen combineren met gangentrainen, maar dan wordt het wel een hele zoektocht.

Eisen voor een trainingsplek:
- redelijke afstand zodat ik 1-2x per week langs kan. Liever niet verder dan 50-60 km. Gaat in mijn geval voor beide trainingsdoeleinden al niet lukken
- veel buiten, veel ruwvoer, liefst ook nog gezelfschap
- paardvriendelijke methodes
- mee kunnen trainen/leren/dan wel een goede overdracht zodat je zelf ook uit de voeten kunt met je getrainde paard

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:41

Ik heb een aantal weken terug deze afwegingen gemaakt voor mijn jonge paard. Door een breuk die geopereerd moest worden ben ik niet in staat haar zelf te verzorgen en was mijn eerste idee haar elders in training te zetten.

Toch voelde ik mij hier totaal niet prettig bij, mede omdat door Corona veel stallen geen bezoek wouden en ik dus alle controle over de verzorging en training kwijt zou zijn. Uiteindelijk ervoor gekozen iemand op eigen stal 3x per week te laten komen om haar verder door te rijden.

Vertrouwen en een klik in de manier van rijden met de trainer is voor mij erg belangrijk. Ook wil ik mijn paarden overdag buiten hebben met sociaal contact. Kwa afstand voor elders stallen keek ik naar max 45 minuten reistijd. En uiteraard zij de kosten een belangrijk afwegingspunt.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:46

Ik zou er zelf bij betrokken willen zijn! Dus dat ik soort van 'les' krijg met de training. Om het zelf ook te leren en zodat ik later mee verder kan breien.
Mijn keus zal dan ook niet zijn om ergens in training te zetten, maar dat de trainer op locatie komt.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:20

Ik zet ze niet in training. Te veel beloftes (qua huisvesting) gemaakt zien worden die niet nagekomen werd op verschillende plekken. Veel te veel verantwoordelijkheid aan stagaires geven is zo ongeveer de standaard.

Indien er hier iets in training gaat, is dat danwel hier thuis 4 dagen in de week (ma-di-do-vr, dus met rustdag), danwel 4 dagen met de trailer die kant op. Thuis hebben we wel de luxe van een binnenbak (12x25, dus klein) en buitenbak (20x30), dat scheelt wel.

Maar sowieso ben ik er erg terughoudend mee. De mentale welzijn van het paard wordt zelden voldoende gerespecteerd, zelfs bij de "paardvriendelijke" trainingsmethodes. En bij de traditionelere trainingsstallen zit het regelmatig tegen dierenmishandeling aan in mijn ogen.