Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:47

Ik ging, zoals ik hierboven al ergens schreef, 3 of 4 keer per week naar de trainingstal. Niet zozeer om de training te zien, daar ben ik de eerste maand volgens mij geen enkele keer bij geweest, maar om bij mijn paard te zijn. Beetje poetsen en/of wandelen. Beetje kletsen met de trainer, andere lessen bekijken, gewoon ordinair vitamine P halen eigenlijk.

Daarna ben ik gaan lessen op lespaarden van de trainer om mijn zelfvertrouwen in het rijden weer wat te vergroten, mijn paard vaker zelf gaan longeren als dat de training van die dag was, en daarna gaan lessen op mijn eigen paard. Doordat ik er vaak was, kon ik zien hoe er met mijn paard werd omgegaan maar dat is nooit de reden geweest om daar zo vaak heen te gaan.

De trainer heeft een eigen stal op een grotere locatie en zorgt dus zelf voor haar eigen paarden en de paarden die zij in training heeft qua beweging (inclusief buiten zetten). Zij doet niet aan paarden in de stapmolen zetten: "ze heeft geen cavia's". De eigenaar van de locatie zorgt voor voer (kwalitatief goed, van eigen land en ruim voldoende) en voor het uitmesten van de stallen.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 12:23

Bralindy schreef:
Ik zou er zelf bij betrokken willen zijn! Dus dat ik soort van 'les' krijg met de training. Om het zelf ook te leren en zodat ik later mee verder kan breien.
Mijn keus zal dan ook niet zijn om ergens in training te zetten, maar dat de trainer op locatie komt.


Wederom dank voor alle input!

Hoewel ik deze reactie helemaal begrijp en ook waardeer, is mijn vraag meer waarom je wel of niet voor een bepaalde trainer of stal zou kiezen. Ervan uitgaande dat je dus al de keuze hebt gemaakt dat je je paard graag ergens in training wil (mag hypothetisch zijn, reden waarom even onbelangrijk) waarom dan juist bij die ene stal wel en bij die andere niet.

Wat meer achtergrond info ter verduidelijking van mijn nieuwsgierigheid :o
Het is mij bekend dat er veel vraag is naar trainen op locatie. Ik heb dat tot enkele jaren geleden ook wel gedaan maar ben daarvan afgestapt omdat het en erg lastig te plannen was (roosters van eigenaren, openingstijden en beschikbaarheid van rijbanen op stallen) en omdat ik toch met regelmaat op plekken kwam waar ik helemaal niet blij was met het management. Ik vind dat ik dan geen optimaal resultaat uit de training kan halen en het niet eerlijk is naar het paard toe.

Ik train daarom alleen nog paarden bij mij op locatie. Waar ik dus heel benieuwd naar ben is of de dingen die ik belangrijk vind, uiteindelijk ook doorslaggevend zijn voor mensen om wel of niet voor ons te kiezen. Of misschien zijn er wel dingen die voor mij hartstikke vanzelfsprekend zijn maar die juist enorm gewaardeerd worden en waar ik eens meer aandacht op zou moeten vestigen. Om een voorbeeld te noemen, ik vind het belangrijk dat ze een groot deel van de dag buiten staan (zo'n 8-10 uur). Ik weet dat die optie er echt lang niet overal is, maar ben dan dus benieuwd of dat wel of niet meeweegt bij de keuze die mensen maken. Er komen echt heel interessante overwegingen voorbij en zeker ook dingen waar ik nog niet zoveel bij stil had gestaan dus hartstikke fijn!

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:38

Reden om voor een specifieke trainer te kiezen:

Soort trainer (dressuurgericht, springen, western, gangen) maakt al een grote schifting.
Komen extraatjes als buitenrijden, verkeersmak maken en trailerladen aan bod.
Dan idd buiten staan en ruwvoer.
Werkwijze - paard centraal, niet overdonderen.
En verder heel belangrijk: ervaringen van anderen. Mond tot mondreclame doet een hele hoop.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:44

Ik zou er wel een in de buurt zoeken zodat je ook makkelijk even langs kan om te kijken. Ik vind het daarnaast ook belangrijk dat de huisvesting niet te veel afwijkt van 'thuis' dus goed voer en dagelijks naar buiten. Ben daarnaast ook wel gevoelig voor het portfolio van de trainer. Moet echt wel het idee hebben dat die (heel) veel beter/handiger is dan mijzelf.

zazaza
Berichten: 736
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:10

Voor mijn eigen zwangerschap is mijn merrie is training geweest, had toen een aantal overwegingen waarvan sommige veranderd zijn en andere niet.

Wat ik belangrijk vind:
- een echt kundige ruiter (in mijn geval was dat toen Elise Buiten, Suelza hier op bokt)
- paard kan buiten gehouden worden en in een kudde
- iemand die verschillende dingen doet, dus niet alleen dressuur, maar juist de afwisseling die ik zelf ook doe, zo is mijn merrie toen ook gebruikt om de bak te slepen, werd er met haar buiten gereden en mee gefietst, deed ze een keer een sprongetje/lange lijnen/schrik parcourtje: hierdoor is het inspiratie voor mij en voor mijn paard
- regelmatige updates en altijd mogen informeren/komen kijken....geen stiekem gedoe
- begeleiding naar lange termijn, dus als het bij jou allemaal goed loopt.....mooi, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat ik het thuis kan, dit zou ik nu wel belangrijk vinden. Dit hangt wel af van de omstandigheden, destijds had ik dit met mijn merrie niet, zij moest vooral "bezig gehouden" worden tijdens mijn zwangerschap en niet ergens naar toe getraind of zo

Voor mij waren niet zo belangrijk:
- prijs (ik betaal wat er nodig is....luxe!)
- plek, dit was op 2,5 uur rijden, maar in overleg werd ze door de trainer gehaald en kon ik haar zelf weer ophalen.
- poepsjieke faciliteiten

Maar bovenal: het allerbelangrijkste: veiligheid. Ik laat mijn paard niet achter in een wei met prikkeldraad, ik een stal vol uitstekende dingen of andere problemen waar ik buikpijn van krijg.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:54

0000 schreef:
EllyC schreef:
Ooit 1 x gedaan met 3 jarige, was gelukkig zelf ook vrij dus elke dag gaan kijken. Zou nu niet meer mijn voorkeur hebben. Liever training aan huis.


Om dit er even uit te vissen want het gaan kijken is al meerdere malen voorbij gekomen. Wat maakt dat jullie vaak willen gaan kijken? Is dat gewoon graag in contact willen blijven met je paard of speelt daar ook een stukje angst in mee dat er wat mis gaat en je hem na een aantal weken bijvoorbeeld schuw of mager zou aantreffen? Ik ga dan even uit van een situatie van zadelmak maken of doortrainen waarbij de trainer zelf met het paard aan het werk is en je dus niet hoeft te komen rijden. Wil je dan komen kijken omdat je het leuk vind of voel je je soort van verplicht om te komen om te checken of alles goed gaat?


Leuk en leerzaam, bij de 3 jarige ook controle omdat dit niet bij voor mij heel bekend iemand was.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:50

Nee, ik kies niet voor wegbrengen. Ik train ze zelf thuis en zal daar wel hulp bij inschakelen indien nodig.
Ik vind het veel te leuk en leerzaam om het zelf te doen.

Een tweede grote reden is dat ik hengsten heb die bij mij een heel sociaal leven leiden. Dat is op een trainingsstal niet haalbaar. (zou ik ook niet willen hoor, mijn hengst bij een ander paard in de wei voor zo'n korte tijd) Dus gewoon lekker thuis, waar alles goed geregeld is voor ze en de hulp die we nodig hebben, haal ik dan wel hier heen.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:59

Ik ben nu mijn 3-jarig dressuurpaard zelf aan het trainen onder begeleiding van iemand gediplomeerd. Ik heb ook zitten twijfelen om haar op training ergens te zetten, maar nu beslist het toch niet te doen omdat het bij ons gewoon heel goed gaat. Ik had zelf al wat ervaring met zadelmak maken, en heb daarom gekozen om iemand bij ons op stal te laten langskomen die dit in bijberoep doet.

Ik had 2 stallen op het oog waarvan beide werkte met professionele amazones. Maar bij de ene werd er echt structureel 5 dagen per week gewerkt met het paard en kreeg je ook 1x per week les waarbij ze jou hielpen en begeleiding gaven, bij de andere stal deden ze dat niet maar mag je wel komen kijken. Mijn paard is ook zeer sensibel en ik wou niet dat er overhaast mee gedaan werd.
Ik ben niet voor training gegaan omdat:
- het een pak duurder is
- ik meer controle heb over mijn eigen paard en wat er wel/niet gebeurd
- wij op ons eigen tempo thuis kunnen werken, zowel dat van mij als van mijn paard
- ik ook zo meteen mijn paard goed leerde kennen

Echter zou ik wel voor training elders gaan moest ik zelf als ruiter te onzeker worden. Het grootste nadeel is dat die paarden op een trainingstal allemaal zadelmak moeten zijn tegen het einde van de maand, en er naar mijn gevoel niet aan het tempo van mijn paard zou gedacht worden, want die heeft wat meer tijd nodig.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:16

CalipsoLover schreef:
Echter zou ik wel voor training elders gaan moest ik zelf als ruiter te onzeker worden. Het grootste nadeel is dat die paarden op een trainingstal allemaal zadelmak moeten zijn tegen het einde van de maand, en er naar mijn gevoel niet aan het tempo van mijn paard zou gedacht worden, want die heeft wat meer tijd nodig.

Ik denk wel dat de meeste stallen niet zelf persé een paard zadelmak in een maand maken, eerder dat de klant dit wil. Dus als jij zelf aangeeft het graag rustig te willen & gerust voor enkele maanden (3 bv.) wil training betalen, zal er niemand dat erg vinden geloof ik :)

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:21

Ja, ik heb het wel gedaan. Mijn paard staat nog in training op dit moment omdat ik gewoonweg niet voor elkaar kreeg wat ik voor elkaar wilde hebben, en zij wel. Ze is dan ook een hoog geklasseerde ruiter die alles haarfijn aanvoelt. Dat ben ik niet.

Overigens heb ik besloten om mijn paard te verkopen, want juist door hem te brengen naar een trainingsstal, heb ik rationeel kunnen nadenken en besloten dat wij op het gebied van rijden gewoon geen match zijn.

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:29

Ik heb mijn merrie enkele maanden in training gezet, voor de keuring en meteen daarna zadelmak maken. Had goede klik met en goed gevoel over de trainingsstal. Dat bleek ook te kloppen. Ik ging dan ook niet elke week kijken of zo. Echter, mijn paard bleek enorm heimwee te hebben. Ze wilde bijna een maand lang amper eten en was echt wat overstuur en gespannen. Dat was wel heel vervelend om te zien, maar lag natuurlijk niet aan de trainingsstal. Uiteindelijk ging het beter, maar echt op haar gemak was ze daar niet. Het was leergeld voor mij: bij dit paard was een andere manier/route beter geweest. Maar weet dat maar eens van tevoren. Ik heb er zelf gelukkig nu een superfijn paard aan. Ze gaat steeds meer mee van huis en dan gaat het prima. Zo lang ik haar maar vertrouwen geef. Dus, zou ik weer een paard in training zetten? Jawel, maar niet elk paard.

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:54

Ik heb mijn paard 3 maanden in training gehad. Na die 3 maanden bleken mijn verwachtingen hoger te liggen dan wat volgens de trainer haalbaar was. Mijn paard had ook verloren aan bespiering en gewicht. Zou dus niet zo snel meer dit paard in training zetten.

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:57

Marie72 schreef:
Het was leergeld voor mij: bij dit paard was een andere manier/route beter geweest. Maar weet dat maar eens van tevoren. Ik heb er zelf gelukkig nu een superfijn paard aan. Ze gaat steeds meer mee van huis en dan gaat het prima. Zo lang ik haar maar vertrouwen geef. Dus, zou ik weer een paard in training zetten? Jawel, maar niet elk paard.


Wat verwoord jij dit mooi zeg! Dit geldt precies zo voor mij :)

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 10:50

IlBuono schreef:
CalipsoLover schreef:
Echter zou ik wel voor training elders gaan moest ik zelf als ruiter te onzeker worden. Het grootste nadeel is dat die paarden op een trainingstal allemaal zadelmak moeten zijn tegen het einde van de maand, en er naar mijn gevoel niet aan het tempo van mijn paard zou gedacht worden, want die heeft wat meer tijd nodig.

Ik denk wel dat de meeste stallen niet zelf persé een paard zadelmak in een maand maken, eerder dat de klant dit wil. Dus als jij zelf aangeeft het graag rustig te willen & gerust voor enkele maanden (3 bv.) wil training betalen, zal er niemand dat erg vinden geloof ik :)


Ik ben het hier wel mee eens, vaak zijn het meer de eigenaren die graag snel resultaat zien. Ik denk dat men daar ook de trainer op uitkiest, die mensen zullen sneller naar iemand toegaan die bijvoorbeeld meteen beloofd dat hij binnen zoveel weken klaar is dan naar iemand die bij voorbaat al aangeeft de tijd te nemen die het paard nodig heeft en vooral voor goed bevestigde resultaten te gaan. Het scheelt ook nog of je als eigenaar echt alleen zadelmak voldoende vind, stukje stap, draf galop en iets van een stuur of dat je het fijn vind als het paard daarin al wat balans ontwikkeld heeft en bijvoorbeeld ook heeft geleerd om te gaan met spannende situaties ed. Ik denk dat zeker bij zadelmak maken het kiezen van de methode die bij jou en bij je paard past super belangrijk is voor hoe jullie daarna samen verder kunnen werken.

Verder wederom bedankt voor de input. Opvallend dat al een aantal keer benoemd is dat men graag veel van het proces wil zien en het daarna zelf graag weer met begeleiding oppakt. Dat is voor mij wel een eye opener. Ik heb met name veel paarden gereden van eigenaren/fokkers die zelf helemaal niet of nauwelijks rijden en dan bleek afstand etc veel minder van belang. Maar het geeft zeker ook heel veel voldoening als je naast het paard wat bijleren ook de eigenaar daar in weer op weg kan helpen dus dat is zeker een interessante.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:02

Ik zou zeker wel mijn paard in training zetten als ik tegen grote problemen aanloop. Maar alleen bij iemand die ik erg goed ken en waarvan ik het stalmanagement erg goed ken (bijv onbeperkt ruwvoer, veel buiten staan zou belangrijk zijn voor mij). Verder zou ik zelf nauw bij de training betrokken willen zijn (minstens wekelijks kijken bij een training). En na de training zou langere tijd bij huis les van diegene willen om het trainingsrendement zo hoog mogelijk te houden. Die laatste twee maken wel dat ik iemand zou willen die dicht bij mij woont.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:37

Ik zou er niet snel voor kiezen, of ik moet echt tegen grote problemen aanlopen. Ik heb een Draver, en zou misschien overwegen om hem in training te zetten bij iemand die veel ervaring heeft met het omscholen van Dravers, of iemand wiens manier van trainen me erg aanspreekt. Echter vind ik het zelf ook heel leuk om dit proces met hem samen te doen, samen te leren en te zien hoe hij door mijn training verbeterd. Ik denk dat het nuttiger is om zelf met instructie aan de slag te gaan dan je paard in training te zetten, want uiteindelijk kan je paard het dan misschien wel, maar als jij het niet kan ben je zo weer terug bij af. Ook sta ik bij veel trainingsstallen niet achter de manier van paarden houden, dus mijn pony zou alleen naar een trainingsstal gaan waar hij veel buitenkomt met andere paarden en genoeg ruwvoer krijgt. Ook qua manier van paarden trainen zou het bij mijn manier aan moeten sluiten, dus met positive reinforcement en dat het paard de lijdraad vormt voor hoe snel de training gaat, zonder dat er over zijn grenzen heen gegaan wordt. En zo'n stal zou ook niet te ver weg mogen zijn want ik wil wel regelmatig langs kunnen gaan.

Popstra
Berichten: 13729
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:49

Ibbel schreef:
Reden om voor een specifieke trainer te kiezen:

Soort trainer (dressuurgericht, springen, western, gangen) maakt al een grote schifting.
Komen extraatjes als buitenrijden, verkeersmak maken en trailerladen aan bod.
Dan idd buiten staan en ruwvoer.
Werkwijze - paard centraal, niet overdonderen.
En verder heel belangrijk: ervaringen van anderen. Mond tot mondreclame doet een hele hoop.

Dat mond op mond is zeker zo maar een ieder heeft zijn eigen wensen met hoe er met het paard word om gegaan.
Je kunt het beste een aantal jaren mee draaien wil je weten welke trainers o.k zijn en welke beter van niet. Welke het beste bij jou wensen past. En die kan ook honderden kilometers verderop zitten :)

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:59

Ik heb het weleens overwogen, om bij mijn instructrice in training te zetten, maar daar komen de paarden maar een paar uur per dag buiten. Dat vond ik niet fair naar mijn paard toe dus was een dealbreaker.

Popstra
Berichten: 13729
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:52

pumpina schreef:
Ik heb het weleens overwogen, om bij mijn instructrice in training te zetten, maar daar komen de paarden maar een paar uur per dag buiten. Dat vond ik niet fair naar mijn paard toe dus was een dealbreaker.

Daar zou ik mijn paard niet voor thuis laten. Ze blijven niet eeuwig in training.
Zowiezo zijn er weinig trainers waar ze heel de dag buiten kunnen. Die hebben meer paarden waar ze buiten mee moeten delen.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 16:43

Dankjewel voor alle antwoorden! Echt superfijn om verschillende meningen te lezen. Ik ben momenteel heel druk bezig met het meer professionaliseren van het bedrijf en zelf meer te sturen in wat ik nou eigenlijk graag wil. Dit in plaats van alles aan te nemen omdat het gevraagd word of omdat ik het anders zielig vind. En dat is best moeilijk en ook gewoon heel erg spannend. Mijn specialiteit ligt in het doorrijden, netjes opleiden op een manier dat een paard, ook voor een amateur, ook prettig na te rijden is. Niet voorbenen langs de oren, druk erop en doordouwen maar echt gewoon correct, paard op eigen benen, paard dat snapt wat ie met zijn lijf moet doen, waar ook aandacht is voor mentaal welzijn en sterker moeten worden.
En dat levert uiteindelijk paarden op die echt superlicht en easy te rijden zijn en die je niet in de houdgreep hoeft te nemen om ze ergens langsaf te krijgen omdat ze ook mentaal stabiel zijn zeg maar. Ook het stukje rijtechnisch corrigeren kan ik echt heel handig. Dan moet je denken aan het werken met paarden die stug zijn (geworden), hangerig, niet voorwaarts willen of uberhaupt niet met je willen meedenken, scheef, vastgereden, niet op eigen benen, noem maar op.

Ik heb echt van alles en nog wat gereden de laatste jaren maar dat sluit niet altijd helemaal aan bij waar ik echt superblij van word en waar ik mensen ook het beste mee vooruit kan helpen...Ik merk echter dat in de dressuurpaarden weliswaar meer aandacht komt voor welzijn maar dat ook snel presteren, goed meedoen in de jonge paarden competities en wapperende voorbenen toch wel heel belangrijk zijn voor veel mensen. Om die reden ben ik best wel zoekende naar hoe ik eea het beste kan brengen, hoe ik trouw kan blijven aan wat ik belangrijk vind en probeer ik uit te zoeken in hoeverre dat ook belangrijk/doorslaggevend is voor toekomstige klanten. In eerste instantie, met dit topic bijvoorbeeld heb ik dat bewust heel breed gehouden omdat soms juist input uit onverwachte hoek heel leuke inzichten kan geven. Langzaam maar zeker ben ik nu ook wat mensen individueel aan het benaderen, ook buiten bokt uiteraard, om te kijken wat binnen mijn doelgroep dan doorslaggevend is om wel of niet voor een bepaalde ruiter of stal te kiezen. Dus best wel een traject, best wel buiten mijn comfortzone maar wel mega interessant! En ik waardeer jullie bijdragen ontzettend :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:01

Het ligt er een beetje aan waar de training voor is, maar is zou bijvoorbeeld wel graag een keer in de week willen komen lessen onder begeleiding van degene die mijn paard traint, zodat ik mee groei met het paard.

Waar ik ook geleerd heb op te letten, maar misschien is dat meer iets typisch voor het westernwereldje, is dat de trainer er wel belang bij moet hebben dat mijn paard goed/beter wordt. Dus dat die trainer bijvoorbeeld eigenaar is van de vader van mijn paard en dat die dus graag ziet dat de nakomelingen het goed doen. Dan steken ze meer werk in je paard dan wanneer dat niet het geval is, of nog erger, wanneer jouw paard concurrent is van de foksels van desbetreffende trainer. Met name bij de jonge paarden die de (voor de fokkerij) belangrijke wedstrijden lopen kan dit een groot verschil maken. Het zou niet moeten, maar zo werkt het vaak wel, heb ik zelf ondervonden. Ik zou er dan dus goed op letten of de trainer wel echt wil dat mijn paard beter wordt, of in ieder geval neutraal is.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:25

Nou ja daar noem je wel een puntje. Als het echt om het doorrijden naar een hoger niveau gaat, zou ik als eigenaar toch wel 1x per week oid willen 'lessen' bij jou dan. Ik heb vroeger weleens op een paard gezeten waarvan het niveau een stuk hoger was dan dat ik zelf kon rijden, maar rechtuit rijden lukte me niet hahaa..

Het zou wel echt een domper zijn als ik mijn eigen paard na in training zetten zelf niet meer kan rondsturen :D

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard in training, waarom (niet)? (Enq)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:35

Lessen zijn daarbij inderdaad essentieel, anders is het paard na een maand weer terug bij af.
Dat is ook wat ik bedoelde met dat grote problemen niet door een trainer moeten worden opgelost, maar alleen verkeerde routines doorbreken en dergelijke

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 19:51

Bowo schreef:
Lessen zijn daarbij inderdaad essentieel, anders is het paard na een maand weer terug bij af.
Dat is ook wat ik bedoelde met dat grote problemen niet door een trainer moeten worden opgelost, maar alleen verkeerde routines doorbreken en dergelijke


Helemaal eens in het geval dat de ruiter er zelf mee verder wil. Maar daarnaast zijn er natuurlijk legio mensen, eigenaren, fokkers die heel graag paarden in de sport hebben lopen en daar graag van genieten maar zelf helemaal niet willen of kunnen rijden. In het geval dat de eigen ruiter het weer overneemt ben ik er ook heel erg voor om dat proces goed te begeleiden. Je kan het paard verbeteren maar de ruiter moet ook verbeteren om dat langdurig te laten zijn. In het geval dat een eigenaar zelf helemaal niet van plan is te gaan rijden, rijd ik ze puur om het paard te klasseren, verkoop klaar te maken etc en dan staat de opleiding van het paard gewoon voorop, vind ik het nog altijd heel belangrijk dat er ook iemand anders op kan maar dan is het begeleiden van de eigenaar natuurlijk niet zo van belang.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 19:53

LindyH schreef:
Het ligt er een beetje aan waar de training voor is, maar is zou bijvoorbeeld wel graag een keer in de week willen komen lessen onder begeleiding van degene die mijn paard traint, zodat ik mee groei met het paard.

Waar ik ook geleerd heb op te letten, maar misschien is dat meer iets typisch voor het westernwereldje, is dat de trainer er wel belang bij moet hebben dat mijn paard goed/beter wordt. Dus dat die trainer bijvoorbeeld eigenaar is van de vader van mijn paard en dat die dus graag ziet dat de nakomelingen het goed doen. Dan steken ze meer werk in je paard dan wanneer dat niet het geval is, of nog erger, wanneer jouw paard concurrent is van de foksels van desbetreffende trainer. Met name bij de jonge paarden die de (voor de fokkerij) belangrijke wedstrijden lopen kan dit een groot verschil maken. Het zou niet moeten, maar zo werkt het vaak wel, heb ik zelf ondervonden. Ik zou er dan dus goed op letten of de trainer wel echt wil dat mijn paard beter wordt, of in ieder geval neutraal is.


Wat apart, dit ken ik (gelukkig) vanuit de dressuur dan weer niet....Ik heb er juist plezier in om uit ieder paard op een eerlijke manier het maximale te halen. Soms heb je zelfs meer eer van je werk als je een relatief simpel paard super aan het lopen krijgt omdat men het daar niet direct van verwacht had....bovenstaande lijkt me wel echt iets wat je moet weten, beetje inside info en kan me goed voorstellen dat mensen zich daarop verkijken.