Hele lange trailer rit, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:25

_Penotti schreef:
Alsof op een vreemde plaats staan zoveel rust geeft voor een dier dat dit niet gewend is?
Op de snelweg kan hij gewoon rustig staan, hoeft hij echt niet steeds zijn evenwicht te bewaren, maar kan hij gewoon staan soezen.
Met wat hooi voor zijn neus lekker eten. En met een dik pak stro veilig plassen zonder dat het spettert.
Bij stops wat water. En klaar.
Niet veel anders dan wanneer ze een nacht op stal staan.
Er word echt veel te moeilijk over gedacht door sommige.


Ligt aan het dier he. Gelukkig zijn er mensen met allerlei tips zodat TS zelf kan kiezen wat past bij de situatie.

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:29

In mijn ogen gaat het niet alleen over rust, maar ook en vooral over de gezondheid. Paard laten bewegen, bloedsomloop terug op gang brengen, maag- en darmproblemen voorkomen door het paard even in de natuurlijke houding gras en hooi aan te bieden, hals en hoofd naar omlaag kunnen brengen, spierspanning laten afnemen, mentale afwisseling door het paard even uit dat claustrofobische hok te halen. Helemaal 100% stressloos zal je een paard niet krijgen of je overnacht of niet, maar bovenstaande dingen vind ik toch net zo belangrijk. Misschien moet het ook geen hele overnachting zijn, maar ergens veilig een paar uur halthouden en het paard dit aanbieden, zou ik toch wel een leuk idee vinden. Maar hé kijk, dit is hoe ik het zou doen. Ook afhankelijk van het paard en de specifieke situatie. Een andere manier moet daarom niet per sé slechter of moeilijker zijn. :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:30

Ja klopt, maar ik mag toch wel zeggen dat ik vind dat er te moeilijk gedaan word.
TS heeft eerder aangegeven dat het diertje voorheen goed op de trailer staat.
Juist overal maar in en uit laden geeft de stress.
Een paard 12 uur op stal is vrij normaal, 12 uur op een trailer dan zou hij ineens uitgeladen moeten worden.

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:41

Nou, als de stal dezelfde afmetingen en lichtinval en mogelijkheid om rond te kijken heeft als een anderhalfpaardstrailer en je zou je paard daar 12 uur inzetten, zou ik ook stuiteren hoor. :D
Uiteraard mag je dat zeggen. Ik bedoelde met mijn 'moeilijk' dat ik nu ook niet denk dat het gaat mislopen of helemaal niet gaat lukken als TS de rit in 1 keer zou doen. :) Gaat eerder over voorkeur en dan vooral hoe het paard is. Sommige paarden bouwen juist heel veel spanning op op de trailer, andere gaan meteen in slaapstand,... als je het paard niet goed genoeg kent moet je een beetje op alle scenario's voorzien zijn en zou ik sowieso verschillende stopplekken langs de route opzoeken. Heb je ze niet nodig, fijn, kan je meteen doorrijden, staat je paard ineens met koliek op de trailer of zie je dat die het toch "zwaar" begint te krijgen, moet je niet dan nog langs de snelweg gaan uitvogelen hoe, wat, waar.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:01

StillAngel schreef:
Kun je niet ergens een slaapplek voor jou en de shet regelen zodat het opgesplitst kan worden in een weekend?

We rijden op woensdag terug. We we zullen er 10/11 uur over doen. Ik heb een ruime trailer geregeld die goed op de weg is met een camera erin dus ik kan haar ook goed in de gaten houden. Ook zal ze een vol hooinet krijgen en we zullen een aantal x tussen door stoppen om haar te laten drinken. We hebben thuis goed overlegt maar ik denk dat we beter in 1 stuk door kunnen rijden met af en toe pauze tussendoor. Anders staat ze inderdaad op een vreemde plek wat nog meer stress oplevert.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:03

    s
Gini schreef:
Nou, als de stal dezelfde afmetingen en lichtinval en mogelijkheid om rond te kijken heeft als een anderhalfpaardstrailer en je zou je paard daar 12 uur inzetten, zou ik ook stuiteren hoor. :D
Uiteraard mag je dat zeggen. Ik bedoelde met mijn 'moeilijk' dat ik nu ook niet denk dat het gaat mislopen of helemaal niet gaat lukken als TS de rit in 1 keer zou doen. :) Gaat eerder over voorkeur en dan vooral hoe het paard is. Sommige paarden bouwen juist heel veel spanning op op de trailer, andere gaan meteen in slaapstand,... als je het paard niet goed genoeg kent moet je een beetje op alle scenario's voorzien zijn en zou ik sowieso verschillende stopplekken langs de route opzoeken. Heb je ze niet nodig, fijn, kan je meteen doorrijden, staat je paard ineens met koliek op de trailer of zie je dat die het toch "zwaar" begint te krijgen, moet je niet dan nog langs de snelweg gaan uitvogelen hoe, wat, waar.


Ik heb het beestje tot 2016 5 jaar in mijn bezig gehad dus ken haar goed genoeg ;) ik heb overlegt met kennissen, daar zal ze ook komen te staan. Heerlijk op een paddock paradise. Hun zeggen ook, gewoon goed met de camera in de gaten houden hoe het gaat en zorgen dat ze voldoende kan eten en drinken aangeboden krijgt.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:10

Wat je wel ziet bij de internationale ruiters is dat ze onderweg even voeren op de grond van de trailer en daarbij los zetten. Dat ze echt even lekker kunnen strekken en vanuit natuurlijke houding kunnen eten

Verder klinkt als een goede voorbereiding en planning dus heel veel succes en plezier met het ophalen

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:16

VWestra schreef:
Wat je wel ziet bij de internationale ruiters is dat ze onderweg even voeren op de grond van de trailer en daarbij los zetten. Dat ze echt even lekker kunnen strekken en vanuit natuurlijke houding kunnen eten

Verder klinkt als een goede voorbereiding en planning dus heel veel succes en plezier met het ophalen

Was ik ook van plan! Even een plak extra hooi mee en worteltjes en dan als we zelf pauze hebben even los in de trailer!

Dankjewel!
Kijk er erg naar uit dat ze weet naar huis komt, ook al zie ik wel tegen die rit op, ook voor haar. Maar ga mijn best doen om het zo fijn mogelijk voor haar te maken.

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:50

Als ik jou was zou ik lege jerrycans meenemen en die vullen met water van daar. Dat is ze gewend te drinken nu en dat kan schelen als je het aanbiedt. Mijn ervaring is dat ze onderweg niet of nauwelijks willen drinken, maar "eigen" water is misschien net iets aantrekkelijker. Eventueel kan je er partjes appel in doen, die wil ze vast wel pakken en zo krijgt ze ook water mee naar binnen. Biedt gewoon een laag water in een emmer aan, niet een emmer vol, als je dat weer weg moet gooien en later blijkt dat je te weinig mee hebt genomen is dat ook jammer.

Verder zou ik zelf geen stro op de bodem doen maar houtkrullen o.i.d., dat neemt meer vocht op en is een stuk minder glad dan stro.

Al je er met een losse wagen al 10 uur over doet, hoe denk je er dan met een trailer met een pony erin 10/11 uur over te doen? Heuvel op, heuvel af, remmen en optrekken, alles gaat langzamer met een paard in een trailer dan met een auto of vrachtwagen die geladen is met dood gewicht. Bochtenwerk, een onverwachte file, achter een vrachtwagen komen en er niet zomaar langs kunnen, ngo een keer en nog eens... , ik zou in elk geval een adresje voor wat als... achter de hand houden.

Penotti, ik denk dat jij er wel erg licht over denkt. Zeker het hele gedeelte in Duitsland is het heuvel op en heuvel af, bochtenwerk, ook op een snelweg, dan staat een paard echt niet de hele tijd te dutten.

Ik persoonlijk zou het niet in 1 keer doen maar toch een overnachting inplannen, maar goed, ik ben TS niet. De pony zal heus wel heel aankomen hoor, maar voor mijn gevoel is het met een trailer een te lange reis om achter elkaar te doen.

Elin_

Berichten: 9652
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:57

_Penotti schreef:
Alsof op een vreemde plaats staan zoveel rust geeft voor een dier dat dit niet gewend is?
Op de snelweg kan hij gewoon rustig staan, hoeft hij echt niet steeds zijn evenwicht te bewaren, maar kan hij gewoon staan soezen.
Met wat hooi voor zijn neus lekker eten. En met een dik pak stro veilig plassen zonder dat het spettert.
Bij stops wat water. En klaar.
Niet veel anders dan wanneer ze een nacht op stal staan.
Er word echt veel te moeilijk over gedacht door sommige.

Sluit ik me bij aan. Ik denk dat je het teveel vermenselijkt door een tussenstop in te plannen. Vreemde omgeving (andere geuren / werkwijze) leveren spanning op, dus probeer dit zo min mogelijk.
Ik zou ook in een keer doorgaan :) Succes!

Ibbel

Berichten: 49197
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:05

Ach, ik heb jaren geleden een paard in Beieren gekocht, die kon gelukkig met z'n eigenaar mee naar Aken (concours). Hij heeft er 13 uur over gedaan om in Aken te komen (uren file gehad), in een trailer achter de grote vrachtwagen. Daar ben ik 'm met mijn trailer gaan ophalen, paard trailer uit en trailer weer in en ik had toen nog eens 3 uur nodig om thuis te komen. Waar hij meteen op stal moest voor de nacht (was een hengst, en het was tegen die tijd 12 uur 's nachts). Volgende ochtend: geen centje pijn, paard was zo soepel als de pest.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:05

De hele weg dutten niet nee, maar ook niet de hele weg evenwicht staan houden.
Prof bedrijven laden ook niet af, doen ze echt niet alleen voor de centen, want die zouden ze wel door berekenen.
We hebben het niet over een 24 uurs reis :D

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:23

Penotti, professionele bedrijven die lange ritten doen, doen dat normaal gesproken niet met een trailer maar met een vrachtwagen. Daar staan de paarden toch anders in dan in een trailer.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:27

Waar, maar een shet heeft weer meer ruimte omdat hij klein is.

Ik denk dat we tegenwoordig behoorlijk trutterig aan het zijn zijn als het gaat om paarden.
Een stal mag niet meer, een tik mag niet meer, een bit mag niet meer.
Ja het zijn dieren, maar ze kunnen wel wat hebben hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:37

flitzz schreef:
Ik zou in jou geval een anderhalf paards trailer huren voor bijv. 2 of 3 dagen naar Beieren rijden eventueel daar in de buurt overnachten. Zodat jezelf uitgerust bent om de rit naar huis te maken, pony ophalen en terug naar huis rijden. Ik zou er ook voor kiezen om de shetlander daarop los te vervoeren. En niet meer stoppen dan wat nodig is. Bij een rustpauze of tankbeurt de pony laten drinken eventueel wat te eten aanbieden, hooinet vervangen/ bijvullen en weer doorrijden. Mijn ervaring is hoe vaak je stopt hoe onrustiger ze worden..

@ Caily ik denk dat een hoop aan het transport heeft gelegen. Toen ik naar Zweden ben geëmigreerd zijn mijn paarden vervoerd door Marcel Jordans Horse Transport. Paarden hebben los in "stands" gestaan ze zijn ruim 36 uur onderweg geweest. En fit van de vrachtwagen afgekomen..

Denk nou niet dat ze er onderweg niet vanaf geweest zijn. Dat is wettelijk verplicht namelijk.

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:59

_Penotti schreef:
Waar, maar een shet heeft weer meer ruimte omdat hij klein is.

Ik denk dat we tegenwoordig behoorlijk trutterig aan het zijn zijn als het gaat om paarden.
Een stal mag niet meer, een tik mag niet meer, een bit mag niet meer.
Ja het zijn dieren, maar ze kunnen wel wat hebben hoor.


Het gaat niet om niet mogen, het gaat om verschillende manieren om iets te doen. En als iemand dan expliciet om advies vraagt van: hoe ga ik dit aanpakken? Dan is de kans natuurlijk heel groot dat er niet 1 aanpak naar boven komt, maar dat verschillende mensen het op verschillende manieren aanpakken. Het is natuurlijk niet zo dat de pony bij de ene manier levend aankomt en bij de andere dood. :+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:01

Klopt en als mensen zeggen dat ik er licht tegen aan kijk zeg ik dat het tegenwoordig steeds meer trutterig gaat.

Dus ik zeg niet dat de andere meningen niet mogen of zo, maar dat ik het hé'l anders zie.


Gini schreef:
Het gaat niet om niet mogen, het gaat om verschillende manieren om iets te doen. En als iemand dan expliciet om advies vraagt van: hoe ga ik dit aanpakken? Dan is de kans natuurlijk heel groot dat er niet 1 aanpak naar boven komt, maar dat verschillende mensen het op verschillende manieren aanpakken. Het is natuurlijk niet zo dat de pony bij de ene manier levend aankomt en bij de andere dood. :+

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:11

Ik heb geen tips, maar wil je veel succes wensen. Als ik Beieren lees dan gaat mijn hart wat sneller slaan, mijn favoriete vakantiebestemming sinds ik er 50 jaar geleden voor het eerst kwam. Waar staat ze ergens in Beieren?

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 19:17

truus1957 schreef:
Ik heb geen tips, maar wil je veel succes wensen. Als ik Beieren lees dan gaat mijn hart wat sneller slaan, mijn favoriete vakantiebestemming sinds ik er 50 jaar geleden voor het eerst kwam. Waar staat ze ergens in Beieren?


Ze staat vlakbij Simbach am inn, vorig jaar haar daar ook op wezen zoeken en ik ben ook verliefd geworden op de omgeving daar. De natuur is prachtig <3

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 19:18

Lieve mensen, bedankt voor alle tips. Inmiddels hebben we een plan opgesteld en ik heb veel aan jullie tips gehad. Meer advies etc is dan ook niet nodig :o ik ga jullie volgende week op de hoogte houden hoe het is gegaan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:21

Succes met de reis. En veel plezier weer in het weerzien van je pony :)

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:24

Heel veel succes! Komt allemaal goed. :)

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:00

Heel veel succes! Hou je ons hier op de hoogte? Ik vind zo’n lange rit altijd leuk om te volgen en vooral met zo’n leuk verhaal als van jou :)

Dieuwke_
Berichten: 4549
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:41

Heel veel succes! Tof dat je na al die jaren je pony weer thuis krijgt :D

Punz

Berichten: 8570
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:20

Ik weet niet of het al als tip gegeven is (niet alles gelezen),maar het is handig om slobber bij je te hebben. Mocht het dier niet willen drinken ,dan kun je altijd nog slobber voeren en er daarmee zeker van zijn dat het wel vocht binnen krijgt, wat wel echt belangrijk is