Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met trailer stress

 
Profiel   

Leuk advies, alleen doen als het nodig is (verhuizen dus), maar TS wil met paard en trailer op pad, niet om te verhuizen, maar om te gaan rijden. Dat is toch ietsje anders ;)

Dus dan zal je toch wel moeten gaan trainen - of je plannen inderdaad opgeven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:41 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Dat is duidelijk kort en bondig geformuleerd Rien! Eens .

Ik ben vaak (te) kort door de bocht. Ik kan echt genieten van jouw uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:45 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Leuk advies, alleen doen als het nodig is (verhuizen dus), maar TS wil met paard en trailer op pad, niet om te verhuizen, maar om te gaan rijden. Dat is toch ietsje anders ;)

Dus dan zal je toch wel moeten gaan trainen - of je plannen inderdaad opgeven.

Nee. Gewoon doen. Niet klooien. Niet zelf stressen (dus eerst daaraan werken) en dan met je paard op pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:46 



 
Profiel   

Ben ik het mee eens, en het paard laadt ook gewoon. Maar dus wel gaan trainen in de zin van (vaak) opladen en gaan rijden. Niet alleen maar de trailer in als het móet (en dan al dan niet met gemuts).

En als paard het al spaans benauwd krijgt van een stilstaande trailer, dan kan beginnen met paardlief op stal te zetten best een goed idee zijn. TS lijkt de problemen een beetje te omzeilen. Paard eet niet op stal, nou dan krijgt-ie z'n eten maar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 09:43 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Leuk advies, alleen doen als het nodig is (verhuizen dus), maar TS wil met paard en trailer op pad, niet om te verhuizen, maar om te gaan rijden. Dat is toch ietsje anders ;)

Dus dan zal je toch wel moeten gaan trainen - of je plannen inderdaad opgeven.


Nee hoor, ik heb met Polie gewoon wedstrijd gereden. Want ze gaat wel op de trailer maar wel kwam ze er zwetend vanaf. Ze stond dan alleen op de trailer zonder Hercule dus.
Elke week wedstrijd maakte het niet minder. Hoe jammer en zielig ik het ook vond, we gingen wel op wedstrijd. Wel probeerde ik altijd om zo dicht mogelijk bij huis te blijven.

Wij gingen ook gewoon met haar op stap, altijd.

De laatste keer dat ze op de trailer moest mocht ze (na de dood van Chico) de groep in. Door de lock down heeft ze er 5 weken op moeten wachten. Ze wist heel erg goed dat ze de groep in mocht, want ik had het haar de avond van te vore verteld en toen manlief 's ochtends de gordijnen open deed, stond ze te wachten (net als altijd die weken want we hadden haar als een kind naar huis gehaald om ons heen) en toen begon ze de boel af te breken. Te gillen van vreugde (ik wist niet dat Polie kon hinniken) te bokken, te galopperen, dus ik heb gelijk Jeffrey opgebeld of ik haar in de ochtend al mocht brengen hetgeen goed was. Ze wist het heel erg goed dat ze eindelijk in de voor haar bekende groep mocht. (Na de dood van Hercule is ze daar ook geweest).

Ik was die hele claustrofobie zelfs vergeten en Polie denk ik ook, totdat ze op de plank van de trailer stond en ze vol (zoals gewoonlijk) in de remmen ging.
Ach ja natuurlijk, dat is wel iets→ glad vergeten ~~}> .

Dus ik draai me naar haar om, en zeg, niemand zal je nu gaan helpen want ik wil je helemaal niet in de groep. Dus als jij niet de trailer op gaat, dan blijf je bij ons, de mensen en ga je niet in de paarden groep. Dus of je neemt maar afscheid van deze plek want hier kom je nooit meer terug, of je gaat nu van de trailer af en dan blijf je hier := . Ze keek me lang aan, ze zuchtte heel erg diep, ze draaide zich om, ze keek links en rechts op zij, zuchtte nog eens heel erg diep, en ze liep zo de trailer op _O- . Zo vreselijk bizar. En weer kwam ze zonder warm te zijn er van af. Dit sinds ze die lange reis had gemaakt van Nederland en Frankrijk in de trailer.

Hoe zo paarden begrijpen ons mensen niet :Y) . Zelfs mijn man gelooft het nu, sinds hij dit heeft gezien, dat Polie heel erg goed wist dat ze de paardengroep in ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 09:58 



 
Profiel   

Oh, dan had ik je helemaal verkeerd begrepen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 10:50 



 
Profiel   

In onze huidige situatie wil ze niet in een box, voor ze hier kwam staan stond ze gewoon probleemloos in stal hoor. En in het begin toen ze nog maar met 2 stonden was het ook geen probleem. Maar inmiddels heb ik heb 4 paarden en 2 (open, halfhoge) boxen, en paard in kwestie is de leider van de kudde en wil dus gewoon het overzicht hebben. Vanuit haar box kan ze de rest niet rond dirigeren en in de gaten houden en dus eet ze dan niet. Staat ze centraal, eet ze wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 11:17 



 
Profiel   

Dan is ze een goede leid merrie, want vanuit haar gedacht doet ze het juiste. Mijn paardje had dit ook dat gedrag en het was vaak heel irritant (alles zien, altijd op de uitkijk). Nu is ze de leidmerrie en is het totaal niet irritant→ integendeel. Ze doet het fantastisch.
Een goede leid merrie is goud waard voor je kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 11:27 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
In onze huidige situatie wil ze niet in een box, voor ze hier kwam staan stond ze gewoon probleemloos in stal hoor. En in het begin toen ze nog maar met 2 stonden was het ook geen probleem. Maar inmiddels heb ik heb 4 paarden en 2 (open, halfhoge) boxen, en paard in kwestie is de leider van de kudde en wil dus gewoon het overzicht hebben. Vanuit haar box kan ze de rest niet rond dirigeren en in de gaten houden en dus eet ze dan niet. Staat ze centraal, eet ze wel.


Oh dit klinkt precies als mijn merrie. Ook de leidende merrie en ook problemen gehad met de trailer. Zelfs een tijd niet willen laden en niet omdat ze bang was voor de klep of trailer, maar omdat ze in de trailer niet alles in de gaten kon blijven houden.

Hier is het opgelost. Het enige nu is dat ze op eigen terrein niet eet in de trailer en om zich heen blijft kijken. Als we inladen en weg rijden staat ze binnen 3 minuten wel te eten en op ander terrein ook geen probleem. Als ik haar op eigen terrein in de trailer zet en niet weg rijd wordt ze wel heel druk.

Dit heeft ze ook op de wasplaats. Daar kan je geen andere paarden zien. Als ze ze ook niet hoort is er geen probleem, als ze ze wel hoort maar niet zien wordt ze heel onrustig (het klinkt daarbinnen ook alsof er 1 aan de kletter gaat als ze gewoon aan komen stappen, soort echo) en op stal zetten als de rest buiten blijft gaat ze ook hinniken. Ondertussen eet ze dan wel, maar niet rustig. Pas als alles op stal is komt die rust. Dus ja, wij ontwijken dat alleen op stal ook, maar dat is makkelijker omdat alles binnen slaapt. Als wij op gangpad met haar bezig zijn is het een veel minder probleem, met rijden zelfs helemaal niet.

De trailer is ondertussen dus geen probleem meer, want op eigen terrein hoeft ze er niet in te blijven staan. Wij zijn gewoon alles blijven doen en het zakte wel weg. Ik vond het een hele normale en logische reactie. Maar hier dus wel succes verhaal. De enige keren dat ze er bezweet af komt is op wedstrijd/ergens anders als er 1 de trailer probeert te slopen vlakbij. Terwijl ze in het begin bij alles bezweet eraf kwam.

Ik heb niet alleen leuke dingen gedaan. Sterker nog, eerst 2 keer wedstrijd ofzo en daarna half jaar alleen maar dierenarts. Op stal oefenen gaf meer stress dan gaan rijden uiteindelijk. Dus toen ze normaal erop ging en niet er uit wilde vliegen zijn we ook gestopt met op stal oefenen zonder weg te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 11:37 



 
Profiel   

rien10 schreef
Precies Pien. Dat bedoel ik met “niet lopen klooien en tutten”. Gewoon doen, alle omstandigheden optimaal maken en dan doen.


Maar Pien beschrijft toch juist dat ze het probleem nooit opgelost heeft?

Ik zou dus zoveel mogelijk klooien en tutten :D Trailer moet gewoon een fijne rustplaats zijn, meestal is het een plaats waar vooral veel stress is.

Waarom sommige paarden in de ene omstandigheid wel en in de andere niet gestrest worden, is eigenlijk helemaal niet zo relevant. Belangrijkste (als je het wil veranderen) is dat je stresssignalen herkent en er je training op aanpast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 11:59 



 
Profiel   

Ik moest ook gelijk denken dat dit weleens de angel van het probleem kan zijn, zenuwen op de trailer omdat ze dan geen overzicht meer heeft en de leidmerrie is. Weggaan van "haar" kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 12:01 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Afgelopen zondag toen we alleen een appeltje hebben gegeten, had ik de stang er niet achter, klep open en had ik haar ook niet vast staan, gewoon vastgehouden aan het halstertouw. Daar zit het probleem niet denk ik.

Jullie zeggen dus wel gewoon op pad blijven gaan naar leuke dingen? Of toch maar eerst een tijdje oefenen zonder te rijden?
Even voor de duidelijkheid, ik ben bang dat als ik maar gewoon op pad blijf gaan en haar steeds in die stress situatie breng zonder dat ik dan bij haar ben (ik denk dat dat ook een deel van het probleem kan zijn, het alleen zijn), dat ze dan op een gegeven moment er niet meer op wil.

Appeltje wordt in ieder geval vast onderdeel van de trailer :))
Hooinet hangt er ook in maar kijkt ze niet naar


Tussendoor ook gewoon erin zetten, bak eten geven, even laten staan en er weer uit. Veel korte ritjes maken, en langzaam uitbouwen. Mijn paard vindt het altijd spannend, is ook een binnenvetter, en doet niets anders dan van het ene ruitje naar het andere kijken. Laatste verplaatsing was met zijn vriendin in een 2 paards, en toen was hij veel relaxter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 12:06 



 
Profiel   

Stom dat ik dat nooit zo bekeken heb, maar dat zou natuurlijk wel kunnen dat dat onderdeel van het probleem is. Ik heb stiekem wel zin nu om weer te gaan oefenen en op pad te gaan, maar dat moet toch echt nog even wachten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 13:07 



 
Profiel   

Tja, van klooien en trutten op eigen terrein in de trailer werd de trailer geen fijne rustplek. Van gewoon het riedeltje doen en wegrijden wel, want zodra we rijden gaat ze eten en ergens anders met stilstaan ook. Ook geen problemen meer met erop of eraf, niet meer zweten, schoppen of dansen in trailer.

De professionals die ik bij paarden gehad heb, en mijn eigen ervaring, waren juist wel van mening dat de reden waarom paard niet wil of stress heeft van belang is. Ik heb er 1 gehad die echt bang was en die moest wel eerst rustig zijn op klep, daarna in de trailer zonder stang en ga maar door voordat we gingen rijden. Deze merrie was niet bang en kreeg dus wel een andere aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 13:14 



 
Profiel   

Ik was wat kort door de bocht. Ik merk dat mensen vaak allerlei redenen zoeken waarom het paard stress ervaart. Terwijl paarden gewoon van nature veel stress ervaren door kleine ruimtes en weg zijn van de groep en/of de vertrouwde plek. De redenen zijn saai genoeg vrijwel altijd identiek (in iets andere verhoudingen) :D Paard heeft niet geleerd te ontspannen, paard en mens hebben niet de juiste communicatie/technieken paraat om het gevraagde aan te leren en/of het paard wordt niet beloond en ziet dus geen reden om het te doen.
Als je je paard leert om te ontspannen in elke situatie, dan hoef je de situatie niet meer aan te passen. Sowieso is ontspannen blijven in spannende situaties iets wat veel paarden moeten leren, in de trailer, met rijden, buiten, op wedstrijd etc etc. Als je de basis aanpakt, heb je daar meestal op elk vlak wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:24 



 
Profiel   

Ik ben ook iemand van niet lopen tutten en gewoon doorpakken. Maar ik heb ooit een merrie gehad die bleef stressen in de trailer. Daar heb ik de dwerggeit bij in gezet en toen was het goed. Had tot gevolg dat ik op iedere wedstrijd de geit mee had, maar dat was goed te doen. Moet je wel een geit hebben natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:54 



 
Profiel   

Sommige paarden zijn ook bang doordat er allemaal onbekende geluiden zijn. Je kan ze watten in de oren doen, dit deed het geluid en kan ze goed helpen.

Wat je beschrijft is inderdaad gewoon vaker doen als ze weer goed is. Als ze het bos leukt vind en jij rijdt rustig kan je haar misschien wat helpen met watten in de horen doen en gaande weg zal het echt wel verbeteren en echt niet slechter worden !!

Heb op grote stallen gewerkt en dit deden we heleboel bij paarden die voor de eerste keren mee gingen

Komt echt goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 17:23 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik ben ook iemand van niet lopen tutten en gewoon doorpakken. Maar ik heb ooit een merrie gehad die bleef stressen in de trailer. Daar heb ik de dwerggeit bij in gezet en toen was het goed. Had tot gevolg dat ik op iedere wedstrijd de geit mee had, maar dat was goed te doen. Moet je wel een geit hebben natuurlijk.

Ik vind dit wel een briljante reden om mijn man over te halen om geiten te nemen _/-\o_ :')

Ontspannen in spannende situaties is iets waar we regelmatig aan (moeten) werken. Hopelijk kunnen we snel opbouwen en rijden en dan met de trailer op pad om dat te oefenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 20:20 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
pillow schreef
Ik ben ook iemand van niet lopen tutten en gewoon doorpakken. Maar ik heb ooit een merrie gehad die bleef stressen in de trailer. Daar heb ik de dwerggeit bij in gezet en toen was het goed. Had tot gevolg dat ik op iedere wedstrijd de geit mee had, maar dat was goed te doen. Moet je wel een geit hebben natuurlijk.

Ik vind dit wel een briljante reden om mijn man over te halen om geiten te nemen _/-\o_ :')

Ontspannen in spannende situaties is iets waar we regelmatig aan (moeten) werken. Hopelijk kunnen we snel opbouwen en rijden en dan met de trailer op pad om dat te oefenen

Doen!! moet je wel 3 geiten nemen, anders blijft daarvan weer 1 alleen achter te bléren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 20:41 



 
Profiel   

Topic openen “Geit kan niet alleen zijn”.
:D
Advies: “koop een Shetland pony”. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 20:43 



 
Profiel   

Hahahaha mijn man vindt al dat we veel te veel beesten hebben, hij ziet me aankomen met “ik wil 3 geiten” _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:02 



 
Profiel   

rien10 schreef
Topic openen “Geit kan niet alleen zijn”.
:D
Advies: “koop een Shetland pony”. :))

Een dwerggeit neem je gemakkelijker mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 22:24 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Hahahaha mijn man vindt al dat we veel te veel beesten hebben, hij ziet me aankomen met “ik wil 3 geiten” _O-

Ach, kom op, daar in het buitengebied van Helmond is toch plek zat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 06:43 



 
Profiel   

De ruimte is het probleem niet :') De tijd en de zorg is een ander verhaal haha
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 06:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen