Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met trailer stress

 
Profiel   

Maartje_M schreef
Afgelopen zondag toen we alleen een appeltje hebben gegeten, had ik de stang er niet achter, klep open en had ik haar ook niet vast staan, gewoon vastgehouden aan het halstertouw. Daar zit het probleem niet denk ik.

Jullie zeggen dus wel gewoon op pad blijven gaan naar leuke dingen? Of toch maar eerst een tijdje oefenen zonder te rijden?
Even voor de duidelijkheid, ik ben bang dat als ik maar gewoon op pad blijf gaan en haar steeds in die stress situatie breng zonder dat ik dan bij haar ben (ik denk dat dat ook een deel van het probleem kan zijn, het alleen zijn), dat ze dan op een gegeven moment er niet meer op wil.

Appeltje wordt in ieder geval vast onderdeel van de trailer :))
Hooinet hangt er ook in maar kijkt ze niet naar

Oefenen zonder rijden brengt je -letterlijk- geen meter vooruit. Je wilt niet stilstaan, je wilt rijden, ergens naar toe. Dus dat moet je oefenen. Niet met voertjes, appeltjes gaan lopen klooien. Opladen en naar iets leuks toe rijden, en dat iedere zaterdag. Dan went het vanzelf. Zelf geen drama van maken, dan wordt het drama bij je paard ook al wat minder.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 09:50 



 
Profiel   

Citaat
Oefenen zonder rijden brengt je -letterlijk- geen meter vooruit.


'Dat is de spijker op zijn kop', maar geen argument.
En off topic.
De vraag van TS ging over een braaf paard dat het zoet doet, laden - maar 'iets' hartstikke eng vindt.
Wat precies is onduidelijk.

Citaat
Je wilt niet stilstaan, je wilt rijden, ergens naar toe. Dus dat moet je oefenen.

Zelfde denkfout.

In principe ('spijker op kop') hebben mensen een trailer 'om ergens heen te gaan', klopt als een bus.

Maar na alle denkfouten is 'rijden moet je oefenen' op zijn best een gok.
Mogelijk helpt het, 'kilometers maken', mogelijk is het brave paard op gegeven moment zo over de z.. k dat er een giga probleem van komt.

Want waar het probleem m in zit weten we niet.
En wellicht is het makkelijk te verhelpen ook.
Citaat
Niet met voertjes, appeltjes gaan lopen klooien.

???
Braaf paard stapt ondanks alle stress in en wordt beloond.
Hoezo is dat 'klooien'?
Citaat
Opladen en naar iets leuks toe rijden, en dat iedere zaterdag. Dan went het vanzelf. Zelf geen drama van maken, dan wordt het drama bij je paard ook al wat minder.

.... en TS: zou je deze aanpak willen doen (wat een stevige gok is) - doe het dan goed.
Vaak buitenritten, maar NIET vast op zaterdag!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 10:01 



 
Profiel   

Kan je paard hooi eten op de trailer?

Eten en kauwen verlaagd de stress van een paard. Als je dan ook nog het net laag plaatst ipv hoog, help je je paard om zelf adrenaline laag te houden. Ik heb een langwerpig net voor m'n voorstangen hangen, zodat m'n paarden hun hoofd moeten laten zakken om te eten. (Ik heb paarden zonder ijzers en geen schrapers, dus dat durf ik wel aan)

Een van m'n paarden is vaak wat wiebelig gelijk na het rijden. Die lijkt wel wagenziek onderweg te zijn. Wat haar helpt om toch rustig uit te laden, is even de trailer laten staan bij aankomst, zodat ze even kan settelen. Vaak wacht ik een minuut of vijf, voor het uitladen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 10:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat denk ik ook niet, herhalen is meestal toch echt het "keywoord" het moet "gewoon" worden. Eventueel iets geven tegen heftige stress (bach resque remedy of iets anders ontspannends zonder dat ze verdoofd zijn) en minstens een keer per week doen.

Het is niet erg om het een tijdje met twee paarden te doen als dat wat meer veiligheid en rust geeft. Voordat zulke dingen een beetje gewoon zijn kan soms wel een jaar of twee jaar duren.

Voor paarden met echt heftige trailerproblemen werkt een vrachtwagen vaak beter.


2 paarden gaat hem niet worden in mijn 1,5 paards trailer := Momenteel staat ze geblesseerd, maar als ze beter is, gaan we weer oefenen. Met een zere pees gaan we dit maar even niet doen

Janneke2 schreef
Oude truc: 'knip het op'.
Ook als ze weinig stress laat zien ( = je niet kunt weten waar m het probleem zit) , kan dit haar goed helpen.

Een trailer bestaat uit een boel dingen.
Hoe makkelijk en ontspannen loopt ze onder een laag plafond? Een partytent in? Een donkere ruimte?

Bouw een oxer (vier balken zijn genoeg, een meter breed) en loop daar tussendoor, oefen ook achterwaarts en halt.

Als voorloper van de sure-pads waren er al planken waar een paard op kan staan die je schuin kunt leggen om de loopplank te imiteren.
En voor veel paarden het lastigst: achterwaarts de loopplank op, "dan gaat je eerste achterhoef in het lege niets".

En als leerling van Linda Tellington heb ik een boel 'gereedschappen' om een paard bij elk onderdeel gerust te stellen : google, YT etc eens op bodywrap, wandwork (zoals benen afstrijken en de hoeven zachtjes aantikken) bodywrap (gaat prima met bandages) en touches (velen hebben dierennamen: de python is erg geschikt).

En hopelijk ten overvloede: de ogen van een paard werken anders dan die van ons.
Heeft een paard het hoofd hoog, dan staan de ogen ingesteld op ver weg ('verrekijker') en kan het dier die hele trailer nauwelijks zien.
Om de trailer te kunnen zien MOET het hoofd laag zijn.


Laden (en uitladen) zijn het probleem niet. Ze loopt zonder twijfel achter me aan de trailer op. Ook gewoon in 1x, zonder onderbrekingen van spanning bijvoorbeeld. Het is echt het rijden.

Ibbel schreef
Het zou heel simpel kunnen zijn dat dit paard wagenziek wordt. Dat heeft niet altijd met rijstijl te maken. Er zijn zat mensen die gewoon altijd wagenziek/luchtziek/zeeziek worden ongeacht de omstandigheden.
Er is bij mijn weten alleen niets aan medicatie dat wagenziekte bij een paard kan helpen, geen paardenversie van 'Primatour' oid.

Vaker rijden kan een neiging tot wagenziek worden wel verminderen (ook bij mensen tenslotte)

Bij mensen wil het verder wel eens helpen te zorgen dat je óf altijd de horizon kunt zien óf juist helemaal geen zicht. Het is nl een mismatch in informatie tussen wat het evenwichtsorgaan (in het oor) zegt en wat de ogen zeggen. Vandaar soms ook het advies van een watje in 1 oor.

Je zou dus evt eens kunnen kijken of een oornetje met proppen en/of een dichte vliegenkap op iets doen...

Wagenziek zou ook kunnen inderdaad. Wel een goede om eens mee te gaan testen

Wicky schreef
Kan je paard hooi eten op de trailer?

Eten en kauwen verlaagd de stress van een paard. Als je dan ook nog het net laag plaatst ipv hoog, help je je paard om zelf adrenaline laag te houden. Ik heb een langwerpig net voor m'n voorstangen hangen, zodat m'n paarden hun hoofd moeten laten zakken om te eten. (Ik heb paarden zonder ijzers en geen schrapers, dus dat durf ik wel aan)

Een van m'n paarden is vaak wat wiebelig gelijk na het rijden. Die lijkt wel wagenziek onderweg te zijn. Wat haar helpt om toch rustig uit te laden, is even de trailer laten staan bij aankomst, zodat ze even kan settelen. Vaak wacht ik een minuut of vijf, voor het uitladen.

Ze heeft hooi inderdaad, maar daar kijkt ze niet naar om onderweg

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 10:39 



 
Profiel   

@Janneke "klooien met appeltjes" noem ik: voetje op de klep; appeltje. Oh nee, toch terug naar achteren. Weer een voetje op de klep; appeltje.

Gewoon paard er in, alles zoals het moet, stang, klep etc. Dan een appel is m.i. een goede manier van belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 10:47 



 
Profiel   

Heb je een los hangend hooinet? of hangt deze vast tegen de wand? Mijn merrie durfde vroeger de trailer niet in en op het moment dat het hooinet eruit is is het over. Niet helemaal hetzelfde probleem maar misschien dat het mee kan helpen. Hooinetten hangen vaak als een soort boxbal in de trailer die tegen het hoofd slingert.
Verder gewoon heel veel oefenen en leuke dingen doen, dan komt het vast goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:03 



 
Profiel   

Heeft ze dit ook als ze op een (kleine) camion staat?
Anders misschien dat eens proberen en kijken of ze ook bezweet van een camionnetje afkomt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:09 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Laden (en uitladen) zijn het probleem niet. Ze loopt zonder twijfel achter me aan de trailer op. Ook gewoon in 1x, zonder onderbrekingen van spanning bijvoorbeeld. Het is echt het rijden.

Ze heeft hooi inderdaad, maar daar kijkt ze niet naar om onderweg


Is het alleen het rijden? Want ergens eerder schreef je dat ze ook gaat zweten bij een stilstaande trailer?

Een van de oplossingen is inderdaad heel veel herhaling, maar dan moet je het dus echt heel vaak herhalen, plus dat je inderdaad risico hebt dat het averechts werkt en de stress erger wordt. Plus dat je je paard aan best extreme stress continu blootstelt, dat zou ik zelf niet willen.

Om stress te verminderen, moet je het in zo klein mogelijke stapjes opbreken. Meestal is de stress angst voor de trailer zelf of van het alleen achter blijven. Je paard moet dus helemaal ok zijn met de trailer én helemaal ok zijn met alleen ergens vastgebonden staan. Dat laatste wordt vaak vergeten. Ze kunnen wel jou vertrouwen en achter je aan de trailer inlopen, maar daarna bind je ze vast en loop jij weg. Een strategie daarvoor zou kunnen zijn om ze voor je uit erin te laten lopen en kijken of ze het dan nog steeds durven.
Fijnste methode vind ik, om elk klein stapje te herhalen totdat het echt volledig stressloos is. Zeker met een paard met een blessure, kan je dan gewoon oefenen. Vroeger begon ik bij de trailer, nu begin ik meters van de trailer vandaan. Bij zo'n binnenvetter moet je echt goed naar milde stress signalen kijken. Pas wanneer ze rustig ademen, likken, kauwen, rustig (!) kunnen eten (liefst hooi, lekkerder voer gaan ze vaak grenzen voor over), ga je een stapje verder.

Eten is niet alleen fijn om te belonen, maar ook om te controleren op stress bij zo'n binnenvetter. Als ze niet eten, dan is over het algemeen de stress veel te hoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:17 



 
Profiel   

Hier ook een soort gelijk probleem.
Ik kan gewoon laden en de stang erachter doen.
Zodra ik eruit ga dan begint de stress al op te lopen. Dus ook als we niet gaan rijden, dan begint ze stilstaand al helemaal te trillen en de hartslag loopt naar 160 (gemeten met hartslagmeter).
Op een gegeven moment komt dat tot een uitbarsting en gaat ze een soort van zitten en drukt ze de kont onder de stang waardoor ze vast komt te zitten en vervolgens gaat steigeren. Ik ga dus steeds meer stapjes achteruit ipv vooruit. Met alleen laden erin en er weer uit, ben ik al een jaar mee bezig geweest (en dan lijkt ze geen stress te hebben, hoofd mooi laag en gewoon eten). ik kom alleen gewoon geen stap verder dan dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:28 



 
Profiel   

Citaat
Laden (en uitladen) zijn het probleem niet. Ze loopt zonder twijfel achter me aan de trailer op. Ook gewoon in 1x, zonder onderbrekingen van spanning bijvoorbeeld. Het is echt het rijden.

:o Dit snap ik niet.
Je hebt haar ooit enkel in- en uitgeladen zonder te rijden en toen zweette ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:31 



 
Profiel   

sijs schreef
Heb je een los hangend hooinet? of hangt deze vast tegen de wand? Mijn merrie durfde vroeger de trailer niet in en op het moment dat het hooinet eruit is is het over. Niet helemaal hetzelfde probleem maar misschien dat het mee kan helpen. Hooinetten hangen vaak als een soort boxbal in de trailer die tegen het hoofd slingert.
Verder gewoon heel veel oefenen en leuke dingen doen, dan komt het vast goed!

Het net hangt laag en redelijk vast, dus verwacht niet dat dit het probleem is

Carowlina schreef
Heeft ze dit ook als ze op een (kleine) camion staat?
Anders misschien dat eens proberen en kijken of ze ook bezweet van een camionnetje afkomt?

geen idee, ik heb geen vraachtwagen

sanne83 schreef
Maartje_M schreef
Laden (en uitladen) zijn het probleem niet. Ze loopt zonder twijfel achter me aan de trailer op. Ook gewoon in 1x, zonder onderbrekingen van spanning bijvoorbeeld. Het is echt het rijden.

Ze heeft hooi inderdaad, maar daar kijkt ze niet naar om onderweg


Is het alleen het rijden? Want ergens eerder schreef je dat ze ook gaat zweten bij een stilstaande trailer?

Een van de oplossingen is inderdaad heel veel herhaling, maar dan moet je het dus echt heel vaak herhalen, plus dat je inderdaad risico hebt dat het averechts werkt en de stress erger wordt. Plus dat je je paard aan best extreme stress continu blootstelt, dat zou ik zelf niet willen.

Om stress te verminderen, moet je het in zo klein mogelijke stapjes opbreken. Meestal is de stress angst voor de trailer zelf of van het alleen achter blijven. Je paard moet dus helemaal ok zijn met de trailer én helemaal ok zijn met alleen ergens vastgebonden staan. Dat laatste wordt vaak vergeten. Ze kunnen wel jou vertrouwen en achter je aan de trailer inlopen, maar daarna bind je ze vast en loop jij weg. Een strategie daarvoor zou kunnen zijn om ze voor je uit erin te laten lopen en kijken of ze het dan nog steeds durven.
Fijnste methode vind ik, om elk klein stapje te herhalen totdat het echt volledig stressloos is. Zeker met een paard met een blessure, kan je dan gewoon oefenen. Vroeger begon ik bij de trailer, nu begin ik meters van de trailer vandaan. Bij zo'n binnenvetter moet je echt goed naar milde stress signalen kijken. Pas wanneer ze rustig ademen, likken, kauwen, rustig (!) kunnen eten (liefst hooi, lekkerder voer gaan ze vaak grenzen voor over), ga je een stapje verder.

Eten is niet alleen fijn om te belonen, maar ook om te controleren op stress bij zo'n binnenvetter. Als ze niet eten, dan is over het algemeen de stress veel te hoog.


Klopt ja, in de stilstaande trailer vindt ze ook niet cool. Vastgebonden en achterblijven kent ze (iets met een vergeetachtige baas zeg maar, die af en toe nog naar binnen moet om iets te halen). Ik mag deze week het stappen op het harde pas gaan opbouwen, dus we wachten nog even met de trailer training. Eerst die pees weer in orde.

Janneke2 schreef
Citaat
Laden (en uitladen) zijn het probleem niet. Ze loopt zonder twijfel achter me aan de trailer op. Ook gewoon in 1x, zonder onderbrekingen van spanning bijvoorbeeld. Het is echt het rijden.

:o Dit snap ik niet.
Je hebt haar ooit enkel in- en uitgeladen zonder te rijden en toen zweette ze.

In en uitladen is geen probleem, in de trailer staan is het dingetje. Ze gaat er niet als een raket uit als ze er in staat bijvoorbeeld, ze blijft gewoon braaf staan en ik kan haar voetje voor voetje op mijn tempo eruit laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:42 



 
Profiel   

Als ze vastgebonden alleen staat, is ze dan ook ontspannen?

Kan je haar voor je uit de trailer in laten lopen? En blijft ze dan rustig staan zonder de stang en vastbinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:01 



 
Profiel   

Voor me uit de trailer in heb ik nog niet geoefend, maar staat als volgende op de planning inderdaad.

Vastgebonden alleen is ze wel ok mee. Ik vermoed dat het meer de afgesloten ruimte is, ze staan 24/7 buiten en ze vindt het ook echt niet tof als ik haar voor iets in een box moet zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:46 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Voor me uit de trailer in heb ik nog niet geoefend, maar staat als volgende op de planning inderdaad.

Vastgebonden alleen is ze wel ok mee. Ik vermoed dat het meer de afgesloten ruimte is, ze staan 24/7 buiten en ze vindt het ook echt niet tof als ik haar voor iets in een box moet zetten

Dan valt daar ook winst te behalen. Oefenen in de te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:53 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Ik vermoed dat het meer de afgesloten ruimte is, ze staan 24/7 buiten en ze vindt het ook echt niet tof als ik haar voor iets in een box moet zetten


Dat kan heel goed.
(... soms betekent de box dat de DA komt, en die gaat in je pijnlijke been knijpen, etc.)

... in dat geval regelmatig (1 minuut ofzo) in een box zetten en bij het eerste signaal richting ontspannen er weer uit.
Die ene minuut is jouw intentie, vaak pikken paarden dat al op.
Het mag ook tien seconden zijn.
Natuurlijk mag je haar helpen bij het ontspannen.

Je traint dan het 'denkpatroon'
1) dit is niet leuk
2) laat ik toch maar ontspannen.

Na verloop van tijd kun je de beloning en /of het wegnemen van 'dat wat niet leuk is' steeds langer uitstellen zonder dat het stress geeft.

Als ze de box verdraagt, is de trailer ook makkelijker.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-06-21 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:04 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Voor me uit de trailer in heb ik nog niet geoefend, maar staat als volgende op de planning inderdaad.

Vastgebonden alleen is ze wel ok mee. Ik vermoed dat het meer de afgesloten ruimte is, ze staan 24/7 buiten en ze vindt het ook echt niet tof als ik haar voor iets in een box moet zetten


Bekend probleem. Die van mij vind stallen helemaal niets, maar die zet ik dus ook zo vaak mogelijk in een stal met eten.
Bij de trailer probeer ik ze zo ok te krijgen, dat ik ze erin kan sturen, touw over de rug gooien en ze zelf blijven staan en hooi eten. Minimaal een minuut. Als dat lukt, kun je stang erachter doen. Weer gewoon hooi laten eten. Elk stapje volhouden tot ze gewoon relaxed staat te eten.
Als je het stapje voor stapje doet, kom je er ook snel achter of het het rijden zelf is. Eerst zorgen dat opladen, stilstaan en hooi eten, stang erachter, vastbinden, zelf weglopen etc ok is. Dan kan je eventueel nog opbouwen met erin zetten, rondje om t erf met 10km per uur, weer eruit en weer erin etc en herhalen. Als t dan toch misgaat met echt gewoon rijden, dan misschien eens naar je rijstijl kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:12 



 
Profiel   

En ZOU het in het rijden zitten :
oefenen met sure pads (even wachten tot het groene licht van de DA) en lopen over de wip en wat al niet -
en pepermunt die wellicht de wagenziekte wat dragelijker maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:29 



 
Profiel   

Citaat
geen idee, ik heb geen vraachtwagen


Ken je niemand met een kleine B cammion ofzo? Of eens huren en kijken wat dat geeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 15:32 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Elisa2 schreef
Dat denk ik ook niet, herhalen is meestal toch echt het "keywoord" het moet "gewoon" worden. Eventueel iets geven tegen heftige stress (bach resque remedy of iets anders ontspannends zonder dat ze verdoofd zijn) en minstens een keer per week doen.

Het is niet erg om het een tijdje met twee paarden te doen als dat wat meer veiligheid en rust geeft. Voordat zulke dingen een beetje gewoon zijn kan soms wel een jaar of twee jaar duren.

Voor paarden met echt heftige trailerproblemen werkt een vrachtwagen vaak beter.


2 paarden gaat hem niet worden in mijn 1,5 paards trailer := Momenteel staat ze geblesseerd, maar als ze beter is, gaan we weer oefenen. Met een zere pees gaan we dit maar even niet doen

Twee paarden op een 1,5 kan prima. Regelmatig gedaan met twee pony's. Aanloopje nemen met twee tegelijk, hopen dat het hard genoeg gaat dat ze zo ver doorschuiven dat de klep dicht kan en rijden maar.

Pony's stonden klemvast, gingen nergens naar toe, ideaal!
Alleen niet doen als het erg warm is, dat is niet leuk voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 17:55 



 
Profiel   

Hier ook een binnenvetter, maar eentje die een stokstijf stil bleef staan op de klep.

Altijd wel met alle rust in de trailer gekregen en er hangt standaard een voerbak met brokken klaar.

Sinds we 2/3x in de week naar een andere locatie gaan te trainen, kan ik haar helemaal alleen laden.

Maar elk paard is weer anders en heeft een andere aanpak nodig. Jij kent je paard het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 18:11 



 
Profiel   

Hier staan ze alleen in de box voor eten, niet eens voor de DA oid. En dat is ook niet leuk (dan eet ze dus niet) dus mevrouw staat altijd buiten te eten

Carowlina ik ken niemand met een B-wagen en heel eerlijk, ik ga er geen huren als ik een trailer heb staan.

ikke ze is zelf 1.60 dus niet meer echt pony := En ik weet niet of ze het tolereert als er iemand zo dicht naast haar staat, blijft natuurlijk wel een merrie he 8)7 :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:23 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Hier staan ze alleen in de box voor eten, niet eens voor de DA oid. En dat is ook niet leuk (dan eet ze dus niet) dus mevrouw staat altijd buiten te eten


Dan lijkt me dit in ieder geval het eerste issue dat opgelost moet worden. Eten op stal. En op stal laten staan tot die bak leeg is. Ze is echt wel een keer uitgekeken en dan gaat ze wel een keer eten. En eet ze vandaag na 3 of 4 uur nog niet, nou, dan is er morgen een nieuwe kans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:35 



 
Profiel   

Onze Polie had ook hele erge stress op de trailer en ging er gemakkelijk op en af. Heel braaf. Zij was claustrofobisch en ging tot de dag van vandaag nooit in de stal. HOoguit als het enorm plensde met haar hoofd (open inloop stallen).
Toen we naar Frankrijk reden ben ik voor Parijs wel 3x moeten stoppen, zo dampte ze, zo sneu en Hercule hielp haar aan alle kanten door helemaal met zijn hoofd bij haar te zijn. Ze had altijd een paniekhalster om, dus ze stond ook altijd na eventjes rijden los in de trailer. Pas de laatsste controle keer voor Parijs stond ze er normaal bij, at ze vrolijk, dampte ze niet meer en ook Hercule was begonnen met hooi eten. Onze balen hooi hadden we gefixeerd dus zwiepten niet tegen de paarden aan, kon niet.
Dus toen zijn wij in een keer de rest gereden. Sindsdien heeft ze het nooit meer gehad. Wij hebben het geaccepteerd. Ik had nooit verwacht dat dit ooit zou veranderen. Wij reden idioot voorzichtig door de bochten, idioot voorzichtig zijn we met remmen en dan nog is ze zolang bang geweest. Nu staat zein de vaste kudde, en nu zal ze daar ook dood gaan, dus hoeft het niet meer. Polie zal nooit naar een kliniek gaan maar op het terrein in de open lucht behandeld worden in de groep en in de groep zal ze wel of niet natuurlijk komen te overlijden.
Wat ik dus wil zeggen is, dat je het zo gerieflijk mogelijk voor haar kunt maken, maar accepteer het. Extra oefenen heb ik bij Polie nooit gedaan. Ik heb juist alleen maar vervoerd als het moest en dat was het dan. Geen extra geplaagd. Een angst, fobie veranderen bij paarden is zo vreselijk moeilijk. Ik ben er niet eens aan begonnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:49 



 
Profiel   

Precies Pien. Dat bedoel ik met “niet lopen klooien en tutten”. Gewoon doen, alle omstandigheden optimaal maken en dan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:53 



 
Profiel   

Dat is duidelijk kort en bondig geformuleerd Rien! Eens .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 09:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen