Lange reis: hoe pony voorbereiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Lange reis: hoe pony voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:41

Paarden zijn daar heel makkelijk mee hoor. Als de vervoerder geen stress maakt, maakt het paard ook geen stress. Dekens en beschermers willen ze meestal niet ivm zweten en klemmen.
Ik heb meerdere veulens en onbeleerde paarden laten vervoeren, gewoon direct van de fokker/uit de wei en allemaal waren ze kalm en daarna weer makkelijk te laden. Een van de veulens was wat verzuurd op de spieren door het wiebelen maar dat was snel weet over.
Niet te veel over nadenken :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:50

Ik zou me niet te druk maken. Ervoor zorgen dat ie genoeg reserves heeft is wel fijn, de ene kan er namelijk beter tegen dan de ander.

Zou geen beschermers om of dekens op doen, in de vrachtwagen is het vaak al warm genoeg en je wil ook niet dat benen gaan oververhitten.

Ik haal vaker paarden uit Ierland of verkoop ze die kant op en behalve dat ze moe zijn na de reis (wat logisch is) komen ze er altijd goed af.

Toevallig 2 of 3 weken geleden een drachtige merrie naar Engeland verkocht die alleen nog maar alleen op de trailer had gestaan. Is ook helemaal goed gegaan. +:)+

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:19


Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Lange reis: hoe pony voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:00

Voor de rit heb je wel genoeg tips gekregen, niet te veel zorgen maken!

Wel wil ik nog even meegeven dat je echt ruim voldoende hooi vanuit Nederland mee moet nemen. Het hooi in Italië is heel anders en ik ken een paard wat van een te snelle overgang ontzettend ziek is geworden...

Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:13

Ik zou je meer richten op wat je pony in Italië gaat tegen komen dan voor de reis zelf.
Ik heb zelf voor een stal met relatief rechte weilanden gekozen. Mijn eerste buitenrit enorm verkeken op hoe steil het kan zijn en dat NL paarden echt niets gewend zijn.

Voer is wellicht ook anders, ook krachtvoer. Ik kon eerst enkel muesli vinden met veel suikers. Ga vooraf na wat je paard nu krijgt en eet en straks krijgt.

Mijne ging van beperkt voordroog en rijk gras naar onbeperkt strengelig hooi en (on)kruiden wei met kort gras. Daar is ze echt een paar maanden op ingeteerd en ik was blij dat ze bij de vorige stal wat vet op haar botten hebben gekweekt voor de verhuizing. Ondertussen krijgt ze graschips en weer brok met lage hoeveelheid suikers.

Verhuizing zelf heb ik zelf niets van meegemaakt. Vorige stal heeft alle papieren en paard aan transporteur meegegeven en ik werd door nieuwe staleigenaar geappt dat ze goed was aangekomen. En dat was het.

Ik weet sinds de verhuizing wel hoe blij een paard kan zijn om een bekende te zien bij aankomst. Al toont ze nooit emotie, moest ik de eerste 10 minuten besnuffeld en afgelikt worden en mocht ik niet van haar zijde, daarna was het OK. (Ze had mij toen al 3 maanden niet gezien)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 09:00

Bedankt voor alle reacties. Vind het fijn om te lezen hoe jullie het ervaren hebben. En ben blij met sommige tips! :j Dingen waar ik misschien nog niet aan gedacht had.


onpaard schreef:
[PP] [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Misschien kan je aan de ts info vragen.

Dat paard kreeg elektrolytes voor de reis.

Dankje, ik ga het topic even lezen later vanmiddag


Popstra schreef:
Als de vervoerder de NVWA keuring regelt dan hoef je je ook geen zorgen te maken. Die zien ze wekelijks wel paar x

Ik geef mijn paarden de maagpasta ter bescherming tegen maagzweren. Zij reizen echter wel vaker per jaar naar het buitenland. Het hoeft niet perse maar zij lopen dan wedstrijden daar en dat kan alles met alles stressvol zijn.

De vervoerder regelt eigenlijk alles, dus dat is wel fijn. Ook het papierwerk etc. (Mijn pony heeft een KNHS paspoort dus er zijn nog aanvullende papieren nodig).

Ah oke, bedankt voor je uitleg. Ik kan me voorstellen als je paarden ook wedstrijden lopen daar, dat dat de stress wel kan verhogen inderdaad.
Mijne blijft daar natuurlijk permanent en er zijn daar voglens mij geen menwedstrijden in de regio, dus wedstrijden zullen we niet rijden.


Goof schreef:
Super! Wat een mooie kans zeg. Geniet ervan

Dankjewel, dat gaat wel lukken <3


Sizzle schreef:
Paarden zijn daar heel makkelijk mee hoor. Als de vervoerder geen stress maakt, maakt het paard ook geen stress. Dekens en beschermers willen ze meestal niet ivm zweten en klemmen.
Ik heb meerdere veulens en onbeleerde paarden laten vervoeren, gewoon direct van de fokker/uit de wei en allemaal waren ze kalm en daarna weer makkelijk te laden. Een van de veulens was wat verzuurd op de spieren door het wiebelen maar dat was snel weet over.
Niet te veel over nadenken :)

Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor. Het is meer dat ik me altijd zorgen om hem maak. Hij is toch mijn kleine vriendje en ik wil graag dat alles goed met hem gaat en zo soepel mogelijk verloopt.
Hij zal ook vast wel verzuurd zijn als hij aankomt, maar hij heeft daar alle tijd om lekker bij te komen de eerste weken en overal aan te wennen. + zijn nieuwe vriendjes leren kennen natuurlijk.


Change3x schreef:
Ik zou me niet te druk maken. Ervoor zorgen dat ie genoeg reserves heeft is wel fijn, de ene kan er namelijk beter tegen dan de ander.

Zou geen beschermers om of dekens op doen, in de vrachtwagen is het vaak al warm genoeg en je wil ook niet dat benen gaan oververhitten.

Ik haal vaker paarden uit Ierland of verkoop ze die kant op en behalve dat ze moe zijn na de reis (wat logisch is) komen ze er altijd goed af.

Toevallig 2 of 3 weken geleden een drachtige merrie naar Engeland verkocht die alleen nog maar alleen op de trailer had gestaan. Is ook helemaal goed gegaan. +:)+

Wat reserves betreft overleeft hij met gemak een derde wereld oorlog op dit moment :+ Hij staat al een poosje semi stil qua training omdat ik het zo druk heb met de verhuizing regelen. Normaal gesproken mennen we 3 x per week en 2x per week grondwerk.
Bedankt voor het delen van je ervaringen, dat stelt me toch wat meer gerust als ik dat allemaal zo lees.


Getup schreef:
onpaard schreef:
[PP] [VOLG] Paard importeren, van Zuid Afrika naar Namibie

Misschien kan je aan de ts info vragen.

Dat paard kreeg elektrolytes voor de reis.



T is daar wel wat warmer...

Dat is waar inderdaad. Waar wij heen gaan is het nu nog rond de 20 graden en in november rond de 15 gok ik. Maar met zijn ijsberen pak warm zat (misschien zelfs te warm voor hem)..


Freyr schreef:
Voor de rit heb je wel genoeg tips gekregen, niet te veel zorgen maken!

Wel wil ik nog even meegeven dat je echt ruim voldoende hooi vanuit Nederland mee moet nemen. Het hooi in Italië is heel anders en ik ken een paard wat van een te snelle overgang ontzettend ziek is geworden...

Dankjewel voor deze tip. Daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik heb niet echt de mogelijkheid om hooi mee te nemen vanuit Nederland. := We staan nu volpension op een grote sportstal dus ik heb alleen eigen vitaminebrok voor hem. We wonen zelf ook midden in de stad, dus ik kan niet even ergens een baal hooi kwijt zeg maar.


Karlijnxxx schreef:
Ik zou je meer richten op wat je pony in Italië gaat tegen komen dan voor de reis zelf.
Ik heb zelf voor een stal met relatief rechte weilanden gekozen. Mijn eerste buitenrit enorm verkeken op hoe steil het kan zijn en dat NL paarden echt niets gewend zijn.

Voer is wellicht ook anders, ook krachtvoer. Ik kon eerst enkel muesli vinden met veel suikers. Ga vooraf na wat je paard nu krijgt en eet en straks krijgt.

Mijne ging van beperkt voordroog en rijk gras naar onbeperkt strengelig hooi en (on)kruiden wei met kort gras. Daar is ze echt een paar maanden op ingeteerd en ik was blij dat ze bij de vorige stal wat vet op haar botten hebben gekweekt voor de verhuizing. Ondertussen krijgt ze graschips en weer brok met lage hoeveelheid suikers.

Verhuizing zelf heb ik zelf niets van meegemaakt. Vorige stal heeft alle papieren en paard aan transporteur meegegeven en ik werd door nieuwe staleigenaar geappt dat ze goed was aangekomen. En dat was het.

Ik weet sinds de verhuizing wel hoe blij een paard kan zijn om een bekende te zien bij aankomst. Al toont ze nooit emotie, moest ik de eerste 10 minuten besnuffeld en afgelikt worden en mocht ik niet van haar zijde, daarna was het OK. (Ze had mij toen al 3 maanden niet gezien)

Hij gaat op de nieuwe stal niet op de wei, maar dag en nacht op de paddock met 4 andere pony's. De grond van de paddock is zo goed als vlak (voor zover dat daar kan natuurlijk). De wei loopt een klein stukje een heuvel op, maar ik denk niet dat hij daar op komt te staan. Misschien incidenteel.
De rijbanen zijn helemaal vlak, dus dat is geen probleem. Hij is pas 5 en vorig jaar beleerd, dus buiten rijden durf ik nog niet echt aan met hem. Al helemaal niet als ik de omgeving nog niet ken haha. Tegen de tijd dat we dat soort dingen gaan doen, is hij vast al gewend aan het weer en de hoogteverschillen en staat hij natuurlijk ook gewoon weer in training. :j

Krachtvoer krijgt hij niet. Ik heb nog een grote zak vitaminekorrel (daar doe ik ongeveer een jaar mee) en die blijft hij gewoon krijgen. Verder alleen hooi net als nu. In zijn huisvesting zal dus weinig veranderen. Het kan geen kwaad als hij wat kilo's kwijt zou raken op dit moment nu hij stil staat (zie mijn reactie hierboven ergens), maar dat komt vanzelf wel goed als we weer wat gaan doen deze winter. :)

Dankjewel voor je tips en delen van je ervaringen! Vind dat heel fijn om te lezen van anderen.

Wat leuk en bijzonder dat ze na 3 maanden zo blij was om je weer te zien. Ik ben benieuwd hoe mijn pony dat ervaart. Hij is erg aanhankelijk en eenkennig, maar hij heeft meer dan genoeg indrukken bij aankomst denk ik haha. En we zien elkaar tenslotte maar een paar dagen niet natuurlijk.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 09:40

Bedankt voor alle berichten en tips.
Voor wie het leuk vindt om te weten: Hij is helemaal goed aangekomen <3 Dinsdagochtend zijn ze vertrokken en op woensdagavond kwam hij al aan. Echt snel!

Ik heb de chauffeur onherkenbaar gemaakt want ik weet niet hoe leuk hij het vindt om op internet te staan haha.
Afbeelding

de tweede dag lekker op de wei
Afbeelding

hij keek zn ogen uit de ochtend na zijn aankomst <3
Afbeelding

Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:39

Wat fijn om te lezen. Maarre effe wat anders: wat wonen jullie daar mooi!!! Heb je nog meer foto’s??

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Lange reis: hoe pony voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:46

Wat fijn dat het achter de rug is :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 15:23

truus1957 schreef:
Wat fijn om te lezen. Maarre effe wat anders: wat wonen jullie daar mooi!!! Heb je nog meer foto’s??


Het is hier adembenemend mooi.. Ik heb toevallig net een volgtopic aangemaakt! Daar staan al wat foto's in :) [BEU] [VOLG] Eindelijk: La dolce vita

Sizzle: Ik ben erg blij dat het achter de rug is ja. Vond het toch erg spannend voor mn kleintje!

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: Lange reis: hoe pony voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:07

Wat fijn dat het zo goed is gegaan! Nu lekker genieten!

JorisVJarig
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:15

Interessant onderwerp om te lezen. Ik heb ook geen ervaring met transporteren van paarden over lange afstanden, dus ik vond deze forum heel informatief. Genoeg tips en informatie eruit kunnen halen.

Karlijnxxx
Berichten: 1419
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Lange reis: hoe pony voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:32

Wat een schatje en ik ben blij dat het transport goed is gegaan!