alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:10

Nee precies dat is het nadeel ook, stang hangt alsnsog wat over de laadklep heen. Met uitladen ook onhandig, zodoende dat die ene stang die dus wel recht omlaag hangt mij makkelijker lijkt.

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:52

Ik heb vanmiddag gekeken of dat kan bij mijn achterstang. Maar dan hangt hij idd over de helft van de klep, ik vind het dan maar een eng uitstekend ding, dus helaas die optie valt voor mij af. Zo 1 met zo'n oog is handiger alleen denk ik dat de stang bij 1,5 paards dan alsnog te lang is om fatsoenlijk te laten hangen.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:29

Bedankt voor de foto chantella, duidelijk zo.
Zondag weer op pad dus kijken hoe het dan gaat!

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:30


Ayasha
Blogger

Berichten: 57944
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:57

Ibbel schreef:
Jij kunt niet vanaf de achterkant langs je paard naar voren lopen?
Alternatief: knup je beide lijnen vast aan de achterstang, kan-ie ook niet omdraaien, kun jij buitenlangs naar voren lopen.

Kan wel maar of je dat moet willen in een 1.5p trailer is de vraag. Je hebt daar geen bescherming van een schot. Je loopt dan rechtstreeks langs het paard. Als hij dan draait en in paniek raakt kruip je er in het beste geval met een stel gebroken ribben uit. Daar bovenop doen de meeste ook graag eerst de klep dicht voor ze het paard vast zetten vanvoor. Da's moeilijk vanuit de trailer.

TS: Aan beide kanten twee dikke kussens maken zodat hij ter hoogte van de schouders en heupen minder "bewegingsvrijheid" heeft zou geen oplossing zijn?
Je kán ook een schot in de trailer maken zoals met een 1paards..

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:59

fransje23 schreef:
Fautras heeft een systeem waarmee je vanaf de voorkant "de stang' achter het paard dicht kunt doen.

https://m.facebook.com/reel/239162441835234/

Ziet eruit als een mooie trailer! Maar ik zie niet helemaal hoe dat mechanisme werkt? Met een afstandsbediening oid?

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:35

Ellen_ov schreef:
fransje23 schreef:
Fautras heeft een systeem waarmee je vanaf de voorkant "de stang' achter het paard dicht kunt doen.

https://m.facebook.com/reel/239162441835234/

Ziet eruit als een mooie trailer! Maar ik zie niet helemaal hoe dat mechanisme werkt? Met een afstandsbediening oid?


Nee, mechanisch. Het is een schuifsysteem wat weggewerkt is in de bescherming aan de zijkant van de trailer.
Aan de voorkant van de trailer zit een handvat aan een schuif
Die duw je naar voren waardoor het klepje achter de billen van het paard sluit.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:44

Ik heb net een nieuwe trailer gekocht dus die vervangen en/of aanpassen is vooralsnog niet aan de orde.
Er ís gelukkig ook (nog) geen probleem hè, alleen ik heb het een keer meegemaakt en wil proberen te voorkomen dat deze op datzelfde briljante idee komt

manzano

Berichten: 23941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:54

fransje23 schreef:
Fautras heeft een systeem waarmee je vanaf de voorkant "de stang' achter het paard dicht kunt doen.

https://m.facebook.com/reel/239162441835234/

Oh wow!! Zal een vermogen kosten, maar ziet er wel top uit.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:51

Vanochtend weer op pad geweest. Ik focus nu eerst op het wachten, dus erin en dan even wachten, belonen met brokje (ik werk met klikker/voerbeloning). Dan rustig stang erachter, nog door helper ik thv z'n kont. Dan vastzetten en helper doet klep dicht.
Hij vindt het heel spannend maar is eigenlijk super braaf dus blij met de sessie van vandaag!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:15

Kun je er ook achter komen wát er dan spannend is? Pony van een vriendin vond het alleen achterblijven spannend, dus daar is ze mee gaan oefenen door alleen haar eigen gewicht te verplaatsen. Toen dat goed ging, is ze zichzelf pas echt gaan verplaatsen. Daar waar het dan weer spannend werd, ging ze weer over op gewicht verplaatsen.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:32

Hij vindt het spannend omdat het een jong dier is en nog routine moet opbouwen. Dat komt wel goed.
Gister alleen geoefend met laden en wachten, hij laat zich ook steeds beter corrigeren en werd al relaxter ook met wachten. Dus ik kon al met de stang in de weer enzo.

Hij steekt alleen erg graag z'n koppie door het deurtje. Op zich prima natuurlijk maar ik ken hem langer dan vandaag dus die gaat geheid een keer z'n kop stoten. Laten gebeuren of koppie terug omhoog vragen?

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:40

Die van mij stak altijd graag zijn koppie door het deurtje naar buiten om om zich heen te kijken.

Dat heb ik altijd laten doen, want hij is super nieuwsgierig en wil graag weten wat er allemaal gebeurt.

En als hij naar buiten kijkt, draait hij zeker weten ook niet om.

Ik heb het probleem van omdraaien bij deze dan ook nooit gevreesd en hij heeft in de afgelopen 5,5 jaar ook nog nooit z'n koppie gestoten bij het hoofd terug naar binnen halen.

Misschien ben ik naïef, maar ik heb me nooit zo bezig gehouden met wat als scenario's, ik heb gewoon naar het paard zelf gekeken en toen het lukte om hem vanaf het einde van de klep, begin trailer, zelfstandig door te laten lopen, ben ik ook direct begonnen met de stang er zelf achter doen met een losstaand paard.
Dan buitenom naar voren en vastzetten en daarna buitenom terug voor de klep.
En toen dat makkelijk ging, direct de klep dicht na de stang en daarna pas vastzetten.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:53

Marije_jiplover schreef:
Die van mij stak altijd graag zijn koppie door het deurtje naar buiten om om zich heen te kijken.

Dat heb ik altijd laten doen, want hij is super nieuwsgierig en wil graag weten wat er allemaal gebeurt.

En als hij naar buiten kijkt, draait hij zeker weten ook niet om.

Ik heb het probleem van omdraaien bij deze dan ook nooit gevreesd en hij heeft in de afgelopen 5,5 jaar ook nog nooit z'n koppie gestoten bij het hoofd terug naar binnen halen.

Misschien ben ik naïef, maar ik heb me nooit zo bezig gehouden met wat als scenario's, ik heb gewoon naar het paard zelf gekeken en toen het lukte om hem vanaf het einde van de klep, begin trailer, zelfstandig door te laten lopen, ben ik ook direct begonnen met de stang er zelf achter doen met een losstaand paard.
Dan buitenom naar voren en vastzetten en daarna buitenom terug voor de klep.
En toen dat makkelijk ging, direct de klep dicht na de stang en daarna pas vastzetten.


Da's dan wel weer zo indd: als ie door het deurtje naar buiten kijkt, kan je niet tegelijkertijd omdraaien.
Ik heb indd wel de neiging om alle beren vast uit te nodigen; zou best wat meer onbevangen mogen zijn. Ook daar wordt aan gewerkt!

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:42

Ik heb ook een 1,5 paards en die van mij had een poging gedaan om om te draaien. Dood eng. Alle tips uit dit topic zijn welkom. Heeft iemand toevallig ook een filmpje hoe die laad? Op yt zie ik alleen 2 paardstrailers.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:03

elinedeau95 schreef:
Ik heb ook een 1,5 paards en die van mij had een poging gedaan om om te draaien. Dood eng. Alle tips uit dit topic zijn welkom. Heeft iemand toevallig ook een filmpje hoe die laad? Op yt zie ik alleen 2 paardstrailers.


Ik ga de tip, in dit topic genoemd, proberen van de longeerlijn. Paard erop, stang dicht, naar voren en door deurtje eruit. Buitenom naar achter en klep dicht. Dan kun je met de longeerlijn het koppie naar voren houden.

Maar zoals uit dit topic al blijkt, zijn er verschillende manieren en is het ook een beetje uitproberen wat voor jouw situatie werkt.
Succes met oefenen!

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:56

Ik heb ook een 1,5 (zelfs 1 3/4) paards trailer en een kleine haflinger van 1.38m dus die kan zich makkelijk omdraaien in de trailer :j

Ik gebruik een lang stap touw, loop er samen in, doe het touw onder de voorstanders door. Ga weer naar achter meet touw in mijn hand, doe de stang er achter en dan maak ik haar vast. In omgekeerde volgorde laad ik haar uit. Mocht ze aanstalten maken om zich om te draaien om achteruit te lopen, kan ik door druk op het touw haar keurig recht erin houden.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:27

SandraWierda schreef:
Ik heb ook een 1,5 (zelfs 1 3/4) paards trailer en een kleine haflinger van 1.38m dus die kan zich makkelijk omdraaien in de trailer :j

Ik gebruik een lang stap touw, loop er samen in, doe het touw onder de voorstanders door. Ga weer naar achter meet touw in mijn hand, doe de stang er achter en dan maak ik haar vast. In omgekeerde volgorde laad ik haar uit. Mocht ze aanstalten maken om zich om te draaien om achteruit te lopen, kan ik door druk op het touw haar keurig recht erin houden.


En wanneer doe jij de klep?

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:25

lletam schreef:
SandraWierda schreef:
Ik heb ook een 1,5 (zelfs 1 3/4) paards trailer en een kleine haflinger van 1.38m dus die kan zich makkelijk omdraaien in de trailer :j

Ik gebruik een lang stap touw, loop er samen in, doe het touw onder de voorstanders door. Ga weer naar achter meet touw in mijn hand, doe de stang er achter en dan maak ik haar vast. In omgekeerde volgorde laad ik haar uit. Mocht ze aanstalten maken om zich om te draaien om achteruit te lopen, kan ik door druk op het touw haar keurig recht erin houden.


En wanneer doe jij de klep?


Als ze vast staat loop ik er achter uit en doe de klep dicht, bij uitladen start ik bij de klep

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:27

Vanochtend weer weg geweest. Stuur paard de trailer in, doe de stang erachter. Hulp is er wel om haakjes dicht te doen oid. Dan naar voren en door deurtje eruit. Ik heb hem al die tijd vast aan een lang touw n. Dan naar achter en met hulp klep dicht gedaan. Weer naar voren gelopen, vast gezet en deurtje dicht. En vooral elke stap heel relaxed, kletsen met hulp, na elke stap even wachten. En belonen. Heel veel belonen, ook met voer. Uitladen volgorde andersom. Helemaal happy hiero :)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:49

lletam schreef:
Vanochtend weer weg geweest. Stuur paard de trailer in, doe de stang erachter. Hulp is er wel om haakjes dicht te doen oid. Dan naar voren en door deurtje eruit. Ik heb hem al die tijd vast aan een lang touw n. Dan naar achter en met hulp klep dicht gedaan. Weer naar voren gelopen, vast gezet en deurtje dicht. En vooral elke stap heel relaxed, kletsen met hulp, na elke stap even wachten. En belonen. Heel veel belonen, ook met voer. Uitladen volgorde andersom. Helemaal happy hiero :)


Goed bezig *\o/*

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:16

Vandaag praktisch alleen geladen *\o/*
Was niet eens per se de bedoeling, hulp was er bij. Maar het ging weer heel relaxed allemaal dus ik deed het maar zelluf. Met uitladen is een kwestie van doen wat voor ons het beste werkt. Heen deed ik paard aan lang touw, losmaken,door deurtje naar buiten en klep open. Door deurtje weer terug, langs paard naar achter, stang los en eruit. Thuis had ik klep open, stang los dus toen moest ik buitenom door deurtje. Hij bleef braaf wachten dus zo kan het ook!

Succes met oefenen voor degene die ook hier mee bezig zijn :)

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:47

Ik wil iedereen hier bedanken voor de tips in dit topic! Ik kan al mijn paard alleen in alle rust laden *\o/*

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:53

elinedeau95 schreef:
Ik wil iedereen hier bedanken voor de tips in dit topic! Ik kan al mijn paard alleen in alle rust laden *\o/*


Wat fijn!!!

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:41

Super :j