alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:12

MyWishMax schreef:
lletam schreef:
Via de zoekfunctie kwam ik op dit topic, daar ik tegen dezelfde uitdaging aanloop.
Ik wil ook graag alleen met mijn paard op pad kunnen. Hij loopt inmiddels braaf de trailer op, ook wanneer ik er naast sta en hem de trailer instuur (lang touw over de voorstang). Nu ben ik bezig met de stang erachter maar loop dan tegen een aantal dingen aan waaronder het ' omdraai gevaar '. Om de stang erachter te doen heb ik toch echt twee handen nodig dus moet ik hem loslaten.
Toch voer in de bak doen zodat ie daar even mee bezig is?
En verder lees ik hier dat de meeste zorgen dat de stang erachter zit, dan vastzetten en dan pas de klep. Voor mijn gevoel wil ik eerst alles dicht hebben maar dat is misschien niet nodig?

(En verder natuurlijk geduld hebben, regelmatig gaan doen en voorlopig hulp mee)


Ik doe altijd eerst alles dicht voordat paard vastgezet wordt. Te veel nare dingen gezien met alsnog achteruit komen onder de stang door of zelfs achteroverslaan door hangen als ze vast staan maar toch weg willen. Dat kunnen echt lelijke ongelukken zijn.

Als ik alleen laad, maar zelfs met hulp, is het eerst de stang erachter, klep dicht en dan pas vast maken. Ook met uitladen, altijd eerst losmaken voordat er iets open gaat.


Precies daarom wil ik liefst ook eerst alles dicht. Maar wat dan te doen met het (onverhoopt willen)omdraaien?

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:14

Ik lees nu overigens over het naar binnen gaan met de longeerlijn. Dat kan goed fout gaan, kan ik echt niet aanraden. Zelfde als paard erin, lijn over de stang en zelf teruglopen met, indien nodig, druk op de lijn. Wij houden ze echt niet als ze echt achteruit gaan of draaien. Dan is er meer paniek in de tent. Spreek helaas uit ervaring. Voer heeft hier ook niet geholpen. :+

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:14

Danuah schreef:
Die van mij deed dit ook in de 1,5 paards. Tinker, dus past niet, maar hij maakte het wel passend. Ik wilde ook gewoon relaxed hem in de trailer kunnen zetten, zonder haast de stang + klep en hem dan vastzetten. Het lukte gewoon écht niet in m’n eentje. Ik raakte ook zo gefrustreerd, schoot niet op.

Ik heb de 1,5 ingeruild bij een dealer voor een lichte 2-paards en echt: het is ZO fijn. Hij loopt erin, wacht, ik kan zonder stress de stang en klep dichtdoen en naar voren lopen om hem vast te zetten. Wat een verademing. Misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar hier is het écht de oplossing geweest.


Ik heb net na hard sparen een nieuwe 1,5 prd gekocht dus inruilen voor 2 prds gaat 'm niet worden (heb er ook de auto niet voor).
Maar fijn dat het voor jou werkt!

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:15

Danuah schreef:
Ik lees nu overigens over het naar binnen gaan met de longeerlijn. Dat kan goed fout gaan, kan ik echt niet aanraden. Zelfde als paard erin, lijn over de stang en zelf teruglopen met, indien nodig, druk op de lijn. Wij houden ze echt niet als ze echt achteruit gaan of draaien. Dan is er meer paniek in de tent. Spreek helaas uit ervaring. Voer heeft hier ook niet geholpen. :+


En hoe doe jij het dan nu?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:19

lletam schreef:
Precies daarom wil ik liefst ook eerst alles dicht. Maar wat dan te doen met het (onverhoopt willen)omdraaien?
[/quote]

Aan mij heb je weinig, wij zijn gewoon veel langer blijven trainen := Omdat je ze idd met touw toch ook niet houdt en ik ook daar vanaf wilde zijn. Dus zijn heel lang bezig geweest met echt leren stil staan en ontspanning op de trailer en pas bewegen als het gevraagd werd. En ja, dat betekende heel lang hulp erbij en paard laten wennen aan een persoon die heen en weer loopt zonder dat ze weer mee willen. De keren dat het niet goed ging was eigenlijk als ik te snel wilde gaan

Voer werkte hier idd ook niet, dat werd pas gegeten als we reden, niet op het moment dat we aan het laden waren

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:23

lletam schreef:
Danuah schreef:
Die van mij deed dit ook in de 1,5 paards. Tinker, dus past niet, maar hij maakte het wel passend. Ik wilde ook gewoon relaxed hem in de trailer kunnen zetten, zonder haast de stang + klep en hem dan vastzetten. Het lukte gewoon écht niet in m’n eentje. Ik raakte ook zo gefrustreerd, schoot niet op.

Ik heb de 1,5 ingeruild bij een dealer voor een lichte 2-paards en echt: het is ZO fijn. Hij loopt erin, wacht, ik kan zonder stress de stang en klep dichtdoen en naar voren lopen om hem vast te zetten. Wat een verademing. Misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar hier is het écht de oplossing geweest.


Ik heb net na hard sparen een nieuwe 1,5 prd gekocht dus inruilen voor 2 prds gaat 'm niet worden (heb er ook de auto niet voor).
Maar fijn dat het voor jou werkt!


Snap ik helemaal! Ik heb er de auto ook niet voor, maar deze is lichter dan mijn 1,5 was, dus eigenlijk perfect. Onze auto kan het ook niet trekken met 2 paarden erin.

Dat is dus ook hoe ik het nu doe (om antwoord te geven op je volgende vraag): met een andere trailer. Ik heb echt tig lessen gehad, maar met stress van hun kant én mijn kant, lukte het echt niet.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:15

Danuah schreef:
Ik lees nu overigens over het naar binnen gaan met de longeerlijn. Dat kan goed fout gaan, kan ik echt niet aanraden. Zelfde als paard erin, lijn over de stang en zelf teruglopen met, indien nodig, druk op de lijn. Wij houden ze echt niet als ze echt achteruit gaan of draaien. Dan is er meer paniek in de tent. Spreek helaas uit ervaring. Voer heeft hier ook niet geholpen. :+



Ik loop mee erin met paard aan longeerlijn, ga er door het deurtje uit en loop naar achteren. Dan rustig de stang en klep dicht en daarna zet ik hem voor pas vast. Longeerlijn is er om wat druk te kunnen geven, mocht hij naar achteren willen, maar dat gebeurt bijna nooit. Hij staat dus niet vast met de longeerlijn!

Voor ons werkt dit dus wel heel goed.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:22

Ik neem er ook de tijd voor hoor mywishmax, maar het is wel fijn om ervaringen te delen.
Vriendin van mij heeft ook voer zodat ze de tijd heeft om stang+klep dicht te doen.
@ Elsbeth: heb jij hem dit ook zo zelf aangeleerd?

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:38

lletam schreef:
Ik neem er ook de tijd voor hoor mywishmax, maar het is wel fijn om ervaringen te delen.
Vriendin van mij heeft ook voer zodat ze de tijd heeft om stang+klep dicht te doen.
@ Elsbeth: heb jij hem dit ook zo zelf aangeleerd?


Ja en goed de tijd voor genomen ook, nooit met haast. Veel geoefend, kleine stapjes en goed belonen. Kost even wat tijd dus, maar daar pluk je later echt de vruchten van.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:38

Elisabeth32 schreef:
Danuah schreef:
Ik lees nu overigens over het naar binnen gaan met de longeerlijn. Dat kan goed fout gaan, kan ik echt niet aanraden. Zelfde als paard erin, lijn over de stang en zelf teruglopen met, indien nodig, druk op de lijn. Wij houden ze echt niet als ze echt achteruit gaan of draaien. Dan is er meer paniek in de tent. Spreek helaas uit ervaring. Voer heeft hier ook niet geholpen. :+



Ik loop mee erin met paard aan longeerlijn, ga er door het deurtje uit en loop naar achteren. Dan rustig de stang en klep dicht en daarna zet ik hem voor pas vast. Longeerlijn is er om wat druk te kunnen geven, mocht hij naar achteren willen, maar dat gebeurt bijna nooit. Hij staat dus niet vast met de longeerlijn!

Voor ons werkt dit dus wel heel goed.


Gelukkig! Hier vlogen ze naar achteren, het tegengestelde.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:44

Citaat:
Ik loop mee erin met paard aan longeerlijn, ga er door het deurtje uit en loop naar achteren. Dan rustig de stang en klep dicht en daarna zet ik hem voor pas vast. Longeerlijn is er om wat druk te kunnen geven, mocht hij naar achteren willen, maar dat gebeurt bijna nooit. Hij staat dus niet vast met de longeerlijn!

Voor ons werkt dit dus wel heel goed.


Citaat:
Gelukkig! Hier vlogen ze naar achteren, het tegengestelde.


Oké! Ja hier dus wel veel oefening gekost. Eerst gewoon alleen naast het deurtje staan. Belonen. Stapje richting achteren en weer terug, belonen. En zo steeds verder tot ik achter de trailer kon staan en hij netjes bleef staan.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:55

Danuah schreef:
Die van mij deed dit ook in de 1,5 paards. Tinker, dus past niet, maar hij maakte het wel passend. Ik wilde ook gewoon relaxed hem in de trailer kunnen zetten, zonder haast de stang + klep en hem dan vastzetten. Het lukte gewoon écht niet in m’n eentje. Ik raakte ook zo gefrustreerd, schoot niet op.

Ik heb de 1,5 ingeruild bij een dealer voor een lichte 2-paards en echt: het is ZO fijn. Hij loopt erin, wacht, ik kan zonder stress de stang en klep dichtdoen en naar voren lopen om hem vast te zetten. Wat een verademing. Misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar hier is het écht de oplossing geweest.


Ik vind dit ook wel interessant. Ik vraag me ook weleens af het niet allemaal relaxer voor een paard is in een 2-paards trailer. Hoe merkte jij verschil? En wat maakt het verschil denk je?

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:03

Elisabeth32 schreef:
Danuah schreef:
Die van mij deed dit ook in de 1,5 paards. Tinker, dus past niet, maar hij maakte het wel passend. Ik wilde ook gewoon relaxed hem in de trailer kunnen zetten, zonder haast de stang + klep en hem dan vastzetten. Het lukte gewoon écht niet in m’n eentje. Ik raakte ook zo gefrustreerd, schoot niet op.

Ik heb de 1,5 ingeruild bij een dealer voor een lichte 2-paards en echt: het is ZO fijn. Hij loopt erin, wacht, ik kan zonder stress de stang en klep dichtdoen en naar voren lopen om hem vast te zetten. Wat een verademing. Misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar hier is het écht de oplossing geweest.


Ik vind dit ook wel interessant. Ik vraag me ook weleens af het niet allemaal relaxer voor een paard is in een 2-paards trailer. Hoe merkte jij verschil? En wat maakt het verschil denk je?


Het eerste: ze lopen erin. Ze vonden de eerste dag het midden’schot’ wat spannend, dus die opzij gezet en ook weer in alle rust laten wennen.

We staan niet meer in elkaars ruimte, geen frustratie meer omdat er zo weinig ruimte is als je mee moet lopen, we hebben duidelijk beide ons eigen plek. Met beide paarden zo. Zonder stress in één handeling, met één hand de stang erachter. Ze kunnen niet omdraaien, niks aan de hand. Misschien heeft het vooral mij rust, wat ik op ze doorgeef, geen idee, maar het is een wereld van verschil.

Bij één van de twee ben ik nog heel erg aan het oefenen omdat hij de trailer écht eng vindt door slechte ervaringen, dus de stang komt nog niet ter sprake. Maar ook bij hem: rust. Geen geduw en getrek, hij loopt er uit zichzelf in, staat op eigen benen.

Ik heb er 1,5 jaar over getwijfeld, maar ben er oprecht zo blij mee.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:08

Elisabeth32 schreef:
Ik vind dit ook wel interessant. Ik vraag me ook weleens af het niet allemaal relaxer voor een paard is in een 2-paards trailer.


Er zijn zat paarden die het 'opgesloten' staan in een 2-paards helemaal niks vinden, die willen juist de ruimte.
Ik heb een 2-paardstrailer, en een moeder en dochter waarvan de moeder slecht laadt, en de dochter gewoon niet als ik het schot er in heb. Met lange stangen (speciaal aangeschaft voor dochter) geen vuiltje aan de lucht.
Ik neem ze ook wel samen mee zonder schot, dat gaat wel, kennelijk. Maar dat schot is echt een no-go.

Terwijl ik hiervoor altijd paarden had die prima laadden met schot.

Overigens hebben beide paarden geen neiging tot omdraaien. Ik zet ze er in, loop langs het paard naar achteren, doet stang er achter, klep dicht, en loop dan naar voren om ze vast te zetten. Heb nog geen enkele keer bij het openen van het deurtje een kont aangetroffen ipv een hoofd :D

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:11

Ibbel schreef:
Elisabeth32 schreef:
Ik vind dit ook wel interessant. Ik vraag me ook weleens af het niet allemaal relaxer voor een paard is in een 2-paards trailer.


Er zijn zat paarden die het 'opgesloten' staan in een 2-paards helemaal niks vinden, die willen juist de ruimte.
Ik heb een 2-paardstrailer, en een moeder en dochter waarvan de moeder slecht laadt, en de dochter gewoon niet als ik het schot er in heb. Met lange stangen (speciaal aangeschaft voor dochter) geen vuiltje aan de lucht.
Ik neem ze ook wel samen mee zonder schot, dat gaat wel, kennelijk. Maar dat schot is echt een no-go.

Terwijl ik hiervoor altijd paarden had die prima laadden met schot.

Overigens hebben beide paarden geen neiging tot omdraaien. Ik zet ze er in, loop langs het paard naar achteren, doet stang er achter, klep dicht, en loop dan naar voren om ze vast te zetten. Heb nog geen enkele keer bij het openen van het deurtje een kont aangetroffen ipv een hoofd :D


Ja mijn paard staat graag een beetje breed en schuin dus zonder tussenschot zou misschien wel wat voor hem zijn, een 2 paards trailer.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:12

Ik laad ook alleen in een 1,5 paards trailer. heb een aantal lessen gehad van spiritofhorsemanship. Heb hier echt mega veel van opgestoken en mijn paard is nou thuis supergoed alleen te laden.
Op locatie is het soms nog wat lastiger voor hem. Maar dat ligt meer aan mijn spanning dan hem :=

Maar je hebt veel geduld nodig en oefenen oefenen oefenen, zorgen dat je paard leert recht te blijven met op de trailer lopen en ook recht blijft met zijn hoofd. Belangrijk is dat hij ontspannen stil kan staan in de trailer. Probeer je training in stukjes op te delen, eerst de klep. Dan de trailer in en zorgen dat hij uiteindelijk ontspannen stil kan blijven staan. Ook het recht achteruit de klep aflopen als je buiten de trailer staat is belangrijk. Bij mijn haf is dit niet in een lesje geleerd, we hebben meerdere lessen gehad en tussendoor heb ik zelf heel veel geoefend.

Hoe ik laad:
Ik blijf buiten de trailer staan, paard loopt er op. Doe de stang erachter. Eigenlijk moet je de klep dicht doen maar ik ben nog bang dat mn haf zich om probeert te draaien. Daarom ga ik onder de stang door naast mn paard om hem vast te zetten. Dan kan je via het deurtje eruit om de klep weer dicht te doen.

Bij het afladen doe ik de klep open. Ga onder de stang door maak mn paard los, weer naar achter, stang los en laat hem de trailer uitlopen. Wel werk ik met een leadrope zodat je ook genoeg lengte hebt om je paard voor je uit te laten lopen en met een carrotstick om duidelijke aanwijzingen te geven.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:03

Hier werk ik altijd met een lange lijn.
Ik loop met mijn paard de trailer in, doe de lijn over de voorstang en loop dan zelf naar achter.
Op die manier kan ik zijn hoofd voor in de trailer houden en de stang sluiten. Dan loop ik door de trailer terug naar voren om hem vast te zetten ;-)

Zelfde riedeltje voor het uitladen. Voor los maken, lijn over stang naar achter lopen, stang los en dan voor "ophalen" en samen naar achteren lopen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:15

keeyzie schreef:
Hier werk ik altijd met een lange lijn.
Ik loop met mijn paard de trailer in, doe de lijn over de voorstang en loop dan zelf naar achter.
Op die manier kan ik zijn hoofd voor in de trailer houden en de stang sluiten. Dan loop ik door de trailer terug naar voren om hem vast te zetten ;-)

Zelfde riedeltje voor het uitladen. Voor los maken, lijn over stang naar achter lopen, stang los en dan voor "ophalen" en samen naar achteren lopen.


Precies dit doe ik ook. En dan ook altijd met een beloning voor wachten met uitladen. Hij moet dus wachten tot ik weer bij zijn hoofd ben, dan krijgt hij een snoepje, en dan mag hij naar achteren. Betekent dus ook dat ik altijd mee moet lopen, maar dat vindt hij sowieso wel prettig heb ik gemerkt.

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:57

Hier ook zelfde probleem gehad (+ dat ze de trailer niet in ging) en inmiddels kan ik alleen met mijn merrie op pad. Dit is een D-pony en kan zich dus ook omdraaien in mijn 1,5 trailer en heeft dit ook 1x gedaan toen ik had bedacht om haar zelf de trailer op te laten lopen ipv altijd mee te lopen (eigenlijk past dit net niet maar ze wringt zich er wel tussen). Ik loop dus ook altijd met haar mee naar binnen, ik wil dit risico niet nog eens lopen, zodat ze er geen gewoonte van weet te maken en voor de veiligheid van mijn merrie, mijn trailer en van mijzelf.

We hebben een paar keer een trailerles gevolgd maar vooral heeeel veel geoefend. Ik denk dat het goed is om eerst uit te vinden waarom een paard omdraait: is het inlopen nog eng? verlatingsangst? angst voor de trailer? angst voor het rijden? En daar vervolgens heel goed op te oefenen om het paard eerst relaxed te krijgen alvorens de volgende stap te nemen.

Bij ons was het probleem dat mijn merrie het heel spannend vond om te rijden en tegelijk had ze ook een stukje verlatingsangst (ook terugkomend in bijv alleen op stal staan, uit het zich van haar paardenmaatje op de poetsplek, etc). Ik heb dus beide geoefend. En hierbij helpt voor ons voer heel erg! Sommige trainers trainen juist met enkel rust en ontspanning als beloning, dat is voor mijn uit de kluiten gewassen shetlander niet voldoende motivatie. Brokjes helpen dus, maar timing is het allerbelangrijkst! Echt alleen belonen als ze iets goed doen en niet bij een gestresst paard een bak brokken voorzetten in de hoop dat hij blijft staan. Daar waar ik hier lees dat een paard niet eet van de brokken verwacht ik dat het paard nog teveel spanning heeft om uberhaupt aan brokken te denken, ik zou daar een pas op de plaats of zelfs stapje terug in training maken.

Inmiddels doe ik het als volgt: we lopen samen de trailer op, ik heb de achterstang in de trailer tegen de voorstang staan, als ze braaf en ontspannen staat doe ik wat brokjes in de voerbak voorin, leadrope onder de voorstang (maar heel los en ik ga niet trekken als ze toch achteruit zou lopen), ik loop dan langs haar naar achter en doe de achterstang erachter (nog niet die veiligheidshaakjes erin), dan loop ik terug naar voren en zet haar aan beide kanten vast. Dan loop ik via het deurtje buitenom naar achter, doe de veiligheidsklipjes vast en klep dicht. Vervolgens loop ik weer naar voren en wacht opnieuw tot ze volledig chill is, dan krijgt ze weer brokjes en gaat het deurtje dicht.
Uitladen gaat precies andersom.

Bij het gros van de paarden zou het mogelijk zijn om in je eentje te kunnen laden, maar het vergt vooral heel veel training.

Ik denk ook wel eens na over een 2 paards trailer, lijkt me inderdaad voor jezelf veel fijner laden. Maar ik ben ook erg gehecht aan mijn huidige fijne trailer en vindt heb het geld er op dit moment eigenlijk even niet voor over, dus voorlopig gaat het op deze manier.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:02

Ik heb een klein merrie en een 2 paards zonder tussenschot en laad haar altijd alleen. Dus herken het 'probleem' maar al te goed.


Bij mij werkt de oplossing zoals hier al voorgesteld prima:
-Voer in de bak om de focus voorin te houden. Heb voor dit doel altijd een klein emmertje voer staan. Doe een paar handjes in de bak als ik er mee in loop. Er hangt ook hooi maar dat is niet interessant genoeg.
- als extraatje gooi in dan het extra lang leadrop eenmaal over de stang heen en neem het mee naar achter. Alleen bedoeld voor dat ene gevoel van 'oh mij hoofd moet hier blijven' niet om ze echt tegen te houden want dat is kansloos.
Daar zou een ring in de neus wel echt extra handig voor zijn. Dat blijft het hoofd nog meer voorin.
- ik maak alleen de stang dicht en loop dan weer naar voren om het paard zijn hoofd vast te zetten. Als ik dan nog bang moet zijn voor enge acties heb ik soweiso nog wat extra (laad)huiswerk te doen vind ik zelf. Dus als dat nog steeds eng zou zijn zou ik de fase er voor nog even blijven trainen.

Deze combi was precies genoeg om de tweede poging te onderbreken. En nu 10 keer verder lijkt het kwartje weer helemaal gevallen. Het was gewoon even een probeersel van haar: 'maar zo kan het ook toch baas' 'niet??, oh dan is dat ook duidelijk'.

En naar aanleiding van de tip van de ring voorin icm een paardenknoop: als je zoiets durft te overwegen zou ik dat altijd icm met een idolo aanbindhulp doen. Die zijn tenminste echt gemaakt op weerstand icm een goede release. https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... anbindhulp
Een knoop zou ik daar niet op vertrouwen.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:23

@keeyzie en lovebodin:zo had ik het indd in mijn hoofd. Hoe doen jullie dat met de stang? Daar heb ik nml twee handen voor nodig dus kan dan niet de lijn vasthouden om hem recht te houden.
En doen jullie dan eerst vast zetten en dan de klep of eerst klep en dan vast?

@fudge: bedankt voor je uitgebreide bericht.Er is gelukkig nog geen probleem, paard is jong en ik neem alle tijd om hem rustig te laten wennen. Laden met hulp is geen probleem dus dit is de volgende stap (alleen laden). Mijn probleem is dat ik net weleens heb gehad met mijn vorige paard dus toen deze gezellig achterom ging kijken om te kijken waar ik was, kreeg ik een deja vu van het omdraaiende paard...
Jij doet dus ook de klep als laatste?
Over voer twijfel ik nog, ik ben zeker pro voerbeloning maar niet als lokmiddel zeg maar.

Zelfde dus een beetje als jij @polo (zo'n ring ben ik vooralsnog niet van plan)
Dit weekend weer oefenen:)

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:35

Ik zit even te denken hoe ik het doe met de stang. Ik heb nog wel een stang die aan één kant vast zit, dus hij hangt er altijd zeg maar naast. Di ekan ik gewoon met 1 hand pakken, ondertussen paard vaak nog even naar voren duwen :+.
Maar heb dit ook gedaan voor ik deze trailer (en dus deze stang) had. Volgens mij was het even uitvogelen maar het ging altijd wel prima, met één hand. Of ik liet 'm dan even los, zou me ook niet verbazen. Heb een zeer braaf paard op de trailer :).

Ik doe eerst vastzetten, en dan klep dicht. Dus: paard er in (loop ik altijd mee), dan weer naar achteren, stang vast, dan weer naar voren, paard vast, dan weer naar achteren, klep dicht.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:39

Ik zie het voer niet als lokmiddel. Ik ga er niet stap voor stap mee de klep op lokken. Tussendoor krijgen ze helemaal niks en moeten ze gewoon op mijn aanwijzingen reageren.
Eenmaal helemaal voorin met voldoende rust om de neus vooruit te steken kunnen ze er pas bij. Dan zijn ze ook exact waar ik ze hebben wil dus vind ik een beloning daar ook precies op zijn plaats.

Ik heb er helemaal niks op tegen om van de trailer een soort snoepautomaat te maken :+ Er is op korte termijn helemaal niks leuk aan een trailer voor een paard. Alleen wat wij er relaxed en leuk aan máken.

Uiteindelijk leren ze wel dat de trailer vooral leuke avonturen betekend maar dat duurt wel veeeeel langer voor ze die link kunnen leggen. Dus ik overbrug die periode met liefde met andere positieve ascociaties.

Ik heb een extra lang touw dus ik hou in die twijfel periode het touw vast en pak de stang. Maar toegegeven die combi is niet meer super handig. en je kunt maar heel beperkt bijsturen dan.
Dus zou ik wel zeggen, wacht nog even met het pakken van de stang tot je het gevoel hebt dat je paard zelf voorin wil blijven. Ik bouw 'geklungel' standaard in in mijn training. Dus doe letterlijk dansjes op de klep achter het paard terwijl ze er in staan tot ze daar rustig bij blijven. Ik wil allerhande lompe en ongecontroleerde handelingen zonder paniek kunnen uitvoeren daar voor ik serieus de stang ga sluiten.
(ik ken mezelf :+, er loopt altijd iets anders dan anders als je dat niet wil )

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:46

@Fudge: ik zou je willen adviseren om bij het inhangen van de achterstang ook gelijk de zekeringshaakjes erop te doen en daarna pas je paard vast te zetten. Als ze willen, kunnen ze ineens erg door hun achterbenen zakken en stang eruit wippen, als je paard dan al vast staat heb je een extra uitdaging.

Mijn volgorde toen ik nog alleen laadde in een tweepaards zonder tussenschot:
- voorstang zit vast, deurtje is dicht
- achterstang staat voorin, bij de voorstang
- paard laden, achterstang pakken
- samen met paard omdraaien (ja, ik ben zo'n idioot, maar ik heb een E-pony en hij kan draaien in de trailer)
- achterstang erin doen
- samen met paard omdraaien
- leadrope door de ring voorin de trailer
- zelf de trailer uit via de achterkant, klep dicht doen (leadrope over de klep)
- naar voren lopen (leadrope moet je dan loslaten)
- deurtje open, paard vastzetten en leadrope weghalen
Voor mijn paard was de drive om om te draaien weg als ik uit het zicht was, dus klep dicht was voor hem voldoende om niet te draaien.

Inmiddels laad ik hetzelfde paard in de tweepaards met tussenschot:
- voorstang is los, deurtje dicht
- naast de klep gaan staan, paard naar binnen wijzen
- achterstang sluiten (incl. borging)
- via 2e vakje naar binnen, voorstang sluiten (incl. borging)
- via 2e vakje naar buiten, klep dicht
- deurtje open, paard vastzetten

Uitladen gaat precies andersom, dus eerst paard losmaken en daarna de klep pas open. Met mijn paard heb ik de afspraak dat hij pas uit de trailer mag als hij hooi eet.
Ik laat de voorstang open, zodat het paard verder door kan lopen naar voren en ik aan de achterkant meer ruimte heb om makkelijk de stang dicht te doen.

Als ik mijn beide pony's meenam en alleen was met laden, laadde ik de grote pony eerst, zoals hierboven omschreven. Bij de 2e pony liet ik de voorstang (verlaagd) dicht met het inladen. Zij was kleiner en zij paste in de gehele lengte in het vakje tussen de stangen, dus zij hoefde niet verder door te lopen om de achterstang makkelijk dicht te krijgen. De achterstang was bij haar overigens ook verlaagd, anders had ze er prima onderdoor gekund en had ik niet alleen durven laden.

M.b.t. voerbeloning: mijn pony's kregen alleen wat nadat alles qua stangen en klep al dicht zat en ze ook vaststonden, dus eigenlijk vlak voor het sluiten van het deurtje.
De pony van mijn vriendin vond laden nog iets ingewikkelder, dus zij kreeg een snoepje bij hoofd in de trailer, hele pony in de trailer en bij het dichtdoen van het deurtje. Inmiddels is daar alleen het deur-snoepje nog van over (ik denk na 4-5 keer laden / rijden).

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:23

@lltam: hier idd hetzelfde effect gehad, pony kijkt achterom en zegt vrolijk "baas ik kom al" en draait zich zo om. Daar wil ik idd geen gewoonte van hebben.
Voer gebruik ik zeker niet als lokmiddel maar krijgt ze echt alleen als er iets heel goed gaat. Helemaal in het begin van trainen was dat bijv 2 voetjes ontspannen op de klep. Nu pas als ze chill in de trailer staat. En verder inderdaad precies zoals pol013 omschrijft.

Dat springen en dansen in de trailer heb ik inderdaad ook tot in den treure gedaan. In het begin vond ze dat spannend en wilde haar er weer uit. Nu kijkt ze me aan met een kop van "doe eens normaal".

@Hilary: ik ben niet erg bang dat ze achteruit schiet. Maar het blijft een paard en kan idd altijd gebeuren. Mijn idee om die haakjes er niet in te doen nog is dat áls ze onder de stang zou komen dat ze die er dan uit zou drukken, dat gaat niet met die haakjes en dan zit ze écht klem. Met de paniek die er dan is zal een halster uiteindelijk wel knappen. Nee allemaal geen situatie die ik wens, maar liever een paard die flink aan de touwen trekt en halster stuk trekt dan eentje die vast onder de achterstang zit. Vandaar mijn gedachten om het op deze manier te doen maar hoor ook graag andere meningen.