alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:27

Wij spelen vals. Wij hebben een voorlader dus alle paarden weten niet beter als dat ze er alleen maar vooruit uit kunnen.
Daarnaast zadel ik ook altijd op in de trailer, dus ze zijn ook gewend aan mensen die aan alle kanten rond ze lopen als ze op de trailer staan.

Dit is overigens een 1.5 paards Ifor.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:30

Hi, interessant topic!
misschien lees ik eroverheen, of misschien is het iets waar echt meerdere inzichten over bestaan, maar ik lees bij veel reacties dat het vastzetten van het paard (als in, vastklikken/binden aan de 1 of 2 trailer vastzetlijnen) pas als een van de laatste dingen gedaan wordt.

juist om omdraaien te voorkomen, laad ik al jaren mijn paard alleen in een 1,5 of 2paardstrailer door er samen met het paard in te lopen, al dan niet onder de voorstang heen te duiken en dan EERST het paard vastzetten aan beide zijden, en ook het halstertouw met een paniekknoop vastzetten aan de voorstang. Daarna buitenom naar achteren lopen, stang erachter (die al klaar stond naast de achterkant trailer, laadklep omhoog en gaan. Mijn huidige paard heeft soms ook de neiging heel erg achterom te willen kijken (vooral als er een paardenvriendje waarmee ze net op pad was geweest niet meegaat), maar zelfs dan klik ik eerst vast en dan dus snel stang erachter, klep dicht en rijden. Als ze echt gaan, dan houden die vastzetlijnen een beetje paard ook niet tegen, maar dan drukken ze er in blinde paniek echt doorheen. Als die paniek er nog niet is, houdt de druk op het halster het paard echt wel tegen om om te draaien.

Als je 'm niet vastzet, omdat je paard gaat hangen of achteruitlopen voordat je de klep omhoog hebt, heb je denk ik vooral een stilsta-probleem, wat je dan weer kunt trainen (waarvoor ook al weer tips zijn gegeven, zoals voer geven of serieus aan de slag met grondwerkoefeningen).
Als je alleen laad, loont het echt de moeite om je paard zo trailerproof mogelijk te maken, en dus ook laden trainen als je niet weg hoeft. maar wat mij betreft zet je je paard vast voordat je er een stang achterdoet om omdraaien te voorkomen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:33

Tegen de tijd dat een paard z'n halster kapot heeft is de schade aan z'n nek al gebeurd. Plus dat áls dat halster eindelijk breek, je paard achterover valt, en dat gaat over een schuine klep nog een tandje erger. Gebroken nek is dat al helemaal niet onwaarschijnlijk.

Kortom: echt niet doen.
En als je het toch wilt doen, gebruik dan in ieder geval een halster met een klittebandsluiting (weidehalster) of zo'n aanbindding dat het touw klemt zodat je paard het touw meeneemt ipv dat je moet wachten op een brekend halster (of musketon, of touw, of wat er ook als eerste de geest geeft)

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:37

Yvon schreef:
Ik klik er een longeerlijn aan, loop met paard de trailer in, neem vervolgens de longeerlijn mee door het voordeurtje en loop dan naar achteren om de stang er achter te doen. Dan loop ik al longeerlijn oprollend terug naar de voordeur waar ik mijn paard dan aan zijn normale touw vastzet. En uitladen zo omgekeerd :)
Zo hoef ik dus ook niet in de trailer te blijven.

Precies dit zo heb ik het ook aangeleerd gekregen door me trainster bij laad problemen toen ik de vervolg stap alleen laden wilde leren.
Advies is dan ook om een paard nooit vast te zetten alvorens de achterstang erop zit.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:37

Ibbel vat het wel goed samen, denk ik :)

@Fudge, jouw redenering met vastzetten en achterstang kan ik ook wel volgen, maar mbt kapot gaan van het halster verwijs ik even naar het bericht van Ibbel.

Ik vraag me af of vastzetten aan een EquiPing (geloof ik dat ze heten) nog een oplossing zou kunnen zijn. Die schieten los bij te veel druk. De vraag is wel: is ‘omkijken’ te veel druk, of kan ie dat aan?
Of idd een tieblocker-ring, die biedt wat weerstand, maar laat wel het touw door de aanbindring glijden.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:52

Hilary schreef:
Ibbel vat het wel goed samen, denk ik :)

@Fudge, jouw redenering met vastzetten en achterstang kan ik ook wel volgen, maar mbt kapot gaan van het halster verwijs ik even naar het bericht van Ibbel.

Ik vraag me af of vastzetten aan een EquiPing (geloof ik dat ze heten) nog een oplossing zou kunnen zijn. Die schieten los bij te veel druk. De vraag is wel: is ‘omkijken’ te veel druk, of kan ie dat aan?
Of idd een tieblocker-ring, die biedt wat weerstand, maar laat wel het touw door de aanbindring glijden.

En dan tref je een slimmerik die daarna dus altijd achteruit gaat ipv blijft staan door het los schieten.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:56

Fijn al jullie uitgebreide reacties!
Vooral veel doen en uitproberen wat het beste bij ons past :)
Wat voer betreft: vriendin van mij geeft voer zodat paard blijft staan zodat ze stang/klep dicht kan doen. Dat voelt voor mij als foppen, en als ze dan paniek krijgen (al kan dan natuurlijk altijd met paarden) dus daar zit wat twijfel al ben ik het eens met @polo : snoepautomaat van maken haha!

Ik ga de volgende keer ook 's dansen op de klep, om het inderdaad zo gewoon mogelijk te maken. Hoofd begeleiden met touw zodat omdraaien geen optie wordt..

Met oefenen zou een hulp evt bij het deurtje kunnen staan om dat te begeleiden ( tegenhouden is sowieso kansloos) zodat ik de stang kan doen.

@vladimir bedankt voor je reactie en fijn dat dat voor jou werkt maar eerst vastzetten is voor mij een no-go, wat ibbel beschrijft

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:14

Mijn Haflinger is ook een mooie grapjas met z’n eigenwijze kop en heb met behulp van mijn instructeur alleen kunnen laden op de volgende manier:
- stang aan een haak hangen
- samen met paard naar binnen lopen
- halstertouw over de voorrang slaan voor evt ‘bijsturen’
- voorzijde snoepje op de bovenkant van de zadelkast (anders idd voer ophangen?)
- ik loop rustig naar zn billen toe (binnenin de trailer)
- pak de hangende stang en schuif die in de andere haak
- loop weer naar voren om paard vast te zetten aan de ringen.

Wel even opletten met de haakjes die je onder de haak van de stang draait. Vooral in dekenseizoen, dat paard niet met de deken aan die haakjes blijft hangen (weet zo even niet uit te leggen).
Ik heb even een foto opgezocht voor de duidelijkheid;

Afbeelding


Ik heb een 1,5p humbauer, dit werkt voor mij het mooist. zo heb ik altijd paard in zicht en kan ik direct anticiperen met het halstertouw.
Laatst bijgewerkt door Ellen_ov op 10-08-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:14

Sanniej_ schreef:
En dan tref je een slimmerik die daarna dus altijd achteruit gaat ipv blijft staan door het los schieten.

Dan heb je een trainingsprobleem dat je eerst moet oplossen. En je kan nog altijd beter een slimmerik hebben die achteruit gaat zónder z'n nek te breken, dan dat je denkt je slimmerik te slim af te zijn waarna het dier gaat hangen met alle gevolgen van dien.
En die slimmerik kan als-ie los staat terwijl jij de stang er achter doet (de door iedereen geadviseerde veilige manier dus) sowieso naar achteren, dus waar zit het verschil dan precies?

Áls je al vast wilt zetten voordat je de stang er achter doet, doe het dan veilig.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:36

Ik heb een oudje die ik al 23 jaar op alle mogelijke manier kan laden, lossen etc. Dat paard zette ik er ook eerst in, vast en dan naar achter. Gewoon omdat dat de snelste methode en volgorde was.
Maar bij elk ander paard zeg ik: Nee! voor de zekerheid liever niets vastzetten. Liever touw ergens doorheen loopen of desnoods met een idolo. (en gewoon blijven trainen dat ze er vertrouwd vooruit in willen blijven staan)
Want als ze eenmaal beginnen te rennen/ hangen (zie ibbel) Brrrr

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:07

@ Hilary: inderdaad een goede optie van die equiping of tie block. Ik heb ze beide niet dus ben ook wel benieuwd of omkijken zo'n ding nog kan hebben. Iemand die er wel 1 heeft en er meer over kan zeggen?

@ Ellen_ov: wat bedoel je met de eerste stap van stang in een haak hangen? Mijn stang heeft aan beide kanten zo'n pin als op jouw foto, heb jij dat ook?

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:10

keeyzie schreef:
Hier werk ik altijd met een lange lijn.
Ik loop met mijn paard de trailer in, doe de lijn over de voorstang en loop dan zelf naar achter.
Op die manier kan ik zijn hoofd voor in de trailer houden en de stang sluiten. Dan loop ik door de trailer terug naar voren om hem vast te zetten ;-)

Zelfde riedeltje voor het uitladen. Voor los maken, lijn over stang naar achter lopen, stang los en dan voor "ophalen" en samen naar achteren lopen.


Dit is ook mijn aanpak voor het inladen.
Als ik de stang achter oppak ligt de lange lijn op de grond.
Bij het uitladen gebruik ik geen lange lijn meer. Hij blijft zelf toch netjes staan wachten.

Bij het inladen heb ik een (hengsten) ketting aan de leadrope gemaakt. Meneer hield wel van een lolletje op en voor de klep maar met ketting (die onder z’n mond doorloopt gedraagt hij is.
Eenmaal erin is hij altijd al rustig geweest.

Doe dit nu een tijdje en laat nu inmiddels de leadrope met ketting op de (terugweg meestal weg en zet hem dan met een halster touw op de trailer. Ook dan blijft hij rustig wachten terwijl ik de stang er op doe en naar voren loop om hem vast te zetten aan de trailer touwen.
Heen zoekt hij soms het gevoel van de ketting nog even op ;)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:12

@fudge: dat ding werkt exact als in de video: https://www.facebook.com/watch/?v=1120964544935141
Dit paard demonstreert waarom het zo veel fijner is als iets wat los schiet: https://www.youtube.com/watch?v=Pj8ZNRcjCqA&t=40s
(je ziet hem op een gegeven moment denken, for pieps sake, ben ik nou nog niet los......)
Ik gebruik hem al jaren.
Je moet wel de juiste dikte touw hebben.

Als ik hem IN de trailer zou willen gebruiken (wat ik niet doe) zou ik hem of in het midden willen bevestigen of aan de kant waar je paard niet naar toe draait bij het omdraaien. Hij remt goed en geeft wel weerstand maar geeft uiteindelijk dus altijd mee. Wil je meer rem, moet je een dikker touw gebruiken.

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:34

Best interessant dat ding, weet nog niet precies hoe die het laden makkelijker of veiliger kan maken, maar kan me voorstellen dat het voor sommigen best een optie kan zijn.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:48

Afbeelding
Ik haal dan de linkerkant eruit en laat alleen de rechterkant ‘hangen in de haak’ aan de wand. Het nadeel is wel dat je de klep zo verkleind omdat de stang er schuin overheen hangt. Ik ben nog van plan een stang te kopen zoals op onderstaande foto:

Afbeelding
Op die manier hangt de stang mooi recht omlaag.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:00

Die stang zoals die op de onderste foto heb ik nu.
Enige nadeel is dat het losse haakje (veiligheidspalletje), nog weleens aan de klep blijft haken. Dus dan hangt de stang vast, terwijl die naar beneden hangt en kan je 'm niet dichtdoen :+.
Verder ideale stang, want zo kan je 'm gewoon met één hand er in doen.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:10

Ik sla die dan om de stang heen zodat de deken er niet aan blijft hangen, maar good to know dat die ook evt aan de klep kan blijven haken :')

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:43

lletam schreef:
@keeyzie en lovebodin:zo had ik het indd in mijn hoofd. Hoe doen jullie dat met de stang? Daar heb ik nml twee handen voor nodig dus kan dan niet de lijn vasthouden om hem recht te houden.
En doen jullie dan eerst vast zetten en dan de klep of eerst klep en dan vast?

@fudge: bedankt voor je uitgebreide bericht.Er is gelukkig nog geen probleem, paard is jong en ik neem alle tijd om hem rustig te laten wennen. Laden met hulp is geen probleem dus dit is de volgende stap (alleen laden). Mijn probleem is dat ik net weleens heb gehad met mijn vorige paard dus toen deze gezellig achterom ging kijken om te kijken waar ik was, kreeg ik een deja vu van het omdraaiende paard...
Jij doet dus ook de klep als laatste?
Over voer twijfel ik nog, ik ben zeker pro voerbeloning maar niet als lokmiddel zeg maar.

Zelfde dus een beetje als jij @polo (zo'n ring ben ik vooralsnog niet van plan)
Dit weekend weer oefenen:)


Hier houd ik het touw gewoon in mijn hand tijdens het dichtdoen van de stang. Als je die op goede lengte houd voelt je paard iets druk wanneer hij achteruit wil kijken.
De klep doe ik dicht nadat ik hem voor heb vastgemaakt. Vaak doe ik die pas later dicht als we echt vertrekken. Kan het nog een beetje doorluchten :j

Ik help ook veel mensen met trailerladen vanuit mijn bedrijf https://www.trailerladenmetsanne.nl
Liever laat ik snoepjes achterwege, ik gebruik deze enkel als ik er zeker van ben dan het paard niet meer bang is. Doe je dat toch dan kan dat voor hele gevaarlijke situaties zorgen. Het paard is dan zo bezig met het voer dat hij niet meer in de gaten heeft wat er allemaal gebeurd en dan ineens in paniek raakt.

Bij het uitladen loop ik bewust naar voren zodat hij niet het loshalen van de stang koppelt aan "en nuuuuu ga ik eruit"

Belangrijkste is dat het paard weet dat hij bij druk op het hoofd een stap naar voren moet zeggen. Achterwaarts mag hij dus alleen als ik tegen zijn borst druk en duidelijk het stemcommando terug geef. Op die manier kan ik hem dus ook wanneer ik de stang dichtdoe naar voren vragen zonder daar zelf te hoeven zijn :D

Gewoon een paar keer oefenen, dan word je er vanzelf handig in.
En idd ik heb vaak het lange touw niet meer nodig. Hij snapt nu het riedeltje en dat hij voorin met zijn hoofd moet wachten.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:01

Ik heb/zie vooral paarden die bij stress niet willen eten. Dus daar is eten juist ideaal bij. Tegen de tijd dat ze weer focus hebben op dat eten in die voerbak weet je ook dat de fase van pure stress achter je gelaten hebt. Dus als ik ze echt vooruit zie rijken met het hoofd en echt hapjes zie nemen weet ik dat het safe is om de trailer te sluiten.

Maar als er ook paarden zijn die eten zooo belangrijk vinden dat ze de rest vergeten, vindt ik jouw kanttekening wel een goede keeyzie.
Maar dan zou ik het dus per paard anders doen.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:47

@ellen ik begrijp nog steeds niet hoe de stang dan blijft hangen? Bij mijn trailer kan dat niet; maar het is dus mogelijk evt een andere stang te kopen die wel 'hangt'? Zijn die dingen universeel?

@polo: wel een handig ding, niet perse voor in de trailer. Maar het is een soort rem begrijp ik, voor paarden die gaan hangen bijv.
Zo ff op je site kijken @keeyzie

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:48

Afbeelding
De linkerkant van de stang haal je uit de haak (1). En de haak bij nummer 2 laat je zitten. Dan kan je de stang dus buiten de trailer hangen.


Afbeelding
Deze stang heeft dus maar een haak aan de linkerzijde en aan de rechterzijde hang je de stang ‘in een oog’. Die zal niet elke trailer standaard hebben, mijne elk geval niet maar is vast niet lastig te vervangen voor een oog.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, lastig uitleggen zo 123.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: alleen laden 1,5 paardstrailer / omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:55

Bij mijne trailer kan dat ook niet.
Heb ook een bakje eten geprobeerd te hangen aan de voorstang, maar die glijdt naar onderen toe omdat een stang nou eenmaal rond is.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:00

Ibbel schreef:
Sanniej_ schreef:
En dan tref je een slimmerik die daarna dus altijd achteruit gaat ipv blijft staan door het los schieten.

Dan heb je een trainingsprobleem dat je eerst moet oplossen. En je kan nog altijd beter een slimmerik hebben die achteruit gaat zónder z'n nek te breken, dan dat je denkt je slimmerik te slim af te zijn waarna het dier gaat hangen met alle gevolgen van dien.
En die slimmerik kan als-ie los staat terwijl jij de stang er achter doet (de door iedereen geadviseerde veilige manier dus) sowieso naar achteren, dus waar zit het verschil dan precies?

Áls je al vast wilt zetten voordat je de stang er achter doet, doe het dan veilig.

8 maanden training, maar sommige dingen kunnen oud gedrag opnieuw triggeren ;)
De veiligste manier is inderdaad niet vast zetten of een touw laten vieren van voor naar achter.
Vandaar mijn reactie op het wel willen vast zetten.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:02

Ellen_ov schreef:
[ [url=m/2Pl2Vw.jpg]Afbeelding[/url] ]
De linkerkant van de stang haal je uit de haak (1). En de haak bij nummer 2 laat je zitten. Dan kan je de stang dus buiten de trailer hangen.


[ [url=m/piqVxQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze stang heeft dus maar een haak aan de linkerzijde en aan de rechterzijde hang je de stang ‘in een oog’. Die zal niet elke trailer standaard hebben, mijne elk geval niet maar is vast niet lastig te vervangen voor een oog.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, lastig uitleggen zo 123.


Als meelezer hier zal ik even helpen het te verduidelijken met een foto. Hoop ik dan, want de foto kan duidelijker. Achter is er hier uit, maar de voorste stang is hier los en hangt naar beneden.
Afbeelding

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:04

Ellen_ov schreef:
[ [url=m/2Pl2Vw.jpg]Afbeelding[/url] ]
De linkerkant van de stang haal je uit de haak (1). En de haak bij nummer 2 laat je zitten. Dan kan je de stang dus buiten de trailer hangen.


[ [url=m/piqVxQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze stang heeft dus maar een haak aan de linkerzijde en aan de rechterzijde hang je de stang ‘in een oog’. Die zal niet elke trailer standaard hebben, mijne elk geval niet maar is vast niet lastig te vervangen voor een oog.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, lastig uitleggen zo 123.


Maar dan hangt de stang niet naar beneden toch? Wat met de tweede variant wel kan.
Is wel evt een goed alternatief