Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mogen we vanuit Nederland naar België een pony ophalen

 
Profiel   

Hallo,

We hebben een pony gekocht in België. We willen deze morgen ophalen. Nu vragen we ons af of we de grens over mogen hiervoor.

We hebben de FOD in België gebeld die zeiden als je niet langer dan 48 uur in België bent heb je geen verklaring nodig.

We hebben ook Ministerie van Volksgezonheid gebeld die zeiden ook dat voor minderen dan 48 uur naar België mag.

Nu kijken we op de sites rond en daar staat dat niet essienstiele reizen vanuit NL naar België niet mogen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Pas nog de grens over geweest?

We hebben inmiddels twee verklaringen ingevuld met gegeven Hoelang we verblijven, waar heen en kenteken auto. En een verklaring op eer.

Is dit voldoende?

Bedankt alvast voor jullie evt antwoord
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:08 



 
Profiel   

Je hebt van de officiële instanties antwoorden gekregen.
2x hetzelfde antwoord in feite.

Wat wil je dat leken op bokt er nog over zeggen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:11 



 

Je hebt je antwoord toch al? Nota bene van officiële instanties. := Wat hier op Bokt gezegd wordt, is dus niet van belang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:12 



 
Profiel   

Ik wil meer weten of iemand er ervaring mee heeft en pas nog de grens is over geweest. Omdat de sites en de instanties elkaar tegenspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:16 



 
Profiel   

Mijn paard is in februari vanuit België naar Nederland gekomen toen er volgens mij dezelfde regels waren die er nu zijn. Ze konden zonder controle de grens over van België naar Nederland en ook terug. Ik had de neiging om te wachten in verband met het advies en omdat het niet essentieel was, maar vanuit de stal in België gaven ze aan dat het geen enkel probleem was om de grens over te gaan en in de praktijk was dit dus ook het geval. Maar dat zegt natuurlijk niet dat het bij iedereen zo is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:22 



 
Profiel   

Zoals ik het begrijp zijn niet essentiele reizen verboden. Hobbymatige paardentoestanden zullen daar niet onder vallen, gok ik (ik heb het tenminste niet kunnen vinden).
Dan kun je allerlei verklaringen invullen en kijken naar de richtlijnen die er zijn voor reis en verblijf, maar je reis blijft dan in basis niet essentieel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:26 



 
Profiel   

[TAO] Paard kijken in belgie in corona tijd

De regels zijn nog hetzelfde vandaag de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:28 



 

Oscar schreef
Zoals ik het begrijp zijn essentiele reizen niet toegestaan. Hobbymatige paardentoestanden zullen daar niet onder vallen, gok ik (ik heb het tenminste niet kunnen vinden).
Dan kun je allerlei verklaringen invullen en kijken naar de richtlijnen die er zijn voor reis en verblijf, maar je reis blijft dan in basis niet essentieel.
Anderzijds is dit meer een handelstransactie. Het is niet alsof ze even een buitenritje gaat maken door het centrum van Brussel.


sjanien schreef
Ik wil meer weten of iemand er ervaring mee heeft en pas nog de grens is over geweest. Omdat de sites en de instanties elkaar tegenspreken.
Maar je hebt contact gezocht met de instanties... Ik zou gewoon gaan. Het ergste wat kan gebeuren, is dat je weer rechtsomkeert moet maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:28 



 
Profiel   

Mkango schreef
Anderzijds is dit meer een handelstransactie. Het is niet alsof ze even een buitenritje gaat maken door het centrum van Brussel.


Dat hoop ik inderdaad ook niet :))

Maar ik kan eigenlijk ook helemaal geen uitzonderingen vinden voor (particuliere) handelstransacties.
Je zou het voor een paardenhandelaar dan weer wel onder werk kunnen scharen. Maar voor particulieren zie ik de uitzondering eigenlijk niet. Of ik lees er overheen, dat kan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:31 



 
Profiel   

In mijn geval gaf de stal in België aan dat ze het paard konden komen brengen omdat het voor hun bedrijfsmatig was, maar of dat ging over de regels in België of in Nederland of een combinatie er van weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:33 



 
Profiel   

Ik woon bijna op de grens met België en kan gewoon de grens over als ik maar een verklaring op eer bij me draag.
Wij gaan best vaak omdat we hooi en vlees voor de huisdieren in België kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:35 



 
Profiel   

In jouw geval zou ik gewoon een verklaring op eer invullen, als reden aanvinken: in het kader van een verhuizing. En gaan met die banaan. Ik ga al die tijd wekelijks de grens over en ben nog nooit gecontroleerd. Ik heb dus wel altijd die verklaring in mijn mail staan voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:46 



 
Profiel   

Verklaring van eer zou voldoende moeten zijn.
Ik ga ook wekelijks de grens over met verklaring en zie regelmatig politie rijden maar ze hebben me nog nooit aan de kant gezet en gevraagd wat ik kom doen. En ik gok zomaar als je met een trailer rijdt ze je helemaal niet zomaar aan de kant gaan zetten. En gezien de instanties zeggen dat het goed is. Zou ik je niet te druk maken. Kan ook niet zeggen dat ik hoor dat er veel boetes uitgedeeld worden. Vraag me echt af of ze daar echt nog op controleren. Hoor daar heel weinig over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 15:51 



 
Profiel   

Nog contant gehad met de ambassade en die man zei ook dat met verklaring van eer het gewoon mocht. En hij adviseerde juist nog te gaan ivm binnenkort de regels zouden worden aangescherpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 18:23 



 
Profiel   

Als je het toch zelf niet aandurft, zou je een paardentaxi kunnen inschakelen, die mogen bedrijfsmatig met een verklaring op eer wel de grens met België over en weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 07:04 



 
Profiel   

sjanien schreef
Nog contant gehad met de ambassade en die man zei ook dat met verklaring van eer het gewoon mocht. En hij adviseerde juist nog te gaan ivm binnenkort de regels zouden worden aangescherpt.


Ik zou dus gewoon gaan.. je hebt 3 officiele instanties gebeld, dat moet echt voldoende zijn..

Verder is t ook niet zo dat er overal grenscontroles staan ofzo.. ik rij dagelijks de grens over (oa voor werk) en ben in al die tijd 1x gecontroleerd en dat was helemaal in t begin toen de regels er net waren.. andere Belgische collega's zijn in al die tijd nog nooit gecontroleerd.. ik zou het dus prima aandurven om te gaan.. verklaring op eer mee, mocht je toch gecontroleerd worden dan laat je die zien en kun je desnoods vertellen wat de instanties je gezegd hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 07:45 



 
Profiel   

Ik heb het 3 weken terug nog gedaan.
Zelfs een nachtje overnacht in een hotel.
Gewoon verklaring op eer meenemen. Je kunt “verzorging dier” aankruisen en eventueel ook “verhuizing” gezien je feitelijk gezien een dier verhuist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 07:52 



 
Profiel   

Het is gelukt! Pony staat in de trailer en we zijn weer in Nederland. Niks geen controles gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 13:51 



 
Profiel   

Heb je wel een gezondheids verklaring bij de pony? Anders mag je sowieso niet met pony de grens over

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 14:02 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Heb je wel een gezondheids verklaring bij de pony? Anders mag je sowieso niet met pony de grens over

Dat hoeft niet binnen de Benelux.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 14:29 



 
Profiel   

Dit moet altijd gezondheidberklaring als je de grens over gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 15:32 



 
Profiel   

https://www.horsetravel.nl/2017/05/23/p ... frankrijk/

Het hoeft niet. Of bedoel jij een ander soort gezondheidsverklaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 15:53 



 
Profiel   

Paard moet altijd gekeurd worden bij export zie nvwa [ img ]

Rest zie nvwa site kun je doorklikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 16:07 



 
Profiel   

Bij import/export hoort ook binnen de EU een gezondheidsverklaring bij een paard. Als je bijvoorbeeld met je paard op vakantie gaat naar België hoeft het niet, voor wedstrijden in België niet, in alle andere EU-landen wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 20:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen