Asciugamano schreef:Nou...
Een bakwagen met 2500kg aan paarden en verder een beetje gewicht aan opbouw, inrichting, is niks. Houdt met een ton of 14 wel op, gok ik.
Ik reed met 360 pk en rond de 45ton ook door heel Europa en kwam overal boven.
Dus die 420 is echt wel genoeg om een beetje door te rijden hoor.
Oh, ben jij een van die gasten die standaard overbeladen rond rijdt en waar we die automatische weegpunten aan te danken hebben.
Punt is dat jij met 45ton ook een bosje versnellingen hebt, pak 'm beet een stuk of 12.
Maar je power to weight blijft steken op 8 pk per ton.
Dan kom je wel boven maar houdt jij je set dan ook zonder problemen aan 80km/h, ook op de helling ten zuiden van Luik, over de oude weg?
Ik was er nooit zo blij mee als jouw fors beter gemotoriseerde collega's mijn oude 608 voorbij staken omdat ik dat ding (14pk per ton) niet aan de 80km/h hield als ik simpelweg de Maas bij Ravenstein over stak.
De huidige wagen (18pk per ton) heeft er geen enkele moeite mee.
Ja, het verschil in koppel verklaart een hoop (400Nm om 1000Nm) maar dat ie ook wat doet als ik op die helling het pinnetje intrap, ligt toch echt bij de Paarden en niet bij Sir Isac.