Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vrachtwagen C1 rijbewijs

 
Profiel   

Asciugamano schreef
Nou...
Een bakwagen met 2500kg aan paarden en verder een beetje gewicht aan opbouw, inrichting, is niks. Houdt met een ton of 14 wel op, gok ik.
Ik reed met 360 pk en rond de 45ton ook door heel Europa en kwam overal boven.
Dus die 420 is echt wel genoeg om een beetje door te rijden hoor. ;)

Oh, ben jij een van die gasten die standaard overbeladen rond rijdt en waar we die automatische weegpunten aan te danken hebben.

Punt is dat jij met 45ton ook een bosje versnellingen hebt, pak 'm beet een stuk of 12.
Maar je power to weight blijft steken op 8 pk per ton.
Dan kom je wel boven maar houdt jij je set dan ook zonder problemen aan 80km/h, ook op de helling ten zuiden van Luik, over de oude weg?

Ik was er nooit zo blij mee als jouw fors beter gemotoriseerde collega's mijn oude 608 voorbij staken omdat ik dat ding (14pk per ton) niet aan de 80km/h hield als ik simpelweg de Maas bij Ravenstein over stak.
De huidige wagen (18pk per ton) heeft er geen enkele moeite mee.
Ja, het verschil in koppel verklaart een hoop (400Nm om 1000Nm) maar dat ie ook wat doet als ik op die helling het pinnetje intrap, ligt toch echt bij de Paarden en niet bij Sir Isac.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 19:51 



 
Profiel   

ikke schreef
Asciugamano schreef
Nou...
Een bakwagen met 2500kg aan paarden en verder een beetje gewicht aan opbouw, inrichting, is niks. Houdt met een ton of 14 wel op, gok ik.
Ik reed met 360 pk en rond de 45ton ook door heel Europa en kwam overal boven.
Dus die 420 is echt wel genoeg om een beetje door te rijden hoor. ;)

Oh, ben jij een van die gasten die standaard overbeladen rond rijdt en waar we die automatische weegpunten aan te danken hebben.

Punt is dat jij met 45ton ook een bosje versnellingen hebt, pak 'm beet een stuk of 12.
Maar je power to weight blijft steken op 8 pk per ton.
Dan kom je wel boven maar houdt jij je set dan ook zonder problemen aan 80km/h, ook op de helling ten zuiden van Luik, over de oude weg?

Ik was er nooit zo blij mee als jouw fors beter gemotoriseerde collega's mijn oude 608 voorbij staken omdat ik dat ding (14pk per ton) niet aan de 80km/h hield als ik simpelweg de Maas bij Ravenstein over stak.
De huidige wagen (18pk per ton) heeft er geen enkele moeite mee.
Ja, het verschil in koppel verklaart een hoop (400Nm om 1000Nm) maar dat ie ook wat doet als ik op die helling het pinnetje intrap, ligt toch echt bij de Paarden en niet bij Sir Isac.

‘We’ hebben daar niks aan ‘te danken’ want in NL is 50 ton het maximum. :)
Bovendien heeft geen van de paardenhobbyisten daar last van want komt niet eens in de buurt.
En die 360pk werd door de jaren steeds meer hè. ;)
Tegenwoordig is 460 of meer de standaard. En niemand wordt boos als je met 60 bij Luik naar boven gaat hoor; rijstroken genoeg om in te halen.

420 voor een half-beladen bakwagen is meer dan zat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-20 19:15 



 
Profiel   

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vra ... ousPage=lr

Met wat opblinkwerk iets heel leuks van te maken, op C1 met voldoende laadgewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 14:30 



 
Profiel   

s0173957 schreef
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vra ... ousPage=lr

Met wat opblinkwerk iets heel leuks van te maken, op C1 met voldoende laadgewicht.

Staat als gesloten bak op kenteken, dus niet gewogen en dus zwaarder dan de 3200kg waarvoor ie nu geregistreerd staat!

Gezien de foto's, reken op 400 - 500kg extra voertuiggewicht, nog los van de blijkbaar aanwezige watertank.
Ook C-rijbewijs is niet heilig en voor deze geldt ook: eerst wegen dan kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 16:38 



 
Profiel   

Neem nu nog rijklaar 4500kg, met een tmm van 6500kg hou je nog 2 ton over, voor 2 paarden ruim voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 17:12 



 
Profiel   

Ik zou me meer zorgen maken over de motor: 126pK om meer dan 6ton in beweging te houden is heel krap. Het is een motor van een bestelbus, niet van een vrachtwagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 17:17 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Ik zou me meer zorgen maken over de motor: 126pK om meer dan 6ton in beweging te houden is heel krap. Het is een motor van een bestelbus, niet van een vrachtwagen.

Ach, de MB 608 heeft maar 80pk; moet volgens vele ook prima werken........
Je hebt 6 versnellingen om 0 - 80km/h te overbruggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 17:58 



 
Profiel   

Zelf twee maanden geleden mijn C1 gehaald. Het verschil met C is groot. Theorie is een stuk minder, het scheelt ongeveer een derde qua leerstof voor de twee theorie-examens samen. Ook de praktijklessen en het praktijkexamen zijn eenvoudiger omdat de wagen makkelijker rijdt en de eisen wat minder zijn. C1 is daardoor een stuk goedkoper (1100 euro) dan vol C. Opleidingskosten zijn alleen belastingaftrekbaar als je het rijbewijs professioneel gebruikt.

Paar aandachtspunten die ik nog niet heb gelezen in de discussie:
1) 7500kg is meer dan genoeg voor een bak met twee (of drie of zelfs vier) paarden.
2) Boven de 7500kg val je officiëel onder de rij- en rusttijden met tachograafplicht (ook als hobbyist)!
3) Gebrek aan "power", je zou "slechts" 80km/u kunnen. Het is erg verstandig om niet veel harder dan 80 te rijden met een vrachtwagen; oom agent gaat anders klagen. 80 is de officiële maximum snelheid voor vrachtwagens in NLD, de (verplichte!) snelheidbegrenzer beperkt je sowieso tot 90.

Overigens hadden wij hetzelfde idee: voor twee (grote) paarden een C1 vrachtwagen. Het bleek een schier onmogelijke missie. Verkopers maken je lekker met "omhoogkeuren" (lastig), "je mag 15% marge hebben op het laadvermogen" (verzekering denkt daar anders over), "technisch geen probleem" (maar juridisch...). Je krijgt óf een hele oude wagen óf een hele dure wagen óf je moet zelf heel veel (laten) klussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 18:30 



 
Profiel   

W_E_R
Had je theorie thuis geleerd met Inet of een paar keer op les dagen?
Ik was begonnen thuis met het program op Inet maar het lukt me niet mn hoofd bij de stof te houden. Vroeg me af of leren onder begeleiding wellicht beter is!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 21:45 



 
Profiel   

W_E_R schreef
Zelf twee maanden geleden mijn C1 gehaald. Het verschil met C is groot. Theorie is een stuk minder, het scheelt ongeveer een derde qua leerstof voor de twee theorie-examens samen. Ook de praktijklessen en het praktijkexamen zijn eenvoudiger omdat de wagen makkelijker rijdt en de eisen wat minder zijn. C1 is daardoor een stuk goedkoper (1100 euro) dan vol C. Opleidingskosten zijn alleen belastingaftrekbaar als je het rijbewijs professioneel gebruikt.

Paar aandachtspunten die ik nog niet heb gelezen in de discussie:
1) 7500kg is meer dan genoeg voor een bak met twee (of drie of zelfs vier) paarden.
2) Boven de 7500kg val je officiëel onder de rij- en rusttijden met tachograafplicht (ook als hobbyist)!
3) Gebrek aan "power", je zou "slechts" 80km/u kunnen. Het is erg verstandig om niet veel harder dan 80 te rijden met een vrachtwagen; oom agent gaat anders klagen. 80 is de officiële maximum snelheid voor vrachtwagens in NLD, de (verplichte!) snelheidbegrenzer beperkt je sowieso tot 90.

Overigens hadden wij hetzelfde idee: voor twee (grote) paarden een C1 vrachtwagen. Het bleek een schier onmogelijke missie. Verkopers maken je lekker met "omhoogkeuren" (lastig), "je mag 15% marge hebben op het laadvermogen" (verzekering denkt daar anders over), "technisch geen probleem" (maar juridisch...). Je krijgt óf een hele oude wagen óf een hele dure wagen óf je moet zelf heel veel (laten) klussen.

1) 7500kg TMM is zelden voldoende. De Renault hierboven of de eerder genoemde MB eco-van is nauwelijks te vinden en een slagje groter lukt niet met twee ton laadvermogen. Ik heb ze althans nooit gevonden.

2) Joh, weet je hoe ver je komt in 4,5 uur?

3) Het wordt vervelend als je er niet meer blind op kunt gaan dat je onder alle omstandigheden die 80km/h ook daadwerkelijk haalt. Ik hoor toch van veel mensen met een MB 814 dat die bij hellingen en wat tegenwind toch te kort komen, lees: ze redden die 80km/h niet meer.

Kortom, ik ben heel blij dat ik enkele jaren geleden m'n CCV-B gehaald heb en zonder nadenken die 12-tons DAF kon gaan halen. Wat een verademing na twee 608's! Twee paarden erop, berg zooi erbij en gewoon 85km/h halen, ook heuvel-op.
Maar als je er nooit mee gereden hebt, weet je ook niet wat je mist.......

Ik heb mijn theorie gewoon klassikaal gehaald. Ging vrij moeiteloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 22:12 



 
Profiel   

Popstra schreef
W_E_R
Had je theorie thuis geleerd met Inet of een paar keer op les dagen?
Ik was begonnen thuis met het program op Inet maar het lukt me niet mn hoofd bij de stof te houden. Vroeg me af of leren onder begeleiding wellicht beter is!?


Theorie heb ik zelf thuis geleert. Bij het C1-pakket kreeg ik drie vrolijk gekleurde boekjes en een inlogcode voor xx uur op een tentamen-oefensite. Verkeersregels en techniek gingen redelijk makkelijk. Administratie (vrachtbrieven, rij- en rusttijden) vond ik lastiger. Het vereist inderdaad zelfdiscipline, je moet toch een 5-10 avonden studeren :z . Overigens heb je (althans ik) echt de boeken nodig én de oefenexamens!

De rijschool biedt voor beroepschaufeurs klassikaal onderwijs en als C1-klant mag je tegen een kleine vergoeding (of zelfs gratis) meedoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 10:44 



 
Profiel   

Ik heb ook het hele pakket en de inlog maar heb het aan de kant geschoven. Het ging er niet in. Vooral het techniek gedeelte is een ver van mn bed gebeuren. De verkeers regels vind ik nog wel leuk om door te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-20 11:43 



 
Profiel   

Door corona lang moeten wachten, maar vandaag dan eindelijk mijn C1 rijbewijs gehaald *\o/* *\o/* *\o/* .
Dus weer even alle tips teruggelezen en nu echt op zoek naar een nette wagen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 15:49 



 
Profiel   

mamabird schreef
Door corona lang moeten wachten, maar vandaag dan eindelijk mijn C1 rijbewijs gehaald *\o/* *\o/* *\o/* .
Dus weer even alle tips teruggelezen en nu echt op zoek naar een nette wagen :j

Proficiat!

Op naar C1-E? }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 15:53 



 
Profiel   

:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 20:23 



 
Profiel   

Of door voor CCV-B? Is ook niet zo moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:14 



 
Profiel   

mamabird schreef
Door corona lang moeten wachten, maar vandaag dan eindelijk mijn C1 rijbewijs gehaald *\o/* *\o/* *\o/* .
Dus weer even alle tips teruggelezen en nu echt op zoek naar een nette wagen :j


Genoeg aanbod:
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... eco-daily/
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... ommentuyn/
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... koop/loes/
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... #prodImg-9
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... C&pagenr=2


Beste tips:
- let op laadvermogen
- zet hem binnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:34 



 
Profiel   

Genoeg aanbod in een bepaalde prijscategorie, maar voor de iets minder rijken onder ons is het om te huilen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 13:00 



 
Profiel   

Tja, voor een iet of wat deftige wagen zit je toch snel aan €20k è...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 13:18 



 
Profiel   

Van sommige prijzen schieten mijn wenkbrauwen wel omhoog idd, maar met €20k hoop ik wel wat degelijks te vinden. Heb geen haast

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 15:50 



 
Profiel   

Joh, voor de helft....

https://www.trucks.nl/tweedehands-merce ... 5023730-vd
https://www.trucks.nl/mercedes-benz-817-6712594-vd

Voor de helft van jouw budget is beter spul te koop:
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19826355/1

Nog niet geschikt voor TS maar wel een betere wagen voor een beter budget.

Voor TS: bekijk deze foto's goed:
https://link.marktplaats.nl/m1683248034
Deze wagen heeft een zogenaamd "extended cabine" groter dan de standaardcabine van de DAF die hierboven aangehaald wordt maar het is geen slaapcabine. Geeft je wel de extra zit- en beenruimte die je bij een slaapcabine ook hebt.
Motor is het verder ook niet met 140pk.
Voor de rest moet deze wagen nog op de weegbrug dus reken je niet rijk.

https://link.marktplaats.nl/m1678171890
Nog eentje, soort van hetzelfde verhaal.....
Gebrek aan hydraulische laadklep is wel gunstig voor het eigen gewicht.

Waarschuwing:
https://link.marktplaats.nl/m1689598884
Niet iedereen kan daarmee omgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 16:19 



 
Profiel   

1ste is geen C1
2de wel maar met die opbouw mss 2 paarden, max
3de zoals je zegt, gaat tegenvallen qua laadvermogen
4de idem
5de idem

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 16:51 



 
Profiel   

s0173957 schreef
1ste is geen C1
2de wel maar met die opbouw mss 2 paarden, max
3de zoals je zegt, gaat tegenvallen qua laadvermogen
4de idem
5de idem

Joh, zal ik je uit de droom helpen?

Er bestaan geen C1-rijbewijs vrachtwagen die legaal geschikt zijn voor drie paarden. Het zijn de uitzonderingen die over de 2 ton netto laadvermogen gaan.

Denk jij dat ik voor de lol een 12-tonner van bijna 8 mtr gekocht heb.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:56 



 
Profiel   

Ik rij met zo een, ingericht voor 4 en mogen er 2 op ;)

7,5 ton op die grote chassis's zijn allemaal te zwaar.
Zo'n sprinter of kleinere Iveco is anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 18:27 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Ik rij met zo een, ingericht voor 4 en mogen er 2 op ;)

7,5 ton op die grote chassis's zijn allemaal te zwaar.
Zo'n sprinter of kleinere Iveco is anders.

Nope. De fout wordt gemaakt dat er allerlei toeters en bellen in moeten zitten.

Ik heb die wagens van de politie bekeken. Prima wagen, prima laadvermogen (2300kg netto) alleen helaas zo'n klein 4-pittertje van 130pk. Na 2 608's zie ik dat niet zitten en kietelen zat er voor die types nog niet in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 19:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen