Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vrachtwagen C1 rijbewijs

 
Profiel   

Hahahahaha Ik ken Ikke zijn afkeer van de 508. Maar schat wees gerust, je vindt ze ook niet meer :D ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 22:57 



 
Profiel   

rina schreef
Hahahahaha Ik ken Ikke zijn afkeer van de 508. Maar schat wees gerust, je vindt ze ook niet meer :D ;)

Er bestaat nog altijd een club van en die heeft behoorlijk veel rijdende leden.

Zolang zo'n bak leeg is, gaat het wel. Die van mij (3200kg leeg) liep dan vrij moeiteloos 110km/h. Maar had je zo'n 5 ton bij je (twee paarden plus bagage) dan trok ie het niet meer als je de helling op moest om de grote rivieren te kruisen. Dan ging ie echt terug onder de 70km/h en dat is echt niet grappig!

Daarom zo'n 7,5-tonner minimaal 170pk. Ik weet intussen van diverse mensen dat zo'n 130 - 140pk zoals je ze vaak tegen komt (DAF, Mercedes, Iveco, Volvo, Renault) die trekken het niet als het eens wat minder vlak wordt.

Maar ongeacht waar je naar gaat kijken:
Check op roest rondom de dragende delen van de cabine
Laat 'm starten en kijk bij de uitlaat dat ie netjes lichtgrijze rook geeft.
Blauwe rook wijst op olielekkage/verbruik, niet zelden door een verrotte turbo.
Zwarte rook duidt op onverbrande Diesel, slechte compressie op (een van de) cilinders.
Luister naar rammel- en tikgeluiden. Ga gewoon eens luisteren bij een vrachtwagen met draaiende motor. Het ratelen van de brandstofpomp leer je dan onderscheiden. Die brandstofpomp veroorzaakt de typische diesel-ratel. Dat is normaal. Maar hoor je een fluitend geluid (de turbo) dan moet je extra bedacht zijn op blauwe rook en dus olieverbruik. Stationair hoor je een goede turbo eigenlijk niet draaien.

Bij het starten, zeker als ie koud is, kan een wagen even blauw en/of zwart roken, dat is normaal maar het moet binnen 2 a 3 sec lichtgrijs zijn en de motor moet dan regelmatig draaien.
Bij oude wagens kan het soms iets langer duren, zeker als er 700 - 800k op de klok staat, maar ook dan moet het resultaat lichtgrijs zijn.

Oh, enne, ken je deze al?
https://www.trucks.nl
https://www.truckscout24.nl

Als selectie gebruik je daar "veevervoer"

Via het kenteken kun je dan bij https://www.rdw.nl het kenteken nakijken om de gewichten te controleren EN of de wagen als veevervoer of paardenvervoer geregistreerd staat. Dit laatste is in 8 van de 10 gevallen NIET zo en dan weet je dus gelijk dat het opgegeven leeggewicht niet meer klopt. Weeg zo'n bak ALTIJD!! maar meestal kun je al vanaf de foto's inschatten dat ie te weinig laadvermogen heeft. Scheelt je weer een hoop gedoe.

https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 15109729/1
Als je hier gaat kijken, wil ik wel mee. Dit ding staat als een jaar of vijf op diverse sites, geen idee waarom maar waarschijnlijk toch te duur. Ik vind 'm wel leuk :j

Over het budget: voor 20 a 30k incl BTW (Let daarop!!) moet je prima kunnen slagen voor een nette wagen, ook binnen de gestelde eisen.
Punt is dat de meeste wagens goedkoper zijn en vaak verrot of veel duurder en voorzien van alle mogelijke luxe die de meeste gebruikers zoals TS helemaal niet zoeken.

Verbaas je nergens over, ik ben 12-tonners voor 6 paarden tegen gekomen met 400kg laadvermogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 06:52 



 
Profiel   

Die MAN bus staat idd al lang overal te koop.
Maar is geen 7,5ton zoals de TS vraagt.
En is voor iets van 1994 toch echt wel te duur...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 08:05 



 
Profiel   

Dank voor de nuttige info! Daar kan ik wat mee. Had al gehoopt dat @ikke zou reageren . Heb alle info mbt laadvermogen op papier en in het echie dankzij jouw nuttige posts op dit forum. Dank daarvoor. Zeker zo’n leek als ik is daar heel blij mee. Daardoor al best wat wagens gezien die op het eerste gezicht leuk zijn, maar het niet mogen laden.
Dus conclusie: wat ik zoek is kant en klaar nauwelijks te vinden tweedehands. Dus dan heb ik meer kans met iets splinternieuws, of een wagen om laten bouwen. Iemand ervaring mee?
Als ik C haal heb ik meer keus, maar eindig ik waarschijnlijk met een grotere dan dat ik eigenlijk wil

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 13:04 



 
Profiel   

In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een recente 3-paardsvrachtwagen waarvan de ombouw door een professionele firma gebeurd is. En dan wegen voor je hem koopt.
Bij een 2-paards met rijbewijs C heb je een probleem als je die ooit terug wil verkopen, daar is nl heel erg weinig vraag naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 13:43 



 
Profiel   

manonutjuh schreef
Ballard_L schreef
En als je C doet kan je een deel terug krijgen van de belastingdienst (C valt onder ‘opleiding’) :)



[ [url=m/6sfxXl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt me stug hoor, als je er privé paarden mee gaat vervoeren.


Mijn man heeft het wel gewoon terug gekregen, ook al deed hij het niet voor zijn werk, maar voor privé ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 14:21 



 
Profiel   

mamabird schreef
Dank voor de nuttige info! Daar kan ik wat mee. Had al gehoopt dat @ikke zou reageren . Heb alle info mbt laadvermogen op papier en in het echie dankzij jouw nuttige posts op dit forum. Dank daarvoor. Zeker zo’n leek als ik is daar heel blij mee. Daardoor al best wat wagens gezien die op het eerste gezicht leuk zijn, maar het niet mogen laden.
Dus conclusie: wat ik zoek is kant en klaar nauwelijks te vinden tweedehands. Dus dan heb ik meer kans met iets splinternieuws, of een wagen om laten bouwen. Iemand ervaring mee?
Als ik C haal heb ik meer keus, maar eindig ik waarschijnlijk met een grotere dan dat ik eigenlijk wil

Van nieuw ga je ook niet blij worden.

Ik had op enig moment een chassis op het oog dus wat rondvraag gedaan, 30 - 50k voor de kale opbouw.
Om laten bouwen is nauwelijks goedkoper. De simpele reden is: uren; heel veel uren.

Haal dus gewoon je C-rijbewijs en ga op zoek. Ga zoeken tot je iets vindt waarvan je denkt: dat werkt voor mij. Houdt er wel rekening mee dat je enige tijd moet zoeken en als je wat ziet, als een bok op de haverkist erop duiken! Het leuke spul wordt door meer mensen gezocht!

Heb je ook nog de mogelijkheid om 'm zelf om te bouwen. Laat je niks wijs maken, dat is echt niet zo moeilijk maar je moet beschikken over wat contacten met de juiste skills.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 19:00 



 
Profiel   

Heb eens prijs gevraagd om eentje om te bouwen, op een bestaand chassis.
Was ik, met een simpele inrichting, goed en degelijk maar niks speciaals zoals ingerichte zadelkamer of living al meer dan €40 000 kwijt.
Tja... dan beter een deftige gebruikte kopen.
Wij hebben de onze 17 jaar geleden gekocht, was door een particulier ingericht, volledig in aluminium, voor nog niet de helft van het bedrag hierboven.
Mercedes 817 van toen 9 jaar oud met 230k km op, ingericht voor 4 paarden. Zelf nadien nog een doorsteek naar de cabine en een tafel met dubbele bank in laten maken met afwerking van de zadelkamer.
Super tevreden van, echt...
Wel een toptip: zorg dat je hem binnen kan zetten, anders zie je ze voor je ogen rotten.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 19:07 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Wel een toptip: zorg dat je hem binnen kan zetten, anders zie je ze voor je ogen rotten.

Absoluut!!

Ik heb een plek bij een caravanstalling voor 600 per jaar.
Buiten staan levert meer schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 19:14 



 
Profiel   

Gelukkig heb ik een grote schuur waar de wagen in kan, dus dat is geen probleem.
De genoemde prijzen voor ombouwen zijn wel erg hoog ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 19:44 



 
Profiel   

mamabird schreef
Gelukkig heb ik een grote schuur waar de wagen in kan, dus dat is geen probleem.
De genoemde prijzen voor ombouwen zijn wel erg hoog ...

Tot op zekere hoogte is het ook: wat de gek ervoor geeft.

Ik informeerde eens naar een wagen van 15 jaar oud. Ding moest 85k opbrengen.
Salliant detail: een vergelijkbaar nieuw chassis-cabine kostte ongeveer 40k. Nu maakte je die opbouw niet voor 40k maar om nu te zeggen dat die dingen als een malle afschrijven, nee.


https://www.trucks.nl/mercedes-benz-814 ... 6629317-vd
Dit gaat ergens over voor C1.
Wel even laten wegen en vier paarden is waarschijnlijk optimistisch, maar voor twee a drie waarschijnlijk prima geschikt.
Enne, deze is aan 140pk een stuk sterker omdat ie veel betere aerodynamica heeft, kleiner is en anders gegeard als de eco-liner.

https://www.trucks.nl/tweedehands-merce ... 4829718-vd
Binnen de 12 ton (eurovignet) is wel wat leuks te vinden dat ook power heeft. Moet je wel in Duitsland gaan halen.

Als je dan zelf wil bouwen, begin dan in ieder geval met een leuke basis: https://link.marktplaats.nl/m1398985468

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 20:19 



 
Profiel   

Dank @ikke! Die eerste mercedes is zeker interessant. Die had ik nog niet gezien op de site. Die oldtimer vind ik briljant, maar tegelijkertijd ook een monster

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:25 



 
Profiel   

mamabird schreef
Dank @ikke! Die eerste mercedes is zeker interessant. Die had ik nog niet gezien op de site. Die oldtimer vind ik briljant, maar tegelijkertijd ook een monster

De nette versie, wellicht?
https://link.marktplaats.nl/m1612022847

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-20 19:12 



 
Profiel   

ikke schreef
mamabird schreef
Dank @ikke! Die eerste mercedes is zeker interessant. Die had ik nog niet gezien op de site. Die oldtimer vind ik briljant, maar tegelijkertijd ook een monster

De nette versie, wellicht?
https://link.marktplaats.nl/m1612022847

1976, origineel en automaat?
Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk niet dat Scania die toen al kon leveren. ;)
Wél een leuke auto en je hebt dan wel iets unieks! En het geluid van die 8-cilinder is *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-20 20:51 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
ikke schreef
De nette versie, wellicht?
https://link.marktplaats.nl/m1612022847

1976, origineel en automaat?
Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk niet dat Scania die toen al kon leveren. ;)
Wél een leuke auto en je hebt dan wel iets unieks! En het geluid van die 8-cilinder is *\o/*

Jawel hoor, Scania had al automaten in die tijd. Je komt ze wel vaker tegen. Het is ook gewoon een 6-lijn-blokje. De V8 is, voor zover ik weet, nooit in dit type geleverd. De 141 is er wel met een V8. Heeft een tijd terug nog eentje van op trucks gestaan. Tikkie lomp-groot maar ik heb er nog wel serieus naar gekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-20 21:03 



 
Profiel   

@mamabird: gewoon op de Boktmarkt: https://www.bokt.nl/markt/ad/506619/paa ... en-te-koop
Met 1800kg nog steeds niet de wereld aan laadvermogen maar wel compact. Mag technisch 4600kg wegen.
Enige discipline in wat je meeneemt is wel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 19:43 



 
Profiel   

Deze is teruggekeurd voor Brijbewijs. Is dat dan ook weer terug te draaien? Geen idee hoe dag zit... Qua gewicht zou het idd net kunnen.
As di heb ik 2 uurtjes proefles in een kleine vrachtwagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 21:40 



 
Profiel   

mamabird schreef
Deze is teruggekeurd voor Brijbewijs. Is dat dan ook weer terug te draaien? Geen idee hoe dag zit... Qua gewicht zou het idd net kunnen.
As di heb ik 2 uurtjes proefles in een kleine vrachtwagen.

Dat maak je dan voorwaarde voor koop, laat dat de verkoper maar regelen.
Maar je kunt het gewoon terug zetten, gezien ze volgens de tekst technisch niks veranderd hebben. In theorie zou de wagen nog APK afgekeurd kunnen worden omdat de eisen bij vrachtwagens wat strenger zijn. Ik zou me daar overigens niet druk om maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 22:04 



 
Profiel   

Heb trouwens inmiddels wel een reactie gekregen van een bedrijf die vrachtwagens ombouwt hier in de buurt. Als ik een geschikte wagen vind, met een bruikbare bak, dan zou het ongeveer €10.000 kosten om er een paardenwagen van te maken voor 2 paarden. Dit betreft dan alleen het binnenwerk (laadklep, raampjes, tusssnschotten, vloer, wandbekleding e.d. Ben ook uitgenodigd om daar langs te komen voor een rondleiding en uitleg. Vond de prijs nog best meevallen. Had erger verwacht....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 22:05 



 
Profiel   

Heb trouwens inmiddels wel een reactie gekregen van een bedrijf die vrachtwagens ombouwt hier in de buurt. Als ik een geschikte wagen vind, met een bruikbare bak, dan zou het ongeveer €10.000 kosten om er een paardenwagen van te maken voor 2 paarden. Dit betreft dan alleen het binnenwerk (laadklep, raampjes, tusssnschotten, vloer, wandbekleding e.d. Ben ook uitgenodigd om daar langs te komen voor een rondleiding en uitleg. Vond de prijs nog best meevallen. Had erger verwacht....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 22:06 



 
Profiel   

mamabird schreef
Heb trouwens inmiddels wel een reactie gekregen van een bedrijf die vrachtwagens ombouwt hier in de buurt. Als ik een geschikte wagen vind, met een bruikbare bak, dan zou het ongeveer €10.000 kosten om er een paardenwagen van te maken voor 2 paarden. Dit betreft dan alleen het binnenwerk (laadklep, raampjes, tusssnschotten, vloer, wandbekleding e.d. Ben ook uitgenodigd om daar langs te komen voor een rondleiding en uitleg. Vond de prijs nog best meevallen. Had erger verwacht....

Dan ben ik vooral benieuwd wat ze voor die prijs doen en welke materialen ze gebruiken.
De mijne heeft meer gekost en die is heel basic opgebouwd. Alleen versterkte wanden, raampjes, laadklep aangepast en tussenschotten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 22:15 



 
Profiel   

ikke schreef
mamabird schreef
Dank @rina! C of C1 is ook niet de reden van dit topic idd ... snap de reacties wel hoor, maar het gaat mij meer om de vragen in mijn openingspost
Ruim qua pk’s dus

Dat C-rijbewijs is je duidelijk, mooi.

Voor je wagen: in NL altijd te weinig vermogen. Nederlanders geven geen geld uit aan power, wel aan uiterlijk vertoon.
Een wagen tot 7500kg TMM en twee paarden neem je minimaal 2300kg laadvermogen en 170pk power.
Succes met zoeken.... eigenlijk moet ik zeggen: sterkte..... Die zijn er namelijk niet.

Ik heb 2,5 jaar gezocht, echt heel NL op z'n kop gezet, niks te vinden. Te weinig laadvermogen, te weinig power en meestal beide.
Daarom neem je C-rijbewijs. Wij kwamen uiteindelijk thuis met een veel te grote 12-tons DAF LF maar wel met 220paarden onder de cabine en ruim 4 ton laadvermogen.

Wat je ook koopt, check ALTIJD het daadwerkelijke leeggewicht!!!! ZET DAT DING OP DE WEEGBRUG!!!

Nee, heb ik niet gedaan, maar mijn wagen woog maar net 6 ton op papier; de verkoper schatte in dat ie er 2 ton zooi in gestopt had en dat kon ik wel rijmen met wat ik zag en wat hij vertelde.

Onze truck (5 paards plus living pop out en pop up) heeft anders 420 PK dus dat is echt wel power... :D
Wij rijden door heel EU en dan is het wel fijn je makkelijk een berg op komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 10:44 



 
Profiel   

Popstra schreef
Onze truck (5 paards plus living pop out en pop up) heeft anders 420 PK dus dat is echt wel power... :D
Wij rijden door heel EU en dan is het wel fijn je makkelijk een berg op komt.

Dat zegt niks. Wat is je power-to-weight-ratio?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 10:56 



 
Profiel   

Geen idee maar hij rijd als de brandweer! Oostenrijk Brennerpas enz geen enkel probleem met de paarden achterin

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 13:47 



 
Profiel   

ikke schreef
Popstra schreef
Onze truck (5 paards plus living pop out en pop up) heeft anders 420 PK dus dat is echt wel power... :D
Wij rijden door heel EU en dan is het wel fijn je makkelijk een berg op komt.

Dat zegt niks. Wat is je power-to-weight-ratio?

Nou...
Een bakwagen met 2500kg aan paarden en verder een beetje gewicht aan opbouw, inrichting, is niks. Houdt met een ton of 14 wel op, gok ik.
Ik reed met 360 pk en rond de 45ton ook door heel Europa en kwam overal boven.
Dus die 420 is echt wel genoeg om een beetje door te rijden hoor. ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-20 19:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen