Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30669
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:21

En dan nog even buiten beschouwing gelaten dat hetzelfde pilletje voordat het voor dieren geregistreerd stond maar 40 cent kostte.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:23

capopjekop schreef:
En dan nog even buiten beschouwing gelaten dat hetzelfde pilletje voordat het voor dieren geregistreerd stond maar 40 cent kostte.


Ik wil er niet aan herinnerd worden }> :')

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:44

Pandora2 schreef:
capopjekop schreef:
En dan nog even buiten beschouwing gelaten dat hetzelfde pilletje voordat het voor dieren geregistreerd stond maar 40 cent kostte.


Ik wil er niet aan herinnerd worden }> :')

Is het nu al 2 euro per pil joh?! Schandalig, dan is het dus nog duurder geworden ipv goedkoper. Toen ik het medicijn nodig had voor mijn paard was de menselijke variant net niet meer te krijgen. Maar volgens mij kosten het mij toen een (dikke) euro per pil. Geen wonder dat ze nu zo met gratis testen promoten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:19

genja schreef:
Ik heb wel via via gehoord dat iemand omeprazol had besteld in buitenland en dit is bij de douane eruit gevist . En die heeft echt een boete van paar duizend euro gehad

Was dat dan specifiek voor paarden? Want omeprazol voor humaan gebruik is niet receptplichtig.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:33

GDG schreef:
genja schreef:
Ik heb wel via via gehoord dat iemand omeprazol had besteld in buitenland en dit is bij de douane eruit gevist . En die heeft echt een boete van paar duizend euro gehad

Was dat dan specifiek voor paarden? Want omeprazol voor humaan gebruik is niet receptplichtig.



Ja de spuiten voor paard wel recept plechtig

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:33

Ik heb een tijd in het maagzweren topic gezeten en daar zijn zeker mensen geweest die een vette boete met omeprazol hebben gekregen. Dacht 2.000 euro. Bij mij gelukkig zonder boetes gegaan.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:39

Pandora2 schreef:
Slmt9 schreef:
Wat heeft de aanschafprijs te maken met het recept dat erbij hoort?
Het is toch niet ingewikkelder dan dat je paard medicatie nodig heeft en je vervolgens ervoor kan kiezen om dit bij de goedkoopste leverancier te kopen?


Dat is nu net het punt. Je kan er niet voor kiezen om bij de goedkoopste leverancier te bestellen.
Dat noemen ze bescherming van de eigen markt.
Ik kan prascend in Engeland kopen aan nog geen euro per pil. Alleen heb ik daar een recept voor nodig en zal er hier in Belgie geen enkele DA een recept uitschrijven zodat ik kan gaan shoppen in Engeland :+
Ik ben dus verplicht die prascend aan meer dan 2 euro per pil hier aan te kopen.


In principe kun je bij de DA een recept 'kopen'. Wij deden dit ook voor medicatie voor een ander dier, zodat wij elders (legaal want recept) de medicatie konden kopen. Kostte eenmalig 25 euro maar wij hadden heel snel dat bedrag er al uit. :) Zij snapte volkomen dat ik mijn medicatie ergens anders wilde kopen.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 23:01

Zonder namen te noemen, want ze geven aan anoniem te willem blijven verder.

Maar er zijn er toch best wel verschillende die boetes hebben gehad. Zowel voor de abler als voor de wormenkuur. En de boetes vielen echt niet mee!!! De meeste toch wel €2500

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:07

Ja dat is best wel al lang bekend ja... Ze waarschuwen ook niet meer hoor... €2500 boete.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:18

tjakka123 schreef:
In principe kun je bij de DA een recept 'kopen'. Wij deden dit ook voor medicatie voor een ander dier, zodat wij elders (legaal want recept) de medicatie konden kopen. Kostte eenmalig 25 euro maar wij hadden heel snel dat bedrag er al uit. :) Zij snapte volkomen dat ik mijn medicatie ergens anders wilde kopen.

Dat is een hele goede tip! Voor wormenkuren zal dat vast niet zo snel uit kunnen, maar voor die omeprazol wel denk ik.

capopjekop

Berichten: 30669
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:22

Volgens mijn dierenarts loop je zelfs met recept kans op een flinke boete of je medicatie kwijt te raken als je het uit het buitenland laat komen. Voor een recept betaal ik 17 euro.

Hoe lang blijft een recept geldig? Is dat eenmalig? Anders is het wel interessant om in Duitsland te kijken voor prascend. Mooi te combineren met boodschappen doen en tanken

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:30

GDG schreef:
tjakka123 schreef:
In principe kun je bij de DA een recept 'kopen'. Wij deden dit ook voor medicatie voor een ander dier, zodat wij elders (legaal want recept) de medicatie konden kopen. Kostte eenmalig 25 euro maar wij hadden heel snel dat bedrag er al uit. :) Zij snapte volkomen dat ik mijn medicatie ergens anders wilde kopen.

Dat is een hele goede tip! Voor wormenkuren zal dat vast niet zo snel uit kunnen, maar voor die omeprazol wel denk ik.


Aan recepten ' verkopen ' om het product in het buitenland te gaan inkopen, werkt mijn DA zeker weten niet mee. En geen enkele in de wijde omtrek hier.
Dan zijn ze zelf ook nog eens strafbaar namelijk en die boetes zijn ook niet min :+
Is wel in Belgie, ik weet niet hoe het in NL zit uiteraard.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:57

Oh dat wist ik niet Pandora2, dit gaat wel om 'huisdier' maar zij behandelen in principe de paarden ook. Misschien is dat echt wel een verschil in NL/Belgie, ik heb hier met meerdere dieren dit al gedaan. Soms loont het gewoon om een andere praktijk te benaderen wat zij vragen voor dat medicijn.

Ik denk dus dat het in Nederland wel mag, misschien een beetje offtopic, maar kun je niet bij een andere dierenarts bestellen? Er zit in Nederland ook wel flink verschil in prijs betreft medicijnen per DA. :)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:11

Jessix schreef:
Is het nu al 2 euro per pil joh?! Schandalig, dan is het dus nog duurder geworden ipv goedkoper.

En het verschilt ook nog per DA. Mijn paard staat bij twee praktijken ingeschreven. Bij de ene betaal ik 56 euro voor 30 pillen (1.86 per pil), bij de andere 69 euro (2.30 per pil). Bij de laatstgenoemde moet ik er ook minimaal 60 per keer afnemen, bij de eerste kan het per strip van 10.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:19

tjakka123 schreef:
Oh dat wist ik niet Pandora2, dit gaat wel om 'huisdier' maar zij behandelen in principe de paarden ook. Misschien is dat echt wel een verschil in NL/Belgie, ik heb hier met meerdere dieren dit al gedaan. Soms loont het gewoon om een andere praktijk te benaderen wat zij vragen voor dat medicijn.

Ik denk dus dat het in Nederland wel mag, misschien een beetje offtopic, maar kun je niet bij een andere dierenarts bestellen? Er zit in Nederland ook wel flink verschil in prijs betreft medicijnen per DA. :)


Ik denk inderdaad dat er een verschil zit met Nederland hierin.
Ik krijg korting op de prascend bij mijn DA ( omdat ik al zo lang klant ben ofzo :') ), bij andere praktijken betaal ik gewoon de volle mep }>

Wormkuren krijgen wij hier trouwens ook nog gewoon zo mee.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:46

Haha waarschijnlijk omdat je zo'n goede klant bent :'). Wel fijn dat je daar dan nog iets korting op meekrijgt.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:46

tjakka123 schreef:
Oh dat wist ik niet Pandora2, dit gaat wel om 'huisdier' maar zij behandelen in principe de paarden ook. Misschien is dat echt wel een verschil in NL/Belgie, ik heb hier met meerdere dieren dit al gedaan. Soms loont het gewoon om een andere praktijk te benaderen wat zij vragen voor dat medicijn.

Ik denk dus dat het in Nederland wel mag, misschien een beetje offtopic, maar kun je niet bij een andere dierenarts bestellen? Er zit in Nederland ook wel flink verschil in prijs betreft medicijnen per DA. :)


Je mag in Nederland ook met een recept NIET uit het buitenland importeren als je geen vergunning hebt en het betreffende middel niet op de lijst met medicatie met toestemming voor import staat.
Jij verwart importeren dmv een online bestelling met met een geldig recept naar een andere praktijk gaan. Dat laatste is wel toegestaan, niemand verplicht je om de medicatie bij je eigen dierenarts af te nemen als deze bereid is een recept uit te schrijven en het bij een collega te laten kopen. Maar in dat geval neem je nog steeds toegestane medicatie af bij een vergunninghouder.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 12:56

Klopt Gomir, je mag wel naar bv een winkel die ze verkoopt op recept of andere da. Maar niet buiten NL.

Het is zelfs zo dat wanneer je bv diverse strips of wormenkuren over hebt met medicijnen je deze niet door mag verkopen.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:09

Ohjee, ik heb juist vorige week nog wat besteld :oo
Hoop dat dat goed aankomt!

Ik verbaasde mij er nog zo over, toen ik prijzen ging vergelijken, dat eenzelfde spuit Ivermectine in Amerika maar 2 euro kost.

Van Prascend, maar ook van humane medicijnen, vind ik het diep triest dat die prijzen zo hoog mogelijk gemaakt worden.

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:11

Ja als ze je eruit pikken kost het €2500 :=

Dan is via dierenarts goedkoper.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:24

gomir schreef:
tjakka123 schreef:
Oh dat wist ik niet Pandora2, dit gaat wel om 'huisdier' maar zij behandelen in principe de paarden ook. Misschien is dat echt wel een verschil in NL/Belgie, ik heb hier met meerdere dieren dit al gedaan. Soms loont het gewoon om een andere praktijk te benaderen wat zij vragen voor dat medicijn.

Ik denk dus dat het in Nederland wel mag, misschien een beetje offtopic, maar kun je niet bij een andere dierenarts bestellen? Er zit in Nederland ook wel flink verschil in prijs betreft medicijnen per DA. :)


Je mag in Nederland ook met een recept NIET uit het buitenland importeren als je geen vergunning hebt en het betreffende middel niet op de lijst met medicatie met toestemming voor import staat.
Jij verwart importeren dmv een online bestelling met met een geldig recept naar een andere praktijk gaan. Dat laatste is wel toegestaan, niemand verplicht je om de medicatie bij je eigen dierenarts af te nemen als deze bereid is een recept uit te schrijven en het bij een collega te laten kopen. Maar in dat geval neem je nog steeds toegestane medicatie af bij een vergunninghouder.



En je mag ook niet met er. Recept naar een openbare apotheek . Zolang er een dierlijke variant is geregistreerd mag niet de menselijk variant afgeleverd worden . Ook al is dit goedkoper .

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:25

Duidelijk! Dank voor de uitleg en verheldering!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:36

callippo schreef:
Ik verbaasde mij er nog zo over, toen ik prijzen ging vergelijken, dat eenzelfde spuit Ivermectine in Amerika maar 2 euro kost.

Buiten de EU gelden sowieso andere toelatingsprocedures.
Het is niet gezegd dat wat er in de VS onder een bepaalde merknaam wordt verkocht, exact dezelfde inhoud bevat en volgens dezelfde eisen is geproduceerd als wat er onder die naam op de Europese markt is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:58

gomir schreef:
Je mag in Nederland ook met een recept NIET uit het buitenland importeren als je geen vergunning hebt en het betreffende middel niet op de lijst met medicatie met toestemming voor import staat.
Jij verwart importeren dmv een online bestelling met met een geldig recept naar een andere praktijk gaan. Dat laatste is wel toegestaan, niemand verplicht je om de medicatie bij je eigen dierenarts af te nemen als deze bereid is een recept uit te schrijven en het bij een collega te laten kopen. Maar in dat geval neem je nog steeds toegestane medicatie af bij een vergunninghouder.

Die in NL moet zitten dan blijkbaar?

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:40

genja schreef:
gomir schreef:
Je mag in Nederland ook met een recept NIET uit het buitenland importeren als je geen vergunning hebt en het betreffende middel niet op de lijst met medicatie met toestemming voor import staat.
Jij verwart importeren dmv een online bestelling met met een geldig recept naar een andere praktijk gaan. Dat laatste is wel toegestaan, niemand verplicht je om de medicatie bij je eigen dierenarts af te nemen als deze bereid is een recept uit te schrijven en het bij een collega te laten kopen. Maar in dat geval neem je nog steeds toegestane medicatie af bij een vergunninghouder.


En je mag ook niet met er. Recept naar een openbare apotheek . Zolang er een dierlijke variant is geregistreerd mag niet de menselijk variant afgeleverd worden . Ook al is dit goedkoper .


Goede aanvulling, dat was voor mij zo logisch dat ik dat er vergeten was bij te zetten.