Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 13:54

Nu worden er best vaak wormenkuren, omeprazole etc uit het buitenland gehaald.
Nu wordt er veel voor boetes gewaarschuwd, maar wie heeft er ook echt daadwerkelijk eentje ervoor gekregen? En was deze dan ook echt zo absurd hoog als beweerd wordt?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:57

Geen boete hier, maar wel een brief van de Medicrime-unit van de douane }>
Ik had prascend overgekocht van iemand in NL en werd per post opgestuurd.
Dat is onderschept door de douane aan de grens en voilĂ  :D

Ik kon kiezen, ofwel procederen om het alsnog proberen te krijgen ofwel 't spul laten vernietigen.
Ik heb uiteraard het laatste gekozen :P

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:31

Ik weet niet hoe hoog de boetes zijn, maar wel dat het importeren van receptplichtige medicatie uit het buitenland illegaal is. Tenzij je apotheker oid bent en de benodigde vergunningen hebt en het middel, al dan niet tijdelijk, hier niet verkrijgbaar is.

De kans dat je nu gepakt wordt is groter, omdat de douane hier extra op controleert momenteel. Dit komt omdat er heel veel medicatie online gekocht wordt die mogelijk tegen corona zou werken.

Hoe hoog de boete is kan ik niet vinden, dat hangt misschien ook wel van de omstandigheden af.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:16

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:47

Benieuwd of dit nog iets verandert aan het boktbeleid waarbij al jarenlang wordt toegestaan dat mensen openlijk medicatie importeren, adresjes uitwisselen en zelfs voor elkaar bestellen/aan elkaar doorverkopen.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:52

Ik bestel vaak uit het buitenland wormkuren en ook medicatie voor de hond. Nooit boetes gehad.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:19

oomens schreef:
Benieuwd of dit nog iets verandert aan het boktbeleid waarbij al jarenlang wordt toegestaan dat mensen openlijk medicatie importeren, adresjes uitwisselen en zelfs voor elkaar bestellen/aan elkaar doorverkopen.


Waarom?
Het zijn geen ponypacks die worden gedealed.
Sommige medicatie is prijzig, het is toch fijn dat we elkaar zo kunnen helpen?

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:21

Het is en blijft illegaal om met receptplichtige medicijnen om (dieren)artsen heen te gaan.

En volgens het bokt beleid mogen illegale praktijken niet besproken worden op bokt.
Dus daarin heeft oomens absoluut een punt.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:25

Marije_jiplover schreef:
Het is en blijft illegaal om met receptplichtige medicijnen om (dieren)artsen heen te gaan.

En volgens het bokt beleid mogen illegale praktijken niet besproken worden op bokt.
Dus daarin heeft oomens absoluut een punt.


Dat snap ik. Maar wij als bokkers hebben er baat bij dat dit gedoogd wordt. Daarom begrijp ik de reactie niet.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:29

Slmt9 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Het is en blijft illegaal om met receptplichtige medicijnen om (dieren)artsen heen te gaan.

En volgens het bokt beleid mogen illegale praktijken niet besproken worden op bokt.
Dus daarin heeft oomens absoluut een punt.


Dat snap ik. Maar wij als bokkers hebben er baat bij dat dit gedoogd wordt. Daarom begrijp ik de reactie niet.


Ja, het punt is: dat heb je dus niet. Het is nu leuk in je portemonnee, maar uiteindelijk heeft het natuurlijk gewoon een reden dat het op recept staat, en dat is niet 'zodat we het lekker duur kunnen maken'.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:50

Het is idd bij de wet strafbaar om recept plichtige medicijnen door te verkopen of zonder recept via het buitenland te bestellen. Vandaar dat er ook strenger op gecontroleerd wordt door de douane. Ergens terecht natuurlijk.
Al kan ik het ook goed begrijpen dat sommige het via het buitenland doen.
* Groot prijs verschil.
* Da's die al geen Pramox willen geven tenzij een mestonderzoek anders aangeeft.

Maar het ging me er meer om, iedereen heeft het over dat er mensen boetes gekregen hebben, maar bv in het topic van wormenkuren uit het buitenland heeft niemand deze ontvangen. Nu zit natuurlijk niet iedereen in dat topic vandaar mijn vraag hier.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:00

Slmt9 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Het is en blijft illegaal om met receptplichtige medicijnen om (dieren)artsen heen te gaan.

En volgens het bokt beleid mogen illegale praktijken niet besproken worden op bokt.
Dus daarin heeft oomens absoluut een punt.


Dat snap ik. Maar wij als bokkers hebben er baat bij dat dit gedoogd wordt. Daarom begrijp ik de reactie niet.



Natuurlijk hebben jullie er baat bij maar het is iets wat wettelijk niet toegestaan is en dus illegaal. Daar hoeft en mag bokt eigenlijk geen ruimte voor geven.
Er is natuurlijk gewoon een reden waarom de regels er zijn .

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:06

Marije_jiplover schreef:
Het is en blijft illegaal om met receptplichtige medicijnen om (dieren)artsen heen te gaan.

En volgens het bokt beleid mogen illegale praktijken niet besproken worden op bokt.
Dus daarin heeft oomens absoluut een punt.

Bijzonder dat openlijk over drugs praten ook gewoon wordt toegestaan op bokt. Ik vindt dat zelf veel erger. Ik heb nog liever dat mijn kinderen perongeluk iets over sexs lezen op bokt dan zo topic waarin beweerd wordt dat drugs gebruiken heel normaal is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:09

kiki1976 schreef:
Maar het ging me er meer om, iedereen heeft het over dat er mensen boetes gekregen hebben, maar bv in het topic van wormenkuren uit het buitenland heeft niemand deze ontvangen. Nu zit natuurlijk niet iedereen in dat topic vandaar mijn vraag hier.

Nee, hier nog nooit een boete gekregen voor bestellen van ontwormenkuren.

Ik denk ook dat ontwormkuren niet echt worden gezien als medicijnen. Met heftiger middel als sedatie zal ik wel wat meer mee opassen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:13

Blussem schreef:
kiki1976 schreef:
Maar het ging me er meer om, iedereen heeft het over dat er mensen boetes gekregen hebben, maar bv in het topic van wormenkuren uit het buitenland heeft niemand deze ontvangen. Nu zit natuurlijk niet iedereen in dat topic vandaar mijn vraag hier.

Nee, hier nog nooit een boete gekregen voor bestellen van ontwormenkuren.

Ik denk ook dat ontwormkuren niet echt worden gezien als medicijnen. Met heftiger middel als sedatie zal ik wel wat meer mee opassen.


Ik heb wel via via gehoord dat iemand omeprazol had besteld in buitenland en dit is bij de douane eruit gevist . En die heeft echt een boete van paar duizend euro gehad

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:15

Blussem schreef:
Marije_jiplover schreef:
Het is en blijft illegaal om met receptplichtige medicijnen om (dieren)artsen heen te gaan.

En volgens het bokt beleid mogen illegale praktijken niet besproken worden op bokt.
Dus daarin heeft oomens absoluut een punt.

Bijzonder dat openlijk over drugs praten ook gewoon wordt toegestaan op bokt. Ik vindt dat zelf veel erger. Ik heb nog liever dat mijn kinderen perongeluk iets over sexs lezen op bokt dan zo topic waarin beweerd wordt dat drugs gebruiken heel normaal is.




Dat vind ik net zo kwalijk en mensen die beweren dat drugs gebruik normaal is mogen van mij meteen permanent geband worden . Als ik zoiets zou lezen zou ik ook direct temmen

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:17

Nadat ik laatst 60 frank (58 euro) mocht aftikken voor een spuit equest en bijna 30 voor panacur (zonder DA zo rond de 7) ga ik toch ook weer op zoek naar alternatieve wegen. Ik heb het meermaals ergens besteld en ook daar laten leveren om het dan zelf de grens mee over te nemen.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:23

genja schreef:
Blussem schreef:

Bijzonder dat openlijk over drugs praten ook gewoon wordt toegestaan op bokt. Ik vindt dat zelf veel erger. Ik heb nog liever dat mijn kinderen perongeluk iets over sexs lezen op bokt dan zo topic waarin beweerd wordt dat drugs gebruiken heel normaal is.




Dat vind ik net zo kwalijk en mensen die beweren dat drugs gebruik normaal is mogen van mij meteen permanent geband worden . Als ik zoiets zou lezen zou ik ook direct temmen


Gelukkig is een mening hebben in veel gevallen niet strafbaar en hebben we vrijheid van meningsuiting.

Ontopic: ik ben ook zeer benieuwd naar eventuele boetes. Prascend is hier ook veel duurder dan in het buitenland maar de kans op een boete maakt me toch huiverig.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:28

Vjestagirl schreef:
Ja, het punt is: dat heb je dus niet. Het is nu leuk in je portemonnee, maar uiteindelijk heeft het natuurlijk gewoon een reden dat het op recept staat, en dat is niet 'zodat we het lekker duur kunnen maken'.


'Lekker duur maken' is bij prascend wel echt de enige reden dat het zo duur is.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:29

Bij 60 euro voor een wormenkuur ook, dat is 3x!!! De normale comsumentenprijs.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:32

Nou van mij mag iedereen gewoon praten over wat je maar wil. :')

Ik zou het snappen als bokt het wormenkuren uit het buitenland topic op slot gooit. Ik begrijp dat het aan elkaar doorgeven van Engelse of Ierse webshops tegenstrijdig kan zijn met de regels. En ook de vraag of iemand nog gaat bestellen zodat er achter de schermen mee besteld kan worden. Maar dat is aan de bokt leiding om daar een beslissing over te maken.

Ik ben nog veel meer benieuwd naar de verhalen van mensen die zelf problemen hebben ondervonden bij de douane. Tot nu toe hoor ik steeds hetzelfde verhaal via, via dat er iemand is geweest die duizenden euro's heeft moeten betalen voor omeprazol.

Ik bestel zelf al jaren wormenkuren vanuit Ierland. Nog nooit problemen gehad, gelukkig. Het gaat mij trouwens niet eens om de prijs. Ik wil gewoon preventief kunnen ontwormen.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:47

Vjestagirl schreef:
Slmt9 schreef:

Dat snap ik. Maar wij als bokkers hebben er baat bij dat dit gedoogd wordt. Daarom begrijp ik de reactie niet.


Ja, het punt is: dat heb je dus niet. Het is nu leuk in je portemonnee, maar uiteindelijk heeft het natuurlijk gewoon een reden dat het op recept staat, en dat is niet 'zodat we het lekker duur kunnen maken'.


Ik kan je reactie niet helemaal volgen :)
Wat heeft de aanschafprijs te maken met het recept dat erbij hoort?
Het is toch niet ingewikkelder dan dat je paard medicatie nodig heeft en je vervolgens ervoor kan kiezen om dit bij de goedkoopste leverancier te kopen?


genja schreef:
Slmt9 schreef:

Dat snap ik. Maar wij als bokkers hebben er baat bij dat dit gedoogd wordt. Daarom begrijp ik de reactie niet.



Natuurlijk hebben jullie er baat bij maar het is iets wat wettelijk niet toegestaan is en dus illegaal. Daar hoeft en mag bokt eigenlijk geen ruimte voor geven.
Er is natuurlijk gewoon een reden waarom de regels er zijn .


Dat begrijp ik. Maar waarom zou je daar als bokker over klagen of niet willen dat het er is?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:49

Moderatoropmerking:
Het bespreken van adressen waar je in het buitenland medicatie/wormkuren kunt bestellen zonder recept is op bokt niet toegestaan aangezien dit illegaal is. Het algemeen bespreken van medicatie/wormkuren of adressen waar met recept wormkuren in het buitenland besteld kunnen worden is wel toegestaan op bokt.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:50


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:19

Slmt9 schreef:
Wat heeft de aanschafprijs te maken met het recept dat erbij hoort?
Het is toch niet ingewikkelder dan dat je paard medicatie nodig heeft en je vervolgens ervoor kan kiezen om dit bij de goedkoopste leverancier te kopen?


Dat is nu net het punt. Je kan er niet voor kiezen om bij de goedkoopste leverancier te bestellen.
Dat noemen ze bescherming van de eigen markt.
Ik kan prascend in Engeland kopen aan nog geen euro per pil. Alleen heb ik daar een recept voor nodig en zal er hier in Belgie geen enkele DA een recept uitschrijven zodat ik kan gaan shoppen in Engeland :+
Ik ben dus verplicht die prascend aan meer dan 2 euro per pil hier aan te kopen.