Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hansb87
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-19

Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 15:30

Goedemiddag allen,

Ik zit met een case waarbij ik op zoek ben naar wat meningen en wellicht inspiratie.
De situatie is als volgt:

Ik heb in Epe (Gelderland) een woning met een flink stuk weiland en paardenbak. Daarnaast zitten er 3 paardenstallingen bij maar die worden gehuurd van de buren (ingang van de stalling komt wel uit op 'mijn' grond). De woning die hier staat die gaat waarschijnlijk in januari plat en dan wordt er een nieuwe woning op gebouwd. Deze woning heeft echter als bestemming 'recreatiewoning' met de bestemming 'wonen'. Hierdoor mag je er wel vast wonen maar mag de woning niet groter zijn dan 75m2. Omdat een nieuwe woning behoorlijk duur wordt zou de huur van de nieuwe woning (helemaal voor 75m2) te hoog worden voor 1 huishouden/gezin.

Mijn idee is om hier 2 'tiny houses' van te maken zodat er 2 personen/stellen apart kunnen wonen. Nu doet de gemeente hier echter nogal moeilijk over. Mocht dit nou niet lukken dan kan ik eigenlijk maar 1 oplossing bedenken maar ik ben benieuwd of daar animo voor zou zijn.

Een optie zou zijn om hier een vrij standaard woning neer te zetten met 3 ruime slaapkamers en verder een gedeelde badkamer/keuken/woonkamer. De kamers zou ik dan apart verhuren aan 3 personen, allen met 1 eigen paard (of eventueel meer als de paarden niet op stal hoeven). Deze personen worden dan huisgenoten. Buiten is een zeer grote tuin. Het totale perceel heeft een oppervlakte van zo'n 5000m2 (inclusief woning). De huur zou grofweg €600,- per maand kaal zijn. Hier komt nog zo'n €50,- voor de stal bij. Weiland en paardenbak (Goede kwaliteit voor een amateurbak) zitten hier bij in.

Ik heb foto's toegevoegd voor een idee van het stuk grond. De woning die je ziet staat ernaast en is ongeveer hoe de nieuwe er ook uit zou gaan zien.

Denken jullie dat hier animo voor zou zijn? Of hebben de meeste mensen die zoiets zoeken bijvoorbeeld meerdere paarden? De doelgroep voor 3 personen die huisgenoten worden is misschien vrij jong en die hebben wellicht nog geen eigen paard?

Ik snap dat niemand dit kan weten maar als iemand hier een idee bij kan hebben dan zijn jullie dat:) Ik hoor graag jullie mening hierover!

Groetjes Hans

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:33

Persoonlijk zou ik nooit met 2 huisgenoten een huis, accomodatie en bak willen delen.
Woon je aan het bos? Wellicht is een B&B optie?

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:35

Ik denk dat daar wel animo voor is hoor. Er zijn best wat 'jonge' mensen die van huis uit een paard hebben en graag op zichzelf willen. Een pensionstal is vaak vrij duur. Zeker in combinatie met dan ook nog ergens wonen.
Tuurlijk kan niet iedereen dit betalen maar ik denk dat er wel 3 personen te vinden zijn hoor.

Verhuren als B&B is misschien ook nog een optie?

hansb87
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 15:35

Hoi Tjakka, ja de woning ligt op een perfecte plek voor mensen met paarden. Je bent met 2 minuten lopen in het bos en hebt tientallen zo niet honderden paardenroutes in de omgeving. De buren om de woning heen hebben ook allemaal paarden.
Een B&B is helaas geen optie, dit kost allemaal teveel tijd dus het moet wel echt vast verhuurd gaan worden.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:51

De huur wordt 600 euro kaal, in totaal of per persoon?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:59

In deze constructie krijg je wel veel verloop, mensen willen op een gegeven moment toch wel een eigen plekje zonder huisgenoten.
Ik neem aan dat de huurprijs alleen voor het huis is en de stalhuur ook kaal is, dus dat er ook nog kosten en werk bij komen zoals voer, bodembedekking, stallen mesten en onderhoud terrein en bak?
Dan kan het nog best in de kosten lopen. €600 voor een kale kamer vind ik vrij duur.


Als je dit bij een studentenstad zou aanbieden zou ik wel mogelijkheden zien, paard mee op kamers.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:02

3 mensen die elkaar niet kennen moeten samen in een soort studentenhuis wonen, en dan moeten hun paarden ook nog samen kunnen, en het eens zijn over verzorging, en ... Dat kan een heel mooi samenspel worden of een hoge kijkcijfers big brother/utopia/oid recept.

hansb87
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:04

@duhelo, de huur is dan 600 euro per persoon. Naja dit ligt niet vast, zou misschien ook op €500,- uit kunnen komen...maar zoiets zou het wel worden.
@Ingvdh, ja klopt dat is kaal. Het hele terrein wordt dan gehuurd door deze 3 personen dus er loopt niet iemand rond die werkzaamheden uitvoert.

hansb87
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:05

tamary schreef:
3 mensen die elkaar niet kennen moeten samen in een soort studentenhuis wonen, en dan moeten hun paarden ook nog samen kunnen, en het eens zijn over verzorging, en ... Dat kan een heel mooi samenspel worden of een hoge kijkcijfers big brother/utopia/oid recept.


Haha ja daar dacht ik ook aan...Idealiter zouden het 3 vriendinnen of iets dergelijks zijn :P

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:16

Ik denk dat je beter 1 gezin kunt hebben voor een langdurige relatie dan jan en alleman over je erf. :)

3 vriendinnen in 1 huis, lijkt mij niet echt een succes. De paarden moeten ook maar met elkaar kunnen en wat als er eentje vertrekt? Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je graag je kosten van de bouw zo snel mogelijk uit de huur wilt halen, maar er weinig moeite in wil steken. Dan zou mijn best guess zijn verhuren aan een koppel/iemand die ook je stallen erbij huurt. :). En niet diverse mensen om verloop en leegstand te voorkomen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:17

Ik ken wel mensen die op deze manier een woonboerderij hebben gekocht, maar dan heb je het ook echt over veel ruimte per persoon, naast gemeenschappelijke ruimte. Ik weet niet of dit ook in trek is? Misschien wel bij jonge mensen, maar wat andere ook al schrijven, het verloop zou dan waarschijnlijk wel groot zijn. Ik zou dat zelf niet zien zitten.

Dan liever één huurder erbij voor het hele spul.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:20

Het idee van de tiny houses vind ik super. Zou er zo gebruik van maken. Gedeelde woning zou ik minder aantrekkelijk vinden.

hansb87
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:25

tjakka123 schreef:
Ik denk dat je beter 1 gezin kunt hebben voor een langdurige relatie dan jan en alleman over je erf. :)


In principe wel ja, maar gezien de kosten van de nieuwe woning + huidige waarde zou de huur dan ruim 1500 euro moeten worden, beetje veel :x

3 vriendinnen in 1 huis, lijkt mij niet echt een succes. De paarden moeten ook maar met elkaar kunnen en wat als er eentje vertrekt?

tjakka123 schreef:
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je graag je kosten van de bouw zo snel mogelijk uit de huur wilt halen, maar er weinig moeite in wil steken. Dan zou mijn best guess zijn verhuren aan een koppel/iemand die ook je stallen erbij huurt. :). En niet diverse mensen om verloop en leegstand te voorkomen.


Nou niet zo snel mogelijk...maar een woning laten bouwen die pas zich pas over 50 jaar terugverdiend is ook zo wat. Ook weinig moeite doen is niet het geval, voordat de woning er staat ben je er rustig een jaar druk mee. Overigens zijn de stallen niet van mij, die staan op het erf van de buren. De ingang van de stallen staat wel op mijn erf en de buren zelf hebben ook geen weiland of paardenbak dus blijven het verhuren (lastig verhaal om uit te leggen haha)

Jessix schreef:
Ik ken wel mensen die op deze manier een woonboerderij hebben gekocht, maar dan heb je het ook echt over veel ruimte per persoon, naast gemeenschappelijke ruimte. Ik weet niet of dit ook in trek is? Misschien wel bij jonge mensen, maar wat andere ook al schrijven, het verloop zou dan waarschijnlijk wel groot zijn. Ik zou dat zelf niet zien zitten.

Dan liever één huurder erbij voor het hele spul.


Buiten is hier ook veel ruimte maar binnen helaas niet nee...1 huurder is denk ik niet haalbaar:(

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:27

Mag ik op de wachtlijst? Klinkt goed! :j

Dierenbos
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:37

Ik zou 1 huis bouwen en verhuren maar kijken naar goedkopere bouwopties. Een jaar bouwen moet ook korter kunnen.

Is er iets mogelijk in de sfeer van prefab bouwen of chaletbouw?

Dan kan je huur voor 1 huurder wat lager zijn.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:44

Oke, dus jij hebt het land en de bak, je buren de stal. Hoe zou je dat dan willen aanbieden mochten je buren het huis (incl stallen) verkopen? Ik denk niet dat het dan heel veilig is. Zit bij de stalhuur ook stro/hooi en baksleep, GWL bij in? Wellicht kun je beter de stallen bovenop de woning verhuren aan 1 iemand die paarden aan huis zou willen. X prijs per stal excl en X prijs voor de woning.

Een huis bouwen kost nou eenmaal geld, wellicht is prefab een optie voor je of chalet woning. Dan houd je de kosten wel gedrukt en kun je voor een normalere prijs je woning aanbieden.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:45

Het concept vind ik wel aardig, hoewel ik er zelf niet voor zou gaan (maar ik zit ook niet meer in de huisgenoten fase).
Wat voor mij persoonlijk belangrijk zou zijn is dat de totale kosten niet een gewone (studenten)kamer icm een pensionstalling zou overtreffen. Ik weet niet zo goed wat de prijzen in de buurt van Epe doen, maar wel iets om rekening mee te houden. Zeker omdat er bij een pensionstal meestal wel iets van service is inbegrepen (3 keer per dag voeren bijvoorbeeld).

Begrijp ik het trouwens goed dat het totale perceel 5000m2 is, dat is opgedeeld voor het huis, tuin, stallen, weiland en rijbak? Mijn ruimtelijk inzicht is verre van goed... maar zo'n oppervlakte is toch niet heel veel ruimte voor 3 paarden?
Dit laatste is niet negatief bedoelt hoor, puur informatief.

hansb87
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 17:11

Amalarab schreef:
Mag ik op de wachtlijst? Klinkt goed! :j


haha uiteraard :D

Dierenbos schreef:
Ik zou 1 huis bouwen en verhuren maar kijken naar goedkopere bouwopties. Een jaar bouwen moet ook korter kunnen.

Is er iets mogelijk in de sfeer van prefab bouwen of chaletbouw?

Dan kan je huur voor 1 huurder wat lager zijn.


Chaletbouw is inderdaad een optie als de 'mooiere, duurzamere en leukere' opties niet lukken:)
De andere woning duurde iets minder dan een jaar, van de voorlopige offerte t/m de volledige afronding (dus met vloerverwarming, elektriciteit aansluiten, keuken, badkamer etc.) maargoed dat jaar is hier verder niet relevant:)


tjakka123 schreef:
Oke, dus jij hebt het land en de bak, je buren de stal. Hoe zou je dat dan willen aanbieden mochten je buren het huis (incl stallen) verkopen? Ik denk niet dat het dan heel veilig is. Zit bij de stalhuur ook stro/hooi en baksleep, GWL bij in? Wellicht kun je beter de stallen bovenop de woning verhuren aan 1 iemand die paarden aan huis zou willen. X prijs per stal excl en X prijs voor de woning.

Een huis bouwen kost nou eenmaal geld, wellicht is prefab een optie voor je of chalet woning. Dan houd je de kosten wel gedrukt en kun je voor een normalere prijs je woning aanbieden.


Toevallig is die woning net verkocht maar de nieuwe eigenaren willen het ook weer verhuren, vooral omdat ze zelf niets met de stallen kunnen (hebben zelfs geen ingang tot de stal vanaf hun eigen terrein :P) En nee stalhuur is puur de stal.

En zoals hierboven beschreven is prefab of chalet een optie indien al het andere niet mogelijk blijkt.

Josje_D schreef:
Het concept vind ik wel aardig, hoewel ik er zelf niet voor zou gaan (maar ik zit ook niet meer in de huisgenoten fase).
Wat voor mij persoonlijk belangrijk zou zijn is dat de totale kosten niet een gewone (studenten)kamer icm een pensionstalling zou overtreffen. Ik weet niet zo goed wat de prijzen in de buurt van Epe doen, maar wel iets om rekening mee te houden. Zeker omdat er bij een pensionstal meestal wel iets van service is inbegrepen (3 keer per dag voeren bijvoorbeeld).

Begrijp ik het trouwens goed dat het totale perceel 5000m2 is, dat is opgedeeld voor het huis, tuin, stallen, weiland en rijbak? Mijn ruimtelijk inzicht is verre van goed... maar zo'n oppervlakte is toch niet heel veel ruimte voor 3 paarden?
Dit laatste is niet negatief bedoelt hoor, puur informatief.


In Epe kun je geen kamers huren dus dat is niet zo vergelijkbaar. De goedkoopste appartementen zijn zo'n 700 euro per maand. Pensionstalling; heel veel verschillend.

De huidige huurder (die in januari daar weggaat) heeft ook 3 paarden en dat gaat makkelijk:)

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:33

Citaat:
Een optie zou zijn om hier een vrij standaard woning neer te zetten met 3 ruime slaapkamers en verder een gedeelde badkamer/keuken/woonkamer.

Met 3 ruime (slaap)kamers hou je weinig ruimte over van de 75m2 voor een keuken/badkamer en woonkamer.

Mijn vriendin huurt nu in de buurt van Epe een gedeelte in een boerderij en heeft een eigen ingang met hal (+plek voor een wasmachine), woonkamer + keukenblok, eigen douche/toilet, slaapkamer en een eigen stuk(je) terras/tuin/parkeerplaats.
Evt mag je daar ook je paard stallen (die heeft zij niet).

Zij heeft ook samen gewoond in een huis (eigen slaapkamer, rest gedeeld), maar je zit dan altijd met huisregels over eten/visite/slapen/rusttijden enz.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:40

Oei. Ik kan eigenlijk alleen maar denken: dat gaat mis.

Je wilt dus 3 paardenmensen met hun eigen paard in 1 huis zetten waar ze als studenten (gedeelde badkamer en keuken) naast elkaar moeten leven. Tevens moeten ze de paarden bij elkaar onderhouden en ieder hun eigen taken/klussen doen rondom het huis en stal.

Dat kan niet goed gaan.
Zelfs als zet je er vriendinnen in dan gaat dit mis.

Concept is leuk hoor maar dit gaat heel veel spanning opleveren.

Punt is: waarschijnlijk kies jij als eigenaar de huurders uit want je wil zekerheid van inkomen en net gebruik van de woning. Tevens probeer je in te schatten of het klikt met anderen die er wonen.

Lastige taak, ik zou het wel gewoon verhuren als 1 huis. Dan maar 1500€ - 2000€ vragen oid.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:42

In de buurt is zo’n opzet al is de woonruimte wel geheel gescheiden. Ik kom daar nu een jaar of 4 en heel eerlijk levert het best veel gedoe op. Stal/weide management visie verschilt enorm per persoon wat ruzie en onmin oplevert, daar mag de huisbaas dan in bemiddelen, en het verloop is idd erg groot. Weinig stabiliteit!

Wat je kan overwegen is 1 persoon als ‘chef’ aan te wijzen, maar dan moet de rest dat pikken natuurlijk.

Overigens is daar nu al een tijdje 1 persoon nog maar met (meer) paarden dat gaat perfect. De rest is paardloos.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:40

Ik zou eerder kijken of je 2 eigen studio’s kan realiseren misschien 3. Maar ik zou er echt niet voor kiezen om alles te delen. Dat gaat vaak heel snel mis omdat iedereen op een andere manier leeft. Idem met de paarden je moet dan echt mensen met dezelfde kijk erop hebben. Anders wordt het prima reality tv :')

hansb87
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:09

troi schreef:
In de buurt is zo’n opzet al is de woonruimte wel geheel gescheiden. Ik kom daar nu een jaar of 4 en heel eerlijk levert het best veel gedoe op. Stal/weide management visie verschilt enorm per persoon wat ruzie en onmin oplevert, daar mag de huisbaas dan in bemiddelen, en het verloop is idd erg groot. Weinig stabiliteit!

Wat je kan overwegen is 1 persoon als ‘chef’ aan te wijzen, maar dan moet de rest dat pikken natuurlijk.

Overigens is daar nu al een tijdje 1 persoon nog maar met (meer) paarden dat gaat perfect. De rest is paardloos.


Oke, dankje, duidelijk.

Lau schreef:
Ik zou eerder kijken of je 2 eigen studio’s kan realiseren misschien 3. Maar ik zou er echt niet voor kiezen om alles te delen. Dat gaat vaak heel snel mis omdat iedereen op een andere manier leeft. Idem met de paarden je moet dan echt mensen met dezelfde kijk erop hebben. Anders wordt het prima reality tv :')


Ja dat is precies wat ik graag wil, 2 eigen studio's, maar de gemeente doet daar moeilijk over omdat er maar 1 woning mag staan met 1 huishouden (waarbij ik van mening ben dat 1 woning prima uit 2 studio's kan bestaan en dat 2 personen prima huisgenoten kunnen worden). Maar de gemeente vind dat voor elkaar koken, boodschappen doen, etc. een eis is om een huishouden te zijn.

Maar bedankt voor je opmerking!:)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:14

Ik zou ook meenemen in je overweging in hoeverre de buren het prettig vinden om de stallen te blijven verhuren aan steeds andere mensen, want ik denk dat als je het als 'kamers' gaat verhuren, je een hoog verloop zal hebben. Als je buren dan ineens besluiten dat ze niet meer willen verhuren ben je er mooi klaar mee en heb je niks meer aan al die wei en bak.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Wonen met paardenstalling, paardenbak en weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:30

Tja, ik doe al jaren niet anders eigenlijk. Maar kan je wel vertellen dat ik het voor dat geld dan toch nog altijd voor mijzelf alleen heb. Ik ben serieus te oud om weer als een student alles te gaan delen met anderen. Je gaat dus veel verloop krijgen, dat moet je wel willen.

Het vervelende is ook nog eens dat je met 3 mensen met allemaal 1 paard, achter ook gedoe gaat krijgen, want ze willen het allemaal anders doen en wat nu als er 1 paard ziek wordt? Dan moet je maar hopen dat de rest genegen is om ze er bv bij te zetten op stal, ik zeg maar wat.