Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Tips bij slechtste traileraankoop ooit

 
Profiel   

Kirania schreef
Welke breedte qua betonplex had jij? Vrees wel dat ik het zal moeten laten leveren, of ik moet met mijn trailer de stad in :Y)

Je hebt standaard 122x244 of 153x305 cm. Even meten wat er kan met je klep, plaat bestellen bij je lokale houthandel, zaag erin op de juiste maat en klaar.

Je kunt betonplex gebruiken maar check even dat meranti watervast niet goedkoper is. Bovendien kun je op een meranti plaat een rubber mat lijmen, op betonplex kun je dat vergeten, dat komt na verloop van tijd los.

Maar om te beginnen: is die klep echt zo rot als jij denkt??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 11:21 



 
Profiel   

Check na een regenbui nogmaals de hoeken achteraan.
Dit type Sluis heeft een zeil met aan elkaar gestikte plooien en ik ben bijna zeker dat dit het probleem is.Een deel water loopt over die plooitjes naar de zijkant toe en zo de trailer in.
Bij een glad zeil loopt het water recht naar beneden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 11:38 



 
Profiel   

Ikke, dat vraag ik me ook af... hier zijn detailfoto's. Ik kreeg de klep aan de linkerkant weer totaal niet dicht... het rare vind ik dat ik erop kan staan springen en doen en ik hoor ook niets kraken. Mijn vader denkt dat de hele wand gewoon scheef staat omdat die scheef wordt getrokken door de middenbaar (waar mijn merrie dan dolgraag op leunt). Maar ja, wat is daar dan de oplossing...

[ img ]
Dit is dus de plek waar ik de klep niet meer toe krijg zonder bruut geweld.

[ img ]
Hier is het profiel gebroken. (is een deel onder het zeil)

[ img ]
Hier heb ik hem rondom rond dichtgespoten gehad. En hier zie je ook meteen hoeveel water er binnenkomt.

Oh, en de plaat zelf is 143 cm op 170.5 cm.

@Merlen, dankjewel voor de tip! Eens zien of ik een nieuw zeil kan bestellen. Ik moest toch dat touw vervangen. Klinkt iig logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 12:35 



 
Profiel   

ikke schreef
Kirania schreef
Welke breedte qua betonplex had jij? Vrees wel dat ik het zal moeten laten leveren, of ik moet met mijn trailer de stad in :Y)

Je hebt standaard 122x244 of 153x305 cm. Even meten wat er kan met je klep, plaat bestellen bij je lokale houthandel, zaag erin op de juiste maat en klaar.

Je kunt betonplex gebruiken maar check even dat meranti watervast niet goedkoper is. Bovendien kun je op een meranti plaat een rubber mat lijmen, op betonplex kun je dat vergeten, dat komt na verloop van tijd los.

Maar om te beginnen: is die klep echt zo rot als jij denkt??


Betonplex hebben wij ook voor de trailer, mat is keurig vastgekit en blijft ook zitten.

Je kan de platen ook op maat laten zagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 12:51 



 
Profiel   

Betonplek kan prima en daarop de rubbermat verlijmen. Advies is wel deze eerst schoon te maken met tinner, licht opschuren (meer enkel matteren). Ontvetten en dan de speciale kit gebruiken .

Mijn klep was 15mm en dat is er ook weer in terug gegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 14:27 



 
Profiel   

Update: Ik heb zitten springen en meppen op de klep. Aangezien mijn trailer dichtbij de weg staat zal iedereen in de auto wel gedacht hebben dat ik ze niet meer op een rij had :+ Maar de klep beweegt dus echt niet. Ik hoort niets kraken, het voelt heel vast. Ik wil hem nog steeds vervangen, maar misschien kan ik dat toch verschuiven naar warmere tijden.

Want - en daar denk ik nu dus pas aan - het middenschot lijkt net genoeg verbogen te zijn zodat ik heel wat moet trekken en sleuren aan de stangen om ze op hun plek te krijgen en dicht te doen. De linkerachterstang moet ik naar links trekken en op het schot duwen, de rechterachterstang raakt de trailer niet eens in als ik het schot niet met mijn volle gewicht naar links duw.

Dus ik durf weleens te wedden dat die dingen mijn trailer zelf aan het scheeftrekken zijn. Het zou dan heel logisch zijn dat ik de linkerhoek van de klep er niet meer inkrijg, maar rechts wel.

Maar zou ik die respectievelijk kunnen laten verkorten/verlengen? Als ik ze niet vastmaak krijg ik de achterklep er al heel wat gemakkelijker in.

De middenbaar er achteraan terug helemaal uitschroeven om dan terug een centimeter verder opnieuw in te boren lijkt mij geen optie, omdat ik sowieso al door mijn mat zit en ik dan de hele mat er terug uit mag bonjouren en een nieuwe mat kan kopen, etc etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 17:21 



 
Profiel   

Je kunt hem ook even na laten meten qua vochtpercentage in het hout :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 20:35 



 
Profiel   

Kirania schreef
Update: Ik heb zitten springen en meppen op de klep. Aangezien mijn trailer dichtbij de weg staat zal iedereen in de auto wel gedacht hebben dat ik ze niet meer op een rij had :+ Maar de klep beweegt dus echt niet. Ik hoort niets kraken, het voelt heel vast. Ik wil hem nog steeds vervangen, maar misschien kan ik dat toch verschuiven naar warmere tijden.

Want - en daar denk ik nu dus pas aan - het middenschot lijkt net genoeg verbogen te zijn zodat ik heel wat moet trekken en sleuren aan de stangen om ze op hun plek te krijgen en dicht te doen. De linkerachterstang moet ik naar links trekken en op het schot duwen, de rechterachterstang raakt de trailer niet eens in als ik het schot niet met mijn volle gewicht naar links duw.

Dus ik durf weleens te wedden dat die dingen mijn trailer zelf aan het scheeftrekken zijn. Het zou dan heel logisch zijn dat ik de linkerhoek van de klep er niet meer inkrijg, maar rechts wel.

Maar zou ik die respectievelijk kunnen laten verkorten/verlengen? Als ik ze niet vastmaak krijg ik de achterklep er al heel wat gemakkelijker in.

De middenbaar er achteraan terug helemaal uitschroeven om dan terug een centimeter verder opnieuw in te boren lijkt mij geen optie, omdat ik sowieso al door mijn mat zit en ik dan de hele mat er terug uit mag bonjouren en een nieuwe mat kan kopen, etc etc...



Laat dat beoordelen door een deskundige. Het zou fijn zijn als het niet hoeft, maar als er een onveilige situatie voor jouw paard ontstaat zou dat een ramp zijn. En hoe hard jij ook springt en doet, jouw gewicht komt niet eens in de buurt van het gewicht van je paardje.

Bovendien, als scheeftrekken de oorzaak is, denk ik dat het frame eigenlijk gesteld moet worden en niet verder verbogen om de boel te laten passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 21:18 



 
Profiel   

Het mysterie is opgelost - ik heb alles opnieuw gemeten. Het middenschot staat welgeteld 8 cm van het midden af, met de meeste ruimte links. Daaruit leid ik af dat ze dit specifiek hebben gedaan om een breed paard te kunnen vervoeren (of het comfortabeler te maken).

Nu... Daaruit dacht ik dan, die stangen. Zijn die dan wel even lang? Of spiegelen die hetzelfde als ik hier zie in het schot?

[ img ]
De stangen zijn vooraan nagenoeg gelijk (schelen iets van een paar mm in lengte). Maar de stangen achteraan zijn.. nogal verschillend in lengte. En drie keer raden wat er gebeurd was :') de langste stang stond rechts, en de kortste links :z dus verwisseld, en hoezee, opeens gingen de stangen er zonder probleem in, zonder de trailer te vermassacreren. Fluitje van een cent. Enkel de allerlangste stang die links moet scheelt iets van een paar mm om er echt heel comfy in the zakken, maar dat krijg ik wel met een kleine aanpassing opgelost (ik durf te wedden dat dit de reden was dat er een beschadiging in de wand zat daar, die ik heb opgelost met glasvezel en polyesterkit). _O-

Je verwacht ook niet bepaald stangen die verschillen in lengte :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 21:45 



 
Profiel   

Hsahahah
Ik vind het echt heel rot voor je dat je dat de aankoop zo tegen valt maar wordt wel even blij van je zelfspot, uurtje avontuurtje hahaha
Zou bijna jammer zijn als ‘ie helemaal goed en af is

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 23:10 



 
Profiel   

Uhh, je kunt die stangen toch zelf verstellen gewoon? Moersleutel erbij en een beetje wd40 als het vastgeroest zit, beetje priegelen en draaien / stellen maar.
Althans, mijn trailer van het zelfde merk en zelfde bouwjaar (wel een ander model) kan dat ook bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 23:28 



 
Profiel   

Wacht wacht.. echt? Hoe wist ik dit niet? Is dit zoiets dat zó logisch is dat je het niet moet vertellen aan mensen _O- Ik ga per direct om 8u morgen naar mijn trailer kijken om te testen.

f4bjheu schreef
Hsahahah
Ik vind het echt heel rot voor je dat je dat de aankoop zo tegen valt maar wordt wel even blij van je zelfspot, uurtje avontuurtje hahaha
Zou bijna jammer zijn als ‘ie helemaal goed en af is


Toch echt? Dan is het geen avontuur meer *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 23:34 



 
Profiel   

Kirania schreef
Wacht wacht.. echt? Hoe wist ik dit niet? Is dit zoiets dat zó logisch is dat je het niet moet vertellen aan mensen _O- Ik ga per direct om 8u morgen naar mijn trailer kijken om te testen.

Doe geen moeite; ja, Hilary heeft gelijk.
Of die stelmogelijkheid in jouw geval voldoende is, zal blijken en of je de boel gangbaar krijgt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 23:41 



 
Profiel   

De sleutel die ik meehad was niet de juiste maat, dus ik ga er nog iets aan sleutelen morgen. Ik heb echter een veel groter probleem - de oplooprem blokkeert als een gek. Ik woon in heuvellandschap en zelfs de belachelijkste miniheuvel is een grandioos probleem voor de trailer. Pas op, zelf een heuvel hoeft niet - als er een beetje te los grind ligt gaat de trailer ook gewoon op de rem. Hij is gewoon gekeurd, maar ik wil wel met mijn trailer gewoon door een molshoop kunnen rijden zonder casualties. Heeft iemand een idee? We weten dat de remmen goed werken, maar ze werken té goed. Bij het rijden geen probleem, en dat wil ik zo houden, maar dit is gewoon belachelijk en ik raak nergens mijn trailer kwijt. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 13:20 



 
Profiel   

Kirania schreef
De sleutel die ik meehad was niet de juiste maat, dus ik ga er nog iets aan sleutelen morgen. Ik heb echter een veel groter probleem - de oplooprem blokkeert als een gek. Ik woon in heuvellandschap en zelfs de belachelijkste miniheuvel is een grandioos probleem voor de trailer. Pas op, zelf een heuvel hoeft niet - als er een beetje te los grind ligt gaat de trailer ook gewoon op de rem. Hij is gewoon gekeurd, maar ik wil wel met mijn trailer gewoon door een molshoop kunnen rijden zonder casualties. Heeft iemand een idee? We weten dat de remmen goed werken, maar ze werken té goed. Bij het rijden geen probleem, en dat wil ik zo houden, maar dit is gewoon belachelijk en ik raak nergens mijn trailer kwijt. :=

Dan is de veer van de oplooprem los of gebroken. Zegt iets over de kwaliteit van de keuring.....
Ligt aan het type koppeling of dat simpel is maar zelden iets om "even" zelf te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 14:45 



 
Profiel   

Ja, tijdens het rijden remt hij niet op die manier, gaat gewoon goed, maar als ik achteruitwil (zelfs met ongeladen trailer) gaat de rem erop. Achteruit op vlakke bodem gaat goed, maar achteruit met modder of een heuveltje op, nee.

Ik heb allesinds gevonden dat dat eigenlijk niet zo'n megawerkje is, dus ga me er een dezer dagen na al mijn deadlines eens aanzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 15:43 



 
Profiel   

Zo man man man, wat heb jij een pech en ook elke keer weer iets nieuws erbij! Hopelijk heb je toch snel een trailer die je veilig zonder problemen kunt gebruiken. Respect voor je doorzettingsvermogen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 15:44 



 
Profiel   

Jemig TS, wat een verhaal! Gelukkig kan je er nog 'n beetje om lachen. :') Maar wat ontzettend zuur, het is toch best 'n flink bedrag en dan zo'n verrot ding. := Wel tof dat je het zelf allemaal opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 15:47 



 
Profiel   

Oh, dankjewel! :D En ja, ik wilde per se weten hoe het allemaal werkt, want een vriendin is vroeger voor haar jaarlijkse onderhoud naar een mechanieker gegaan en haar remmen vlogen spontaan in de fik toen ze aan het rijden was nadien. Ik heb er dus zo'n licht traumaatje aan om hem af te geven :')

Ik heb trouwens een pdf bestand gevonden over de remmen afstellen in het duits, herhaalt wat jij net zei, ikke, dat de oploopdemper nauwelijks het probleem hoort te zijn.
http://www.cobratrailer.com/wp-content/uploads/BremseinstellungD.pdf

Dus daar ga ik dan mee aan de slag. Ik ben al blij dat ik hem in de lente kan gaan verven, ben er van plan de portretten van de pony's in boslandschap op te schilderen. Als er dan nog iets misgaat aan de trailer hoef ik tenminste geen uren naar een saai wit oppervlak te kijken :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 15:56 



 
Profiel   

Als hij tijdens het rijden niet bonkt met afremmen kan het zijn dat het kantelmechanisme van de terugrijautmaat (als het een alko-as is) muurvast zit. Bij een kapotte of gebroken demper gaat hij tijdens optrekken/afremmen ook bonken !

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 19:20 



 
Profiel   

Dat deed hij daarnet in het begin idd, dat hij een beetje bonkte. Na tien minuten was dat gelukkig over..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 20:11 



 
Profiel   

BTW als achteruit rijdt dan moet je dat wel met klein vaartje doen zodat je terugrij mechanisch activeert. Eventueel klein stukje vooruit en opnieuw proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 20:52 



 
Profiel   

Oh, dat heb ik inderdaad al getest. Vollenbak achteruit gaas geven, heel sloom achteruit gaan, tegen de trailer leunen, door de rem proberen duwen.... als hij vast zit, zit hij vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 21:55 



 
Profiel   

Kirania schreef
Oh, dat heb ik inderdaad al getest. Vollenbak achteruit gaas geven, heel sloom achteruit gaan, tegen de trailer leunen, door de rem proberen duwen.... als hij vast zit, zit hij vast.

Dan moet je inderdaad het advies van Karremans volgen. Dan klopt mijn reactie niet helemaal omdat ik eruit begreep dat de boel met een klap erin kwam.

Dat afstelverhaal is prima, maar wat daar altijd het punt is, is dat ze het duiden op een nieuwe wagen. Probeer het maar op een afgetrapte trailer; sterkte.
Het principe blijft wel gelden maar de uitvoering is een knap stukje lastiger.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 23:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen