Wanneer mag een pony terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:08

Gekocht zonder kijken, een hele brave kinderpony. Mevrouw gereageerd op mijn advertentie. Mijn eisen waren super braaf met rijden en in omgang met de kleinste kinderen. Braaf een lesje kunnen lopen, mag mankement hebben mits daarmee lesjes kan lopen met beginner. Oud zonder gebit ook geen probleem. Makkelijk te zitten gangen, onder de 1,35m en aan de longe kunnen stappen, draven en minimaal 1 kant galop.

De aangeboden pony was een naar schatting 4 jarige (jong maar ze bestaan er die braaf zijn en ruiter op stal die evt. wat verder kan opleiden), rond de 1,30, wat schraal, had wat voernijd maar bij hun nu niet meer met onbeperkt voer en heel braaf met rijden. Navraag over de gangen kwam uit dat hij makkelijk zat. Nog vele filmpjes gezien, wegens corona niet op en neer gereisd naar belgie maar zo laten brengen. Pony is goed betaald, maar voor braaf heb ik wat over.

Toen kwam al redelijk wat hengstengedrag. Na eerst naast de kudde te hebben gestaan later erin. Uit het niets draait hij zijn kont erin en gaat slaan. Naar andere pony's (2 reeds kreupel geslagen maar dat is niet zo van belang in dit verhaal, maar ook mijn moeder die 10 meter verderop de paddock mest valt hij ineens aan, draait om en begint te slaan en achteruit te komen zoals de merrie in de filmpje (in het extreme) doet:
https://fb.watch/2cZP80WMv0/
Gedrag gemeld.

Dagen erna bleef dit, mijn moeder mest de paddock niet meer. Mijn kudde laat hem links liggen, hij staat continu alleen. Merries die hengstig worden en voor hem kwijlen worden ene moment gillend benaderd, andere moment timmert hij er op in. Ik heb mijn mini's maar uit de groep gehaald.

Hij is erg mager, ruw en lang in het haar, met rijden best braaf, echter het gaat me aan mijn hart om er een zadel en ruiter op te doen. Hij is 1,25 (een b dus ipv c), heeft goede sportgangen, maar absoluut veel te hobbelig voor beginners. Ik heb getwijfeld over zijn knieën, maar bij aanraken is hij zwaar geïrriteerd, haalt uit of tilt dreigend zijn voet op. Ik vind dit spannend, als een kind dus zijn achterbeen aanraakt kan die zomaar vliegles krijgen (of niet als hij het niet irritant vind). De dag na het rijden hem aan de longe genomen, we waren nog niet begonnen of hij draait zijn kont naar mij, komt achteruit en slaan. Met schreeuwen hem naar voren kunnen jagen, met als gevolg dat hij zijn kop erop zet en me de hele bak door sleurt. Gelukkig vast kunnen houden. Ook dit gemeld. De reactie was, deed hij hier niet, misschien moet hij wennen.

Paar dagen later weer aan de longe en naast stap en draf ook galop geprobeerd, arme dier heeft de kracht nog niet aan de longe te galopperen. 2 sprongen vanuit heel hard draven met veel pressen. Ook deze keer weer paar keer kont naar me gedraaid en gedreigd. Vandaag een ruitertje erop en aan de longe kijken hoe hij dan is, maar idem. Dit ruitertje kan al wat rijden en is niet snel bang, anders denk ik dat zijn gedrag kinderen afschrikt.

Ik heb een pony staan die lekker kan lopen, vast een fijne sportpony gaat zijn, maar die dus niet geschikt is voor mijn doel. Mager, mankementjes kan ik overheen stappen, beetje voernijd twijfelachtig maar is vaak nog wel op te voeden en ik kijk er niet van op gezien zijn conditie. Maar het rare contact met de anderen, het op mensen in willen slaan en de niet makkelijk uit te zitten gangen ben ik niet blij mee. Na het verhaal dat vorige eigenaresse aangaf dat hij moest wennen aangegeven dat ik hem wel een kans wil geven maar op de vraag hoe lang ik dat nog kan/mag proberen, geen antwoord. Filmpje gestuurd van hoe hij reageert op aanraken knieën, waarop haar reactie was dat het gevoelig plekje is en hij daarom zo reageert maar ze dat niet van hem kent, haar 3 jarige zou ze onder hem door laten kruipen. Vandaag filmpje van longeren gemaakt, haar gestuurd en gevraagd wat zij aan het gedrag deed, nu nog geen reactie op.

Zijn deze redenen voldoende om de pony terug te doen? Ik denk dat dat voor de pony het beste is, daar was hij immers veel meer op zijn gemak. Of is de enige optie nu nog hem verder opleiden en verkopen en dan nog een keer opzoek naar een kinderpony?

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:12

Wat zegt de verkoper überhaupt over deze situatie? Of heb ik daar overheen gelezen?

Edit: Dan heb ik het over het willen terugbrengen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:14

Dat heeft hij thuis nooit gedaan, misschien moet hij nog wat wennen.

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:17

Tja als je een pony koopt zonder kijken is natuurlijk al niet heel verstandig. Daarnaast heb je natuurlijk ontzettende brave 4 jarigen , maar vaak moet hier nog wel het een of ander aan gebeuren. Ik denk ook niet dat een 4 jarige geschikt is in wat voor formaat dan ook voor jonge en de allerkleinste kinderen.

In mijn ogen is een hengst houden op een plek waar je niet er mee gaat fokken eigenlijk wel zielig. De kans dat hij daarnaast een merrie dekt is zeer groot. Ook zou het beter zijn om te castreren als je er niet mee gaat fokken. Ook omdat hij dan mee kan draaien in de kudde en ook niet alleen hoeft te staan.

Ik denk dat deze pony helaas wel wat mankeert , maar dit had je eigenlijk kunnen weten door de pony te laten keuren. Ik twijfel ook een beetje of je dit nog terug kan schuiven naar de vorige eigenaar aangezien je ongezien een pony hebt gekocht. Zelf vindt ik van niet je had het deels wel ergens kunnen weten dat er problemen zouden komen.... Je kan eventueel nog de rechtsbijstand inschakelen voor advies.
Het is niet zo dat elk ongezien paard of zonder keuring problemen geeft. Ik heb mijn Fjord ook gekocht zonder een keuring door de dierenarts. Maar ik reed dit paard al een jaar dus ik wist wat de eventuele problemen konden zijn.
Wel hoop ik voor je dat er een oplossing komt , want leuk is het natuurlijk niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:20

Ongezien een kinderpony kopen is zowieso een no go..en sorry dat ik het zeg: supernaief. Heel mp staat vol'topbrave kinderpony's', en dat is er niet een natuurlijk, want de echt goede komen niet te koop.

Daarnaast neem ik aan dat je toch wel minimaal longeerfilmpjes (ook in galop) van het dier gezien hebt en ook over zijn omgang met mensen..
En dat dit recente filmpjes waren is denk ook gevraagd?
Want hoe komt het dier dan mager?
En moeilijk met de benen.

Blijft natuurlijk de kans, en dat ia het risico dat je hebt genomen door een 4 jarige te kopen, dat hij niet veel ervaring op bepaalde gebieden kan hebben door de leeftijd en dat een verhuizing dus zomaar een flinke impact kan hebben..en dan is het vooral de vraag of jij hem goed kunt managen in het begin..dan zal het gedrag, mits dat de oorzaak is, snel beter moeten worden.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:22

Is het niet zo van verkocht is verkocht?
Dus even hard gezegd dikke pech voor jou.. of zie ik dat verkeerd ?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:26

Dit is gewoon heel erg dom geweest en eigen schuld....

Sneu dat de pony er de dupe van is, er wordt veel te makkelijk met dieren omgegooid..

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:28

Heb je bij een particulier of een "bedrijf" gekocht? Daar heb ik overheen gelezen als je dat reeds hebt verteld.

Ik zou FloortjeM een bericht sturen als je echt juridisch advies wilt ipv hier naar veel "leken" luisteren.

Autumnn

Berichten: 8036
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:28

Tja, ik vind het ook wel echt een ontzettend domme actie om een pony, waar je specifieke eisen voor hebt (omdat je er nota bene kinderen van anderen op laat!! Als moeder zou ik mijn kind echt per direct weghalen als ik hoor dat er een pony wordt aangekocht zonder te kijken en testen) te kopen zonder kijken. Bedenk je je niet dat je ook verantwoordelijkheid hebt naar de kinderen en ouders? Dat die een nieuwe pony niet graag eerst uitvoerig getest willen zien hebben voor ze hun dierbaarste bezit er op zetten? Ik vind het echt onverantwoord van je :n

Dit is geen reden om het dier weer terug te brengen.

Neem je verlies, leid het dier op, verkoop het en laat het een goede les voor je zijn.
Arm dier ook, weer de handel in......

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:31

Misschien is die vrouw wel blij dat ze die pony zo makkelijk van de hand kon doen.
En wil ze hem sowieso niet terug en laat ze jou gewoon praten en negeert het gewoon.
Is het geen klophengstje, ook omdat hij zo vreemd reageert met de andere paarden?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:32

Heeft de koper geen onderzoeksplicht?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:37

Heb je de pony bij een particulier gekocht of bij een handelaar? Klinkt of je bij een particulier gekocht hebt zoals je het omschrijft. Heel vervelend, maar ook niet handig om zonder te kijken te kopen en ik denk dat dat wel zwaar weegt op moment dat deze dame geen thuis blijft geven. Onderzoeksplicht is dan denk ik van jouw kant niet aan voldaan. Ik zou proberen met verkoper in gesprek te gaan om evt de koop te kunnen ontbinden, omdat het dier niet voldoet aan jouw wensen. Mocht je weer geen gehoor krijgen, dan rechtsbijstand evt bellen als je die hebt. Ik ben er bang voor, koop ontbinden gaat niet makkelijk, wij hebben net begin dit jaar ook problemen gehad met koop, op gezondheidsgebied en juridisch advies toen ingewonnen. Even in het kort, koop je bij een handelaar, moet deze bewijzen dat de pony goed was voor jouw gebruik bij verkoop, koop je bij een particulier, dan ligt de bewijslast bij jou, waarbij je in beide gevallen wel onderzoeksplicht hebt. Ben bang dat je onder die laatste noemer dan onderuit gaat. Als iemand geen thuis geeft, zou je een juridisch traject kunnen beginnen, maar dat is prijzig en duurt erg lang, waarbij je dan al die tijd nog steeds met de pony zit. Niet makkelijk dus, hopelijk is de verkoper toch schappelijk en anders je verlies nemen en kijken wat voor de pony het beste werkt, opleiden en evt verkopen dan wellicht. Een goede, brave kinderpony vinden is soms een speld in een hooiberg.. Dure les voor de volgende keer, wij hebben er veel gezien, meerderheid geheel niet braaf voor een beginner of zonder gebreken/gezond zoals omschreven helaas.. Wij hebben heel wat zooi gezien wat niet aan de omschrijving voldeed...

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:38

Hij is ruin, maar nog niet lang, hij gedraagd zich als hengst, maar toch ook niet want een hengstige merrie is hij ook niet vriendelijk tegen. Een dier apart of met 2 vind ik nog niet zo erg, maar dan wil ik er wel veilig bij kunnen komen.

Ik heb wel een aantal keren mijn doel aangegeven en beschreven wat belangrijk is. Zijn leeftijd zou 4 zijn maar is geschat. Ik denk dat hij ouder is. Experts denken 5,5, maar dat is van een foto.

Ik weet niet of ik dit gedrag gezien zou hebben bij kijken. Volgens verhaal deed hij het bij haar immers niet.

Ik koop vaak gewoon zo, maar spreek dan ook gewoon af dat ik het koop en wil hebben. Vaak mankeert het dan wat, dit meld ik dan wel maar draag daar kosten en zorgen zelf van. Het melden is dan meer in belang van mogelijke andere dieren daar en evt. onkunde. Echter nu heb ik wel heel nadrukkelijk mijn doel vermeld en heeft zij hem aangeboden bij mijn advertentie. Ik ben verder ook niet boos en hoef er geen ruzie om alleen ik heb er wel veel geld voor betaald en hij voldoet aan doel en eisen. Ik ben bereid dingen te slikken, heb ook kleine ruiter die ik kan vragen om door te rijden maar dan nog is hij hier niet betrouwbaar in omgang en niet geschikt voor een beginner. Mijn 4 jarige hengst liep destijds beginners lessen en ja gaf ook wel eens een bokje of iets maar heeft nooit als doel gehad iemand iets aan te doen. Daarnaast lopen al mijn jonge pony's vanaf het begin mee in de lessen al dan niet met wat betere ruiters of aan de longe. Werk dat ik vraag in stappen (aan de longe maar liefst ook los), drafje met makkelijke kleine pasjes en een simpel galopje. Ik verwacht er ook geen hoge dressuur van.

Of deze pony iets mankeert vind ik nog niet belangrijk. Als hij zich daarmee red is dat prima. Ik neig echter zelf meer naar bijvoorbeeld een maagzweer oid gezien hij zo mager is en zo ruw in het haar zit. Dit is op te lossen. Echter is dat een reden voor zijn gedrag? Zou zijn gedrag daar uit een keuring zijn gekomen als hij het daar niet vertoonde?

edit een particulier die blijkbaar wel meer verkoopt en handelt.

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:39

Jij hebt de pony gekocht om lessen te laten lopen, dus bedrijfsmatig? In principe is dit genoeg om de pony terug te mogen doen. Jij hebt duidelijk aangegeven een brave pony te willen, en je hebt nu geen brave pony. De pony heeft een gebrek en is zoals dat juridisch heet dus non-conform. Dan heb je recht op ontbinding, dus pony terug en jij je geld terug. Enige probleem is dat als het er op aan komt, jij moet kunnen bewijzen dat de pony dat gebrek al had op het moment dat de pony bij jou werd geleverd, dat is vaak lastig, zeker met een karakter/gedragsprobleem aangezien dat zich anders kan uiten in een andere omgeving.
Kocht jij de pony niet bedrijfsmatig en verkocht de verkoper wel bedrijfsmatig geldt de eerste zes maanden na levering een bewijsvermoeden waardoor jij alleen hoef te bewijzen dat de pony nu een gebrek heeft.

Edit: Valt natuurlijk ook nog over te twisten wat braaf is, is dat alleen tijdens het rijden of valt gedrag in de wei daar ook onder?
Laatst bijgewerkt door Anna_98 op 06-12-20 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:44

Dan dus een particulier en ligt de bewijslast zoals ik heb begrepen in ons traject bij jou. Maar het niet kijken weegt denk ik zwaar. Wellicht kan een dierenarts meekijken/meedenken, lijkt me niet onverstandig om pijn uit te sluiten. Ik koop niet meer zonder uitgebreid te keuren, mensen vertellen zoveel en helaas is de paardenhandel erg oneerlijk, zonder kijken zou ik nooit aan durven en eerlijk als ik zou verkopen, zou ik ook niet verkopen aan je als je niet kwam kijken of het klikt etc.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:45

Ts kocht van een particulier Annaburg. Volgens mij maakt het toch geheel geen verschil of de koper bedrijfsmatig bezig is of niet? Juist zij zou dan meer kennis moeten hebben, maar goed, ben zeker geen jurist. Door eigen slechte ervaring dit jaar wat verdiept in kopen met slechte afloop..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:47

Geef het dier rust en tijd, knap het op, en kijk wat er gebeurt.... hormonen blijven nog lang doorwerken na castratie he? Dat is niet in 1 klap voorbij.... zelden althans.
Houd hem voorlopig even apart.

Hoe lang is hij er eigenlijk? Dat onder druk zetten aan de longe terwijl hij niet fit is en dit nog niet kan, en dan toch blijven pushen is ook niet erg fair naar dat dier.
Zorg eerst dat hij fit is... kijk daarna verder.
Je kunt hem immers pas verkopen naar een ander goed adres is wanneer hij fit is en een eerlijke kans heeft gekregen.

Het klinkt alsof dit dier alleen nog maar de verkeerde mensen is tegengekomen :-(
Laatst bijgewerkt door Ninx op 06-12-20 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:49

MightyMike schreef:
koop je bij een particulier, dan ligt de bewijslast bij jou, waarbij je in beide gevallen wel onderzoeksplicht hebt.

Ik heb gemeld dat ik hem pas kon onderzoeken bij brengen en dat ik hem pas het weekend uit kon proberen. Nogmaals medische dingetjes waarmee hij kan functioneren is niet erg. Maar als hij braaf in omgang zou zijn en hij blijkt de eerste dag meteen aan te vallen en en zijn kont erin te draaien, wat ik vervolgens meld. Het is niet dat er weken of maanden overheen zijn. hij is hier nu 10 dagen.

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:54

MightyMike schreef:
Ts kocht van een particulier Annaburg. Volgens mij maakt het toch geheel geen verschil of de koper bedrijfsmatig bezig is of niet? Juist zij zou dan meer kennis moeten hebben, maar goed, ben zeker geen jurist. Door eigen slechte ervaring dit jaar wat verdiept in kopen met slechte afloop..

Waar het om gaat is of er sprake is van een consumentenkoop (artikel 7:5 BW). Daarvoor moet het gaan om een bedrijsmatig verkoper en een niet-bedrijfsmatig (consument) koper. De hoedanigheid van beide partijen is dus relevant. (Ik studeer rechten en studeer af op onder andere dit onderwerp, dus weet er wel het een en ander vanaf)

Een particulier die wel vaker verkoopt en handelt kan overigens ook best gezien worden als een beroepsmatig verkoper, maar dat is niet zo vast te stellen

Kunga

Berichten: 325
Geregistreerd: 09-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:54

Heb je afspraken gemaakt over een proefperiode oid?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:59

Ninx schreef:
Geef het dier rust en tijd, knap het op, en kijk wat er gebeurt.... hormonen blijven nog lang doorwerken na castratie he? Dat is niet in 1 klap voorbij.... zelden althans.
Houd hem voorlopig even apart.

Hoe lang is hij er eigenlijk? Dat onder druk zetten aan de longe terwijl hij niet fit is en dit nog niet kan, en dan toch blijven pushen is ook niet erg fair naar dat dier.
Zorg eerst dat hij fit is... kijk daarna verder.
Je kunt hem immers pas verkopen naar een ander goed adres is wanneer hij fit is en een eerlijke kans heeft gekregen.

Het klinkt alsof dit dier alleen nog maar de verkeerde mensen is tegengekomen :-(

Hij werd daar gewoon gereden en ze sprongen er ook mee. Het is mijn gevoel die medelijden heeft met het werk in zijn conditie echter...
Ik zal toch een keer moeten kijken wat hij kan. Wat ik wil aan de longe is stap en een rustig ontspannen drafje. De eerste keer deed hij dit na aanvallen en wegrennen netjes dus de galop in zijn belang niet gevraagd. De keer erna dus glop geprobeerd, na heel hard (loopt dan wel echt mooi) draven valt hij 2 springen in galop en dan er weer uit, zet zijn hals erop en wil je meesleuren. Dat heeft niets met onder druk zetten te maken. Heb hem enkel aan een halstertje. Echter hij gaat meteen in de aanval wat zorgt dat je jezelf wel moet beschermen want hij slaat echt. Vandaag tijdens mesten haalde hij ook uit, sloeg fel met 1 been tussen mijn beide benen door. Ik sta dan niet achter hem te mesten maar hij komt naar me toe.
Omdat ik heb aangegeven wat hij deed aan de longe vandaag gefilmd wat hij deed met ruitertje.

Het klinkt misschien raar, maar als ik een pony oplaad om een wedstrijd te rijden zet ik die daar toch ook niet eerst een maand neer alvorens ik een proefje start? Een brave pony zou op vreemd terrein na een paar dagen bijkomen toch prima een proefritje moeten kunnen maken van 15 min?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:07

Wow arm dier.

Laat aub een DA komen om hem te onderzoeken.
Je bent zelf ook niet bepaald netjes bezig.
Beestje is nog geen 10 dagen bij je en je verwacht wonderen.

Een 4 jarig braaf dier mag best van slag zijn in een nieuwe omgeving/ kudde, net gecastreerd.

Geef dat beestje eerst eens rust in het koppie.

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:09

Ik zal niet zeggen dat mijn paard heel braaf was, maar die veranderde ook vreselijk na een verhuizing. Die deed ik ook geen plezier met wedstrijden, stond ie na een week nog te stressen. Dus het kan. Hoeft niet. Maar kan wel degelijk. Overigens gedroeg de mijne zich niet zoals die draak van jou.

Er vallen hier wat mensen over gebrek aan onderzoeksplicht. Maar als jij aangegeven hebt wat jij zocht en bevestiging hebt gevraagd of de pony daaraan voldoet, is dat niet al voldoende onderzoek?

Ik meende dat eventueel de vraag: heeft dit paard gebreken en is het gezond / bruikbaar voor mijn doel al zin beetje voldoende was

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:09

Bijzonder dat je er toch een kind op zet. Totaal onverantwoord.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:15