Wanneer mag een pony terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:18

Tja, goed geld betaald want vier jaar jong maar voldoet . En even later, mager, lang in het haar ?? Waar waren je ogen toen je hem ging halen? Allerlei gebreken vind je geen probleem bij je pony’s mits ze maar kunnen doen wat ze moeten doen. Maar nu heb je er eentje die je qua gedrag dus niet kunt plaatsen en wil je je geld terug.
Arm dier, geef hem de tijd , last hem onderzoeken door een veearts of hij niet toevallig klophengst is en zorg dat hij de zorg krijgt die hij klaarblijkelijk echt nodig is. Maw wees een paardenmens.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 00:22

Onali schreef:
Wow arm dier.

Laat aub een DA komen om hem te onderzoeken.
Je bent zelf ook niet bepaald netjes bezig.
Beestje is nog geen 10 dagen bij je en je verwacht wonderen.

Een 4 jarig braaf dier mag best van slag zijn in een nieuwe omgeving/ kudde, net gecastreerd.

Geef dat beestje eerst eens rust in het koppie.

En dan na 6 maanden erachter komen dat hij niet voldoet? Ik heb het niet over het kopen van een dier wat ik gewoon leuk vind en die toch mag blijven. Betekend van slag zijn dat je gevrijwaard bent om te slaan? Mijn dieren zijn uiteraard ook niet zichzelf bij verhuizen maar, vinden dingen raar, spannend, zijn zoekende maar hebben niet de intentie om te slaan. Dat zou betekenen dat als ik met een veulen naar de kliniek ga en daar achterlaat met een wond deze de dierenarts mag slaan omdat het nieuw is. Nu heb ik toevallig een jaarling op de kliniek gehad, hebben ze 2,5 uur aan staan hechten, konden ze dagelijks onverdoofd wond van behandelen, liet zich netjes medicatie geven en na enkele weken hebben ze een deel van het dak vervangen en heeft ze alle hoeken van de accomodatie gezien met een zeer gestrest paard naast zich, gewoon braaf en sinds dien ook gelijk trailermak (liet zich de heenweg niet makkelijk laden, nu geen probleem meer). Je doet nu alsof ik bewust deze pony aan het mishandelen ben, maar dat ik voor 100den euro's voer heb ingeslagen, om 07u, 11u, 14u, 17u, 21u voer en dan in de nacht nog een keer opsta om 02u om nog een keer geweekte slobber te voeren en zijn hooi aan te vullen dat doe ik vast omdat ik het zo slecht met hem voor heb. Ik heb hem ook voorzien van een dekentje omdat ik een hekel aan hem heb en ik heb zijn casus besproken met meerdere dierenartsen (ik werk op meerdere klinieken) en geef nu eea bij om hem te ondersteunen tot ik een keuze heb gemaakt voor verder onderzoeken of terug omdat ik hem enkel heb gekocht om hem uit te buiten....

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:30

Dus je werkt op meerdere klinieken en koopt toch op deze manier een pony? En je kunt de casus wel bespreken, je moet hem laten nakijken , lijkt me beter.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-12-20 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:31

Dus de pony slaat en zet de boel op stelten tijdens het longeren, en de volgende keer zet jij er een kind op? Sorry maar dit getuigt van weinig verantwoordelijkheidsgevoel richting de kinderen die je les geeft en ook tegenover de pony. Je wist dat de pony niet betrouwbaar was omdat je hem al eerder had gelongeerd en zet er toch een kind op, dus je neemt dit risico bewust

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:37

Je antwoord ga je niet op bokt vinden. Als je juridisch gezien wil weten of je gelijk hebt, raadpleeg dat een deskundig jurist, zeker omdat jij als bedrijf handelt/de tegenpartij wellicht (particulier die meer handelt). Daarnaast is relevant wat precies is afgesproken (koopcontract?). Ook komt dr pony uit België, is het Belgische recht van toepassing op de overeenkomst?

Gelijk hebben is niet altijd gelijk halen. Je kunt ook aangeven dat je de koop wil terugdraaien en kijken hoe de verkoper daarom reageert.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 00:44

bigone schreef:
Tja, goed geld betaald want vier jaar jong maar voldoet . En even later, mager, lang in het haar ?? Waar waren je ogen toen je hem ging halen? Allerlei gebreken vind je geen probleem bij je pony’s mits ze maar kunnen doen wat ze moeten doen. Maar nu heb je er eentje die je qua gedrag dus niet kunt plaatsen en wil je je geld terug.
Arm dier, geef hem de tijd , last hem onderzoeken door een veearts of hij niet toevallig klophengst is en zorg dat hij de zorg krijgt die hij klaarblijkelijk echt nodig is. Maw wees een paardenmens.

Dat probeer ik te zijn, als hij daar meer op zijn gemak was, is hij daar toch beter af? Verder opleiden en verkopen is nog altijd een mogelijkheid maar is dat de eerlijkste keuze op dit moment?


Nee ik ben niet bang voor een mager dier, eentje die iets heeft maar dan moet het wel aan mijn doel voldoen. Ik heb er meerdere opgeknapt, Ja dat kost wat geld en tijd, maar dat is dan niet zo erg. Zijn gewicht is besproken, als hengst at hij niet, nu als ruin wel en was al wat bijgekomen. Zijn leven zou nu alleen nog bestaan uit eten en daar kreeg hij onbeperkt voordroog, luzerne en geloof een muesli. Hier heeft hij zo goed als onbeperkt eten, hij roept al blij als hij weer een voerbakje krijgt. Als dat het enige zou zijn, zijn gewicht, dan zou je mij niet horen, echter dat aanvallen in de paddock en aan de longe en dat dreigen als je hem ergens aanraakt wat hij niet leuk vind daar val ik over. Plus zijn te hobbelige gangen. Ik zal even een printscreen van mijn advertentie plaatsen misschien geeft dat dan een beter beeld...

edit. de ruiter is het ruitertje wat bij mij ook een pony inrijdt en zij was samen met haar moeder. Dit is in overleg gegaan. Anders zou ik ook nooit een filmje als bewijs kunnen maken. Deze ruiter zit het wel uit en is er niet van onder de indruk, heeft ook eigen pony's waar ze vanalles mee doet. Echter als ik een filmpje maak zonder ruiter dan zou een verkoper imo nog kunnen zeggen dat met ruiter hij dat nooit zou doen. Op filmpje is te zien een pony die niet wil stappen, dit dan wel doet, na een half rondje zwaait de longeur wat met de lijn en roept draf, ruiter geeft been, pony draait kont erin longeur stapt opzij, pony doet 2 passen naar voren en draait nog eens kont erin, klaar filmpje, klaar sessie. En nee ik heb niet gepust moeder en ruiter wilde het zelf wel eens proberen of het iets zou zijn om in de toekomst mee te gaan werken.

edit edit. Bedankt. ik ga me er eens in verdiepen omdat de pony bij mij gebracht is en daar ook is afgerekend. Ik wil namelijk wel een keuze gaan maken, maar als het doelloos is dan kan ik beter mijn energie in iets anders steken.

speurneusc

Berichten: 5373
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:51

Jong dier, miss als hengstje lang apart gehouden en totaal geen weet van de paardentaal. Ik heb vaak gemerkt dat men het longeren nou niet echt serieus neemt bij het inrijden, zadel erop en gaan... Miss kent ie het hele longeren niet, of is ie met longeerzweep rond gejaagt en neemt ie nu zijn kans waar. Totaal onbegrepen jong dier, dat van hot naar haar is gesleept en waarvan dan verwacht word dat ie zich gedraagt als een zz dressuur paard met 30 jaar ervaring, omdat ts een x een heel jong ponytje in de kliniek gehad heeft dat cool in de kop was en alles toeliet.

geef dat diertje wat rust en begin hem dan te benaderen als blanco veulentje, geef um geen gelegenheid om de fout in te gaan...

elke individu is anders, hebben een andere achtergrond en opvoeding gehad, zijn vanaf minuut 1 op de wereld anders behandeld... dus verwachten dat dit dier hetzelfde is als een ander dier is niet fair tegen over hem.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 00:53

bigone schreef:
Dus je werkt op meerdere klinieken en koopt toch op deze manier een pony? En je kunt de casus wel bespreken, je moet hem laten nakijken , lijkt me beter.

waarop? gedrag? Als hij niet door de buigproeven komt, een hartruis of een slecht oog heeft is voor mij geen reden om een weg te doen. Ik kan een scopie laten doen, echter als daar maagzweren zouden uitkomen zou ik hem daar ook niet perse op terug hoeven doen. Enige waar ik (en dierenartsen) nog niet aan gedacht hebben is klophengst verhaal wat aangehaald werd.
Afbeelding
Afbeelding

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 01:00

speurneusc schreef:
Jong dier, miss als hengstje lang apart gehouden en totaal geen weet van de paardentaal. Ik heb vaak gemerkt dat men het longeren nou niet echt serieus neemt bij het inrijden, zadel erop en gaan... Miss kent ie het hele longeren niet, of is ie met longeerzweep rond gejaagt en neemt ie nu zijn kans waar. Totaal onbegrepen jong dier, dat van hot naar haar is gesleept en waarvan dan verwacht word dat ie zich gedraagt als een zz dressuur paard met 30 jaar ervaring, omdat ts een x een heel jong ponytje in de kliniek gehad heeft dat cool in de kop was en alles toeliet.

geef dat diertje wat rust en begin hem dan te benaderen als blanco veulentje, geef um geen gelegenheid om de fout in te gaan...

elke individu is anders, hebben een andere achtergrond en opvoeding gehad, zijn vanaf minuut 1 op de wereld anders behandeld... dus verwachten dat dit dier hetzelfde is als een ander dier is niet fair tegen over hem.

Ik vraag geen zz pony met 30 jaar ervaring, voor het hoge werk heb ik mijn sportpony's, nouja zie hierboven wat ik vroeg. En ja dat kan met 4, maar ook met 26. De aanpak van een 4 jarige is wellicht anders (meer bijscholing) als een van 26 maar dat hij 4 is betekend niet per definitie dat hij dit gedrag vertoont... Ik heb geen enkele 4 jarige die zo is en ja ze proberen allemaal wel eens iets. Ik begrijp niet zo goed waarom er steeds wordt gereageerd wordt met rust en dierenartsen op de vraag of deze pony naar dit verhaal terug zou kunnen... Het gaat er nu nog niet om of ik er veel tijd en geld ik wil investeren of niet het gaat er nu over wat de mogelijkheden zijn om vanuit daar een keuze te maken, mede omdat ik deze pony met een doel gekocht heb...

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:03

Dus je hebt hem in feite ongezien gekocht ?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 01:08

Ja klopt. Daarom ook mijn vraag. Wel veel vragen gesteld en (korte) filmpjes gezien en duidelijk mijn doel duidelijk gemaakt.

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:15

lailapri schreef:
Gekocht zonder kijken, een hele brave kinderpony. Mevrouw gereageerd op mijn advertentie. Mijn eisen waren super braaf met rijden en in omgang met de kleinste kinderen. Braaf een lesje kunnen lopen, mag mankement hebben mits daarmee lesjes kan lopen met beginner. Oud zonder gebit ook geen probleem. Makkelijk te zitten gangen, onder de 1,35m en aan de longe kunnen stappen, draven en minimaal 1 kant galop.

De aangeboden pony was een naar schatting 4 jarige (jong maar ze bestaan er die braaf zijn en ruiter op stal die evt. wat verder kan opleiden), rond de 1,30, wat schraal, had wat voernijd maar bij hun nu niet meer met onbeperkt voer en heel braaf met rijden. Navraag over de gangen kwam uit dat hij makkelijk zat. Nog vele filmpjes gezien, wegens corona niet op en neer gereisd naar belgie maar zo laten brengen. Pony is goed betaald, maar voor braaf heb ik wat over.

Toen kwam al redelijk wat hengstengedrag. Na eerst naast de kudde te hebben gestaan later erin. Uit het niets draait hij zijn kont erin en gaat slaan. Naar andere pony's (2 reeds kreupel geslagen maar dat is niet zo van belang in dit verhaal, maar ook mijn moeder die 10 meter verderop de paddock mest valt hij ineens aan, draait om en begint te slaan en achteruit te komen zoals de merrie in de filmpje (in het extreme) doet:
https://fb.watch/2cZP80WMv0/
Gedrag gemeld.

Dagen erna bleef dit, mijn moeder mest de paddock niet meer. Mijn kudde laat hem links liggen, hij staat continu alleen. Merries die hengstig worden en voor hem kwijlen worden ene moment gillend benaderd, andere moment timmert hij er op in. Ik heb mijn mini's maar uit de groep gehaald.

Hij is erg mager, ruw en lang in het haar, met rijden best braaf, echter het gaat me aan mijn hart om er een zadel en ruiter op te doen. Hij is 1,25 (een b dus ipv c), heeft goede sportgangen, maar absoluut veel te hobbelig voor beginners. Ik heb getwijfeld over zijn knieën, maar bij aanraken is hij zwaar geïrriteerd, haalt uit of tilt dreigend zijn voet op. Ik vind dit spannend, als een kind dus zijn achterbeen aanraakt kan die zomaar vliegles krijgen (of niet als hij het niet irritant vind). De dag na het rijden hem aan de longe genomen, we waren nog niet begonnen of hij draait zijn kont naar mij, komt achteruit en slaan. Met schreeuwen hem naar voren kunnen jagen, met als gevolg dat hij zijn kop erop zet en me de hele bak door sleurt. Gelukkig vast kunnen houden. Ook dit gemeld. De reactie was, deed hij hier niet, misschien moet hij wennen.

Paar dagen later weer aan de longe en naast stap en draf ook galop geprobeerd, arme dier heeft de kracht nog niet aan de longe te galopperen. 2 sprongen vanuit heel hard draven met veel pressen. Ook deze keer weer paar keer kont naar me gedraaid en gedreigd. Vandaag een ruitertje erop en aan de longe kijken hoe hij dan is, maar idem. Dit ruitertje kan al wat rijden en is niet snel bang, anders denk ik dat zijn gedrag kinderen afschrikt.

Ik heb een pony staan die lekker kan lopen, vast een fijne sportpony gaat zijn, maar die dus niet geschikt is voor mijn doel. Mager, mankementjes kan ik overheen stappen, beetje voernijd twijfelachtig maar is vaak nog wel op te voeden en ik kijk er niet van op gezien zijn conditie. Maar het rare contact met de anderen, het op mensen in willen slaan en de niet makkelijk uit te zitten gangen ben ik niet blij mee. Na het verhaal dat vorige eigenaresse aangaf dat hij moest wennen aangegeven dat ik hem wel een kans wil geven maar op de vraag hoe lang ik dat nog kan/mag proberen, geen antwoord. Filmpje gestuurd van hoe hij reageert op aanraken knieën, waarop haar reactie was dat het gevoelig plekje is en hij daarom zo reageert maar ze dat niet van hem kent, haar 3 jarige zou ze onder hem door laten kruipen. Vandaag filmpje van longeren gemaakt, haar gestuurd en gevraagd wat zij aan het gedrag deed, nu nog geen reactie op.

Zijn deze redenen voldoende om de pony terug te doen? Ik denk dat dat voor de pony het beste is, daar was hij immers veel meer op zijn gemak. Of is de enige optie nu nog hem verder opleiden en verkopen en dan nog een keer opzoek naar een kinderpony?


Je hebt hem in België gekocht. Heb je afspraken gemaakt over welk recht (dat van België of Nederland) op je koopovereenkomst van toepassing is? Eerst dat maar eens helder krijgen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:22

Hij zat dus zo met zijn hormonen in de knoop dat hij niet at, en allerlei andere niet genoemde dingen mogelijk ook niet deed. Mogelijk enkel al ivm kunnen voeren en mogelijk aandacht naar voer krijgen apart gezet met sociale handicap tot gevolg. Dan toch maar castratie, waar mogelijk ook iets goed fout gegaan is, aangezien hij ergens defensief-agressief naar mensen achter? hem is en mensen die hem vanuit achterhand aan het werk zetten. Is er tijdens de castratie een fout gemaakt met sedatie en pijnstiller (vergeten misschien zelfs?) of is er littekenweefsel of zelfs een ontsteking die bewegen pijnlijk maakt? En ook van daar uit zou de agressie kunnen komen, iets veranderen qua beweging door terrein of willen showen doet pijn en hij geeft waar de aandacht is de schuld, of dat nu een mens of een ander paard is?

Aardig projectje en voor jouw bedrijf geheel ongeschikt. Je zou al moeten beginnen met sederen om zelfs temperatuur te kunnen opnemen of te voelen hoe litteken gebied aanvoelt. MIsschien dat de DA een geschikte pijnstiller heeft om te kijken of pijn inderdaad (deel) oorzaak is?

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:23

Jij hebt als koper onderzoeksplicht, net zoals een verkoper ook onderzoeksplicht heeft.

Jij hebt de pony ongezien gekocht en alleen op tekst en foto’s gekocht, dus bewijs last ligt bij jou om
Aan te tonen dat het gedrag wat hij vertoont niet al eerder aanwezig was. Jij bent niet wezen bezichtigen dus niet in het echie gezien dus je kon niet oordelen over zijn gedrag.

De verkoper hoeft geloof ik niet aan te tonen of hij dit wel of niet deed wat zij zegt. Uiteraard mag ze niet liegen, maar als er geen bewijs over te vinden valt dat hij dit eerder deed sta je niet al te sterk.

Je kan wel zeggen dat hij te klein is bijv dat is correct gesproken haal ik uit je verhaal. Moest kleine C pony zijn maar is een B pony. Andere kant dit had je kunnen zien bij uitladen en gelijk retour kunnen sturen.

En het zal wel afhangen of Belgisch recht hier van toepassing is of het Nederlandse.

Ik zal mijn verlies pakken, pony opknappen en opnieuw te koop. Evt ergens inruilen bij handelaren.
Daarnaast zijn kleine pony’s gewild op dit moment, ze gaan als zoete broodjes van de toonbank (hier ook).
Morgen geadverteerd is volgende week tegenwoordig verkocht.

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:45

lailapri schreef:
Onali schreef:
Wow arm dier.

Laat aub een DA komen om hem te onderzoeken.
Je bent zelf ook niet bepaald netjes bezig.
Beestje is nog geen 10 dagen bij je en je verwacht wonderen.

Een 4 jarig braaf dier mag best van slag zijn in een nieuwe omgeving/ kudde, net gecastreerd.

Geef dat beestje eerst eens rust in het koppie.

En dan na 6 maanden erachter komen dat hij niet voldoet? Ik heb het niet over het kopen van een dier wat ik gewoon leuk vind en die toch mag blijven. Betekend van slag zijn dat je gevrijwaard bent om te slaan? Mijn dieren zijn uiteraard ook niet zichzelf bij verhuizen maar, vinden dingen raar, spannend, zijn zoekende maar hebben niet de intentie om te slaan. Dat zou betekenen dat als ik met een veulen naar de kliniek ga en daar achterlaat met een wond deze de dierenarts mag slaan omdat het nieuw is. Nu heb ik toevallig een jaarling op de kliniek gehad, hebben ze 2,5 uur aan staan hechten, konden ze dagelijks onverdoofd wond van behandelen, liet zich netjes medicatie geven en na enkele weken hebben ze een deel van het dak vervangen en heeft ze alle hoeken van de accomodatie gezien met een zeer gestrest paard naast zich, gewoon braaf en sinds dien ook gelijk trailermak (liet zich de heenweg niet makkelijk laden, nu geen probleem meer). Je doet nu alsof ik bewust deze pony aan het mishandelen ben, maar dat ik voor 100den euro's voer heb ingeslagen, om 07u, 11u, 14u, 17u, 21u voer en dan in de nacht nog een keer opsta om 02u om nog een keer geweekte slobber te voeren en zijn hooi aan te vullen dat doe ik vast omdat ik het zo slecht met hem voor heb. Ik heb hem ook voorzien van een dekentje omdat ik een hekel aan hem heb en ik heb zijn casus besproken met meerdere dierenartsen (ik werk op meerdere klinieken) en geef nu eea bij om hem te ondersteunen tot ik een keuze heb gemaakt voor verder onderzoeken of terug omdat ik hem enkel heb gekocht om hem uit te buiten....


Als ik dit allemaal aan mijn pony ga voeren dan wordt ze ook gevaarlijk :+
Mager en lang in het haar, weet je zeker dat het een jonge pony is?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:46

Oke, waar ben je mee bezig.
Je wilt een kinderpony. Dit geef je keurig aan en je geeft je verwachtingen aan en krijgt een 4(!!)jarige aangeboden. Dan hoort er echt al een belletje te gaan rinkelen. Iets met 'te goed om waar te zijn'...
Je kunt hem niet gaan bekijken en koopt hem ongezien en weet niet eens of je kinderen er een klik mee hebben en of hij geschikt is voor jouw verwachtingen.
Dat is echt jouw risico. Jij hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht.
Paard deed dit niet op vorige adres.
Waarom koop je een hengst?

Hoevaak gaat het goed dat een 4 jarige hengst bomproof en kindproof is geboren en keurig de lesjes meeloopt en geen stampij maakt in de kudde?

Als je besluit hem te houden, laat eerst die knieen/benen eens checken en daarna eerst maar eens ruinen.
Dit is echt een fout die voorkomen had kunnen worden

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 01:48

tamary schreef:
Hij zat dus zo met zijn hormonen in de knoop dat hij niet at, en allerlei andere niet genoemde dingen mogelijk ook niet deed. Mogelijk enkel al ivm kunnen voeren en mogelijk aandacht naar voer krijgen apart gezet met sociale handicap tot gevolg. Dan toch maar castratie, waar mogelijk ook iets goed fout gegaan is, aangezien hij ergens defensief-agressief naar mensen achter? hem is en mensen die hem vanuit achterhand aan het werk zetten. Is er tijdens de castratie een fout gemaakt met sedatie en pijnstiller (vergeten misschien zelfs?) of is er littekenweefsel of zelfs een ontsteking die bewegen pijnlijk maakt? En ook van daar uit zou de agressie kunnen komen, iets veranderen qua beweging door terrein of willen showen doet pijn en hij geeft waar de aandacht is de schuld, of dat nu een mens of een ander paard is?

Aardig projectje en voor jouw bedrijf geheel ongeschikt. Je zou al moeten beginnen met sederen om zelfs temperatuur te kunnen opnemen of te voelen hoe litteken gebied aanvoelt. MIsschien dat de DA een geschikte pijnstiller heeft om te kijken of pijn inderdaad (deel) oorzaak is?

Bedankt, ga morgen de opties eens doornemen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 01:56

Hutcherson schreef:
Oke, waar ben je mee bezig.
Je wilt een kinderpony. Dit geef je keurig aan en je geeft je verwachtingen aan en krijgt een 4(!!)jarige aangeboden. Dan hoort er echt al een belletje te gaan rinkelen. Iets met 'te goed om waar te zijn'...
Je kunt hem niet gaan bekijken en koopt hem ongezien en weet niet eens of je kinderen er een klik mee hebben en of hij geschikt is voor jouw verwachtingen.
Dat is echt jouw risico. Jij hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht.
Paard deed dit niet op vorige adres.
Waarom koop je een hengst?

Hoevaak gaat het goed dat een 4 jarige hengst bomproof en kindproof is geboren en keurig de lesjes meeloopt en geen stampij maakt in de kudde?

Als je besluit hem te houden, laat eerst die knieen/benen eens checken en daarna eerst maar eens ruinen.
Dit is echt een fout die voorkomen had kunnen worden

Het is een ruin, echter bij brengen bleek hij nog maar enkele maanden ruin en daarom nog zo mager.

Ik heb knieën overlegd, veearts gaf aan dat als hij knie probleem had dit vooral training zou zijn om sterker te maken. Ik neigde ernaar vanwege houding waar hij inloopt en zo weinig rugspieren ondanks trainen. Echter zijn knie gaat nooit op slot, maar als ik mijn hard erop leg en hij slaat voel ik een knak. Moest me daar niet teveel zorgen over maken. Ik neig eerder naar boven genoemd met litteken pijn.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:57

Is de verkoper een particulier of handelaar? Want ik denk dat daar alles staat of valt. Bij een particulier heb je waarschijnlijk pech, je koopt een pony ongezien die totaal niet geschikt blijkt voor je doel. Je hebt zelf ook onderzoeksplicht en daar heb je niet aan voldaan.

Als je bij een handelaar of bedrijf hebt gekocht heb je nog kans dat je garantie hebt, Wat zeggen de betreffende mensen zelf over terug brengen of niet?

Maar ik zou in ieder geval er absoluut geen kinderen meer bij laten en mesten als hij niet in zijn wei staat. Een ongeluk zit in een klein hoekje ook voor jezelf. Persoonlijk zou ik hem ook niet meer bij je andere paarden indoen 1 goede ram naar achteren en je hebt beste schade als je pech hebt.
Als je hem wil houden is je eerste stap een goede dierenarts laten kijken eventueel met sedatie, kun je hem wel normaal uit de wei halen en borstelen of mept die dan ook al?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 02:17

Wordt een pony gevaarlijk van de voerportie verdelen over meerdere voerbeurten? Hij krijgt nul graan enkel granenvrij. Ochtend een halve schep green power met (omdat het toevallig de week ervoor is) zandkuur en halve dosering relax poeder omdat het december is en ik dat altijd geef ivm oud en nieuw. Verder zijn slobber (esparcette cobs, wiesen fasern en lijnzaad/luzerne cobs) verdeel ik over meerdere porties met het poeder wat aangeraden werd voor maag en dus de lijnzaad voor maagslijmvlies met elke keer lekker warm water. Zodat hij het verdeeld over de dag binnen krijgt en niet in een keer een hele maag vol. Ik voer ook eerst hooi (meestal nog niet op) en daarna de slobber. Ik heb ook de bergwiesen mash staan maar die heb ik nog heel even dicht gelaten.

Edit.
Als je bij zijn hoofd kunt komen en zijn halster pakt is het goed. Ik kan ook zijn dekkie recht leggen of hem even knuffelen maar dat kan dus ineens veranderen. Ik heb dan dus ook altijd met 1 hand zijn halster vast. Hij is ook blij als ik met zijn bakje aan kom, gaat netjes aan de kant als ik vraag als ik de kant wil mesten waar hij stond maar kan dus ineens je kant opkomen en dreigen of echt slaan. Nadeel voor het apart zetten is, is dat de pleinen waar hij dan kan staan, of het erf waar vaak de zielepietjes lekker mogen lopen, veel meer bezocht wordt door kinderen/mensen, nu staat hij meer achteraf en dus minder in trek. Ik zou wel de paddock kunnen afsluiten voor de anderen of hem bij mijn buurman op wei mogen zetten. Ik denk alleen dat de wei nu te weinig voeding bevat voor hem ookal staat er nog wel lekker gras.

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 02:58

lailapri schreef:
Wordt een pony gevaarlijk van de voerportie verdelen over meerdere voerbeurten? Hij krijgt nul graan enkel granenvrij. Ochtend een halve schep green power met (omdat het toevallig de week ervoor is) zandkuur en halve dosering relax poeder omdat het december is en ik dat altijd geef ivm oud en nieuw. Verder zijn slobber (esparcette cobs, wiesen fasern en lijnzaad/luzerne cobs) verdeel ik over meerdere porties met het poeder wat aangeraden werd voor maag en dus de lijnzaad voor maagslijmvlies met elke keer lekker warm water. Zodat hij het verdeeld over de dag binnen krijgt en niet in een keer een hele maag vol. Ik voer ook eerst hooi (meestal nog niet op) en daarna de slobber. Ik heb ook de bergwiesen mash staan maar die heb ik nog heel even dicht gelaten.

Edit.
Als je bij zijn hoofd kunt komen en zijn halster pakt is het goed. Ik kan ook zijn dekkie recht leggen of hem even knuffelen maar dat kan dus ineens veranderen. Ik heb dan dus ook altijd met 1 hand zijn halster vast. Hij is ook blij als ik met zijn bakje aan kom, gaat netjes aan de kant als ik vraag als ik de kant wil mesten waar hij stond maar kan dus ineens je kant opkomen en dreigen of echt slaan. Nadeel voor het apart zetten is, is dat de pleinen waar hij dan kan staan, of het erf waar vaak de zielepietjes lekker mogen lopen, veel meer bezocht wordt door kinderen/mensen, nu staat hij meer achteraf en dus minder in trek. Ik zou wel de paddock kunnen afsluiten voor de anderen of hem bij mijn buurman op wei mogen zetten. Ik denk alleen dat de wei nu te weinig voeding bevat voor hem ookal staat er nog wel lekker gras.


Op wat steviger voer kunnen paarden echt reageren! Heel eerlijk zou ik hem idd bij de buurman op de wei zetten. Te weinig voeding in het gras? Wat hooi, handje vitaminebrokjes erbij en je bent volgens mij klaar. Het is een pony, geen sportpaard.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 03:18

Hooi bijvoeren mag helaas niet daar, dan zou ik hem naar huis moeten halen.
Hij heeft conditiescore tussen -2 en -1 op dit plaatje Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 03:46

Als hij tussen -2 en -1 zit snap ik uberhaupt niet dat je hem al aan het werk zit. Laat hem dan eerst rustig bij komen. Wie weet zit hij dan een stuk beter in zijn vel.
Gaat dit om de appaloosa uit het appietopic? Dat is wel echt een leuke pony om te zien :j

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 04:35

Cayenne schreef:
Als hij tussen -2 en -1 zit snap ik uberhaupt niet dat je hem al aan het werk zit. Laat hem dan eerst rustig bij komen. Wie weet zit hij dan een stuk beter in zijn vel.
Gaat dit om de appaloosa uit het appietopic? Dat is wel echt een leuke pony om te zien :j


Heb even in het appietopic gesiekt, maar die pony vind ik niet tussen de -2 en -1. Gewoon een 0, onbespierd. Op de foto ziet hij er niet zo gemeen uit hoor :D leuk beestje wel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 04:43

Ik weet niet of het dezelfde pony is hoor :+ Maar ik lees al een tijdje mee in het appie topic en kon me die pony herinneren, vandaar.
Niet dat mensen denken dat ik TS stalk ofzo haha :P