anjali schreef:@FloortjeM, ik vind wat jij schrijft nogal heavy hoor. Ts bestelt per postorder een pony,die zeer braaf moet zijn want geschikt voor kinderen. Dan krijgt ze dus een schoppende en aanvallende pony geleverd waarvan ik vind dat die zeker voor kinderen levensgevaarlijk kan zijn,want een trap tegen het hoofd kan tot de dood leiden.Dit is dus beslist geen brave kinderpony.Dus niet wat ze besteld had.Weer typisch een voorbeeld van de grote oneerlijkheid waardoor de paardenhandel zo'n slechte naam heeft. De verkoper moet zich schamen want een superbrave pony verandert door een verhuizing echt niet ineens in een agressieveling,dat was hij vast en zeker eerder ook al.
Je kunt je daarvoor prima beschermen door aan je onderzoeksplicht te doen. Probeer voor je koopt, datgene uit wat je thuis met de pony wil doen. Dus: het door een kind laten verzorgen en rijden. Om daarnaast zeker te zijn dat het geen lichamelijke problemen heeft kun je het laten keuren, of er zelf een kritische blik opwerpen als je zelf medisch aardig onderlegd bent.
Doe je dit niet vervallen zo’n beetje al je rechten. Is dat jammer? Ja. Is het terecht? Ook ja. Je weet als verkoper nooit precies wat iemand met een pony wil en hoe het management en de omgang ermee is. Daar ben je dus ook niet verantwoordelijk voor.
Koop je als particulier bij een ondernemer heb je meer rechten dan als je als ondernemer van een particulier koopt. Lijkt me logisch. Van een ondernemer wordt een bepaalde expertise en ervaring verwacht. Dat de ondernemer die vervolgens niet heeft of niet gebruikt kan de particulier niets aan doen.