Wanneer mag een pony terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:20

anjali schreef:
@FloortjeM, ik vind wat jij schrijft nogal heavy hoor. Ts bestelt per postorder een pony,die zeer braaf moet zijn want geschikt voor kinderen. Dan krijgt ze dus een schoppende en aanvallende pony geleverd waarvan ik vind dat die zeker voor kinderen levensgevaarlijk kan zijn,want een trap tegen het hoofd kan tot de dood leiden.Dit is dus beslist geen brave kinderpony.Dus niet wat ze besteld had.Weer typisch een voorbeeld van de grote oneerlijkheid waardoor de paardenhandel zo'n slechte naam heeft. De verkoper moet zich schamen want een superbrave pony verandert door een verhuizing echt niet ineens in een agressieveling,dat was hij vast en zeker eerder ook al.

Je kunt je daarvoor prima beschermen door aan je onderzoeksplicht te doen. Probeer voor je koopt, datgene uit wat je thuis met de pony wil doen. Dus: het door een kind laten verzorgen en rijden. Om daarnaast zeker te zijn dat het geen lichamelijke problemen heeft kun je het laten keuren, of er zelf een kritische blik opwerpen als je zelf medisch aardig onderlegd bent.

Doe je dit niet vervallen zo’n beetje al je rechten. Is dat jammer? Ja. Is het terecht? Ook ja. Je weet als verkoper nooit precies wat iemand met een pony wil en hoe het management en de omgang ermee is. Daar ben je dus ook niet verantwoordelijk voor.

Koop je als particulier bij een ondernemer heb je meer rechten dan als je als ondernemer van een particulier koopt. Lijkt me logisch. Van een ondernemer wordt een bepaalde expertise en ervaring verwacht. Dat de ondernemer die vervolgens niet heeft of niet gebruikt kan de particulier niets aan doen.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:27

Ik zou even helemaal op 0 beginnen met deze pony. Een jonge hengst in een compleet nieuwe kudde zetten in een nieuwe omgeving is gewoon al heel stressvol voor zo een dier. Castreren en een tijd lang niet bij de kudde laten, begin met 1 of 2 rustige paarden erbij te zetten na een tijdje.

vind het niet echt heel gek dat zo een jonge hengst zo reageert. Eigenlijk gewoon niet goed begonnen zo blindelings een jonge hengst kopen en denken dat het allemaal wel klopt en er jonge kinderen op kunnen rijde. Ik weet het, er zijn zeker jonge hengsten die totaal niet zo reageren, maar veelal wel.

Laat hem zoals anderen hier ook zeggen eerst eens tot rust komen en castreren en vooral WENNEN!. Ik denk dat je dan over een tijdje een hele leuke pony hebt. Niet opgeven zou ik zeggen ;)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:29

Thestral schreef:
Ik zou even helemaal op 0 beginnen met deze pony. Een jonge hengst in een compleet nieuwe kudde zetten in een nieuwe omgeving is gewoon al heel stressvol voor zo een dier. Castreren en een tijd lang niet bij de kudde laten, begin met 1 of 2 rustige paarden erbij te zetten na een tijdje.

vind het niet echt heel gek dat zo een jonge hengst zo reageert. Eigenlijk gewoon niet goed begonnen zo blindelings een jonge hengst kopen en denken dat het allemaal wel klopt en er jonge kinderen op kunnen rijde. Ik weet het, er zijn zeker jonge hengsten die totaal niet zo reageren, maar veelal wel.

Laat hem zoals anderen hier ook zeggen eerst eens tot rust komen en castreren en vooral WENNEN!. Ik denk dat je dan over een tijdje een hele leuke pony hebt. Niet opgeven zou ik zeggen ;)


De pony is al ruin

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:30

ingvdh schreef:
De pony is al ruin


Dat is dus maar de vraag.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:35

ingvdh schreef:
Thestral schreef:
Ik zou even helemaal op 0 beginnen met deze pony. Een jonge hengst in een compleet nieuwe kudde zetten in een nieuwe omgeving is gewoon al heel stressvol voor zo een dier. Castreren en een tijd lang niet bij de kudde laten, begin met 1 of 2 rustige paarden erbij te zetten na een tijdje.

vind het niet echt heel gek dat zo een jonge hengst zo reageert. Eigenlijk gewoon niet goed begonnen zo blindelings een jonge hengst kopen en denken dat het allemaal wel klopt en er jonge kinderen op kunnen rijde. Ik weet het, er zijn zeker jonge hengsten die totaal niet zo reageren, maar veelal wel.

Laat hem zoals anderen hier ook zeggen eerst eens tot rust komen en castreren en vooral WENNEN!. Ik denk dat je dan over een tijdje een hele leuke pony hebt. Niet opgeven zou ik zeggen ;)


De pony is al ruin



Dat vraag ik me dus wel af, aangezien hij hengstengedrag vertoont en de merries hengstig worden van hem? Uit het verhaal heb ik dan begrepen dat het nog een hengst is?

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:38

Je bent besodemieterd. Maar sorry dat ik het zeg, het is stom om niet zelf te gaan kijken, corona of niet. Dan vraag je er een beetje om.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:42

Volgens ts is de pony al ruin.ik blijf bij mijn mening dat ze niet geleverd heeft gekregen wat ze besteld heeft. Ze heeft vanwege corona,de grens met Belgie is dicht,de pony niet vooraf kunnen bezichtigen.Ik bestel van alles per postorder wat ik niet vantevoren heb gezien.Als het dan niet goed is stuur ik het terug. Voor de wet is een dier ook een zaak,hoe ongevoelig het ook klinkt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:44

Er worden wel meer merries hengstig van een nieuwe ruin in de wei. Dat zegt echt niks over eventueel klophengst zijn.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:45

anjali schreef:
Volgens ts is de pony al ruin.ik blijf bij mijn mening dat ze niet geleverd heeft gekregen wat ze besteld heeft. Ze heeft vanwege corona,de grens met Belgie is dicht,de pony niet vooraf kunnen bezichtigen.Ik bestel van alles per postorder wat ik niet vantevoren heb gezien.Als het dan niet goed is stuur ik het terug. Voor de wet is een dier ook een zaak,hoe ongevoelig het ook klinkt.



Sorry, maar dat vind ik een slap excuus. Omdat het voor de wet een ding is, moet de verkoper maar leveren wat jij in een pony verwacht? Het is geen ding die doet wat jij van een pony verwacht en vooraf is ingesteld. Kom op zeg......En als je de grens niet over wilt om een pony te bezichtigen, zoek je in eigen land verder. Zeker als je een goede kinderpony wilt, daar ga je toch echt wel 2x beter over nadenken dan online even een pony te "bestellen" en "laten leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:46

anjali schreef:
@FloortjeM, ik vind wat jij schrijft nogal heavy hoor. Ts bestelt per postorder een pony,die zeer braaf moet zijn want geschikt voor kinderen. Dan krijgt ze dus een schoppende en aanvallende pony geleverd waarvan ik vind dat die zeker voor kinderen levensgevaarlijk kan zijn,want een trap tegen het hoofd kan tot de dood leiden.Dit is dus beslist geen brave kinderpony.Dus niet wat ze besteld had.Weer typisch een voorbeeld van de grote oneerlijkheid waardoor de paardenhandel zo'n slechte naam heeft. De verkoper moet zich schamen want een superbrave pony verandert door een verhuizing echt niet ineens in een agressieveling,dat was hij vast en zeker eerder ook al.


Dat kan zeker wel... Hier nog een tinkermerrie verkocht gehad. Liep bij mij in de kudde, leider, dominant, maar deed niets verkeerd buiten de oren plat leggen en eens tanden tonen. Bij de nieuwe eigenaar had ze binnen de 2 weken bij 4 of 5 paarden de tanden uitgeklopt, oogschade en noem maar op. Quasi onhandelbaar. Dan is ze naar eigenaar 2 gegaan, daar aarde ze wel in de kudde maar weer minder met de mensen. Na 2 jaar heb ik haar daar terug gekocht en ik laadde haar zo op terwijl zij met grote ogen toekeken. Ze wou regelmatig daar niet laden en nog een hoop andere zaken. Ze is nu al 3 jaar terug bij mij en heb er nog geen seconde een probleem mee gehad. Dus paarden die 180 graden veranderen ergens ander bestaan. Soms aarden ze gewoon niet.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:48

Citaat:
Hij is ruin, maar nog niet lang, hij gedraagd zich als hengst, maar toch ook niet want een hengstige merrie is hij ook niet vriendelijk tegen.


Dit is wat TS schrijft over hengst/ruin, volgens mij is het dus duidelijk dat het een ruin is.
Mogelijk giert hij nog van de hormonen en zijn die nog niet helemaal weg wat een stukje gedrag verklaard.

FloortjeM geeft de juridische mogelijkheden aan, aan TS om de knoop door te hakken wat ze met hem wil.

@Anjali, zo simpel werkt het niet, het is geen postorderverkoop geweest vanuit een webwinkel. Daarnaast is het geen product wat nieuw uit de fabriek komt.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:49

@Moestuin, inderdaad, je weet het gewoon niet van tevoren wat een nieuw paard in je bestaande kudde gaat doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:50

Saskia9 schreef:
Er worden wel meer merries hengstig van een nieuwe ruin in de wei. Dat zegt echt niks over eventueel klophengst zijn.


Het gaat ook om het gedrag van de gekochte pony,

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:50

ingvdh schreef:
Citaat:
Hij is ruin, maar nog niet lang, hij gedraagd zich als hengst, maar toch ook niet want een hengstige merrie is hij ook niet vriendelijk tegen.


Dit is wat TS schrijft over hengst/ruin, volgens mij is het dus duidelijk dat het een ruin is.
Mogelijk giert hij nog van de hormonen en zijn die nog niet helemaal weg wat een stukje gedrag verklaard.

FloortjeM geeft de juridische mogelijkheden aan, aan TS om de knoop door te hakken wat ze met hem wil.

@Anjali, zo simpel werkt het niet, het is geen postorderverkoop geweest vanuit een webwinkel. Daarnaast is het geen product wat nieuw uit de fabriek komt.



Ah kijk, dat berichtje had ik nog niet gezien. Dan denk ik dat ze hem toch maar langer apart moeten houden van de kudde met dit gedrag. Eerst eens kijken of hij wel tot rust komt daar.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:51

Cayenne schreef:
Saskia9 schreef:
Er worden wel meer merries hengstig van een nieuwe ruin in de wei. Dat zegt echt niks over eventueel klophengst zijn.


Het gaat ook om het gedrag van de gekochte pony,


Dat snap ik, ik reageerde op een opmerking van iemand anders hierboven die zei dat er merries hengstig van hem werden en ze dus twijfelden aan het ruin zijn.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:52

anjali schreef:
@FloortjeM, ik vind wat jij schrijft nogal heavy hoor. Ts bestelt per postorder een pony,die zeer braaf moet zijn want geschikt voor kinderen. Dan krijgt ze dus een schoppende en aanvallende pony geleverd waarvan ik vind dat die zeker voor kinderen levensgevaarlijk kan zijn,want een trap tegen het hoofd kan tot de dood leiden.Dit is dus beslist geen brave kinderpony.Dus niet wat ze besteld had.Weer typisch een voorbeeld van de grote oneerlijkheid waardoor de paardenhandel zo'n slechte naam heeft. De verkoper moet zich schamen want een superbrave pony verandert door een verhuizing echt niet ineens in een agressieveling,dat was hij vast en zeker eerder ook al.


:+

FloortjeM is ongeveer de enigste hier op Bokt die verstand heeft van dit soort zaken en daar haar geld mee verdiend :+
Dus als er iemand iets over mag zeggen, dan is zij het.

Floortje, bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg :)

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:11

Floortje is,meen ik,advocaat voor dit soort paardgerelateerde zaken. In dit geval krijg ik dan de impressie dat zij de verkopende partij aan het verdedigen is en niet de (mis)kopende partij ts.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:15

anjali schreef:
Floortje is,meen ik,advocaat voor dit soort paardgerelateerde zaken. In dit geval krijg ik dan de impressie dat zij de verkopende partij aan het verdedigen is en niet de (mis)kopende partij ts.

Nee, ze legt gewoon uit hoe recht werkt }:0

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:17

anjali schreef:
Floortje is,meen ik,advocaat voor dit soort paardgerelateerde zaken. In dit geval krijg ik dan de impressie dat zij de verkopende partij aan het verdedigen is en niet de (mis)kopende partij ts.


Volgens mij heb je het niet goed begrepen :+
Dat ze een bepaald advies geeft wil niet zeggen dat ze in het straatje van de verkopende partij praat :')

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:18

anjali schreef:
Floortje is,meen ik,advocaat voor dit soort paardgerelateerde zaken. In dit geval krijg ik dan de impressie dat zij de verkopende partij aan het verdedigen is en niet de (mis)kopende partij ts.


Nee zij legt gewoon uit hoe de wet werkt :) de wet werkt niet op emoties of hoe het volgens mensen zou moeten zijn. Betekend niet dat ze kromme dingen recht moet kletsen omdat ze daar voor betaald wordt :)

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:02

Keet schreef:
anjali schreef:
@FloortjeM, ik vind wat jij schrijft nogal heavy hoor. Ts bestelt per postorder een pony,die zeer braaf moet zijn want geschikt voor kinderen. Dan krijgt ze dus een schoppende en aanvallende pony geleverd waarvan ik vind dat die zeker voor kinderen levensgevaarlijk kan zijn,want een trap tegen het hoofd kan tot de dood leiden.Dit is dus beslist geen brave kinderpony.Dus niet wat ze besteld had.Weer typisch een voorbeeld van de grote oneerlijkheid waardoor de paardenhandel zo'n slechte naam heeft. De verkoper moet zich schamen want een superbrave pony verandert door een verhuizing echt niet ineens in een agressieveling,dat was hij vast en zeker eerder ook al.


:+

FloortjeM is ongeveer de enigste hier op Bokt die verstand heeft van dit soort zaken en daar haar geld mee verdiend :+
Dus als er iemand iets over mag zeggen, dan is zij het.

Floortje, bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg :)


Mee eens! Ik ken ook wel een kleine pony die makkelijk mensen mept die hij niet kent. Dus kan eventueel dat hij het daar niet opvallend deed.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:04

je hebt onderzoeksplicht als koper... keuring enzo. Niet alleen heb je dat niet gedaan, je hebt hem zelfs nieteens gezien.
Het kan ook goed dat de pony ander gedrag vertoont, duurt soms wel halfjaar voor ze gewend zijn. Maar checken kun je het sws niet, want je hebt hem niet gezien.
Ik zou zeggen.. part of the deal. Je lijkt me een aardig doorgewinterde paardenliefhebber, dus naief zul je niet zijn. Sometimes you win sometimrs you lose.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:06

anjali schreef:
Volgens ts is de pony al ruin.ik blijf bij mijn mening dat ze niet geleverd heeft gekregen wat ze besteld heeft. Ze heeft vanwege corona,de grens met Belgie is dicht,de pony niet vooraf kunnen bezichtigen.Ik bestel van alles per postorder wat ik niet vantevoren heb gezien.Als het dan niet goed is stuur ik het terug. Voor de wet is een dier ook een zaak,hoe ongevoelig het ook klinkt.



umm ik reis regelmatig heen en weer ook met de grensblokkades, maar ik als nederlander mocht gewoon de grens over....dan had jij het ook gekund je had een bestemmingsadres!.
je zit nu met de pony zoek de best passende oplossing!

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:09

Keet schreef:
anjali schreef:
Floortje is,meen ik,advocaat voor dit soort paardgerelateerde zaken. In dit geval krijg ik dan de impressie dat zij de verkopende partij aan het verdedigen is en niet de (mis)kopende partij ts.


Nee zij legt gewoon uit hoe de wet werkt :) de wet werkt niet op emoties of hoe het volgens mensen zou moeten zijn. Betekend niet dat ze kromme dingen recht moet kletsen omdat ze daar voor betaald wordt :)

Toch is dat wel wat advocaten doen. Bij een geschil zal elke partij nl. een advocaat nemen.En die zal zijn client willen laten winnen,daar wordt hij voor betaald.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:14

Maar anjali, je snapt toch wel dat ook een advocaat niet iets recht kan breien wat eigenlijk gewoon krom is?
Maw, een advocaat kan iets betekenen binnen de regels van de wet. Die kan niet ineens in voordeel van cliënt buiten de lijntjes gaan kleuren hoor.