Draai/klep combinatie inbouwen in bestaande trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Draai/klep combinatie inbouwen in bestaande trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 12:43

Ik zie steeds vaker trailers voorbij komen met een combi achterklep die je kunt gebruiken als draaideur en als klep.


Afbeelding

Dit zou ik erg graag willen hebben. Ik heb nu een trailer waar ik heel blij mee ben en nog geen plannen (en budget) voor een nieuwe.

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die dit zelf hebben ingebouwd in hun trailer?

welmoed__

Berichten: 6570
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Draai/klep combinatie inbouwen in bestaande trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:43

Wat is het nut er van?

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:46

welmoed__ schreef:
Wat is het nut er van?

Afgezien van dat paarden makkelijker laden zonder klep (en dus alleen een opstap op hoeven) kun je bijvoorbeeld ook heel makkelijk met een vorkheftruc een pallet vlas of zaagsel naar binnen schuiven.

Ik heb ook zo'n trailer, en was er heel blij mee toen ik met spoed met een veulen naar Utrecht moest. Veulen lag op een brancard en kon zó een verrijdbare tafel opgeschoven worden (was overigens einde verhaal veulen, verbrijzelde schouder)

welmoed__

Berichten: 6570
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:48

Ibbel schreef:
welmoed__ schreef:
Wat is het nut er van?

Afgezien van dat paarden makkelijker laden zonder klep (en dus alleen een opstap op hoeven) kun je bijvoorbeeld ook heel makkelijk met een vorkheftruc een pallet vlas of zaagsel naar binnen schuiven.


Check! Ik was oprecht geïnteresseerd trouwens.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Draai/klep combinatie inbouwen in bestaande trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:49

Ik denk trouwens dat het wel in te bouwen is. Het is een kwestie van de scharnieren aan de klep vervangen.

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 12:52

Ibbel schreef:
Ik denk trouwens dat het wel in te bouwen is. Het is een kwestie van de scharnieren aan de klep vervangen.


We zijn zelf behoorlijk handig en ook nog eens omgeven door handige Harry’s dus daarom dacht ik dat dit misschien best kan. Echter heb ik geen idee hoe dat wissel systeem werkt en dus welke materialen je nodig zou hebben en dergelijke.

Heb jij een idee wat je nodig zou hebben aan andere scharnieren oid?

Suzanne F.

Berichten: 49347
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:18

Zouden er echt paarden zijn die liever in de trailer stappen dan via de klep? Kan het me bijna niet voorstellen.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:24

In amerika heb je alleen maar van dit soort trailers (tenminste, als ik op Nat-Geo en Animal planet kijk). Dus ik denk dat het wel handig kan zijn! Het zelf inbouwen zou ik dan weer niet durven, maar ik ben ook niet zo handig.
Is er niemand in de omgeving met zo'n trailer waar je eens kan kijken hoe het werkt? Of eens kijken wat de technieken voor een draai/kiepraam zijn, dat is hetzelfde idee maar dan kleiner.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:25

Hier ook spijt dat ik enkel een laadklep heb en geen deur, dus volg mee.

Hier nog geen enkel paard gehad die moeite had met de opstap, maar die klep.... bbbrrrrr.... hier dus vooral groene paarden en jonge paarden die meestal amper tot nooit geladen zijn. Ik vraag me al langer oprecht af wie die klep ooit uitvond als standaard voor paarden...

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:26

Suzanne F. schreef:
Zouden er echt paarden zijn die liever in de trailer stappen dan via de klep? Kan het me bijna niet voorstellen.


Kon ik me ook niet, tot ik een veulen had dat binnen 5 minuten binnen stond via opstappen terwijl hij op geen 10 meter van de klep wilde komen.
Ze staan met hun hoofd al binnen als je geen klep hebt, dat schijnt echt het verschil te maken.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Draai/klep combinatie inbouwen in bestaande trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:33

Ik kan met zekerheid zeggen dat geen enkel paard liever een klep heeft.

Zoals hierboven al gezegd vertrekken hier veel groene en jonge paarden. Meestal naar Frankrijk, daar is het ongeveer 50/50. En degene die komen met deur,hebben meestal na Max een kwartier het groene paard geladen, wie een klep heeft, mag soms tot 2u uittrekken en degene die met klep binnen het kwartier geladen waren, kan ik op een hand tellen.

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Draai/klep combinatie inbouwen in bestaande trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:38

Had Fautras (vroeger?) geen trailers met een hele korte klep/opstap?

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:41

Waait dat niet dicht bij harde wind? Want het lijken mij behoorlijke windvangers.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:43

Hier zijn ook al trailers geweest die een deur hadden en een klep die je van onder de trailer kon trekken als je die nodig had, geen idee van welk merk hoor.

Hoe lang duurt normaal een paard laden, enkele minuten? Daarna deurtjes terug dicht toch? Ze zijn ook al een soort laadsas. Kunnen niet meer l of r naast de klep springen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25513
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:45

Suzanne F. schreef:
Zouden er echt paarden zijn die liever in de trailer stappen dan via de klep? Kan het me bijna niet voorstellen.



ja, zeker al vaker jonge paarden zo geladen die de klep eng vonden
Wij hebben op het werk verschillende trailers maar deze vind ik het fijnste ( Ifor) een voorklep heeft met paarden die niet achteruit kunnen of durven

Of dit zelf te maken is zou ik niet weten
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-12-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:46

Wellicht gewoon eens contact opnemen met een dealer/bouwer en gaan kijken?

De hoogte van de instap is ook van invloed op het laad gemak is mijn ervaring.

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:48


tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:51

Dat dacht ik kon Caily, maar toevallig kwam vorig weekend iemand een jong paardje ophalen... in een gewone camionette, een Mercedes sprinter, niets omgebouwd... totaal onverantwoord, maar tja.... die moest via de achterdeuren de trailer inspringen die een 40 cm hoog was, ik dacht ook van, lukt nooit, maar stond er in met 10 min. Daarna deuren dicht en stond hij dus los in de complete donker...
Totaal onverantwoord, maar die hoge opstap was dus het minste.

Er zijn verschillende merken die ze hebben, maar de vraag was of je ook kon ombouwen.

Hier ook een goeie trailer, maar ook met klep.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:52

robert45 schreef:
Waait dat niet dicht bij harde wind? Want het lijken mij behoorlijke windvangers.

Ja, even vastzetten met een touwtje (met twee haken zodat je 'm zó loswipt) is wel handig.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:04

tengeltje11 schreef:
Dat dacht ik kon Caily, maar toevallig kwam vorig weekend iemand een jong paardje ophalen... in een gewone camionette, een Mercedes sprinter, niets omgebouwd... totaal onverantwoord, maar tja.... die moest via de achterdeuren de trailer inspringen die een 40 cm hoog was, ik dacht ook van, lukt nooit, maar stond er in met 10 min. Daarna deuren dicht en stond hij dus los in de complete donker...
Totaal onverantwoord, maar die hoge opstap was dus het minste.

Er zijn verschillende merken die ze hebben, maar de vraag was of je ook kon ombouwen.

Hier ook een goeie trailer, maar ook met klep.


Mijn ervaring is anders. Zeker als een paard zich dan een stoot wil hij even niet meer. Puur geluk met het veulen. Maarja, ik had er 2 weken geleden ook een die zo achter een handje brokjes aan de klep op liep, gebeurt ook zelden.

Kortom, kunnen wisselen lijkt me het meest ideale.

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:06

Mijn trailerbouwer (hotra) is helemaal gestopt met Paardentrailers dus die kunnen mijn vraag in ieder geval niet beantwoorden.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:04

Onze trailer heeft het, er zit een haakje bij zodat je de deur kunt vastzetten om te voorkomen dat hij dichtwaait. Wij gebruiken de deur nooit, 1x geprobeerd. Het inladen ging prima maar als je paard een klep gewend is dan stappen ze er raar uit. Geen zin in een blessure dus nooit weer geprobeerd. We laden regelmatig een keer een jong of onervaren paard maar dat gaat hier prima met laadklep.

Kaatje_S

Berichten: 1007
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Draai/klep combinatie inbouwen in bestaande trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:23

Mijn ervaring is ook dat ze vaak een instap makkelijker vinden dan een klep. Heb zelf een ifor Williams met alleen een klep. Heb wel eens nagevraagd (bij vd horst montfoort) wat het kost om hem in te laten bouwen, maar dat was zo'n hoog bedrag dat ik er niks meer mee gedaan heb...
Volledige nieuw laadklep- deur combi prijsindicatie € 950

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:40

Ik ben de overgelukkige eigenaresse van een fautras. Die hebben inderdaad deuren en zou nooit meer anders willen <3

Mijn paard had het ding nog nooit gezien en stapte er zo op. Trailer met laadklep moesten we van achter altijd een beetje motiveren :=

Ze gaat er trouwens ook achteruit weer af. Trailer heeft voor een deur maar die afstap is hoger. Het is even wennen maar ze had het al snel door. Voordeel is dat ze er maar 1x vol geweld uit donderen en dan direct leren dat voetje voor voetje en even voelen toch beter is :+

Afbeelding

Afbeelding
Dit was de 1ste keer laden. Wandelde zo achter me aan.

Afbeelding

@TS;Ik ben ook bang dat het een prijzige ingreep wordt. Even los van wat extra haakjes moet je ook het huidige schanierpunt gaan wijzigen. Slijpen, lassen en als je het echt goed wil doen verzinken.

Wil je dit doorzetten dan zou ik een dealer bellen die betreffende merk aanbied en vragen naar losse onderdelen.

Geen idee wat voor budget je zou hebben maar over de grens bij onze zuiderlijke buren is er goed aan 2de hands trailers als Fautras te komen. Ik heb de mijne ook zelf geimporteerd. Als het papierwerk compleet is kost het je 100,- om hem bij RDW op NL kenteken te zetten.