Afgekeurd paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:26

Even kort de situatie:

Persoon A heeft een paard verkocht. De koper heeft laten keuren, afgekeurd. DA raadde het zwaar af, en dat het een geldzeul zou zijn.

Persoon A heeft meermaals aangewezen op voorhand dat het een weidemaatje zou zijn en, hoogst waarschijnlijk, ook zo gaat blijven ivm blijvende kreupelheid.

Ondanks rood licht van DA wouden ze de koop toch door laten gaan. Paard betaald en ingeladen.

Kopers hebben intussen röntgen laten maken, en persoon A op de hoogte gebracht. Ze eisen nu een deel geld terug.

Er is geen contract aan te pas gekomen.

Persoon A is open en eerlijk geweest, en kopers hebben aan hun onderzoeksrecht gedaan. Persoon A heeft hun duidelijk gemaakt op de risico's.

Koper kan toch niks maken, wel?

Ik heb er zo min mogelijk details in gezet ivm anonimiteit.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:30

Als ik verkoper was geweest zou ik een kopie van de advertentie of mail met daarin netjes aangegeven dat het paard blijvend kreupel is en niet geschikt als rijpaard dat daar de prijs op aangepast is en dat ze geen winkel is.

Persoonlijk snap ik niet dat verkoper een kreupel paard wat dus pijn heeft niet laat hemelen, maar dat is een andere discussie. De veearts heeft dus ook aangegeven dat dit paard geen toekomst heeft....

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:30

Als verkoper eerlijk verteld heeft wat de medisch klachten zijn, op voorhand, dan lijkt het mij raar dat je de koop om díe klachten ongedaan zou kunnen maken.


Geen idee hoe het zit als de klachten aanmerkelijk ernstiger zijn dan dat de verkoper aangegeven heeft. Of dat er nog andere medische zaken spelen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:35

De volledige geschiedenis vanuit de verkoper is naar de koper overgebracht. Dus onderzoeken die de verkoper heeft gedaan met een dierenarts.

De keurende dierenarts heeft echter meer zaken aan het licht gebracht dan voorheen bekend was.

Edit:
Details mogen in pb gevraagd worden

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:43

Ze wisten van tevoren dat het paard niet goed was. Of het nu 5 dingen mankeert of 10 maakt dan (in mijn ogen) ook niet meer uit. Geld terug of paard terug zou ik niet doen. Ze wisten wat ze kochten en was nadrukkelijk al afgekeurd.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:44

Wat ik niet snap, blijvende kreupelheid maar toch verkocht. Daarnaast is her beestje ook nog gekeurd (klinisch dus 100-200 euro?) En na de koop nog eens rx (dus daarna nog eens 400-600?). Voor een paard dat al afgekeurd was, waar een aankooparts al negatief advies heeft gegeven, waar de verkoper (kennelijk) al aangegeven heeft dat het paard niks meer waard was (maar er wel geld voor wilde / kreeg).

Klinkt wat vaag allemaal.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:45

Melewel94 schreef:
De volledige geschiedenis vanuit de verkoper is naar de koper overgebracht. Dus onderzoeken die de verkoper heeft gedaan met een dierenarts.

De keurende dierenarts heeft echter meer zaken aan het licht gebracht dan voorheen bekend was.

Edit:
Details mogen in pb gevraagd worden


Maken die nieuwe zaken uit voor de functionaliteit waar het dier voor gekocht is?

Of zijn door deze nieuwe gebreken de te verwachten zorgkosten voor dit paard hoger geworden?

In dat geval begrijp ik teruggave wel.
Hoe het wettelijk zit weet ik niet.

FloortjeM hier op bokt weet dat denk ik het beste.

Was er een keuring afgesproken?




Heel eerlijk, puur op wat ik hier tussen de regels lees:
Het lijkt erop dat het paard als redelijk gezond weidemaatje verkocht is. Bijvoorbeeld een peesblessure die het dier ongeschikt maakt als rijdier, maar nog oké voor de weide.

Als zo'n dier dan vlak nadat het bij de nieuwe eigenaar is ook nog zomerexceem, cushing, maagzweren, en artrose blijkt te hebben (als voorbeeld)
Waardoor de kosten voor medicatie hoog zijn, de kosten voor aangepaste ijzers hoog zijn, en het management heel lastig (ivm dekens in de zomer, niet veel op gras mogen (weidemaatje??) en aanpassingen op voerbeleid vanwege maag,

Tsja, dan kan ik mij goed voorstellen dat zon koper zegt 'houd je geldslurper maar, of breng hem zelf naar de slacht'.
Je zadelt een ander dan met problemen op, waar hij ook nog voor moest betalen.

En zo leest het eigenlijk een beetje. Misschien in mildere vorm, maar toch.

En ik weet eerlijk gezegd niet wie er dan formeel in zijn recht staat.
Gevoelsmatig de koper wat mij betreft.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:47

Tsja dierenarts heeft afgekeurd, koper is eerlijk geweest en TOCH koopt koper het paard op basis daarvan heeft hij/zij gewoon gekocht wat hij/zij wist. Dat je dan verder gaat zoeken betekent niet dat verkoper daar dan opeens weer op terug moet komen. Neem aan dat de prijs ook aangepast is op het gebruiksdoel. Dat zou fok (mits pijnvrij) of grasmaaier zijn.

Als verkoper geen bedrijf is heeft koper nu een dure grasmaaier.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 22:00

Paardje werd verkocht als weidemaatje. Was ook echt de prijs naar. Mits wat TLC potentieel kans op een recreatie hobbelpaard, maar gingen beide partijen niet vanuit met verkoop. Koper gaf aan dat een therapiepaard ook welkom was (om dat er van te maken zeg maar)

Paard werd geconstateerd met een fikse hoefzweer bij de verkoper. Dit heeft verkoper in zoverre laten rusten en behandelen in de tijd van hun eigendom.

Tijdens het keuren is er met de buigproef geconstateerd dat er of een ongeluk is gebeurd of hij zit vol met artrose.

Verkoper gaf aan dat de koper zich nog prima terug mocht trekken aangezien de DA rood licht gaf. Maar ze kochten hem toch wel wat de uitslag ook was(hun woorden).

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:20

TJa volgens mij hebben ze niks te willen. Want het is geen verborgen gebrek. Doet me denken aan dat iemand voor 500 euro een BMW koopt en de verkoper zegt dat ie niet rijdt. Koper neemt m toch en laat m in de garage checken. Idd motor kapot, niet te fixen en dan zou hij terug gaan zeuren bij de verkoper. :+

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:23

Volgens mij heeft de koper hier geen poot om op te staan. Die heeft nl. tegen het advies van keuringsarts in toch dit paard gekocht en dus bewust het risico genomen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 02:07

Earth schreef:
TJa volgens mij hebben ze niks te willen. Want het is geen verborgen gebrek. Doet me denken aan dat iemand voor 500 euro een BMW koopt en de verkoper zegt dat ie niet rijdt. Koper neemt m toch en laat m in de garage checken. Idd motor kapot, niet te fixen en dan zou hij terug gaan zeuren bij de verkoper. :+

Waar maak je dat uit op? TS vertelt immers niet wat het gebrek is wat nu door kopers ontdekt is?

TS, eerlijk gezegd zou ik dit paard als verkoper terugnemen. Eigenlijk vind ik (moreel gezien) dat het niet verkocht had moeten worden nadat de DA aangaf dat het dier vol zit met artrose. Nu is wel het moment om aan te bieden dit dier terug te nemen en verantwoordelijkheid voor dit dier te nemen. Willen kopers dat niet en willen ze alleen korting, tja dat ligt wat lastiger. Je zou kunnen besluiten toch tegemoet te komen, afhankelijk van het gebrek wat nu geconstateerd is. Heb je enige communicatie op schrift/digitaal of is alles mondeling gegaan omtrent de gebreken en het gebruiksdoel?

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 02:41

Juridisch;
- geen contract is onhandig maar maakt weinig uit, er is namelijk wel duidelijk een overeenkomst tot stand gekomen
- wist DA doel weide? Of hobbelpaard?
- verhaal nu indiceert dat onderzoeksplicht en mededelingsplicht is voldaan. Vraag is wel; is dit mankement nieuw type of meer erger dan verwacht?

Paar relevante aspecten voor gedeeltelijke ontbinding
- dwaling: een van de/beide partijen wisten niet van een gebrek/aspect. Gezien de keuring + overgedragen informatie denk ik niet dat dit heel snel een ding gaat zijn
- non-conformiteit: je koopt een auto maar blijkt dat je er niet mee over de weg kan; met welk specifiek doel is het paard gekocht (wat voor beide partijen weidemaatje blijkt te zijn) en kan het paard dit doel vervullen? Zo ja dan prima, zo nee dan hebben ze wel een punt. Normaliter zit je dan met verzuim etc om gebrek te Helen maar met paarden ligt dat ingewikkeld.

Als ik het verhaal zo snel lees vermoed ik dat verkoper en DA heel duidelijk zijn geweest, maar dat koper dat te lichtvaardig heeft ingeschat (zal allemaal wel mee vallen-idee). En er vervolgens achter zijn gekomen van oh nee valt toch niet mee. Gezien keuring en overdracht van alle medische gegeven zou ik denken; pech voor de koper.
Als ze een lief weidemaatje willen maar hij valt alle paarden aan dan is het dus een ander verhaal dan wanneer paard door artrose niet kan rijden, en dan ook artrose in een ander been blijkt te hebben (waarbij het voor het normale leven/gebruik) niet veel uit maakt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 03:01

En het klinische keuringsrapport van de DA? Is die met de Noorderzon verdwenen? De koper zou hier normaal een afschrift van moeten hebben als deze ook de opdrachtgever is. Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit en i.v.m. de privacywet mag, maar zou de verkoper geen duplicaat van het keuringsrapport kunnen krijgen van de keurende DA? Desnoods met persoonlijke gegevens van de koper c.q. opdrachtgever afsgeschermd maar wel de gegevens van het paard zichtbaar?

Ik ben bang dat de koper geld denkt te ruiken...

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 05:12

Is het normaal dat er voor een afgekeurd paard wat alleen nog kan dienen als weidemaatje betaald wordt? Ik zou als eigenaar al heel erg blij zijn als iemand zo’n paard, de maandelijkse kosten en zorg zou willen overnemen. Naast het feit dat ik het zelf waarschijnlijk had laten inslapen. Lijkt me dat een kreupel paard, en zeker een paard vol artrose pijn moet hebben.

Als de koper van te voren wist dat het alleen een weidemaatje was dan lijkt het me dat er achteraf niks terug te vragen is qua bedrag. Je bent er dan zelf akkoord mee gegaan om een afgekeurd paard te kopen. Mocht het paard nu ingeslapen worden na de verdere onderzoeken dan lijkt het me wel netjes dat het bedrag terug wordt gegeven.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:04

Ze wilde toch zelf dat paard hebben ondanks dat ie afgekeurd is.. neem aan dat als ze hier toch verder mee willen de dierenarts dat netjes kan vertellen en eventueel te foto’s kan laten zien en uit leggen. Als verkoper had ik er niet op ingegaan, ze wilde hem zelf perse hebben ondanks alles.

En begrijp ik goed dat ze foto’s hebben laten maken pas na de aankoop? Waarom niet meteen om te weten waar ze aan toe waren? Misschien waren de dingen die later bekend werden ook niet bekend bij de verkoper? Ik heb geen van mn paarden nu op de foto gezet dus als ik er een zou verkopen heb ik geen idee wat er eventueel te vinden is als ze alleen klinisch gekeurd zouden worden. Misschien zit er ook wel artrose hier en daar als een koper achteraf foto’s zou maken, de dierenarts vermoed artrose in de nek van eentje maar met rijden heeft ie er geen last van, is dus ook niet op de foto geweest.

Moet wel toegeven dat ik de verkoper niet begrijp, een kreupel paard heeft pijn, anders is ie niet kreupel. Dus waarom niet afmaken?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:08

Rocamor schreef:
Wat ik niet snap, blijvende kreupelheid maar toch verkocht. Daarnaast is her beestje ook nog gekeurd (klinisch dus 100-200 euro?) En na de koop nog eens rx (dus daarna nog eens 400-600?). Voor een paard dat al afgekeurd was, waar een aankooparts al negatief advies heeft gegeven, waar de verkoper (kennelijk) al aangegeven heeft dat het paard niks meer waard was (maar er wel geld voor wilde / kreeg).

Klinkt wat vaag allemaal.


Dit inderdaad.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:14

Als het dier verkocht is als ‘staat nu kreupel maar zal vast overgaan en dan heb je er een leuk en goedkoop buitenrijd paard aan’ en vervolgens blijkt hij veel erger kapot en zal zeker nooit meer bereden kunnen worden dan kan ik me voorstellen dat een wat naïeve koper hier flink van baalt. Dat is dan wel degelijk anders dan voorgespiegeld.

En tuurlijk het ervaren paardenmens zegt dat je bij een kreupelheid nooit weet of het weer goed komt en dus dat dat een risico is. Maar dat is dan wellicht niet zo gepresenteerd.

Het is wel enorm stom dat ze niks op papier hebben gezet zeg!

Elisa2

Berichten: 37162
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:17

Melewel94 schreef:
Even kort de situatie:

Persoon A heeft een paard verkocht. De koper heeft laten keuren, afgekeurd. DA raadde het zwaar af, en dat het een geldzeul zou zijn.

Persoon A heeft meermaals aangewezen op voorhand dat het een weidemaatje zou zijn en, hoogst waarschijnlijk, ook zo gaat blijven ivm blijvende kreupelheid.

Ondanks rood licht van DA wouden ze de koop toch door laten gaan. Paard betaald en ingeladen.

Kopers hebben intussen röntgen laten maken, en persoon A op de hoogte gebracht. Ze eisen nu een deel geld terug.

Er is geen contract aan te pas gekomen.

Persoon A is open en eerlijk geweest, en kopers hebben aan hun onderzoeksrecht gedaan. Persoon A heeft hun duidelijk gemaakt op de risico's.

Koper kan toch niks maken, wel?

Ik heb er zo min mogelijk details in gezet ivm anonimiteit.



Ik ben geen jurist maar zo te lezen heeft de koper aan de onderzoeksplicht voldaan en het paard gekocht ondanks het negatieve aankoopadvies. Lijkt me dat de verkoper daar aardig sterk mee staat.
Jammer dat er geen verkoopcontract bij gedaan is, dat is juist in dit soort gevallen wel belangrijk.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:11

Als de koper het paard gekocht heeft met als gebruiksdoel 'grasmaaier' en nu blijkt dat zelfs dat gebruiksdoel niet meer mogelijk is (paard loopt kreupel op de wei), dan lijkt me dat daar nog wel iets van mogelijkheid voor de koper in schuilt?
Ik wacht het antwoord van FloortjeM af. :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 11:41

Röntgen zijn pas na aankoop gemaakt. Vond het zelf ook al vreemd, want tegenwoordig zijn er genoeg DA die mobiele röntgen hebben.

De verkoper zei ook tegen mij van "als ik dit wist had ik hem laten hemelen en hem de ellende bespaard"
Maar ze wist dit niet. Ze dacht de hele tijd dat de pijn van de zweer kwam.

Hij is echt verkocht als weidemaatje. Ze heeft duidelijk gezegd van, als je geluk hebt, kan je misschien nog hobbelen maar daar durf ik niks van te zeggen.

De koper zei tegen de verkoper van "goh dat is dan niet erg, dan wordt hij een therapie paard, hij is zo leuk"

Ik persoonlijk denk dat ze het onderschat hebben en uit medelijden het paard gekocht hebben.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:51

Als ik het zo afpel is er sprake van een volgende situatie:
Kopers hebben het paard gekocht op basis van klinische keuring. De klinische keuring gaf een negatief aankoopadvies, waarop de kopers het paard toch hebben gekocht. Misschien omdat ze dachten - en de verkoper dit ook heeft verteld - dat de kreupelheid tijdelijk of niet zo ernstig zou zijn (een zweer).
Thuis na aankoop, zijn ze toch gaan twijfelen en hebben het paard toch nog RX laten keuren. Die keuring bracht nog meer (ernstige) gebreken aan het licht, zodanig dat het paard eigenlijk ingeslapen zou moeten worden. Dan denk ik dat er nog maar 1 conclusie is en dat is het paard terugnemen, geld terug betalen en het paard laten inslapen.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:56

Er was door de verkoper toch vantevoren gezegd dat het een kreupel paard was. DA gaf negatief koopadvies. Nu willen ze toch van het paard af kennelijk?Ik vrees voor de koper dat die geen recht heeft.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:00

Waarom neemt de verkoper haar verlies niet, neemt het dier terug en laat het alsnog hemelen.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Afgekeurd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:03

Wat kwam er uit de rx en hoezo is de zweer niet verder te behandelen?