Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 07:36

Hallo,

Ik heb een pony gezien maar er klopt iets niet. Na navraag hoe oud de pony is gaf de verkoopster aan dat het paspoort aangeeft dat ze in maart pas 3 wordt maar de dierenarts haar op basis van de tanden op 4 jaar geschat heeft. De Fokker zou het paspoort te laat hebben aangevraagd en daarbij verkeerde leeftijd hebben doorgegeven. Kan dit en is dit erg?
Ik wil recreatief rijden dus afstamming is voor mij niet belangrijk. Ze zijn haar nu zadelmak aan het maken en daarvoor vind ik de leeftijd wel belangrijk. Ik hoor graag jullie mening erover.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:41

Ik zou me wel bedenken hoe eerlijk ze met de rest van de informatie over de pony zijn dan. Maar als een dierenarts of paardentandarts zou kunnen zeggen dat ze 4 is in plaats van 3 jaar is dat beter dan andersom als ze gaan beleren.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:57

Wisselen van de snijtanden gaat vanuit het midden op 2,5 3,5 resp. 4,5 jaar. Een 4 jarige heeft dus alleen de buitenste melktanden nog.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:01

tussen 2,5 (wat die op papier is)en 4,5 zit een best groot verschil(wat dat zou betekenen in maart 5 worden) Hoe ziet het paard er verder uit?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:02

Gebit loopt niet altijd goed mee met de leeftijd, is een schatting, hier een 3 jarige NRPS gehad, die eerst een half jaar achterstand had qua gebit en een 3 maanden later weer nagezien werd omdat ie proppen maakte, had ie ineens zo snel een spurt gehad dat zn gebit ineens een jaar voorruit was.

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:09

De mijne is op papier ook een jaar ouder dan in het echt, ik zit er niet mee en weet het.
Wel is het fijn om zeker te weten of hij al zeker weten 3 jaar is of nog niet ivm inrijden!
Misschien de verkopende partij even extra navragen?

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:10

Heb je dit de dierenarts zelf horen zeggen of vertelde de verkoopster dat?
Ik zou medisch laten keuren. Dan kan je ook nog eens vragen naar een schatting van de leeftijd. Ik zou me er wel vragen bij stellen, maar ik weet niet of ik er echt een groot probleem mee zou hebben als de leeftijd niet helemaal klopt en ie verder wel in orde is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:53

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:14

Ik zou het geen probleem vinden, maar nog wel extra laten controleren door een eigen dierenarts.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:57

wat wordt er aangegeven en is bekend van de fokker? Dat zeker uitzoeken en wellicht aan de hand van de chip meer zekerheid. contact proberen te zoeken met de fokker, wellicht via DA stempels in het paspoort. En reden van verkoop. Omdat het paard verschillende eigenaren (handelaren) gehad kan hebben.
Zou hier zeker op doorvragen. Want waarom op deze toch nog jonge leeftijd zoveel onduidelijkheid.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:35

Aan de hand van het gebit zie je een jaar verschil echt wel goed.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:47

Ten eerste klopt het gebit niet altijd, dit hangt van heel veel factoren af. Slijtage etc.
Hier een 3,5 jarige maar is laat met wisselen en lijkt ene 2,5 jarige volgens tandarts. Echter is dit dier opgenomen in de keuring met veulen dus datum klopt echt.

Daarnaast wat voor paspoort zit er op de pony? Welke uitgifte instantie? Welke datum staat er überhaupt in?
Heb je duplicaat paspoort? Waar begint de chipnummer mee? Wanneer is paspoort uitgegeven?

Als deze vragen kan beantwoorden kan je al snel herleiden of de pony geïmporteerd is en vaak gegokt is aan leeftijd.
Sommige stamboeken en handelaren maken ze jonger en ouder, ik weet dat er mensen zijn die hieraan mee werken.

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Leeftijd pony klopt niet met paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:57

En in het ergste geval is ze dus een jaar ouder dan dat er in het paspoort staat. Ik zou gewoon van de leeftijd van de verkoopster uit gaan.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:57

In ieder geval de chip even controleren., dan weet je of het paspoort wel bij de pony hoort.