lease paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

lease paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 16:55

een lease paard hoe werkt dat?
het gaat om mijn eigen paard, dus ik ga niet zelf een paard leasen.
wat zijn de eisen/ voorwaarden? waar is de eigenaar verantwoordelijk voor en waar is de leaser zelf verantwoordelijk voor?

ik wil graag zo veel mogelijk info inwinnen voor ik hier mee aan de slag kan.

p.s. ik hoef geen discussie over het ik ga niet voor andermans paard betalen etc. :) *\o/*

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 16:56

mocht het hier niet juist staan wil een van de moderators deze post dan verhuizen <3

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: lease paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:24

Tja je kan natuurlijk helemaal zelf je eisen opstellen als je eigen paard betreft.

Wat je eigen idee hier nu over?

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: lease paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:28

Zeker er voor zorgen dat de leaser een verzekering tegen ongevallen afsluit, moest degene dat nog niet hebben.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 17:33

ToosxHorses schreef:
Zeker er voor zorgen dat de leaser een verzekering tegen ongevallen afsluit, moest degene dat nog niet hebben.


en dan heb je het over ongevallen als zij gewond raakt of mijn paard?

ze rijd hem al even bij, maar wil graag dat ze hem least.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 17:38

Ineke2 schreef:
Tja je kan natuurlijk helemaal zelf je eisen opstellen als je eigen paard betreft.

Wat je eigen idee hier nu over?


haha ja dat snap ik maar wil me even orrienteren op wat er allemaal kan of gedaan word of waar ik misschien nog niet aan heb gedacht.

het gaat om een meisje die hem al even rijd. geen stallen doen, rijden kan de hele week wil hem nog 1 dag zelf kunnen rijden en als het een keer zo is dat ik hem bv een paar dagen mee neem op vakantie dan is er uiteraard waar nodig kosten technisch wel wat te bespreken. verder gaat ze al 1 dag naar de vereniging rijd ze wedstrijdjes en help ik haar met rijden waar mogelijk. Het is fijn als ze kan helpen met dingetjes op stal als het is een keer chaos is zoals ze nu ook doet, maar is altijd vrijblijvend dus zal ook niet veranderen.
kosten technisch dacht ik een deel van het stalgeld, 100,-

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: lease paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:02

Zo dan, een koopje...

Betaald ze mee aan de kosten voor de hoefsmid?

Stel een contract op waarin je alle besproken zaken zet. Denk ook aan een opzegtermijn van bijvb een kalendermaand en dat ze dan vóór de 1ste van de maand dient op te zeggen. Net zoals dat bij een stal ook werkt en laat haar een maand vooraf betalen.

Daarnaast is het belangrijk om te bespreken wat er gebeurd bij een blessure van het paard.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:10

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:14

Neem voor het gemak aan dat jij altijd wettelijk aansprakelijk bent als jouw paard een ander schade toebrengt. Ook als dit te wijten is aan eigen schuld van de leaser. Jij moet dan namelijk gaan aantonen dat er sprake is van eigen schuld, wat vaak onmogelijk is. Zelfs als je dat wel kan zul je waarschijnlijk nog een deel van de schade moeten dragen. Zorg dus dat alle verzekeringen goed op orde zijn en check of dieren hier ook echt onder vallen, en onder welke omstandigheden wel/niet.

W.b.t. de overeenkomst zijn er legio voorbeeldcontracten voor het leasen van een paard online te vinden. Veel (commerciële) instellingen die paarden verleasen hebben heb contract gewoon op hun site staan. Deze kan je al naar gelang je eigen wensen aanpassen.

Kijk ook e.v.t. nog in oudere topics over dit onderwerp, waarin meerdere zaken ook uitgebreid aan de orde komen, zoals deze; [TAO] Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:13

Zamba schreef:
ToosxHorses schreef:
Zeker er voor zorgen dat de leaser een verzekering tegen ongevallen afsluit, moest degene dat nog niet hebben.


en dan heb je het over ongevallen als zij gewond raakt of mijn paard?

ze rijd hem al even bij, maar wil graag dat ze hem least.


Ongevallen voor haar zelf. Ik weet niet hoe de verzekering in Nederland in één steekt, maar in België beschermt het de leaser tegen lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:40

ToosxHorses schreef:
Zamba schreef:

en dan heb je het over ongevallen als zij gewond raakt of mijn paard?

ze rijd hem al even bij, maar wil graag dat ze hem least.


Ongevallen voor haar zelf. Ik weet niet hoe de verzekering in Nederland in één steekt, maar in België beschermt het de leaser tegen lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid.


In Nederland werkt dat niet zo. De eigenaar is aansprakelijk.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: lease paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:45

Ik second even voor Tessebes; in Nederland is de eigenaar vrijwel altijd aansprakelijk. Zelfs als het niet de bedoeling was dat iemand op het paard reed, of als de ruiter het ongeluk echt aan zichzelf te danken heeft door schuld/grove nalatigheid. Zorg dus dat je verzekering goed geregeld is.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:53

Ik heb mijn huidige paard een jaar geleased, voor ze van mij werd.

Dit was wel in familiale sfeer, mijn paard was destijds van mij oom. We hebben er niet te veel woorden aan vuil gemaakt om eerlijk te zijn :+ Ik mocht haar meenemen, en vond het daardoor gewoon heel normaal om voor alle kosten op te draaien. Dat was ook de reden dat ik haar mocht meenemen - oom zat op zwart zaad, en kon de maandelijkse kosten niet meer dragen. Ik kon geen aankoopbedrag neertellen, maar kon wél de maandelijkste kosten aan.

Daisy stond eigenlijk te koop toen. Zeer tegen de zin van mijn oom, want die wilde haar helemaal niet kwijt. Maar als het schoentje financieel knelt... Ik die haar zou leasen was dus een zeer welkome oplossing - op papier was het paard nog steeds van mijn oom, hij was ook altijd zéér welkom bij ons!

Ik nam alle beslissingen. Niks medisch, gezond paard :D Stal, DA, smid, nieuw zadeltje ed, heb ik allemaal betaald.

Een jaar later kreeg ik haar papieren toegestuurd. Kreeg ik haar. Want volgens mijn oom had ik me dubbel en dik bewezen. We zijn binnen 5 maanden 10 jaar verder, en beide nog steeds héél blij met onze beslissingen destijds!

Macchio
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 01:22

Als het een full lease is, dan is het eigenlijk niet echt jou paard meer maar van de leaser. Het paard staat dan nog wel onder jou naam. Als het een lease is voor een aantal dagen per week, dan ben je je paard kwijt voor die dagen maar verder nog helemaal van jou.