2e hands trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:10

Even jullie mening.

Ik ben opzoek naar een 2e hands 1.5 paards trailer, helaas is er weinig te koop in de buurt (walcheren). Zeker omdat de trailer onder de 600kg moet zijn ivm auto/b-rijbewijs en kwpn'er.

Nu werd er een trailer aangeboden voor 2400 kon afdingen naar 2200. Maar ik twijfel of dit niet te veel geld is.

Info van de eigenaar:
Een 1,5 paards trailer, merk Henra Amazone, bouwjaar 2005. Max laadvermogen 1350 kg, ledig gewicht 540 kg. Heeft laatste onderhoud gehad in juli 2020 (remblokken vervangen).

Trailer is in goede staat, incl bodem en zijwanden. Banden zijn in orde. Trailer heeft verzwaard neuswiel. Trapbescherming aan de zijkanten incl stootkussens. Vraagprijs is 2400 €.

De vorige eigenaar heeft de toplaag een keer vervangen. Trailer is sinds juli 2019 in mijn bezit, bij mij altijd binnen gestaan. Tijdens de onderhoudsbeurt (Koster trailer service) zijn de bodem en wanden gecontroleerd en goed bevonden. In de deur zit wel een mindere hoek,maar nog steeds goed bruikbaar.


Waar ik dus vooral mee zit is de zachte plek in de deur. De rest schijnt nog goed te zijn. Wil van het weekend gaan kijken. Maar wat vinden jullie? Ook qua prijs icm die zachte plek?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:20

De zachte plek zal niet zoveel uitmaken denk ik. Tis jammer maar geen onveilig iets (al zou ik hem zelf niet nemen daardoor).
Henra kan een prima merk zijn maar vind ik niet degelijk genoeg. Je gaat immers op pad met je meest waardevolle bezit, dus moet goed zijn.
Ik wilde een bockmann of weijer trailer van alu, zodat hij buiten kon staan en hij lang meegaat.
Ik vind dat geld voor een 16 jaar oude trailer van polyester (denk ik) erg veel geld. Voor het dubbele heb je een tweepaards alu trailer van 2016.
Is het geen optie om BE te halen? Of om zwaardere auto te lenen? Dan heb je veel meer keuzes en tweepaads zijn vaak wat goedkoper.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:02

Hutcherson schreef:
De zachte plek zal niet zoveel uitmaken denk ik. Tis jammer maar geen onveilig iets (al zou ik hem zelf niet nemen daardoor).
Henra kan een prima merk zijn maar vind ik niet degelijk genoeg. Je gaat immers op pad met je meest waardevolle bezit, dus moet goed zijn.
Ik wilde een bockmann of weijer trailer van alu, zodat hij buiten kon staan en hij lang meegaat.
Ik vind dat geld voor een 16 jaar oude trailer van polyester (denk ik) erg veel geld. Voor het dubbele heb je een tweepaards alu trailer van 2016.
Is het geen optie om BE te halen? Of om zwaardere auto te lenen? Dan heb je veel meer keuzes en tweepaads zijn vaak wat goedkoper.


Helaas is dat geen optie. Auto is van mijn ouders en die kopen komende 2 jaar geen nieuwe en ik heb het geld niet voor een eigen zware auto. Hij mag max 1250 trekken. Is maar voor kleine stukjes om naar bos te gaan.
Moet dus echt een lichtgewicht trailer zijn en mijn buget is max 3000 een nieuwe wordt hem dus ook niet helaas. Zit eraan te denken nu een 2e hands en over een paar jaar in ruilen voor een aluminium.
Het is overigens een houten trailer.

Wat voor prijs zou jij ervoor geven?

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:08

Die 540 is vaak gewogen voordat de extra spullen opgebouwd zijn.
Dus zonder trapbescherming/rubberen matten/balken en bij 2paards het tussenschot.

Dit is niet altijd het geval, maar wat ik hier op Bokt lees zijn de meeste trailers veel zwaarder dan wat op papier staat.
Daarnaast zou ikzelf geen trailer op de grens rijden met een auto die maar 1250 mag trekken.
Dit zijn toch vaak auto's die weinig aan pk's over hebben.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:11

Brainless schreef:
Die 540 is vaak gewogen voordat de extra spullen opgebouwd zijn.
Dus zonder trapbescherming/rubberen matten/balken en bij 2paards het tussenschot.

Dit is niet altijd het geval, maar wat ik hier op Bokt lees zijn de meeste trailers veel zwaarder dan wat op papier staat.
Daarnaast zou ikzelf geen trailer op de grens rijden met een auto die maar 1250 mag trekken.
Dit zijn toch vaak auto's die weinig aan pk's over hebben.


Heeft vaker een trailer achter gehangen en was goed stabiel. Paard weegt 550kg dus heb dan nog 150kg over. Het zijn maar kleine stukjes van 15km zonder snelweg. Verder zou ik ook niet gaan met deze combi.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 11-01-21 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:19

Roosje9797 schreef:
Hutcherson schreef:
De zachte plek zal niet zoveel uitmaken denk ik. Tis jammer maar geen onveilig iets (al zou ik hem zelf niet nemen daardoor).
Henra kan een prima merk zijn maar vind ik niet degelijk genoeg. Je gaat immers op pad met je meest waardevolle bezit, dus moet goed zijn.
Ik wilde een bockmann of weijer trailer van alu, zodat hij buiten kon staan en hij lang meegaat.
Ik vind dat geld voor een 16 jaar oude trailer van polyester (denk ik) erg veel geld. Voor het dubbele heb je een tweepaards alu trailer van 2016.
Is het geen optie om BE te halen? Of om zwaardere auto te lenen? Dan heb je veel meer keuzes en tweepaads zijn vaak wat goedkoper.


Helaas is dat geen optie. Auto is van mijn ouders en die kopen komende 2 jaar geen nieuwe en ik heb het geld niet voor een eigen zware auto. Hij mag max 1250 trekken. Is maar voor kleine stukjes om naar bos te gaan.
Moet dus echt een lichtgewicht trailer zijn en mijn buget is max 3000 een nieuwe wordt hem dus ook niet helaas. Zit eraan te denken nu een 2e hands en over een paar jaar in ruilen voor een aluminium.
Het is overigens een houten trailer.

Wat voor prijs zou jij ervoor geven?



Je auto mag volgens mij deze trailer niet trekken, als je een ongeluk krijgt ben je niet verzekerd dacht ik.

Ik zou de trailer laten staan.
Heb zelf enkele maanden terug bij Impex een Hotra Salinero (2008) gekocht bijna compleet nieuw opgebouwd voor ongeveer dezelfde prijs.
Het kan wel, alleen is het soms zoeken naar een speld in een hooiberg.
Laatst bijgewerkt door 00000000 op 11-01-21 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:25

Laadvermogen ia 810 totaal gewicht 1350.

Nadeel is dat ik op walcheren woon en er in de buurt (lees 150km) heel weinig wordt aangeboden. Dan moet ik al snel ruim 2 uur gaan rijden.. ben al ruim een half jaar op zoek.

Misschien toch maar verder weg gaan kijken. Ben zo bang dat ik dan voor niets rij als blijkt dat de verkooppraatjes niet kloppen..

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:28

Hmm lastig. 16 jaar oud, hout, wel recent gecheckt begrijp ik. Hoe zit het met roest? Zitten er verder zwakke plekken?
Eigenlijk vind ik een trailer met die leeftijd van hout wel echt trikkie.
Die zou ik alleen kopen als ie opnieuw is opgebouwd.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:31

Ik ben voor deze trailer van het zuiden naar Groningen gereden, trailer werd zelfs voor me gereserveerd.
Het was de moeite waard!
Eerlijke mensen!

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:32

Hutcherson schreef:
Hmm lastig. 16 jaar oud, hout, wel recent gecheckt begrijp ik. Hoe zit het met roest? Zitten er verder zwakke plekken?
Eigenlijk vind ik een trailer met die leeftijd van hout wel echt trikkie.
Die zou ik alleen kopen als ie opnieuw is opgebouwd.


Precies dit dus.
Plus dat de auto het eigenlijk niet mag trekken.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:38


Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:09

00000000 schreef:

Die mag de schoolbanken weer in. Wat een onzin. Als een trailer een maximale massa van 2400 heeft maar op dat moment 1800 weegt en de auto mag 1800 trekken dan mag dit altijd. De auto moet het werkelijke gewicht wat je achter je hebt hangen mogen trekken en thats it. Ook voor de verzekering.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:28

2200 voor een nette Henra is geen verkeerde prijs. Een zacht deurtje is wel het laatste waar ik me druk om zou maken. Vervangen kost een paar tientjes, als het zo duur al moet zijn.

Vergelijken met een Hotra is als klagen dat je afgetrapte Fransman niet rijdt als een nieuwe Mercedes.
Henra is een degelijk Nederlands produkt (in tegenstelling tot wat hier beweert wordt) dat zich moeiteloos meet met Weijer als het op kwaliteit aan komt.

Over waar jij mee mag rijden valt niks te zeggen, daarvoor heb je te weinig info verstrekt dus wat men daarover zegt kun je bij het oud vuil zetten.

Wil je een correct antwoord, dan heb ik nodig:
TMM auto
TMM trailer
Toegestaan trekgewicht auto.
Toegestane kogeldruk auto

En voor de puntjes op de i, ook het vermogen en bij welk toerental.

Kortom, doe mij de kentekens van beide voertuigen en je krijgt een kloppend antwoord.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 13:48

Bedankt voor je reactie @ikke ik ga je een pb sturen.

Overigens mag ik gewoon met deze trailer rijden, zodra hij is teruggekeurd naar 1250kg

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:57

Spenk schreef:
00000000 schreef:

Die mag de schoolbanken weer in. Wat een onzin. Als een trailer een maximale massa van 2400 heeft maar op dat moment 1800 weegt en de auto mag 1800 trekken dan mag dit altijd. De auto moet het werkelijke gewicht wat je achter je hebt hangen mogen trekken en thats it. Ook voor de verzekering.



Dat geld alleen als je met een BE rijbewijs rijd. Dan word gekeken naar het daadwerkelijke gewicht.
Met een B rijbewijs word gekeken naar de maximale massa, ongeacht wat de trailer op dat moment weegt.
Je kunt dus een flinke boette krijgen als je toch gaat rijden zonder BE.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:03

noukie12 schreef:
Dat geld alleen als je met een BE rijbewijs rijd. Dan word gekeken naar het daadwerkelijke gewicht.
Met een B rijbewijs word gekeken naar de maximale massa, ongeacht wat de trailer op dat moment weegt.
Je kunt dus een flinke boette krijgen als je toch gaat rijden zonder BE.


Nee, de TMM geldt alleen om te bepalen óf je met B mag rijden, maw, of de combi niet boven de 3500 kg uitkomt.
Je mag met een auto die 1250 kg mag trekken, een combi met een TMM van 3490 kg met B rijden, ook als de trailer in die combi 1600 kg TMM is, zolang de trailer daadwerkelijk niet meer dan 1250 weegt.

TS: terugkeuren hoeft dus alleen maar als je boven de 3500 kg uitkomt met de combi. De trailer hoeft qua TMM niet meer minder dan de lege auto te wegen om met B te rijden. En terugkeuren hoeft al helemaal niet om met de TMM uit te komen op wat de auto max mag trekken.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 14:39

Even voor de goede orde.

Ik mag met b rijbewijs deze trailer trekken:

Nissan Almera Tino 1.8
TMM auto: 1830kg
TMM trailer: 1350kg
Totaal 3280kg dus onder de 3300kg

Overigens zal het merendeel van de tijd mijn vader rijden die heeft wel BE-rijbewijs.

Maar dit was niet mijn vraag.. de vraag was of deze trailer de moeite waard is voor dit geld.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:51

noukie12 schreef:
Dat geld alleen als je met een BE rijbewijs rijd. Dan word gekeken naar het daadwerkelijke gewicht.
Met een B rijbewijs word gekeken naar de maximale massa, ongeacht wat de trailer op dat moment weegt.
Je kunt dus een flinke boette krijgen als je toch gaat rijden zonder BE.

Doe mij even de wetsartikelen waar dat in staat!!


Doe geen moeite. Die wetartikelen bestaan niet want het is onzin wat je hier neerschrijft!

Het gaat voor TS om artikel 15 reglement rijbewijzen als het erom gaat of ZIJ met de combi mag rijden (ja, dat mag ze).

Art 5.18.18 van het voertuigreglement behandelt wat een voertuig mag trekken en daar wordt NERGENS gesproken over TMM maar over Totale Massa = lege aanhanger plus daadwerkelijke lading!!


Prove me wrong.....

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:05

Zet de trailer eerst maar eens op de weegbrug, meten is weten!
Dan pas ga je verder praten over kopen.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 16:03

Besloten deze trailer niet te nemen. Er waren te veel aanpassingen/toevoegingen waardoor het daadwerkelijke gewicht veel meer was. Zaterdag ga ik ergens anders kijken.
Een henra buffalo uit 2007 voor €2450,
een atec starline uit 1999 €1750 en
een atec royal class uit 2008 €2850.
Hopelijk zit hier wat tussen.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 17:23

Ben wezen kijken
De Henra zou 540kg wegen, maar woog 800kg!
De atec zou 560kg zijn en woog 720kg.
Zelfs als mijn auto meer mocht trekken zou mijn paard er niet in mogen. Bij de er zou dan maar Max 550kg laadvermogen zijn..
vraag me af hoeveel trailers overbeladen zijn en hoeveel combi’s te veel wegen.

De vraag is nu bestaan er überhaupt trailers van 650kg of minder.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 16-01-21 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:46

Meten is weten.
Verschrikkelijk is dat.
Ik zie het ook, vooral met trailers, met nieuwe wanden en nieuwe bodem.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: 2e hands trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:59

Mijn trailer, een oude Heja 150 uit 1982, heeft een massa rijklaar van 530kg en mag maximaal 1300kg wegen. Met de stangen en dergelijke wat er bij in (matten en balken op de laadklep)denk ik niet dat ik over de 560kg heen kom. Dus ze zijn te vinden, maar je moet mazzel hebben.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 18:07

FlashWolves schreef:
Mijn trailer, een oude Heja 150 uit 1982, heeft een massa rijklaar van 530kg en mag maximaal 1300kg wegen. Met de stangen en dergelijke wat er bij in (matten en balken op de laadklep)denk ik niet dat ik over de 560kg heen kom. Dus ze zijn te vinden, maar je moet mazzel hebben.


Om nou heel het land door te rijden en elke trailer op de weegbrug te zetten in de hoop een lichte te vinden gaat ook veel geld en tijd in zitten.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:14

Roosje9797 schreef:
FlashWolves schreef:
Mijn trailer, een oude Heja 150 uit 1982, heeft een massa rijklaar van 530kg en mag maximaal 1300kg wegen. Met de stangen en dergelijke wat er bij in (matten en balken op de laadklep)denk ik niet dat ik over de 560kg heen kom. Dus ze zijn te vinden, maar je moet mazzel hebben.


Om nou heel het land door te rijden en elke trailer op de weegbrug te zetten in de hoop een lichte te vinden gaat ook veel geld en tijd in zitten.

Nope, een lege 1,5 paards vol-polyester Heja 5-sterren trailer weegt dat echt. Dat heeft niks met mazzel te maken maar met de constructie.
Bedenk wel dat die dingen minimaal 20 jaar oud zijn; rond die tijd is Heja er namelijk mee opgehouden.

Maar ze zijn nog steeds te vinden, vaak in topconditie maar het zijn geen koopjes.