Paard kijken in belgie in corona tijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 14:33

Hey allemaal,


Mijn droom komt eindelijk uit ik mag een eigen paard. We hebben al heel wat paarden bekeken en zijn al 2 keer een paard mis gelopen (de dag na onze komst verkocht). Nu hebben we een paard op het oog in Belgie maar mag je nu de grens over om te gaan kijken ivbm corona? Het is semi noodzakelijk, ik doe een paardensport opleiding en heb nu niks te rijden buiten school. We zijn dus heel hard opzoek maar in Nederland staat in ons budget eigenlijk niet echt veel te koop voor de discipline die ik zoek (allround/eventing) zou je daar dus een uitzondering voor kunnen krijgen als je de grens over wil?

Ik hoor t graag van jullie!!!

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:38


Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:39

Dit is natuurlijk geen noodzakelijke reden.

Denk groot, iedereen probeert excuses voor zichzelf te bedenken. Dat heeft niets te maken met je verantwoording nemen en solidariteit tonen.



Nederlandse en Belgische ministers roepen op om enkel noodzakelijke reizen te maken
Nieuwsbericht | 16-10-2020 | 11:13

De Nederlandse minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus en de Belgische minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden roepen hun landgenoten op om enkel noodzakelijke reizen te maken tussen België en Nederland. In beide landen laait het coronavirus op en zijn de maatregelen aangescherpt.

Het aantal coronabesmettingen en ziekenhuisopnames ten gevolge van het COVID-19-virus blijft toenemen in Europa, zo ook in België en Nederland. Beide landen hebben recent hun maatregelen verstrengd. Het beperken van de sociale contacten, ook internationaal, is het sleutelelement in de strijd tegen het virus.

De grenzen tussen Nederland en België blijven open. De Nederlandse minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus en de Belgische minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden hadden daarom recent overleg over een grensoverschrijdende aanpak. Beide ministers roepen hun landgenoten op om niet-noodzakelijke reizen naar Nederland en België uit te stellen.

“Het virus houdt geen rekening met landsgrenzen, dus moeten wij het wel doen. Niet-essentiële verplaatsingen worden afgeraden. De grens oversteken voor een café- of restaurantbezoek of om een dagje te gaan winkelen versterkt de verdere verspreiding van het virus beide kanten van de grens.”

aldus minister van Binnenlandse Zaken en van Institutionele Hervormingen Annelies Verlinden (CD&V).

“We moeten onze (internationale) solidariteit en verantwoordelijkheid opnemen, enkel op deze manier kan zowel in België als Nederland de opmars van het virus afgeremd worden. De getroffen maatregelen zijn niet prettig, maar wel noodzakelijk om onze gezondheid veilig te stellen. “Als we er ons nu niet aan houden, zullen we straks alle sociale contacten een halt moeten toeroepen. En dat wil nieman,”

benadrukt minister Verlinden.

Minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus

“Het aantal besmettingen laait weer op dus we moeten stevige maatregelen nemen. Dat vraagt veel van mensen, dat beseffen we ons, maar als we samen onze schouders er onder zetten krijgen we het coronavirus weer onder controle. Dat betekent dus ook: even niet op bezoek gaan bij onze Belgische buren, ga niet de grens over als het niet hoeft.”

Mensen die toch de verplaatsing maken naar Nederland of België moeten niet alleen tijdens hun bezoek, maar ook na hun terugkeer de voorzorgsmaatregelen van het land respecteren. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een oranje reisadvies voor België, dat betekent dat wordt afgeraden te reizen tenzij noodzakelijk. Indien men in België geweest is, bij terugkomst in Nederland tien dagen in thuisquarantaine moet. België heeft Nederland code rood toegekend, want betekent dat alle niet-noodzakelijke reizen naar Nederland sterk worden ontraden

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... n-te-maken

watervlooi

Berichten: 6
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:40

Je zou zeggen dat dit wel om een professionele reden gaat lijkt mij aangezien je er ook een opleiding voor volgt. Dus denk als je het formulier invult wat Charaz gelinkt heeft je gewoon zou kunnen gaan :) Maar wat Boraz zegt klinkt ook heel logisch, ieder heeft natuurlijk nu zijn eigen prioriteit en voor iedereen is weer wat anders essentieel. Heel veel plezier als je kunt gaan! Ik hoop dat deze het voor jullie wordt.
Laatst bijgewerkt door watervlooi op 07-02-21 14:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:40

Ik kan de zoektocht naar een eigen paard nu niet echt onder een noodzakelijke verplaatsing rekenen. Waarom de haast? Edit, ik lees dat je een paard nodig hebt voor school. Tja. Lastig. Zullen die paar weken tot een maand nu echt zoveel uitmaken. Haastige spoed is overigens heel zelden goed (ook bij het zoeken naar een paard)

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:02

Ik vrees dat als je gecontroleerd wordt in Belgie, dit geen geldige reden vinden.

Daarbij, is het ook niet zo dat je in nederland geen een paard kunnen vinden natuurlijk.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:06

De grens met België is dicht, lekker thuisblijven.
In mijn ogen in het een onnodige verplaatsing...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:36

Sowieso moet je bij terugkomst in quarantaine, 't is maar net wat je ervoor over hebt. ;)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:47

Naar België komen om een paard te kopen mag niet.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:29

Geen essentiële verplaatsing. Voor jou misschien wel omdat het voor je opleiding is, maar zoals hierboven vermeld is het niet zo dat er in NL geen paarden te koop zijn en je dus per sé in België moet komen zoeken. En iedereen vind van zichzelf natuurlijk dat een verplaatsing essentieel is en zoekt uitvluchten, dus je moet ergens de lijn trekken...

Dus voorlopig lekker even in NL verder zoeken, of je zoektocht staken tot na de lockdown. Het is even niet anders.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:31

Je mag wel de grens over met een verklaring op eer. Daarin moet je vermelden tussen welke data je reist. Dit kan je gewoon op internet vinden. Als jij zegt dat je een paard gaat bezichtigen gaat daar volgens mij niemand moeilijk over doen. Daarbij ben ik afgelopen week minstens 12 keer de grens over geweest voor werk, geen enkele keer gecontroleerd geweest..

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:21

Misschien dat ze op school hier ook wat over kunnen vertellen?
Aangezien je een paarden opleiding doet, misschien dat dit vraagstuk vaker is voorgekomen nu tijdens corona.

Mijn eerste ingeving als leek zou zijn dat dit niet onder essentieel zou vallen

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:31

Kunt gewoon de grens over hoor. Worden nog steeds paarden over de grens en terug verplaats zonder controle

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:51

Je volgt een paardenopleiding, dan kan je de bezichtiging van een paard beschouwen als studie-gerelateerd. Ik zou wel een kopie van je inschrijving in je school en een kopie van de advertentie meenemen. En netjes de verklaring op eer invullen.

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:20

Tessebes schreef:
Sowieso moet je bij terugkomst in quarantaine, 't is maar net wat je ervoor over hebt. ;)


Dat is niet waar alleen als je er langer dan 48 (of 24?) uur blijft.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:29


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:45

Charaz schreef:
Tessebes schreef:
Sowieso moet je bij terugkomst in quarantaine, 't is maar net wat je ervoor over hebt. ;)


Dat is niet waar alleen als je er langer dan 48 (of 24?) uur blijft.


Dat is een misverstand, je moet (op een paar uitzonderingen na) altijd in quarantaine als je in een land uit de rode zone bent geweest. Daar zit geen minimum aantal uur aan. Het enige is, dat als je naar België gaat voor een essentiële reis en korter dan 48 uur, dan hoef je in België niet in quarantaine.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:58

Dat deze verplaatsing voor je studie is, maakt het niet direct noodzakelijk naar mijn mening. Is het echt nodig? Moet het nu? En moet het per de in België? Daar zou ik goed over nadenken.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:12

Sclimpre schreef:
Je volgt een paardenopleiding, dan kan je de bezichtiging van een paard beschouwen als studie-gerelateerd.


Wauw, dat is zelfs geen maas meer, dat is gewoon met de schaar een heel gat in het net geknipt. :')

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:22

Maar net alsof je iets enorm gevaarlijk gaat doen? Ik zou er geen probleem van maken. Tis niet dat je iets gaat doen dat niet mag in NL en wel in BE. Gewoon lekker gaan kijken, misschien wel er rekening mee houden dat je een mond masker mee neemt, dat is in België meer courant.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:28

Ja kijk, dergelijke discussies worden al veelvuldig gevoerd, daar gaan we dit topic ook niet aan opofferen. Maar TS stelt een vraag: mag dit? Het antwoord is 'nee'. Punt.
Dat je dan daarna mazen in het net gaat opzoeken of je hoop vestigt op de geringe tot onbestaande handhaving, dat is dan je eigen keuze, maar dat verandert het antwoord op de vraag niet. :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:53

Gini schreef:
Sclimpre schreef:
Je volgt een paardenopleiding, dan kan je de bezichtiging van een paard beschouwen als studie-gerelateerd.


Wauw, dat is zelfs geen maas meer, dat is gewoon met de schaar een heel gat in het net geknipt. :')


Neen. De bedoeling van die wet is toerisme onmogelijk maken. Wat nodig is om je beroep of je opleiding mogelijk te maken is wel toegelaten.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:01

Maar is het nodig? Ze heeft op school wel wat te rijden zo te lezen, het gaat om een paard buiten school, die in Nederland niet te vinden zou zijn.

@TS: Kan je niet in eerste instantie digitaal meekijken als het paard gereden wordt? Dat is natuurlijk niet te vergelijken met het voelen van het paard, maar als je het dan al niets vindt, hoef je tenminste niet de grens over voor een paard dat niets blijkt te zijn. (Vooropgesteld dat de verkoper hier aan mee zou willen werken natuurlijk)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:33

Sclimpre schreef:
Gini schreef:

Wauw, dat is zelfs geen maas meer, dat is gewoon met de schaar een heel gat in het net geknipt. :')


Neen. De bedoeling van die wet is toerisme onmogelijk maken. Wat nodig is om je beroep of je opleiding mogelijk te maken is wel toegelaten.


De bedoeling is om reizen met een recreatief-toeristisch doeleinde te ontmoedigen. Niet alleen toerisme.
En in het kader van je studie is ook zeer strikt bepaald:

Studieredenen
- Reizen van leerlingen, studenten en stagiairs, die in het kader van hun studies een uitwisseling volgen;
- Onderzoekers met een gastovereenkomst.

Het is niet omdat je het woord "studie" hoort dat je alles daaronder kan plakken. Een Belgische student Archeologie mag op dit moment ook niet naar een Nederlands museum omdat daar net toevallig een tentoonstelling binnen zijn interessegebied loopt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:58

Nee, dat laatste kan niet, want de musea in NL zijn dicht.
Studieredenen wordt wel breder geinterpreteerd. Zo was er de vraag of de ouders een student mogen wegbrengen naar een Erasmusplek. Strikt volgens de wet mag die ouder niet de grens over, enkle de student. Maar dit zou wel mogen. (Interview minister van Binnenlands Zaken). Op het moment dat ze een dergelijke wet opstellen kunnen ze echt niet elk mogelijk geval onder de loep nemen, dus grijze zones gaan er altijd blijven.
Ik heb wel de indruk dat we de allerbelangrijkste vraag wat uit het oog verliezen, nl of iets veilig is of niet. Als iets niet veilig is stopt het. We verzanden in discussies of iets 'mag' of 'niet mag'. Het blijft toch altijd nog de bedoeling besmettingen te voorkomen.