Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leaser, waar moet ik rekening mee houden?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb even gezocht, en ik denk dat dit het juiste subforum is voor mijn vraag.
Mocht dit niet zo zijn, willen jullie dan mijn topic verplaatsen?

Ik heb een afspraak gemaakt met de ouders van een minderjarig meisje, dat zij mijn paard gaan leasen voor bepaalde prijs per maand.
Hoe is zij verzekerd? En zijn er zaken waar ik nog meer rekening moet houden?

* De accommodatie waar het paard staat, daar zijn we beide FNRS lid.
* De minderjarige amazone is op het moment van leasen in het bezit van een ruiterbewijs.
* Mijn paard valt onder mijn WA verzekering.

De grote vraag is eigenlijk, ben ik, ook met zicht op de accommodatie nog iets vergeten?
Ik heb nog niet eerder met een leaser gewerkt, dus dit is allemaal nieuw voor mij.

Ik hoor graag jullie adviezen! :D

Groetjes,
Zorro
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 08:45 



 
Profiel   

Als ik een tip mag geven, zoek even uit of je paard nog wel verzekerd is als je hem verleasd. Vaak als er een beloning voor staat valt het onder verhuur en is het niet meer gedekt onder je aansprakelijkheidsverzekering als er iets gebeurd en zal je dus een andere verzekering moeten afsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 09:06 



 
Profiel   

Dat is een goede tip inderdaad! Daar ga ik even achteraan! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 18:01 



 
Profiel   

Bij vereniging eigen paard hebben ze wat standaard contracten voor bruikleen of lease. Misschien vind je daar nog wat handige tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 18:04 



 
Profiel   

Top! Daar ga ik meteen even kijken :D

Edit; helaas ik kan niet bij de documenten omdat ik geen lid ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 18:45 



 
Profiel   

AVP verzekering?

Je paard is geen voertuig, hij zal niet onder WA verzekering vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 19:55 



 
Profiel   

SweetVanille schreef
AVP verzekering?

Je paard is geen voertuig, hij zal niet onder WA verzekering vallen.


Ik ben heel benieuwd, heb je hier informatie over? Dan ga ik daar even achteraan. :D
Ben altijd in de veronderstelling geweest dat als mij paard bijvoorbeeld achteruit tegen een auto aanstapt, dit onder mijn wettelijke WA valt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 09:42 



 
Profiel   

WA is alleen voor auto's. Je zal een avp verzekering moeten hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 09:45 



 
Profiel   

Spenk schreef
WA is alleen voor auto's. Je zal een avp verzekering moeten hebben


Ik heb niet alleen een WA verzekering voor auto's. Maar ook een gezins WA := Waar dus ook mijn dochtertje onder valt. Die zal dan waarschijnlijk onder het noemer AVP vallen?
Betreft een persoonlijke wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 09:47 



 
Profiel   

Zorro_ schreef
Ik heb niet alleen een WA verzekering voor auto's. Maar ook een gezins WA := Waar dus ook mijn dochtertje onder valt. Die zal dan waarschijnlijk onder het noemer AVP vallen?
Betreft een persoonlijke wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. :j

Klopt.
WA is Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen.

AVP is Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 10:25 



 
Profiel   

Vraag of de (ouders van) je leaser zelf ook heel goed vezekerd zijn. Ik heb ooit een pony geleasd en moest van die boer toen mijn eigen verzekering ophogen tot een miljoen (gulden) voor eventueel veroorzaakte schade.Als een derde persoon nl. bijv. in het verkeer invalide zou raken door toedoen van jouw verleasde paard, dan gaat het duur worden.Zoiets was nl. bij die boer ooit gebeurd.En dan gaan verzekeringsmaatschappijen kijken van welke kikker nog veren te plukken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 10:26 



 
Profiel   

anjali schreef
Vraag of de (ouders van) je leaser zelf ook heel goed vezekerd zijn. Ik heb ooit een pony geleasd en moest van die boer toen mijn eigen verzekering ophogen tot een miljoen (gulden) voor eventueel veroorzaakte schade.Als een derde persoon nl. bijv. in het verkeer invalide zou raken door toedoen van jouw verleasde paard, dan gaat het duur worden.Zoiets was nl. bij die boer ooit gebeurd.En dan gaan verzekeringsmaatschappijen kijken van welke kikker nog veren te plukken zijn.

De eigenaar van het paard blijft aansprakelijk voor de schade die het paard veroorzaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 10:30 



 
Profiel   

Ah ja precies, de AVP bedoel ik dan! :D Die is bij ons goed gedekt ivm de dieren.

Maar dan klopt het dus inderdaad dat een verzekering van hun kant niks er mee te maken heeft? Fijn te horen, ik ga nog wel even bellen met de verzekeringsmaatschappij. Just to be sure. Ze komt niet zonder mij van het erf, dus dat scheelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 10:54 



 
Profiel   

Zorro_ schreef
Ah ja precies, de AVP bedoel ik dan! :D Die is bij ons goed gedekt ivm de dieren.

Maar dan klopt het dus inderdaad dat een verzekering van hun kant niks er mee te maken heeft? Fijn te horen, ik ga nog wel even bellen met de verzekeringsmaatschappij. Just to be sure. Ze komt niet zonder mij van het erf, dus dat scheelt.

Maar dat is dus voor particulieren (daar staat die P voor). Ga je geld vragen voor het gebruik van het paard dan zullen de meeste AVP's niet uitkeren bij schade.

Heb je het inmiddels nagevraagd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 17:02 



 
Profiel   

Ik ben particulier! Ik heb enkel een hond en een paard haha.

Ze gingen even uitzoeken hoe het zit als er voor betaald wordt, zou mij asap weer terug bellen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 19:19 



 
Profiel   

Het probleem is dat als je er geld voor vraagt je dus niet altijd meer particulier bent. Je verdient er aan, dus daar doen verzekeringen soms wel moeilijk over :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 19:35 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Het probleem is dat als je er geld voor vraagt je dus niet altijd meer particulier bent. Je verdient er aan, dus daar doen verzekeringen soms wel moeilijk over :).

Precies. Je gebruikt je paard dan om geld te ontvangen, dus niet als het huisdier waar de dekking (oha) voor geldt.

Als je toestemming krijgt, zorg dan in elk geval dat je dat heel goed zwart op wit hebt staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 22:19 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Het probleem is dat als je er geld voor vraagt je dus niet altijd meer particulier bent. Je verdient er aan, dus daar doen verzekeringen soms wel moeilijk over :).


Ik vraag me af hoe dat zit, ik 'verdien' er namelijk niet aan. Het geldt wordt overgemaakt voor stalkosten, ik zie het geld zelf niet eens := Ben benieuwd hoe dat dan verder in elkaar steekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 10:35 



 
Profiel   

Zorro_ schreef
LoveBodin schreef
Het probleem is dat als je er geld voor vraagt je dus niet altijd meer particulier bent. Je verdient er aan, dus daar doen verzekeringen soms wel moeilijk over :).


Ik vraag me af hoe dat zit, ik 'verdien' er namelijk niet aan. Het geldt wordt overgemaakt voor stalkosten, ik zie het geld zelf niet eens := Ben benieuwd hoe dat dan verder in elkaar steekt.


Ook dan ontvang je er een betaling voor in dit geval als stalkosten en valt het dus niet meer onder de AVP. Je zult dan een aparte verzekering moeten afsluiten, zodat je gedekt bent. Ook al verdien je er dus niets aan, je krijgt dus wel betaald in de vorm van stallingsgeld wat jou uithanden genomen wordt. Het klinkt inderdaad wellicht krom, maar helaas is dit wel hoe het werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 10:40 



 
Profiel   

Heb even gebeld hoever ze zijn, ik word vandaag terug gebeld!

Heb het inderdaad op deze manier voorgelegd;
Mijn paard, blijft mijn eigendom, helft van de kosten wordt betaald door leaser. Hoe zit dit verzekeringstechnisch.

Ben benieuwd naar het antwoord. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 10:46 



 

Kijk je verzekering toch even na. Ik dacht dat mijn paarden gewoon mee in mijn familiale verzekering zaten, ben pas een jaar geleden te weten gekomen dat mijn shet wel gedekt was door die verzekering, mijn 2 grote niet. Nu heb ik dus een aparte paarden polis voor hen, die ook vergoed als een andere ruiter een ongeluk krijgt met mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 11:06 



 
Profiel   

Heb even gebeld indd. Mijn paard valt onder de AVP, dus dat was in iedergeval goed geregeld. Nu nog de vraag wat er gebeurd met de leaser.

Gaat vooral om de vraag, wat te doen bij schade aan derden..? (Geparkeerde auto oid), terwijl leaser met het paard bezig is ipv ik zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 11:25 



 
Profiel   

Zojuist op de valreep nog even gebeld :P

Dit zou dan inderdaad uit een andere (aanvullende) verzekering gehaald kunnen worden.

Iemand hier ervaring mee? Dit zou dan de FNRS worden of het KNHS vanwege het ruiterbewijs?
Goed om te weten; Locatie is FNRS gecertificeerd, we zijn daar beide (leaser en ik) actief FNRS lid én zij is in het bezit van een ruiterbewijs..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen