Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 21 [ 511 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

 
Profiel   

1,5 week geleden hebben we een pony gekocht, met de bedoeling dat deze (vooral) gereden zou worden door een kind van 9, en ook door mijzelf.
Een aantal dingen alvast:
-Ik ben ervaren, het is geen eerste pony/paard en we zijn niet onzeker aangelegd.
-Pony is uiteraard gekeurd en gezond bevonden.
-Ik snap dat 1,5 week een hele korte tijd is, maar ik vind het gedrag van de pony dermate gevaarlijk dat dit niet iets is wat ik af wil wachten of zelf wil oplossen.
-Ik wil er niet vanuit gaan dat de verkoper van dit specifieke gedrag van de pony wist of het verwachtte en ik wil dan ook geen namen noemen en niemand in een kwaad daglicht stellen.

Pony was bij de (volwassen) verkoper echt heel braaf onder het zadel, voorwaarts maar niet ril. Is daar door verschillende mensen gereden en heeft volgens verkoper nooit raar gedrag vertoont.
Het was duidelijk dat de pony voor het kind bedoeld was. De verkoper heeft de pony voorgereden, en kind is er daarna opgegaan wat prima ging, brave pony en door haar goed te rijden en te controleren. Ze reed in een redelijk drukke bak en dat was goed te doen.
Bij het opstappen was de pony braaf bij de verkoper, deze stapte bij de stallen alleen op vanaf de grond en stapte naar de bak wat probleemloos ging. Na 10 minuten kind erop, opgestapt in het midden van de bak. Verkoper hield de pony vast, ik heb kind een voetje gegeven aangezien er geen opstapje was. De pony stond niet perfect stil voor het opstappen, maar niet heel vreemd gezien de drukke rijbak en meerdere mensen er omheen, twee mensen tegelijk die beugels om maat stonden te maken etc. Niets heel vreemds of verontrustends. Denk aan een onzeker hupsje opzij, geen rondjes draaien oid. Opstappen zelf ging goed. Pony was verder in alles heel braaf en relaxt, ook op de grond/in de hand, niet snel ergens van onder de indruk. En zo is de pony in de omgang hier thuis ook.
Helaas is rijden hier praktisch onmogelijk, want opstappen blijkt nu zacht gezegd heel lastig.
De eerste keer rijden was (nog) geen onoverkomelijk probleem. Kind in de bak laten opstappen, Ik hield de pony vast en zette hem naast het opstapje. Op het moment dat kind op het opstapje stapte vloog de pony met een grote sprong snurkend weg, kostte wel knap moeite hem tegen te houden, hij bleef even springen en stuiteren en kwam even met de voorbenen van de grond. Er zat gelukkig al een longeerlijn aan, hij ging iets omhoog toen hij daardoor werd tegen gehouden. Rondje gelopen, pony weer helemaal kalm. Aangenomen dat hij een opstapblok niet kende en daarvan schrok. Stalgenootje de pony vast laten houden, en ik heb kind een voetje gegeven. Pony kneep even flink met de billen en schoot even weg toen ze ging zitten. Nieuwe omgeving, spannend en net daarvoor hard geschrokken van krukje is waar ik aan verweet. Paar rondjes gestapt en gedraafd aan de longeerlijn, daarna was hij kalm, en dus los geklikt. Ging prima, halverwege een keertje geschrokken, schoot even weg maar ze kon hem zelf terug pakken.
Drie dagen niet gereden daarna, ook vanwege noodweer, is wel dagelijks gelongeerd, mee gewandeld, overal eens laten kijken, etc. Ook een paar keer op een krukje ernaast gestaan, geen reactie.
Tweede keer opstappen was drama. Aangezien de pony in de bak toch nog wat nerveus leek eerst een handige amazone erop laten stappen. Helaas zit ik zelf met een medisch (nek)probleem wat rijden eventjes heel lastig maakt, anders had ik het zelf gedaan. Amazone stapte op en ging zitten, ik had de pony daarbij de hele tijd vast. Zodra ze haar tweede voet in de beugel deed weer een sprong naar voren en zodra hij tegen werd gehouden (stond in de hoek van de bak dus kon ook niet vooruit rennen) tot onze grote schrik direct steil omhoog. Zo hoog dat hij zijn evenwicht verloor en gelijk op zijn kont zat, gelukkig niet doorgerold. Geen fysieke schade voor de pony, jammer genoeg wel voor de amazone. Poging opgegeven daarna, ik ga niet iemand anders zijn nek laten breken.
Volgende dag eerst gelongeerd in de rijbak, paar rondjes aan de hand gestapt en intussen eens overal geklopt en beloond aan de zijkant, allemaal geen enkele reactie. Eens voet in de beugel, springen, hangen, geen probleem, dier was behoorlijk kalm.
Weer dagje rustig aan, de dag daarna zou mijn instructrice eens meekijken. Poging 3 dus, en weer hetzelfde gedaan. Eerst zelf mee gelopen in de bak, kloppen, springen ernaast etc, ging prima. Maar zodra de instructrice de bak in kwam complete paniek. Achteruit vliegen, hard wegrennen, niet eens meer in de buurt kunnen komen zodra hij het idee had dat er meer dan één persoon bij hem ging staan. Weer wat omhoog zodra hij werd tegen gehouden. Niet meer geprobeerd toen, ik wil niemand gewond hebben of pony nog verder over de zeik helpen.
Het probleem leek te liggen bij de combinatie van opstappen in de bak en meer dan 1 persoon erbij of vasthouden tijdens het opstappen. Na poging twee heb ik hem namelijk eens alleen zonder helper neerzet voor de stallen en daar over hem heen gehangen, geen probleem. Zitten niet geprobeerd, zoals ik al zei is rijden voor mijzelf even onmogelijk, maar ook als ik het wel zou kunnen heb ik ook vrij weinig zin eventueel toch op het beton te klappen daar. Tweede keer opstappen ging tenslotte ook goed tot de ruiter echt zat, maar nu werd de reactie bij een (rustige!) poging juist erger, of in ieder geval niet minder. Ik ga er ook het leven van een ander niet aan wagen, en kind al helemaal niet uiteraard.

Aangezien hij vooral bedoeld is om door een kind gereden te worden, vind ik het echt belangrijk dat ze veilig (!) op kan stappen met iemand die hem vast houdt én dat ze in de bak op kan stappen. Opstappen blijft toch een kwetsbaar moment en ik wil in ieder geval in kunnen grijpen wanneer nodig, en dat gaat niet als er niemand anders bij in de buurt kan komen. Ik vind hem dus ongeschikt voor het doel waarvoor hij aangekocht is, het is echt gevaarlijk.

Nog wat details, de pony is 6 jaar oud en niet groen. In de omgang enorm braaf en gehoorzaam. Pony is gekocht bij een professionele verkoper, en heeft daar een maand gestaan voor wij hem kochten, en is daar die maand gewoon gereden.
Wbt andere omstandigheden daar en hier, pony stond er daar netjes bij, buiten op een klein uitloopje met inloopstal/container. Hier in de nacht op stal, overdag grote paddock (formaat rijbak) met een stuk meer ruimte dan daar. Zadel past, ligt echt vrij netjes, kan iets worden opgevuld aan de voorkant, maar daarom even een bontje eronder. Hangen/trekken aan/over het zadel geen probleem, bovendien reageert hij buiten de bak dus blijkbaar heel anders en was het toen het kind erop zat geen probleem. Longeren met klapperende beugels gaat ook goed.

Medische gebreken die gemist zijn is onwaarschijnlijk, en het gedrag ontstond eigenlijk direct en verergert. De eerste dag weet ik aan nieuwigheid/spanning, hoewel hij verder not impressed lijkt te zijn met zijn nieuwe omgeving. Maar het gaat bij iedere poging eerder fout, en ik wil er dan ook niet meer aan klooien om te voorkomen dat ik het opstap probleem nog groter maak en mij dit verweten kan worden. In totaal zijn dus 3 pogingen gedaan in een week tijd.
Ik ben zelf zeker niet onervaren met dit soort problemen, maar ik kocht hem duidelijk met het doel om een geschikte pony te zijn voor een jong ruitertje, en ook de prijs was er niet naar dat ik ernstige problemen zou kunnen vermoeden. Een pony waar met geen mogelijkheid veilig op te stappen is is mijns inziens geen geschikte kinderpony. Kind is overigens echt dapper, maar geeft nu zelf aan er ook niet meer op te durven, en dat zou ze ook niet mogen als ze wel wilde.

Ik heb de verkoper uiteraard al op de hoogte gesteld, de pony stond hier toen 9 dagen, inmiddels 12.
Ik heb hier gisteren een reactie op ontvangen, dat ze het een heel vervelend probleem vinden, maar dat hij bij hen nooit dit gedrag heeft vertoond, en ze daar juist overal en op verschillende manieren zijn opgestapt. Ze geven aan dat er hier iets traumatisch gebeurd moet zijn, bijvoorbeeld een niet passend zadel, verkeerd gestraft of een keer zijn kont geraakt met opstappen. Zadel past (zadel bij de verkoper lag naar mijn mening minder, te wijd en kantelde naar voren, en zal zeker geen maatzadel geweest zijn). Rug is nagekeken door een osteopaat voor spierproblemen, geen indicatie voor iets pijnlijks. Straffen is niet gebeurd, naar mijn mening is dat totaal nutteloos in zo’n situatie. Een keer kont raken, tja, zou kunnen gezien de sprong naar voren bij de eerste keer opstappen. Ik was blij dat ze nog zat.... En hij schrok zich natuurlijk lam bij het krukje. Maar dan nog, naar mijn mening is het wel heel extreem om daar direct door getraumatiseerd te zijn. Van een goed doorgereden pony, wat dit zou moeten zijn en hoe hij zich eerder ook heeft laten zien, verwacht ik geen enorme trauma’s na een klein iets, dan is hij wel héél snel van de kook en niet geschikt voor een kind. Zou er duidelijk iets groots gebeurd zijn, ok, maar nu is het niets duidelijk aanwijsbaars, in ieder geval niet iets wat mij of omstanders is opgevallen.
Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat als de verkoper oprecht is en de pony dit echt niet eerder heeft laten zien, ze er vanuit gaan dat er iets raars gebeurd moet zijn. Ik weet dat het niet zo is, maar zij waren er uiteraard niet bij. Vele anderen wel gelukkig.
De verkoper stelt voor langs te komen om te kijken of we dit probleem kunnen oplossen. Ik heb toegezegd dat langskomen prima is, ik wil ook wel dat ze het probleem met eigen ogen zien. Maar ik heb ook aangegeven dat wat er in zo’n korte tijd is gebeurd, en de extreem heftige reactie op iets wat niet eens duidelijk is geen vertrouwen schept. Bovendien heb ik hier nu een kind wat doodsbang is er weer op te stappen (gelukkig specifiek deze pony, andere niet), en dat terechte gebrek aan vertrouwen is ook niet even snel op te lossen. Wie zegt dat hij bij een eventueel volgend klein dingetje niet weer compleet over de flos gaat en blijft gaan? Iedereen maakt weleens een foutje, en onverwachte dingen kunnen gebeuren hoezeer je ze ook probeert te voorkomen, maar verreweg de meeste paarden worden daar niet direct staatsgevaarlijk van.
IMO blijkt de pony ongeschikt voor het duidelijk gecommuniceerde doel en is het non-conformiteit, ook als de verkoper hier niet vanaf wist (waar ik dus niet vanuit ga, dat zou dwaling zijn), maar ik hoor graag meningen of ervaringen. De verkoper wil het probleem dus ‘herstellen’, maar ik sta daar niet direct heel positief tegenover.

Ik wil overigens ook met klem vragen of mensen die wel weten of een idee hebben waar de pony vandaan komt dit alsjeblieft echt NIET in dit topic neer te zetten, dat vind ik ongepast. Ik heb er lang over nagedacht dit hier te posten, maar ik wil eigenlijk echt wel wat objectieve meningen over dit (lange, sorry) verhaal.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:02 



 
Profiel   

Zou ze gewoon langs laten komen, kijke of de pony hetzelfde doet bij verkoper. Is dit een ja? Heel gauw opladen en weer terugbrengen. Je wilt absoluut niet dat een kind hierdoor onzeker of bang word. Paardrijden moet leuk zijn en niet gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:13 



 
Profiel   

Wat rot dat het zo loopt, vooral voor het kind in kwestie dat zich ongetwijfeld enorm verheugd heeft op de pony. Je schrijft dat het kind inmiddels doodsbang is om weer op te stappen, alleen dat lijkt me voldoende reden om deze pony terug te brengen naar de verkoper. Zoals horseloverl al schrijft, paardrijden moet leuk zijn.
Ik denk dat je qua non-conformiteit wel gelijk kunt hebben, maar dat het heel moeilijk wordt om dat gelijk ook te krijgen, omdat het gedrag van de pony betreft. Als ik jou was, zou ik met de verkoper gaan zitten, uitleggen dat het vertrouwen weg is en niet zomaar terugkomt, en kijken of jullie er in goed overleg uit kunnen komen onder welke voorwaarden de pony terug kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:22 



 
Profiel   

Verkoper zou ik langs laten komen. Laat die het probleem maar met eigen ogen bekijken. Dan kan die ook zien dat het probleem heel groot is en dat de pony eigenlijk gewoon terug genomen dient te worden.
Zou er niet te lang over laten gaan. Probeer zsm (deze week) een afspraak te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:23 



 
Profiel   

Ts, wat een vervelende situatie.
ik kan me voorstellen dat je ff flink baalt. dit was niet de bedoeling.

een zakelijke verkoper dient het paard binnen een half jaar terug te nemen. (voor zover ik weet, ben geen jurist).
wat ze nu aanbied lijkt me ook prima tot dusver. ik zou niet gelijk de hakken in het zand steken.

als ik denk vanuit de verkoper, eerlijke 6 jarige pony verkocht die bij haar geen staatsgevaarlijke dingen heeft gedaan. gek dat hij ineens zo anders doet. dan moet er wel wat gebeurd zijn.
ik zou haar er op laten rijden wanneer ze komt. ten eerste voelt ze dan wat er gebeurd en ten tweede, misschien wordt hij daar weer wat braver van.

paardrijden moet leuk zijn, maar alles bij elkaar kan er ook voor zorgen dat ze bang is. misschien moet de pony nog wennen. we weten het niet (en zien het paard niet).

dus blijf vooral zo objectief mogelijk zonder over je heen te laten lopen.
geef het een kans, je hebt niet voor niets voor deze pony gekozen. is het niet goed, dan pony weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:26 



 
Profiel   

Ik ga mee met bovenstaande.
Laat de verkoper komen en laat zien wat er gebeurt.
Praat samen over een oplossing waar jullie beide je goed bij voelen.
Houd er wel rekening mee dat de verkoper wellicht wat minder zou willen terugbetalen voor de pony dan wat jullie er voor gegeven hebben.
Uitgaande van een eerlijke verkoper zou hij een pony moeten terugnemen waarvan hij ook niet precies weet wat er mee gebeurd is en waar dit gedrag ineens vandaan komt.
Dus ik zou alvast een beetje financieel verlies incalculeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:28 



 
Profiel   

Wat erg weer.Heel vaak denk je een brave pony te kopen en blijkt hij niet braaf te zijn. Je kind durft er terecht niet meer op.Ik vind dat de verkoper de pony moet terugnemen.Maar ja,krijg dat maar eens voor elkaar zonder veel financiele veren te laten.Echter ,als je kind of anderen gewond zouden raken is dat veel erger. Natuurlijk kun je hem ook ergens op een africhtingsstal laten doortrainen. Maar daarvoor heb je hem niet gekocht,je wilde een pony waar je kind zo opkon en ter plekke leek dat ook zo.Dus nonconformiteit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:31 



 
Profiel   

De verkoper moet inderdaad de kans krijgen om 'de zaak te kunnen herstellen'. Hetgeen bij kinderponies eigenlijk wel wat moeilijk zal gaan (dit is kwa gedrag bepaald geen kinderpony). Zodra blijkt dat herstel niet binnen redelijke termijn is te verwachten, mag je aandringen op het ongedaan maken van de koop. Oftewel: verkoper neemt pony terug, koper krijgt geld terug.

agee schreef
Houd er wel rekening mee dat de verkoper wellicht wat minder zou willen terugbetalen voor de pony dan wat jullie er voor gegeven hebben.
Uitgaande van een eerlijke verkoper zou hij een pony moeten terugnemen waarvan hij ook niet precies weet wat er mee gebeurd is en waar dit gedrag ineens vandaan komt.
Dus ik zou alvast een beetje financieel verlies incalculeren.


Als er sprake inderdaad is van consumentenkoop (zie verhaal ts) en koper zich beroept op Non-conformiteit, dan hoeft koper geen genoegen te nemen met een lagere terugbetaling. Sterker nog: ze kan de dagen dat de pony daar op stal stond en alle kosten die ze heeft gemaakt ook nog in rekening brengen bij verkoper.


Laatst bijgewerkt door Dees op 14-04-21 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:36 



 
Profiel   

Lastig probleem en ondanks je uitgebreide verhaal toch echt niet zo te beoordelen.

Maar het kan aan van alles liggen. Ik kocht een 4jr New Forest. Was iets groen, niet geschikt voor in de lessen en wisselende personen. Hij viel in het begin behoorlijk tegen, maar ben terug naar 0 gegaan en is helemaal goed gekomen. Althans; voor mij, volwassen en ervaren ruiter.

Toen mijn zoon kleiner was, wilde ik hem ook weleens erop laten ( hij had zelf een shet en was daar handig mee ) Maar dan reageerde mijn NF ook vreemd. Hij leek elke keer erg onzeker te worden van een kind op zijn rug. Aan de longe met mijn zoon erop heeft hij ook flinke rodeo gegeven.

Toen mn zoon 10 was en overstapte af en toe, ging dat helemaal goed, maar was hij net iets langer en handiger weer. Ik heb voor de hulpen wel af en toe met zijn maatr beugels gereden toen.

Opstappen is een deel van je training. Eigenlijk begint dat al als je de staldeur open doet. Als hij door volwassenen is gereden en verzorgd, kan dat compleet anders zijn, dan kinderen om een pony heen.

6 is wel jong natuurlijk. Kan ie wel niet groen genoemd worden, maar wat weet je van de gehele historie?

Ook al vind jij je plek ruimer, er is toch veel verandert. Ik heb de paarden 24/7 buiten en die reageren ook als ze een hele avond en nacht opeens op stal moeten. Zeker als ik ze ook nog eens alleen zou gaan zetten.
Dan heb ik er eentje van 28 die dan zelfs onbeleerd zal lijken.

En je voer? Heel veel mensen voeren veel teveel en verkeerd. Dan en op stal en veel voer, kan het best een bommetje worden.

Wat was zijn werk ritme? Je geeft veel rust wat goed is, maar misschien verveelt hij zich toch en is de overschekling wat veel en snel.
Sowieso wordt verhuizen en de geheel andere aanpak en manier van werken onderschat.

Je wist wat je kocht en er zijn echt wel pony's die hartstikke geschikt zijn voor een kind. Natuurlijk kan dit ook goedkomen, maar denk niet dat dit gebeurt in combinatie met jouw kind.

Laat ze maar komen kijken en de pony meenemen. Als het inderdaad nette, professionele verkopers zijn, willen ze ook niet dat dit gebeurt en verkopen ze de pony wel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:39 



 
Profiel   

Joltsje schreef
Ts, wat een vervelende situatie.
ik kan me voorstellen dat je ff flink baalt. dit was niet de bedoeling.

een zakelijke verkoper dient het paard binnen een half jaar terug te nemen. (voor zover ik weet, ben geen jurist).
wat ze nu aanbied lijkt me ook prima tot dusver. ik zou niet gelijk de hakken in het zand steken.

als ik denk vanuit de verkoper, eerlijke 6 jarige pony verkocht die bij haar geen staatsgevaarlijke dingen heeft gedaan. gek dat hij ineens zo anders doet. dan moet er wel wat gebeurd zijn.
ik zou haar er op laten rijden wanneer ze komt. ten eerste voelt ze dan wat er gebeurd en ten tweede, misschien wordt hij daar weer wat braver van.

paardrijden moet leuk zijn, maar alles bij elkaar kan er ook voor zorgen dat ze bang is. misschien moet de pony nog wennen. we weten het niet (en zien het paard niet).

dus blijf vooral zo objectief mogelijk zonder over je heen te laten lopen.
geef het een kans, je hebt niet voor niets voor deze pony gekozen. is het niet goed, dan pony weer terug.


Objectief blijven probeer ik ook zeker te doen, vandaar dat ik ook zeg dat ik me het idee van de verkoper goed kan voorstellen. Als hij daar oprecht nooit zoiets heeft getoond dan kan ik me voorstellen dat ze het een vreemd verhaal vinden. Ik weet dat er niets vreemds gebeurd is hier en dat ik 100% oprecht ben, maar ik verwacht niet dat iemand me zonder meer op mijn blauwe ogen gelooft.
Maar het gedrag is ook echt heel vreemd, bij de verkoper was het dier echt braaf.
Ik heb maar een dingetje gezien waarvan ik ‘iets’ dacht, en dat was toen hij klinisch gekeurd werd. Bij de voltes op het zachte in de overdekte longeercirkel ging hij bij het binnenstappen daarvan compleet uit zijn plaat, hysterisch rennen vooral, duurde nogal even voor de draf te beoordelen was :=
Maar goed, hij was er nooit eerder in geweest, van licht naar donker en het was een aardige afstap. Op dat moment zocht ik er niets achter, en waarschijnlijk ben ik nu ook spijkers op laag water aan het zoeken voor een verklaring.

Hoe de wet juridisch is weet ik overigens heel goed, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen, en ik wordt niet heel enthousiast bij het idee het juridisch uit te moeten vechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:41 



 
Profiel   

Het is een lastige zaak. Pony is misschien een krukje niet gewend en dan gaat het allemaal wat lomp en ja er zijn zeker ponies die daar verkeerd op reageren. Hoe dan ook het is geen geschikte kinderpony. Dan moet de verkoopster de pony geloof ik terug nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:47 



 
Profiel   

Dees schreef
De verkoper moet inderdaad de kans krijgen om 'de zaak te kunnen herstellen'. Hetgeen bij kinderponies eigenlijk wel wat moeilijk zal gaan (dit is kwa gedrag bepaald geen kinderpony). Zodra blijkt dat herstel niet binnen redelijke termijn is te verwachten, mag je aandringen op het ongedaan maken van de koop. Oftewel: verkoper neemt pony terug, koper krijgt geld terug.

agee schreef
Houd er wel rekening mee dat de verkoper wellicht wat minder zou willen terugbetalen voor de pony dan wat jullie er voor gegeven hebben.
Uitgaande van een eerlijke verkoper zou hij een pony moeten terugnemen waarvan hij ook niet precies weet wat er mee gebeurd is en waar dit gedrag ineens vandaan komt.
Dus ik zou alvast een beetje financieel verlies incalculeren.


Als er sprake inderdaad is van consumentenkoop (zie verhaal ts) en koper zich beroept op Non-conformiteit, dan hoeft koper geen genoegen te nemen met een lagere terugbetaling. Sterker nog: ze kan de dagen dat de pony daar op stal stond en alle kosten die ze heeft gemaakt ook nog in rekening brengen bij verkoper.


Er is absoluut sprake van consumentenkoop. Ik wil zeker zo ver niet gaan direct vergoeding voor mijn kosten te eisen, ik snap dat het voor de verkoper ook vervelend is, die zit ook met een pony die ‘gefixt’ moet worden (er vanuit gaande dat het gedrag hier, wel heel makkelijk, ontstaan is) en waar kosten/tijd in gaan zitten.

Wat je verder zegt is inderdaad zoals ik (als geïnformeerde leek) weet dat het recht in elkaar zit. Maar kinderpony is wel een begrip wat open is voor interpretatie denk ik. Ook als volwassene vind ik deze wel érg heftig overigens hoor, en ik ben niet kinderachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:49 



 
Profiel   

Vervelend zeg! Dat wat je hierboven vertelt, dat hij zo ging rondrennen tijdens de keuring, was dat nog bij de verkoper? Dan sta je ook al wat sterker zou je denken.

Ik snap dat verkoper het niet leuk zal vinden en zou kunnen denken dat het dier door jullie "verpest" is.

Maar als het beestje zo snel van de leg is, dan is het gewoon geen geschikte kinderpony. Het is daarbij ook een diertje van pas 6 en heeft maar een maand bij de verkoper gestaan? Hoe goed ken je een dier dan eigenlijk..... en 2x verhuizen in zo'n korte tijd....dat is ook niet niets :(:)

Ik vind dat het verkoper zou sieren om in te zien dat een dier dat je verkoopt als kinderpony, niet dermate zenuwachtig / rennerig zou moeten reageren, ook niet als alles eventueel niet perfect gaat.

Ik zou zelf de pony liever teruggeven zodat ze hem elders kunnen plaatsen waar het dier beter tot zijn recht komt, want het vertrouwen is weg natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:01 



 
Profiel   

Stapte de voorrijder bij de verkopende partij op het harde op?
Dat doen ze niet voor niks. Paarden met opstijgproblemen gaan op het harde minder snel af.
Als ik voor en/of met een klant ga kijken, mogen ze het me altijd even in de bak en zonder vasthouden demonstreren. Gaat dat niet goed, hoef ik de rest niet te zien. Dan weet ik genoeg.

Al met al is de pony duidelijk niet geschikt voor het doel, en zou ik 'm mooi terugbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:04 



 
Profiel   

Dees schreef
De verkoper moet inderdaad de kans krijgen om 'de zaak te kunnen herstellen'. Hetgeen bij kinderponies eigenlijk wel wat moeilijk zal gaan (dit is kwa gedrag bepaald geen kinderpony). Zodra blijkt dat herstel niet binnen redelijke termijn is te verwachten, mag je aandringen op het ongedaan maken van de koop. Oftewel: verkoper neemt pony terug, koper krijgt geld terug.

agee schreef
Houd er wel rekening mee dat de verkoper wellicht wat minder zou willen terugbetalen voor de pony dan wat jullie er voor gegeven hebben.
Uitgaande van een eerlijke verkoper zou hij een pony moeten terugnemen waarvan hij ook niet precies weet wat er mee gebeurd is en waar dit gedrag ineens vandaan komt.
Dus ik zou alvast een beetje financieel verlies incalculeren.


Als er sprake inderdaad is van consumentenkoop (zie verhaal ts) en koper zich beroept op Non-conformiteit, dan hoeft koper geen genoegen te nemen met een lagere terugbetaling. Sterker nog: ze kan de dagen dat de pony daar op stal stond en alle kosten die ze heeft gemaakt ook nog in rekening brengen bij verkoper.

Juridisch zal je daar best gelijk in hebben, dat wil ik graag geloven, maar soms ben je wel sneller en misschien ook wel goedkoper af als jezelf ook wat verlies neemt.
Zoals hier al iemand zegt is gelijk hebben nog niet altijd gelijk krijgen.
Eindeloze procedures zijn duur en kosten een hoop negatieve energie. Vandaar mijn opmerking om misschien wat verlies te pakken als dat een snellere afhandeling bevorderd. Dan ben je er vanaf en kun je ook weer vooruit kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:07 



 
Profiel   

superpony schreef
Lastig probleem en ondanks je uitgebreide verhaal toch echt niet zo te beoordelen.

Maar het kan aan van alles liggen. Ik kocht een 4jr New Forest. Was iets groen, niet geschikt voor in de lessen en wisselende personen. Hij viel in het begin behoorlijk tegen, maar ben terug naar 0 gegaan en is helemaal goed gekomen. Althans; voor mij, volwassen en ervaren ruiter.

Toen mijn zoon kleiner was, wilde ik hem ook weleens erop laten ( hij had zelf een shet en was daar handig mee ) Maar dan reageerde mijn NF ook vreemd. Hij leek elke keer erg onzeker te worden van een kind op zijn rug. Aan de longe met mijn zoon erop heeft hij ook flinke rodeo gegeven.

Toen mn zoon 10 was en overstapte af en toe, ging dat helemaal goed, maar was hij net iets langer en handiger weer. Ik heb voor de hulpen wel af en toe met zijn maatr beugels gereden toen.

Opstappen is een deel van je training. Eigenlijk begint dat al als je de staldeur open doet. Als hij door volwassenen is gereden en verzorgd, kan dat compleet anders zijn, dan kinderen om een pony heen.

6 is wel jong natuurlijk. Kan ie wel niet groen genoemd worden, maar wat weet je van de gehele historie?

Ook al vind jij je plek ruimer, er is toch veel verandert. Ik heb de paarden 24/7 buiten en die reageren ook als ze een hele avond en nacht opeens op stal moeten. Zeker als ik ze ook nog eens alleen zou gaan zetten.
Dan heb ik er eentje van 28 die dan zelfs onbeleerd zal lijken.

En je voer? Heel veel mensen voeren veel teveel en verkeerd. Dan en op stal en veel voer, kan het best een bommetje worden.

Wat was zijn werk ritme? Je geeft veel rust wat goed is, maar misschien verveelt hij zich toch en is de overschekling wat veel en snel.
Sowieso wordt verhuizen en de geheel andere aanpak en manier van werken onderschat.

Je wist wat je kocht en er zijn echt wel pony's die hartstikke geschikt zijn voor een kind. Natuurlijk kan dit ook goedkomen, maar denk niet dat dit gebeurt in combinatie met jouw kind.

Laat ze maar komen kijken en de pony meenemen. Als het inderdaad nette, professionele verkopers zijn, willen ze ook niet dat dit gebeurt en verkopen ze de pony wel weer.


Ik weet redelijk wat van de geschiedenis, wel gekleurd aangezien van vorige verkopers, en ben dat zelf nagegaan, nog een reden waarom me dit gedrag verbaast.
Pony is wel redelijk recent geïmporteerd (geen Spanjaard := ), maar ik heb heel uitgebreide verkoopfilmpjes van hem van waar hij vandaan komt. Er is mee gecrosst, gesprongen, vossenjacht mee gereden en dressuurmatig mee gereden. Als hij loopt is ook echt te zien en te merken dat hij heel goed doorgereden is. Knopjes zitten er echt op, teveel om in een maandje gedaan te zijn. Op verkoopfilmpjes is zelfs opstappen en langs groot verkeer te zien.

In de omgang is hij écht braaf, hij is goed opgevoed. Ook bij een kind, en sowieso laten we kind niet in haar eentje rommelen, ook al is ze heel handig. Hij schrikt op de grond overigens juist nergens van, koele kikker en bijzonder vriendelijk.

Natuurlijk snap ik dat verhuizen heel wat is, maar bij de verkoper werd ook aangegeven dat ze er gelijk opgestapt zijn en hij niet snel onder de indruk is. Misschien juist een enorme binnenvetter hoor, en dat dit de druppel was, maar dat maakt hem niet minder ongeschikt.

Waar ik hem kocht stond hij buiten, waar zij hem daarvoor vandaan hadden juist altijd op stal, geen weide of paddock zelfs. Hij staat hier ook niet alleen.
Voer is nagevraagd, hij krijgt zeker niet teveel. Geen sportbroek oid, hij krijgt Florian, een beetje seniores Priores en onbeperkt hooi momenteel. Hij is vrij schraal overigens, mag echt duidelijk gewicht bij.
Werkritme is zeker minder dan bij verkoper (vooral aangezien er niemand meer op gaat en het ook überhaupt niet lukt), maar meer vrije beweging, paddockje daar was misschien 5x5. Wel dagelijks gelongeerd (kende hij naar mijn idee niet, maar wel braaf) en een dagelijkse wandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:08 



 
Profiel   

Wat jammer dat het begin zo is verlopen voor je dochter. Ik zou ook verkoper laten mee kijken, en zien wat ze dan voorstellen. Ik kan me wel voorstellen dat een een 6-jarige in een nieuwe situatie wellicht geschrokken is, hetzij van het opstappen met een krukje wat hij mogelijk niet kent, hetzij van een aantikkend voetje op zijn kont. De combinatie van een nieuwe omgeving en dan schrikken, kan maken dat het iets heftiger is dan in een normale 'gewende' situatie natuurlijk, maar dit klinkt idd wat extreem en voor een kind te veel. Ik zou het ook gooien op niet geschikt als kinderpony (eerlijk vind ik 6 nog steeds groen vind voor een kind, wellicht volgende keer wat oudere pony die al meer gezien heeft. Ik koop persoonlijk geen kinderpony meer waarvan ik het er uitgegroeide kind er niet op heb gezien, volwassen die een pony verkopen is toch anders, wil graag bevestigd zien dat de pony met een kind overweg kan, die er hetzelfde mee heeft gedaan, dan mijn kinderen willen gaan doen) en de koop willen ontbinden. Niet sleutelen dan, begrijp zeker dat de schrik er bij je dochter in zit, zou verkoper die opening niet geven, maar op ontbinden aandringen, aangezien zij professioneel verkoper zijn, mag je verwachten dat de pony voldoet aan jouw eisen. Hopelijk kom je samen verder.

Juridisch is het altijd lastig, maar kopen van een professioneel verkoper maakt het in dit geval wellicht wat makkelijker, wij hebben advies ingewonnen wat betreft een miskoop afgelopen jaar, maar dat was op medisch gebied. Het gebrek hier was duidelijk aanwezig voor verkoop, karakter etc is natuurlijk over te dubben. Verkoper schriftelijk als je er niet uit komt op de hoogte stellen dat je wilt ontbinden. Ik zou als het zover komt juridisch advies van een kenner in paardenzaken inschakelen en kijken hoe sterk je staat. Wij hebben het onderling geregeld, niet helemaal naar tevredenheid, maar rechtszaak kan wel een jaar tot anderhalf jaar in beslag nemen, waarbij je in de tussentijd de zorg voor de pony blijft dragen, waarbij de uitkomst onzeker blijft. Had niet onze voorkeur.

Succes, kan me voorstellen dat het een enorme domper is voor je dochtertje!


Laatst bijgewerkt door MightyMike op 14-04-21 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:10 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Stapte de voorrijder bij de verkopende partij op het harde op?
Dat doen ze niet voor niks. Paarden met opstijgproblemen gaan op het harde minder snel af.
Als ik voor en/of met een klant ga kijken, mogen ze het me altijd even in de bak en zonder vasthouden demonstreren. Gaat dat niet goed, hoef ik de rest niet te zien. Dan weet ik genoeg.

Al met al is de pony duidelijk niet geschikt voor het doel, en zou ik 'm mooi terugbrengen.


Verkoper op het harde, maar wel gewoon los, zag ook geen vreemde reactie overigens toen. Kind is daarna in de bak opgestapt, maar toen had hij al wel 10-15 minuten vrij intensief gelopen.
Verkoper geeft aan bewust in de tijd dat hij daar stond overal opgestapt te zijn, bak en harde en met en zonder krukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:12 



 
Profiel   

Wat jammer dat het zo gaat, ook sneu voor je dochter.
Ik vind zelf een pony die volledig uit zijn plaat gaat als hij voor het eerst de overdekte longeercirkel in gaat geen brave kinderpony. Die had ik laten staan maar goed dat is achteraf.
Hopelijk neemt de verkoper hem terug als hij gevaarlijk blijft met opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:14 



 
Profiel   

Klinkt als een fijn dier, dat verhaal wat je hier boven net er bij plaatst :)

Misschien is het het beestje dan toch gewoonweg teveel geworden, zo veel veranderingen in korte tijd. Overdonderd geweest en nu komt het er uit....

Maarja je kan niet verwachten dat een 9-jarig ruitertje dat op gaat lossen..... die moet gewoon een beestje hebben zonder bijzondere gebruiksaanwijzing.

En pony heeft (nu) een zelfverzekerd, stabiel iemand nodig die er veel rust, tijd en ervaring in stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:14 



 
Profiel   

Ik wil voor de volledigheid overigens wel aangeven dat kind ondanks haar leeftijd behoorlijk ervaren en handig is, anders waren we inderdaad voor een oudere pony gegaan. Daar waren we ook eigenlijk naar op zoek, maar deze (er stonden er meerdere en ze heeft er meerdere gereden) leek juist het meest geschikt.
Ze komt niet net van een manege af en rijdt normaal verschillende pony’s voor anderen, die niet allemaal even braaf zijn :+ Is ook niet onder de indruk van een keertje onverwacht afstijgen normaal :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:19 



 
Profiel   

Supertje schreef
Eatshay schreef
Stapte de voorrijder bij de verkopende partij op het harde op?
Dat doen ze niet voor niks. Paarden met opstijgproblemen gaan op het harde minder snel af.
Als ik voor en/of met een klant ga kijken, mogen ze het me altijd even in de bak en zonder vasthouden demonstreren. Gaat dat niet goed, hoef ik de rest niet te zien. Dan weet ik genoeg.

Al met al is de pony duidelijk niet geschikt voor het doel, en zou ik 'm mooi terugbrengen.


Verkoper op het harde, maar wel gewoon los, zag ook geen vreemde reactie overigens toen. Kind is daarna in de bak opgestapt, maar toen had hij al wel 10-15 minuten vrij intensief gelopen.
Verkoper geeft aan bewust in de tijd dat hij daar stond overal opgestapt te zijn, bak en harde en met en zonder krukje.

Net zo min dat je op je blauwe ogen vertrouwd moet worden geldt dat andersom ook. Opstappen op het harde is een tactiek die vaker word toegepast. Dier heeft blijkbaar ooit iets meegemaakt en dat komt in alle hevigheid terug na jullie debacle met opstappen. Zie maar eens uit te zoeken wat. Wij hebben er drie jaar over gedaan tot een pony niet meer in paniek raakte wanneer iets over haar kont zwaaide. Die had vastgezeten in een deken bij de vorige eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:22 



 
Profiel   

Het is ook super vervelend. Maar wie reed erop op die filmpjes?

6 Jaar en al zoveel gedaan is leuk, maar misschien staat ie wel vrij scherp aan de hulpen.

Als je gaat rondlopen en overal kloppen en aanraken zijn dat gewoon dingen die ze vaak wel kennen en zegt niet zoveel.
Mijn ene merrie is vrij pittig en gevoelig, maar kent haar grondwerk wel. Als je die trouwens los of aan de longe tekeer ziet gaan, stap je nooit meer op. Dus ook dat zegt niks.

Het is lastig in zo een korte tijd te beoordelen waar het door komt. Sommigen hebben echt wat werk nodig, sommigen hebben tijd nodig bij veranderingen. Dat de pony dat daar niet liet zien, komt misschien omdat het werken wel door ging. Nu is het werk ook veel minder.

Maar voor een kind van 9 hoeft een pony niet van alles te kunnen. Dan moet een pony gewoon braaf zijn en veel gewend zijn. Dan kan je beter kijken naar een pony waar een kind nu uitgegroeit is en jaren lang van alles mee gedaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:23 



 
Profiel   

Supertje schreef
Ik wil voor de volledigheid overigens wel aangeven dat kind ondanks haar leeftijd behoorlijk ervaren en handig is, anders waren we inderdaad voor een oudere pony gegaan. Daar waren we ook eigenlijk naar op zoek, maar deze (er stonden er meerdere en ze heeft er meerdere gereden) leek juist het meest geschikt.
Ze komt niet net van een manege af en rijdt normaal verschillende pony’s voor anderen, die niet allemaal even braaf zijn :+ Is ook niet onder de indruk van een keertje onverwacht afstijgen normaal :=


9 Jaar blijft jong.

Overigens heb ik ooit een pony gekregen die ook braaf was met proef rijden. Iets wat kijkerig, maar werd ons gewoon verkocht als brave kinderpony voor mij.
Ik deed er alles mee tot ik naar de manege les ging en in de binnenbak ging rijden. Die sloeg echt door en ik werd ook bang.
Pony is verkocht en is wel wat gewend geraakt, maar nooit 100% in de binnenbak. En toen ging de kennis van horsemanship, in gedrag verdiepen daar wat minder ver helaas.
Buiten in het bos super braaf.
Was trouwens een merrie die daarvoor een veulen had gehad. Destijds deden ze dat vaak om een wat lastige merrie iets braver te krijgen. Ook van die tekenen, als we het hadden geweten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:27 



 
Profiel   

De verkoper wil langskomen? Laat hem er zelf maar op gaan dan. Een professionele handelaar zal toch tevreden klanten willen en geen pony verkopen waar het kind mee kan verongelukken.Ik denk dat dit geen geschikte pony voor een kind is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 21 [ 511 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen