Paard informatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pindake
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-04-21

Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 04:07

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik hier al menig topic doorgespit, maar vind ik vooral informatie die berust op persoonlijk gestelde doeleinden. Zelf heb ik geen paard en kan ik niet paardrijden. Het is dan ook helemaal niks voor mij, ik ben er zelf namelijk een beetje angstig voor. :o

Dus wat doe ik hier dan, zal je vast denken...

Momenteel ben ik een medieval, fantasie verhaal aan het schrijven, waarin paardrijden dus regelmatig aan bod komt. Nu is een paard natuurlijk een levend wezen en geen machine. Daar ik wel graag een geloofwaardig verhaal wil afleveren, is het voor mij op sommige momenten erg onduidelijk hoe ik het het beste kan omschrijven zonder geloofwaardigheid te verliezen.

Daarom even wat vragen van mijn kant.

- Hoe hard kan een paard nou eigenlijk rennen? Of galopperen is eigenlijk een beter woord.
- Is galopperen en draven hetzelfde?
- Hoe lang kan een paard galopperen?
- Stopt een paard vanzelf met galopperen als het moe wordt?
- Hoe lang moet een paard rusten voordat het weer kan galopperen?
- Als een paard honger of dorst heeft, stopt het dan met gehoorzamen?
- Hoeveel gewicht kan een paard verdragen?
- Kan een paard even hard galopperen als er twee mensen op zitten?
- Hoe lang kan een paard "wandelen" voordat het moet rusten?

Nu snap ik dat het ene paard het andere niet is en dat de antwoorden variabel kunnen zijn. Wat ik eigenlijk zoek zijn de grenzen, zodat ik niet iets stompzinnigs schrijf als: 'Na drie dagen galopperen bereikte hij eindelijk zijn bestemming.' OF 'Hij reed wel 120km per uur' Bij wijze van spreken.

Alvast enorm bedankt voor de informatie. :)

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:59

Ah eindelijk iemand die het realistisch bekijkt.

Draf en galop zijn niet het zelfde. Draf is over het algemeen langzamer. Op Wikipedia en de bokt wiki staat hier vast meer over.

Wat betreft snelheden en afstanden zou ik eens bij endurance kijken. En dan bij de top. Daar kan je checken hoeveel km er in hoeveel tijd gereden wordt (geen 120 per uur). Een paard heeft een topsnelheid, maar die houden ze niet lang vol. Endurance is Lange afstands wedstrijden, tot 160km. Na een wedstrijd hebben ze veel rust nodig.
Overigens moet je wel bedenken dat het hele idee bij endurance over het algemeen is dat het paard nog langer door kan. Ik weet niet of ze in jouw boek de paarden "op". Rijden?

En met twee mensen erop, dan gaat alles minder. Minder snel, minder lang, minder ver. Het paard moet gewoon meer gewicht mee nemen.
Als een paard te lang niet eet of drinkt kan het ziek worden. Sommigen stoppen daarvoor al.met luisteren, anderen gaan voor jou over hun grenzen heen.
Een paard kan ongeveer 20% van zijn lichaamsgewicht dragen. Daar zijn onderzoeken voor. Lichter is vaak wel beter voor het paard. Een goede ruiter is ook fijner.

Verder zijn al jouw vragen natuurlijk paard afhankelijk. De pony van de buren kan je niet vergelijken met een olympische endurance paard. En een groot zwaar paard zal meer kunnen dragen dan diezelfde pony van de buren. Daarom zijn er geen harde getallen op te zetten.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:30

- Hoe hard kan een paard nou eigenlijk rennen? Of galopperen is eigenlijk een beter woord.
Gemiddeld 20 km per uur maar topsnelheden van 50-60 km per uur.

- Is galopperen en draven hetzelfde?
Nee, is een hele andere beenzetting. Galopperen gaat het hardste.

- Hoe lang kan een paard galopperen?
Dat is afhankelijk van de snelheid en de conditie. Op 20 km per uur kunnen ze langer galopperen dan op topsnelheid. Dat zijn echt sprints en dat houden ze niet heel lang vol.

- Stopt een paard vanzelf met galopperen als het moe wordt?
In de natuur wel. Onder het zadel niet, dan is het meestal heel gehoorzaam aan zijn berijder.

- Hoe lang moet een paard rusten voordat het weer kan galopperen?
Ook dat is afhankelijk van de conditie.

- Als een paard honger of dorst heeft, stopt het dan met gehoorzamen?
Nee vaak niet. Paarden kunnen doorlopen voor hun ruiter tot ze er bij neervallen.

- Hoeveel gewicht kan een paard verdragen?
Afhankelijk van het type paard. Kleine pony kan minder dragen dan een groot paard. Groot paard kan wel 80 kilo dragen.

- Kan een paard even hard galopperen als er twee mensen op zitten?
Dat ligt eraan hoe zwaar ze zijn. 2 kinderen wegen evenveel als een volwassene dus 2 volwassenen gaat over die 80 kilo heen en dan zal het moeilijker zijn voor het paard.

- Hoe lang kan een paard "wandelen" voordat het moet rusten?
Heel lang, in de natuur lopen paarden de hele dag door.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:51

Even een reactie vanuit de kant van een lezer. Heel goed dat je hierin verdiept! Ik lees veel fantasy en auteurs die niets van paarden weten kan je er meestal zo uitpikken :+

Fouten die ik vaak voorbij zie komen:
- Hoofdpersonen die nog nooit op een paard hebben gezeten, maar ineens dagenlang zonder zadel kunnen galopperen. Als je nog nooit gereden hebt, zal het heel onwennig en wiebelig zijn in begin. Je moet wennen aan hoe je je balans houdt en zeker draven en galopperen zal je niet lang volhouden. Ten eerste omdat het lastiger is, ten tweede omdat je heel veel spierpijn krijgt en schuurplekken/blaren als je lang rijdt.
- Paarden die hele dagen achter elkaar kunnen galopperen. Dat houden de paarden en vaak ook ruiters niet vol. Het zal een afwisseling zijn tussen galop, draf en stap. Waarin in meeste gevallen het overgrote deel in stap zal worden gedaan. Bij echte haast ritten zal het veel draf zijn met stukken galop.

Pindake
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 00:04

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties en antwoorden. Dit helpt een hele hoop.

@LoveBodin: Paarden "op" rijden is zoveel eisen dat ze het niet overleven neem ik aan? Niet opzettelijk. Als het zo zou moeten zijn, komt het door mijn gebrek aan kennis. In dat geval zou ik dan ook liever een omschrijving aanpassen.
Dat van die 120km/uur was maar een voorbeeldje btw. ^_^ Stel je voor; rij je 100km per uur op de snelweg, komt ineens iemand op een paard met 120km per uur je inhalen. Hahaha, sta je raar te kijken denk ik.

@Suzanne F.: Duidelijke antwoorden! Precies wat ik zocht.

@linoleum: Oh dat van de spierpijn en schuurplekken heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Dit is niet alleen zonder zadel neem ik aan? Ik ga er ook even vanuit dat dit dan bij je billen en kruis ontstaat?
Eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat het zowel voor de paarden als de ruiter pittig kan zijn. Reuze bedankt voor de achtergrond informatie! *\o/*

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 00:29

Om even verder te gaan op het bericht van linoleum:

-Paarden hebben ook een warming up en cooling down nodig als je ze gezond wilt houden. In volle galop vertrekken en met een noodstop aankomen op bestemming en je paard in een stal gooien is gewoon not done.
-Ook een ding om rekening mee te houden met 2 mensen: er past maar 1 persoon in een zadel. Als er een zadel op het paard ligt, zal de 2e persoon dus achter het zadel zitten. Dit is ook slecht voor het paard, want de lendenen zijn niet geschikt voor het dragen van veel gewicht. Daarnaast zullen veel paarden vanuit reflex bokken wanneer er gewicht op dat gebied komt. 2 personen zonder zadel gaat beter, maar of het nou prettig rijdt voor langere tijd in draf/galop, dat is een tweede.

En er zijn diverse "ruiterblessures", met en zonder zadel. Inderdaad de schaaf/beurse/rode plekken rond het zitvlak. Binnenkant knieën willen er ook nog wel eens aan geloven (zeker met een dubbel zittend velletje over je rijlaars of een stukje stof dat dubbel zit oid). Blaren op je handen gebeurt ook nog wel eens, zeker zonder handschoenen en bij warm weer (hoewel je meestal dan ook te hard hebt getrokken, om wat voor reden dan ook)

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 00:47

Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken naar de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Vroeger gingen mensen natuurlijk heel anders om met paarden dan dat we dat nu doen

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 02:10

- Hoe hard kan een paard nou eigenlijk rennen? Of galopperen is eigenlijk een beter woord.
het bovenstaande klopt. maar die topsnelheden zijn natuurlijk alleen voor de vederlichte jockeys weggelegd. Voor de koudbloedpaarden (de wat rondere en sterker gebouwde paarden) van ridders zal 30 al een gigantische prestatie zijn geweest. misschien 35-40 in een sprint.

- Is galopperen en draven hetzelfde?
opnieuw klopt het bovenstaande.
maar er zijn nog meer gangen. maar niet alle paarden beheersen die. in de meeste rassen zijn de extra gangen verloren gegaan. dus als je mythische paarden in je boek wil kan je naar de zogenaamde gangenpaarden kijken als voorbeeld. met name de Tölt ziet er heel trots uit omdat het paard dat deze gang gebruikt het hoofd fier omhoog houd.

- Hoe lang kan een paard galopperen?
tijdens de manege les van een uur die ik eens per week volg draven wij het grootste gedeelte van de les en galopperen we ik schat ongeveer 6 a 7 minuten in totaal. maar ik kan er ook flink naast zitten. dan komen alle paarden al flink bezweet op stal. bij koud weer kan het nog langer zijn. bij warm weer minder. en bij achtentwintig-dertig raden slaan we weleens helemaal over.

- Stopt een paard vanzelf met galopperen als het moe wordt?
een paard dat tegen zijn grenzen aan loopt (lees uitgeput/buitenadem) is stopt vanzelf. maar een verstandige ruiter houd dit in de gaten.

- Hoe lang moet een paard rusten voordat het weer kan galopperen?
na een paar minuten op adem komen kan een paard wel weer een galop inzetten maar zal dan wel snel weer moeten stoppen om echt te rusten. opnieuw houd een verstandige ruiter dit in de gaten.

- Als een paard honger of dorst heeft, stopt het dan met gehoorzamen?
als een hongerig paard eenmaal staat te eten terwijl je bijvoorbeeld het halster nog om moet doen moet je echt gewicht heffen om het hoofd nog omhoog te krijgen.

- Hoeveel gewicht kan een paard verdragen?
moderne maatstaven adviseren een ruitergewicht van tussen de 15 en 20 procent van het gewicht van het paard inclusief zadel en kleding. waarbij aan pony's en andere koudbloeden vaak een wat groter relatief draagvermogen wordt toegeschreven dan aan slanke sportpaarden. middeleeuwse ridders zullen het daar waarschijnlijk wat minder nauw mee hebben genomen. maar ze zochten waarschijnlijk ook wel de sterkste paarden uit. al was het maar om van een betrouwbaar rijdier verzekerd te zijn. flinke pony's kunnen tot zo'n 500 kg wegen gemiddelde paarden tot een kilo of 650. echt grote paarden gaan de 700 voorbij. en er zijn extreme gevallen die meer dan een ton wegen/wogen.

- Kan een paard even hard galopperen als er twee mensen op zitten?
twee volwassenen nee. achter of voor op een paard zitten is zeer oncomfortabel voor paard en ruiter en moet dus alleen bij uitzondering gebeuren en ook niet langer dan strikt noodzakelijk. ook door het gewicht gaat het langzamer als het paard al voldoende balans houd voor een galop.

- Hoe lang kan een paard "wandelen" voordat het moet rusten?
de hele dag. maar voor de spijsvertering moet een paard eigenlijk ook de hele dag kunnen grazen. de spijsvertering van een paard raakt van slag als er structureel langer dan enkele uren geen eten binnen komt. een enkele keer is niet erg.

dan nog wat paardenfeitjes die handig kunnen zijn. (gewoon wat me hier te binnen schiet)

een halster lijkt op een hoofdstel maar heeft geen bit of teugels en dient om het paard met een touw te begeleiden of vast te zetten.

een eenvoudig hoofdstel bestaat uit
het kopstuk. (achter de oren)
twee bakstukken (meestal dubbele riempjes van het kopstuk naar de neusriem en het bit)
neusriem (hier in is veel variatie mogelijk)
bit (ook veel variatie mogelijk. de enkel en dubbel gebroken trens komen het meeste voor) (een groeiende groep ruiters kiest er voor om met een bitloos hoofdstel te rijden.)
frontriem (op het voorhoofd vaak mooi versiert)
teugels (verbonden met het bit)

een paard van twintig is al echt oud. maar regelmatig halen paarden hun dertigste verjaardag.

onder het zadel ligt meestal een katoenen (vroeger wollen) dekje dat sjabrak of zadeldekje wordt genoemd.

aan de ridders hebben wij de gewoonte over gehouden om links op te stappen. zij hadden vaak een zwaard aan hun riem hangen wat rechts opstappen moeilijk en gevaarlijk maakte.

niet ieder paard staat op hoefijzers (hangt af van de ondergrond waar het meest op gereden wordt en de hardheid van de hoeven)

een wit paard met stippen wordt apaloosa genoemd. deze kleur wordt geasocieerd met de paarden van indianen in Noord-Amerika.

lang niet alle ruiters rijden met sporen. ze dienen ook niet om het paard pijn te doen (al kan dat wel) maar om preciezere aanwijzingen te kunnen geven. niet voor niets moesten sporen verdient worden.

goede ruiters sturen meer met hun benen dan met hun handen zodat de teugels ook kunnen worden losgelaten zonder de controle te verliezen. zeker ridders moesten hier zeer bedreven in zijn om dat zij immers ook hun wapens moesten vasthouden. teugels geven meestal wel een duidelijkere communicatie met het paard.

een paard goed opzadelen kost minstens een kwartier maar een 30-45 min is ook geen overbodige luxe.

paarden hinniken niet vaak (wel elke dag). briesen snuiven en blazen komen veel meer voor en kunnen verschillende betekenissen hebben.

paarden slapen staand maar moeten gaan liggen om echt diep te slapen (remslaap) dit moet minstens 30 min per dag en kan zowel overdag als s' nachts zijn. zo lang een ander paard maar de wacht houd.

paarden liggen ook graag in de zon als ze op hun gemak zijn.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:00

Citaat:
een paard goed opzadelen kost minstens een kwartier maar een 30-45 min is ook geen overbodige luxe.

Nou, als je echt haast hebt, kun je ook best in 5 minuten opzadelen hoor. Even borstelen onder het zadel (viezigheid op de kont is misschien niet mooi, maar zeker ook niet nadelig of schadelijk), dekje en zadel er op, singel vast, hoofdstel om, 2-3 riempjes daarvan vast maken, opstappen en gaan met die banaan.
Moet je voor de harmonie met je paard geen gewoonte van maken, maar het kan zeker.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:12

Bowo schreef:
Citaat:
een paard goed opzadelen kost minstens een kwartier maar een 30-45 min is ook geen overbodige luxe.

Nou, als je echt haast hebt, kun je ook best in 5 minuten opzadelen hoor. Even borstelen onder het zadel (viezigheid op de kont is misschien niet mooi, maar zeker ook niet nadelig of schadelijk), dekje en zadel er op, singel vast, hoofdstel om, 2-3 riempjes daarvan vast maken, opstappen en gaan met die banaan.
Moet je voor de harmonie met je paard geen gewoonte van maken, maar het kan zeker.


eens maar daarom schreef ik ook 'goed' opzadelen. dat is dus inclusief het behouden van de harmonie met je paard.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:16

30-45 minuten doen over opzadelen? Nou dat hoop ik toch niet. Dan kom je nergens meer aan toe. Om over de professionele stallen maar niet te spreken die er 15 op een dag rijden.
Als ik treuzel en alles relaxed doe dan is het 10 minuten, met beenbeschermers omdoen erbij. Als het moet dan is hij in 3 minuten gezadeld.

Kairos
Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:23

Suzanne F. schreef:
30-45 minuten doen over opzadelen? Nou dat hoop ik toch niet. Dan kom je nergens meer aan toe. Om over de professionele stallen maar niet te spreken die er 15 op een dag rijden.
Als ik treuzel en alles relaxed doe dan is het 10 minuten, met beenbeschermers omdoen erbij. Als het moet dan is hij in 3 minuten gezadeld.

Ik neem aan dat ze bedoeld inclusief poetsen :)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:24

Wat je in je verhaal kunt gebruiken, is dat er bij de luxere ritten zeker vroeger vaak gebruik werd gemaakt van stal hulpen die niet alleen voerde en uitmestte, maar ook de paarden : in conditie hielden, opzadelden, warming up gaven, en na afloop weer uitstapten en afzadelden.

Een arrogante prins in je verhaal kan dus best roepen dat hij gaat jagen 's ochtends, en dan het bordes af komen, op zijn paard springen en weg galopperen ;) .

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:24

Kairos schreef:
Suzanne F. schreef:
30-45 minuten doen over opzadelen? Nou dat hoop ik toch niet. Dan kom je nergens meer aan toe. Om over de professionele stallen maar niet te spreken die er 15 op een dag rijden.
Als ik treuzel en alles relaxed doe dan is het 10 minuten, met beenbeschermers omdoen erbij. Als het moet dan is hij in 3 minuten gezadeld.

Ik neem aan dat ze bedoeld inclusief poetsen :)


ja natuurlijk.

dat zadel zelf ligt er zo op.
(ps ik ben een 'Hij' _O- )
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 19-04-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:25

Oké inclusief poetsen doe ik er als ik rustig aan doe wel langer over. Maar dan nog is 30-45 min wel overdreven.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:29

we dwalen af.

maar voor de duidelijkheid. met zadelen bedoel ik alle handelingen van het moment dat je het paard gaat halen tot het moment dat je wegrijd. de hele voorbereiding dus.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:46

In de openingspost staat dat het een 'medieval fantasy' verhaal wordt. Het verhaal speelt zich dus af in een tijd dat sterk op onze middeleeuwen lijkt. Het is belangrijk om je te bedenken dat zowel het type paard als de omgang met het paard ontzettend veranderd is sinds deze tijd.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:48

Tav spierpijnen bij de mens: je zit niet te hobbelen op een paard he.. je moet je buikspieren, ruspieren en (boven)beenspieren aanspannen om de beweging van je paard te kunnen volgen zodat je het niet hindert, en om niet te vallen. Als je ook nog eens hele stukken hard gallopeerd ga je ook wel eens staan in je beugels (verlichte zit) en reken maar dat je dat ook gaat voelen

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:52

Tipje:
laat voordat je het boek pucliceert, het eerst lezen door 1 of 2 paardenkenners, met de opdracht echt te letten of het paardengedeelte realistisch is. Liefst mensen die ook nog kennis hebben van de middeleeuwen. (het huidige paard is niet hetzelfde als het paard in die tijd)
Dan kunnen de eventuele "paardenfouten" die toch nog zijn gemaakt er alsnog uitgehaald worden.

LimitedMagic

Berichten: 64
Geregistreerd: 20-03-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:52

Ik denk dat het YouTubekanaal Modern History TV wel wat voor je is! Daar staan veel video's op over hoe er met paarden werd omgegaan in de middeleeuwen :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:01

Kijk ook even naar de anatomie, heel vaak hebben ze het in boeken over de schoften, maar een paard heeft maar een schoft.
Ze bedoelen dan waarschijnlijk de schouders maar het komt erg knullig over.
Je zou als je het echt goed wil doen een paardrijles kunnen nemen, dan weet je een beetje waar je het over hebt.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:07

MirandaMalik schreef:
Kijk ook even naar de anatomie, heel vaak hebben ze het in boeken over de schoften, maar een paard heeft maar een schoft.
Ze bedoelen dan waarschijnlijk de schouders maar het komt erg knullig over.
Je zou als je het echt goed wil doen een paardrijles kunnen nemen, dan weet je een beetje waar je het over hebt.


dat komt denk ik uit het Engels. het Engelse woord is namelijk withers. het is me ook niet helemaal duidelijk of dit in het engels een meervoudsvorm betreft. maar als je dat dan gaat vertalen is de verwaring begrijpelijk.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:09

Je kunt ook eens zoeken op wat normale 'dagmarsafstanden' waren voor de cavallerie.

Gemiddeld genomen is een snelheid van 10 km/u gedurende een hele dag haalbaar voor een goed getraind legerpaard. Dan kom je dus op een afstand van 80 km bij 8 uur lopen (stap en draf). Meestal waren dagmarsen echter max 60 km.

Een paard kan namelijk geen 8 uur achter elkaar lopen zonder te eten (gras of hooi en niet zozeer haver oid) en te drinken, dan vallen z'n darmen uit. Dus die dagmarsafstand werd in 10 uur oid gehaald, met pauzes om de paarden te laten eten.
Qua hart-/long- en spiercapaciteit is het geen probleem, maar een paard in de natuur eet lopend. Hij loopt daarbij 25-40 km per dag (20 uur) al grazend.
Een paard waarbij de darmen uitgevallen zijn is - zeker in de middeleeuwen - ernstig ziek.

Bij dagmarsen werd niet gegaloppeerd (ook niet vanwege de bepakking, die vrijwel altijd gaat klapperen bij galopperen).

Galop werd uiteraard wel gebruikt tijdens charges (dan was er natuurlijk geen bepakking) tijdens gevechten, of door koeriers die snel berichten moesten overbrengen.

Ridders die terugkeerden van slagvelden deden dat meestal op hun dooie akkertje (in stap dus).
Ridders die richting het slagveld vertrokken deden dus dat in dagmarsvorm, voornamelijk in draf.

Gemiddelde snelheden:

stap is ongeveer net zo snel als een mens loopt: 5-6 km/u

draf wil het voor de ruiter nog een beetje comfortabel zijn: 12-15 km/u. Meeste paarden kunnen beste 16-18 km/u draven voor ze in galop overgaan, maar dat zit niet lekker en is niet lang vol te houden.

galop: 16-20 km/u voor een lang vol te houden galop. Een goed getraind paard dat voor koeriersdiensten wordt gebruikt kan rustig 2-3 uur galopperen op een tempo van 20 km/u.

De 'ponyexpress' (post-te-paard) in de VS had iedere 40 km een paardenwisselstation, daar hing het dus van de ruiter af hoe ver op een dag kon worden gereden. Iedere 2 uur en 40 km een vers paard om weer 2 uur te galopperen met 20 km/u is dus een realistische mogelijkheid om iemand in je boek in 1 dag meer dan 200 km te laten afleggen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Paard informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:16

zo'n dagmars werd natuurlijk wel flink vertraagd als er ook voetsoldaten bij waren.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:06

LimitedMagic schreef:
Ik denk dat het YouTubekanaal Modern History TV wel wat voor je is! Daar staan veel video's op over hoe er met paarden werd omgegaan in de middeleeuwen :)

Precies dit! Hij legt heel erg fijn uit over verschillende aspecten die ook als niet paardenmens makkelijk te volgen zijn! Hij legt oa uit over de verschillende gangen, hoe er gereisd werd te paard en meer. Zou zeker zijn kanaal bekijken, heb je meteen een visualisatie erbij :D