Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen beregening bak

 
Profiel   

Goedemorgen,

We staan op het punt een systeem te regelen voor onze bak, maar weten nog niet goed voor welk systeem we nou willen gaan. Aan de ene kant zitten we te denken aan een pop up systeem met zes punten rond onze (20*40) bak, maar aan de andere kant lijkt een beregeningshaspel (zoals op de foto hieronder) ons ook wel wat. De prijs van zo’n ding is ongeveer € 1.200. Dit lijkt veel geld, maar ze zijn ook veel duurder verkrijgbaar en dan ga je twijfelen, is deze wel wat. Voordeel van dit systeem is dat het hufterproof lijkt, terwijl het slangensysteem aan de bakrand misschien wel gesloopt gaat worden, door onze drie hooligans.

[ img ]




We willen graag Max. Rond de € 1.000 gaan zitten (mag iets meer, maag iets minder), maar dat lijkt best lastig te zijn. Daarom zou ik graag willen weten wat Bokt in haar bak heeft hangen/staan/liggen en wat het ongeveer kostte. Hopelijk krijgen we tips en trucs waar we wat mee kunnen.

Alvast bedankt!
Gr. Ellen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 06:17 



 
Profiel   

Ik volg ook even, ik wil deze zomer ook beregening gaan aanleggen. Die haspel is zonder pomp of met? Lijkt me wel onhandig dat je steeds je beregening moet neerzetten. Je kan beter frequent een klein beetje beregenen dan 1x heel veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 06:28 



 
Profiel   

Een haspel is echt niet leuk. Je moet steeds opletten dat hij verplaats en op een gegeven moment gaat hij lekken. Ik heb een tijdje een proffesionele, automatische van een vriend te leen gehad, maar na 3x gebruiken ben ik ermee gestopt. Ik wil het water aan kunnen zetten en na een tijdje uit kunnen zetten, niet steeds op moeten letten.
Deze moet je ook zelf oprollen? Dat wordt je ook zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 06:32 



 
Profiel   

Ik heb pop-up sproeiers aan de zijkanten van de bak bevestigd, werkt prima, in de winter met vorst wel goed zorgen dat er geen water meer in zit anders vriezen ze kapot. Als je de punten goed verdeelt en ze goed instelt kan je de bak er goed mee sproeien als je pomp ook de juiste capaciteit heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 06:36 



 
Profiel   

@Nelleke klopt, deze is zonder pomp. De pomp hebben we onlangs al aangeschaft en we hebben nu drie sproeiers in het midden staan, maar we willen net als @Utixo de sproeier aanzetten en gaan met onze banaan. De haspel van de foto rolt wel zelf weer op. Bedankt voor het delen van je ervaring met een haspel.
@Meggiemeg jij ook bedankt voor je reactie. Mag ik vragen hoe dik jouw slang is die je rond de bak hebt hangen? En hoeveel punten heb je hangen en waar? Gaat de slang bij jou rondom de bak? Wij zaten te denken om het aan twee kanten te doen, dus niet helemaal de bakrand rond, maar miss is dat wel helemaal niet handig bedacht ivm waterdruk ofzo.


Edit: wat vragen voor Meggiemeg toegevoegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 06:45 



 
Profiel   

In principe heb je aan 1 slang op de 40 meter genoeg, mits je genoeg druk hebt. En anders zou ik hem niet rond doen, maar een aftakking maken in de hoek en 2 kanten op laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 06:58 



 
Profiel   

@Utixo die aftakking hadden we in eerste instantie bedacht, maar zagen bij professioneel aangelegde systemen dat ie de hele bak rondging, dus toen gingen we weer twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 07:26 



 
Profiel   

Wij hebben de beregening aan laten leggen, hebben bij de korte zijde de pompaansluiting, wij kunnen per kant regelen of we deze aanzetten of niet. Dus hij loopt niet rond bij ons. Zal straks eens kijken naar de diameter van de slang

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 07:54 



 
Profiel   

Wij hebben ook pop up sproeiers.
In de winter draaien we ze er af.
En daar ben ik erg blij mee. Werkt handig, sproeien mooi gelijkmatig.
En vooral, snel klaar.

Voordat die haspel de hele bak gehad heeft moet hij alweer helemaal opgerold zijn, geen idee hoe lang dat duurt, maar vast langer als een half uur.

Als ik nu een half uur voordat ik ga rijden de sproeiers aanzet.
Wat ik dus doe tijden het borstelen en opzadelen, is de bak perfect om te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 07:58 



 
Profiel   

Sinds deze week ook pop ups aangelegd en ze doen wat we voor ogen hadden. We hebben hier voor 4grote gekozen en een paar kleinere torro's voor de hoeken. De bak is trouwens 60-33 en wij hebben de aanvoerleiding in de grond zitten. We kunnen wel met een pomp met voldoende capaciteit werken. Zelf zou ik niet zo snel voor een haspel gaan. Deze moet je uittrekken. Sproeiers kun je gewoon op de plek laten staan en geven dan op het complete oppervlak wat dus tijd spaart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 12:55 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties, we hebben er veel aan!

@Meggiemeg alvast bedankt voor het kijken naar de diameter van de slang. Mijn man was uitgegaan van 320 mm, maar later zagen we bij de professionals 500 mm. Dat maakt het allemaal wel een pittig stukje duurder. Als het moet dan moet het, want zoiets leg je maar één keer aan, dus dan moet het wel goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 14:37 



 
Profiel   

Wij hebben ook 50 mm net even gekeken, zal vast te maken hebben met de druk vanaf de pomp, de afstand die afgelegd moet worden en de druk die je uiteindelijk over wilt houden. Je hebt er weinig aan als je maar kleine stukken hebt die uiteindelijk worden gesproeid en de rest alsnog droog blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 15:33 



 
Profiel   

@Meggiemeg dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 15:54 



 
Profiel   

pop up is ideaal.. één keer aanleggen en je bent klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 16:42 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips. Inmiddels zijn 5cm slangen, pop ups en overige benodigdheden besteld. We gaan een mooi systeem rond de bakrand plaatsen! :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 08:50 



 
Profiel   

Elsje123 schreef
Bedankt voor alle tips. Inmiddels zijn 5cm slangen, pop ups en overige benodigdheden besteld. We gaan een mooi systeem rond de bakrand plaatsen! :-)


Wat zijn jullie nu kwijt aan het materiaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 09:35 



 
Profiel   

@Carika: Mijn man heeft een bestelling gedaan van 770€, voor de slangen, hoekstukjes etc., maar hij had een kortingscode van 10%, dus dat werd 700€. Hij had het erover dat hij nog een bestelling elders moest doen van 150€, omdat het bedrijf van de slangen dit niet had en dan de pomp, maar die hadden we laatst al besteld en die was rond de 350€. Al met al gaan we in totaal toch zo’n 1200€ kwijt zijn. Net zoveel als dat haspelding, maar rond de bak sproeiers vinden we toch mooier en praktiser.

Ik moet wel zeggen dat hij extra slang heeft besteld, want de afwatering van onze paddock moet ook nog geregeld worden. Dus per saldo is het dan voor alleen de bak wel minder dan die €1200

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 09:44 



 
Profiel   

Dankje! Ik ben benieuwd naar een foto als het gelukt is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 09:45 



 
Profiel   

Geef ons wel even de tijd, maar zodra het af is, plaats ik een foto!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 10:00 



 
Profiel   

Verstandig, klinkt goed allemaal. Je hebt nu 5cm gekocht? Waar heb je de spullen gekocht?


Ons werd geadviseerd om de bak in 2 x te sproeien zodat je voldoende druk op de leidingen hebt.

We weten nog niet of we helemaal rond gaan met slangen ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 16:53 



 
Profiel   

Daan13 dat zal afhankelijk zijn van de diepte van de wel en de kracht van de pomp denk ik, als de pomp geen capaciteit genoeg heeft zal hij het beter doen als je de bak in 2x sproeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 17:42 



 
Profiel   

Daan13 we hebben idd de 5 cm besteld. Het bedrijf heet Irritech. Wij gaan ook de bak niet helemaal rond, want de kopsekant van onze bak loopt langs de paddock en we zijn er bang voor dat onze slopers anders die buizen daar gaan slopen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 18:43 



 
Profiel   

@Carika ik had je nog beloofd een foto te plaatsen als het klaar zou zijn. Vorige week het lange weekend besteed aan geulen graven en de boel aan te leggen. De afstelling moet nog wel iets beter, want nu krijgt de buurman ook in zijn tuin gespoten.

De foto is niet van heel goede kwaliteit, het is van de bewakingscamera en geeft wel een mooi overzicht.

We zijn er heel blij mee, zeker nu het weer warmer wordt en de bak droger. Voor het rijden ff een halfuurtje de pomp en en lekker rijden maar!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:03 



 
Profiel   

Ziet er goed uit! Dank je wel dat je er nog aan hebt gedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:41 



 
Profiel   

Gaaf hoor!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 14:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen