Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trailer rijden wil maar niet lukken.

 
Profiel   

Goeiemorgen Bokkers,

moet er toch even mijn verhaal over kwijt. Vorig jaar heb ik een jaarlinger gekocht. De eigenaar heeft hem van Groningen naar Noord-Holland gebracht. Dit was goed gegaan, hij kwam er wel bezweet uit. Daarna is hij 1x verhuist, dit was ook goed gegaan. Daarna is hij nog een keer op de trailer gegaan en toen ging het mis. Ik heb hier eerder ook een topic over geschreven. Hij was gaan stijgeren, over de stang gekomen en vervolgens omgeklapt in de trailer. Het was echt doodeng. Iets wat ik niet meer zou willen ervaren.

Sta al lang op de wachtlijst voor hem bij een plek waar hij in de kudde komt. Hij wordt nu bijna 2 jaar maar na mijn idee is een kudde ideaal voor een jong paard om lekker op te groeien. Op het moment staat hij met 1 andere jaarlinger.

Besloten om te gaan oefenen met een paardenvrachtwagentje,de hengstenuitvoering. Inprinsipe kan hij dus nergens over heen steigeren. Ik heb die wagentje 5x gehuurd om te oefenen. Bij de 2x zijn we er een heel klein stukje mee wezen rijden. Dit ging super. De 3x 10 minuten. De 4x 10 minuten. Er was geen probleem. Gisteren de laatste keer oefenen waren we het pad nog niet af en zijn oude gedrag kwam weer naar boven. Hij ging constant steigeren.

Zondag gaat hij naar de kudde en moet ik weg op het huidige plekje. Ik baalde gister zo en op zulke momenten wou ik dat paarden konden praten.

Na de rit met het vele steigeren . Liep hij zo weer het wagentje op. Heb het idee dat hij erop lopen/staan iets anders vind dan het rijden. Hij vind het rijden gewoon spannend denk ik. Maar waarom dan na die vele keren oefenen weer ineens dit gedrag?

Het is echt gevaarlijk gedrag. Soms ben ik bang dat hij omklapt. Ik voel mij machteloos en weet niet wat ik moet doen. Heb meerdere trainers om advies gevraagd en ze zeggen allemaal hetzelfde: tijdens het rijden problemen, zijn de moeilijkste problemen. Je kunt er niet bij gaan staan ofzo.

Nu is mijn laatste optie een pasta erin waar van hij rustig word. Gaat totaal tegen mijn ideeën in hoor, daar niet van. Heb niet voor niks 5x een wagen gehuurd om te oefenen. Mijn idee voor nu was de pasta, vaker de wagen huren en dan pasta gaan afbouwen tot hij rustig staat. Of is dat een dom idee?

Hebben jullie nog ideeën en/of tip?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 09:53 



 
Profiel   

Heb je al gespeeld met een bepaalde hoeveelheid ruimte meer of minder aanbieden of hoe hij staat ten opzichte van de rijrichting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 09:56 



 
Profiel   

ja ik zou hem ook wat sederen en dan kleine stukjes gaan rijden om te oefenen. Misschien even met een ander paard samen op t wagentje zodat hij wat steun heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 09:58 



 
Profiel   

Maar als hij kan steigeren, hoe los heb je hem dan staan? Of staat hij helemaal niet vast qua hoofd?

Ander paard er bij naast zetten die ervaren en rustig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 09:59 



 
Profiel   

Nee hij staat zeker vast. Ik durf hem niet los te vervoeren. Hij staat in een hengstenuitvoering wagentje. Dan staat hij dus vast op een bepaald punt. Zelf heb ik nog een extra touw gedaan aan de tralies. Ik durf er nu geen ander paard naast te zetten door zijn gedrag. Als hij wel omklapt......

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:13 



 
Profiel   

Hij staat achterstevoren. Schijnt beter te zijn..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:14 



 
Profiel   

De hengtenuitvoering lijkt me niet zo een prettige beleving voor het paard. Ze staan daar heel erg ingesloten.
Zou je het niet riskeren om het met een gewone uitvoering te proberen?


Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 28-04-21 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:16 



 
Profiel   

Klopt maar ik kan het risico niet lopen dat hij weer over de stang steigert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:17 



 
Profiel   

Achterstevoren is vaak stabieler en makkelijker onder het rijden inderdaad.

Maar snap niet zo goed hoe hij kan om klappen (of over de stang heen) als hij gewoon vast staat en tussen de stangen. Staat hij dan niet veel te lang qua lengte naar achteren en qua touw voor?

Rustig paard zou juist dit gedrag prima kunnen opvangen, die van mij zou er zo naast mogen, die kijkt een keer op zij bij heisa en denk: joh maak je niet zo druk. Wat vaak een rustgevende werking heeft, vooral op zo'n jong dier.

Hoe ver moet je rijden? Streepje er in, kalm dier en naast en gewoon gaan?
Al wordt het daarna misschien wel lastiger om hem nog weer te vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:20 



 
Profiel   

Als het nu is om het eenmalige vervoer naar zijn nieuwe plek te regelen zou je hem kunnen laten vervoeren met een grote vrachtwagen. Daar is geen stang.
Dan is je probeleem voor nu opgelost en heb je de tijd om het probleem 'vervoer' grondig te overdenken.
Sederen is ook een risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:20 



 
Profiel   

Chapeau dat je in elk geval aan dit probleem werkt. Dat is al de eerste stap.

Ik zou voor het vervoer naar de nieuwe plek er inderdaad voor kiezen om een klein beetje sedatie te gebruiken, om te voorkomen dat er weer een gevaarlijke situatie ontstaat. Je kunt in dit geval het beste kiezen voor domosedan, verkrijgbaar bij de DA.

Daarna zou ik het paard een tijdje met rust laten en dan met een professional opnieuw oppakken als hij eraan toe is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:39 



 
Profiel   

Hoe lang moet je rijden naar de opfok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:42 



 
Profiel   

En het schot van de wagen naar de zijkant plaatsen zodat hij los vervoerd kan worden in het gehele vak? Zo vervoeren ze vaker jaarlingen of merries met veulens.

Ik heb zelf mijn 1.5 p trailer laten ombouwen met een tussenschot, extra hoge borststang en een ketting over de schoft (van wand tot wand) waardoor ze absoluut niet meer omhoog kunnen komen. Maar goed, zo'n trailer vind je niet overal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:58 



 
Profiel   

Misschien een rare vraag maar kent hij het vaststaan (als in buiten de trailer) al wel? Het klinkt voor mij alsof hij merkt dat hij vaststaat en tegen die druk ingaat. Heb je in die hengsten vrachtauto al eens geprobeerd om hem los te vervoeren om te kijken hoe dat gaat? In zo'n auto kunnen ze in principe toch geen kant op en kun je zoiets misschien uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 11:07 



 
Profiel   

Misschien kun je hem een keer los in een grote trailer of wagentje vervoeren waar hij dan zelf de ruimte heeft om te gaan staan zoals hij het fijn vindt. En dan daarna de ruimte steeds iets kleiner maken. Zelfde probleem met mijn vorige paard gehad. Zijn er doordat we er toch een keer bij zijn gebleven (achter een schot), achter gekomen dat hij ook liever had dat de ramen geblindeerd waren zodat hij niet naar buiten kon kijken . Uiteindelijk een diagonale door Williams aangeschaft waar hij nergens overheen kon springen, maar is nooit helemaal goed gekomen. Paard is helaas op 6 jarige leeftijd al overleden dus kan niet zeggen of het ooit nog beter zou zijn geworden .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 11:31 



 
Profiel   

Hoi, hij is gewend om vast te staan uiteraard. De vorige keer is hij inderdaad over de stang gekomen en omgeklapt.
Nu hij in de hengstenuitvoering staat kan hij in iedergeval niet meer over de stang steigeren. En hoe hij dit toen in die trailer voor elkaar kreeg ik voor mij ook een raadsel maar het is mogelijk.

In deze trailer zou ik misschien de ruimte groter kunnen maken en ik kan gaan oefenen met een paard ernaast, dat is zeker een goede om te doen als hij op zijn plek staat. En ben ook zeker bereid dit te oefenen.

Ik heb echt een pest hekel aan sedatie op de trailer, laat ik dat benadrukken. Ik huur niet voor niets 5x een wagen. Ik vind het dood eng omdat ik bang ben dat ik hem alleen nog maar angstiger maak. Maar voor de veiligheid is het nu het beste.

Denk dat ik hem nooit meer op een "gewone" trailer zou durven zetten.

Het is ongeveer normaal 20 minuten rijden. Maar laten we zeggen met paard rustig aan dus 40/45 minuten.

Ik heb van de dierenarts Relaquine gekregen. Er staat dat ik ongeveer 1.5 streepje moet geven.

Bedankt voor jullie meedenken. Echt tof!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:55 



 
Profiel   

Misschien goed om de sedatie even uit te proberen zodat Je net de spanning eraf haalt maar hem niet helemaal suf maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 18:07 



 
Profiel   

Sedatie worden ze juist instabiel.

Mijn goed te laden paarden loopt trouwens altijd de trailer in, behalve wanneer die gesedeerd. Wat Wat komt doordat echt geen pretje is voor het paard. Op die manier krijgen ze alleen maar meer hekel aan de trailer.

Kan niet met de trainer meer oefen door bijv de trailer te gebruiken als voer en poets plek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 18:15 



 
Profiel   

Ligt er dus aan hoeveel je geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 18:19 



 
Profiel   

Misschien is Confidence EQ een idee?
Ik heb wel eens een stalgenootje gehad met een paard die enorm gestresst raakte op wedstrijd. Dit heeft hun toen goed geholpen.

Tekst vd leverancier:

Het bootst het natuurlijke stofje na dat merries aan hun zogende veulen geven.
Dit natuurlijke stofje is een feromoon (een soort geurstof). Feromonen zijn een instinctieve manier van communicatie voor het paard.
Confidence EQ werkt niet drogerend of sederend, maar geeft het paard zelfvertrouwen in stressvolle situaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 18:19 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ligt er dus aan hoeveel je geeft.

Bij die van mij niet. Zodra beetje gesedeerd is wilt die echt de trailer niet meer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 18:42 



 
Profiel   

Ja ben het met je eens Blussem. Sederen is nooit een pretje.
Echter het erin lopen en staan is geen enkel probleem. Kan hem er in voeren en poetsen. Dit haalt echter het probleem tijdens het rijden niet weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 20:31 



 
Profiel   

Heb je een idee waarom hij het doet? Als jaarling alleen op de trailer is ook niet niks natuurlijk.

Meestal kan juist een lang eind rijden beter helpen dan kleine stukjes: Een lange tijd geeft ze de kans om meer te berusten in de situatie. Maar dan moet hij die situatie niet onnodig gevaarlijk maken natuurlijk.
Hangt er een camera in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 21:50 



 
Profiel   

Ik zou het inderdaad de relaquine even uitproberen. De werking en duur voordat het werkt, verschilt toch echt best wel veel bij paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 21:51 



 
Profiel   

Afleiding door een hooinet wil wel eens helpen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 21:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen