Trailer rijden wil maar niet lukken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:58

astrea schreef:
Afleiding door een hooinet wil wel eens helpen


Slecht idee met een stijgerend paard. Hoeven in het hooinet is het laatste dat je wilt...

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:03

Mijn ervaring met relaquine is dat anderhalf streepje niet heel wereldschokkend hard sedeert. Mijne krijgt dit nu vrijwel dagelijks ivm een blessure die we heel rustig moeten opbouwen en mijn paardje maakt zich te druk. Met de relaquine wordt dit iets minder maar hij is nog plenty alert en kan prima lopen, ook netjes in balans etc (ook met een drafje wat we nu weer opbouwen).

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:25

Gebeurt het zowel bij een 1-paards als bij een 2-paards? En ook als er een paard naast staat? Wie weet is het wel een paniekreactie dat hij bij de kudde weggaat en hij pas merkt dat hij weggaat zodra je gaat rijden

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:28

Blue258 schreef:
Ja ben het met je eens Blussem. Sederen is nooit een pretje.
Echter het erin lopen en staan is geen enkel probleem. Kan hem er in voeren en poetsen. Dit haalt echter het probleem tijdens het rijden niet weg.


Goed dat je geoefend hebt!
Maar was het stijgeren bij de eerste keer rijden...?

Ik vraag mij af of dit een balans probleem zou kunnen zijn.

Je kunt je dier goed voorbereiden door de benen af te strijken met een dressuurzweep (en eindig met drie zachte tikjes op de hoef)
je dier bij de schoft en bij het bekken wat op en neer te wiegen
... en er zijn tegenwoordig van die 'equi balacer' pads waar het dier op kan staan.
Er is zelfs nog een soort wip (stevige plank die je op een hindernisbalk legt, en die omkiept als je dier er over heen loopt).

... en een paar pepermuntjes: sommige paarden 'zijn ook maar mensen' en sommige paarden worden wagenziek en misselijk. (Paard kan niet braken, dus dat pepermuntje kan een misselijk dier echt goed helpen.)

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:47

Ibbel schreef:
astrea schreef:
Afleiding door een hooinet wil wel eens helpen


Slecht idee met een stijgerend paard. Hoeven in het hooinet is het laatste dat je wilt...

Een net met fijne mazen nemen :)

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:56

Ibbel schreef:
astrea schreef:
Afleiding door een hooinet wil wel eens helpen


Slecht idee met een stijgerend paard. Hoeven in het hooinet is het laatste dat je wilt...


Je kunt een fijn mazig net ook heel hoog hangen

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:02

Ik snap niet helemaal hoe je paard kan steigeren als je hem correct aan beide zijden kort vast hebt staan?
Daarnaast zou ik het veel simpeler oplossen door de voorkant dicht te bouwen met strobalen, niet te voorzichtig rijden, goed kort vast en hij kan geen kant op!

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:17

Wildgirl schreef:
Ik snap niet helemaal hoe je paard kan steigeren als je hem correct aan beide zijden kort vast hebt staan?
Daarnaast zou ik het veel simpeler oplossen door de voorkant dicht te bouwen met strobalen, niet te voorzichtig rijden, goed kort vast en hij kan geen kant op!



Mijn paard hebben we regelmatig echt ontzettend kort gebonden maar die was zo lenig dat ze zelfs zonder het hoofd omhoog te doen een voorbeen over de stang geperst kreeg. Enige oplossing hier was stang verhogen en verder compleet fixeren zodat ze echt geen millimeter ruimte had om creatief te zijn.

Maar dat is heel lastig als je wagen of trailer niet van jezelf is en je dus niks kan verbouwen.


Sedatie kan helpen maar maakt hem ook onstabieler. Blijft altijd een lastige afweging maar wel het proberen waard denk ik.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 01:03

Jouw paard heeft zeer waarschijnlijk last van zijn balans. Niets om je veel zorgen over te maken, zie je vaak bij jonge onervaren paarden.

Als ik jou was, en dit is even afhankelijk van welke type 2 paardswagentje met hengstenuitvoering jij huurt, zou ik het tussenschot volledig opzij schuiven en hem los op de wagen zetten op de volledige ruimte. Waarschijnlijk gaat hij eerst nog wat tieren maar uiteindelijk zal hij zijn meest comfortabele plekje zoeken. Veel jonge dieren staan diagonaal op de rijrichting, met de kont naar de rijrichting, het lichaam schuin over het midden. Door hem los te zetten geef je hem de ruimte om zijn balans en comfort te vinden.

Vast zetten en opsluiten is juist voor 'zoekende' paarden beangstigend waardoor ze omhoog komen of de meest vreemde capriolen uithalen.
In feite kan hij nergens heen in de gesloten box constructie dus 10 minuutjes protest is voor beide even doorbijten maar je zult zien dat hij uiteindelijk zijn rust gaat vinden.

Hooinetten zou ik even achterwege laten tot de scherpe randjes er af zijn. Zodra hij rustiger word kun je een net ophangen of desnoods wat hooi op de grond aanbieden.
Tranquigel o.i.d. kun je wel geven maar daardoor kun je zijn balans ook meer verstoren, bovendien kun je dan geen hooi meer aanbieden. In principe ben ik geen voorstander van sedatie tenzij het paard echt een gevaar voor zichzelf is.

Blue258
Berichten: 65
Geregistreerd: 01-01-21
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:05

Bedankt! Ik ga ook eens kijken naar dat confidence middel

Blue258
Berichten: 65
Geregistreerd: 01-01-21
Woonplaats: Alkmaar

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:06

Ik ga morgen meteen proberen her schot er tussen uit te halen!

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 00:39

Blue258 schreef:
Ik ga morgen meteen proberen her schot er tussen uit te halen!


Is het gelukt?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:02

Forcalquier schreef:
Blue258 schreef:
Ik ga morgen meteen proberen her schot er tussen uit te halen!


Is het gelukt?


nou ben ik net wakker... maar tussen 22uur gisteravond en 00 uur nu en 2 jarige met trailer probleem 40 min vervoeren in dit tijdsbestek????? gaaaaap 8-)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:04

Wildgirl schreef:
Ik snap niet helemaal hoe je paard kan steigeren als je hem correct aan beide zijden kort vast hebt staan?
Daarnaast zou ik het veel simpeler oplossen door de voorkant dicht te bouwen met strobalen, niet te voorzichtig rijden, goed kort vast en hij kan geen kant op!

Nog niet bedacht dat juist die rijstijl de oorzaak van het probleem kan zijn??

Paard is een aantal keren prima vervoert en opeens niet meer.
Niemand die dan op het idee komt om te vragen naar de rijstijl van TS?? En dan gaat het er niet om wat jij of ik van die rijstijl vinden maar wat het paard ervan vindt!!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:30

... inderdaad.

Wat te denken van 'dan kan hij geen kant op?'

Een vluchtdier, wellicht misselijk, denkbaar met een balansprobleem,
heeft emoties zoals jij en ik. Zij het dat een paard bij narigheid vooral weg wil.
Kan/ lukt dat niet, geeft dat bakken stress.
Afgezien van dingen als de boel kapottrekken, stijgeren etc. : snap ik het wel dat het dier ""vriendelijk voor de eer bedankt om nog eens in te mogen stappen"".

Blue258
Berichten: 65
Geregistreerd: 01-01-21
Woonplaats: Alkmaar

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 16:56

Hoi Allemaal,

Ik heb hem 2 streepjes relaquine gegeven. Niet veel dus omdat ik hem nog wel alert wilde hebben. Hij was niet heel suf en best nog wel alert. Het is dus absoluut niet het idee als sedatie die de dierenarts inspuit. Het vervoeren is super gegaan hierdoor. Hij heeft niet gesteigerd of gek gedaan. We hebben heeeeel rustig gereden. De reis duurde hierdoor 45 minuten. Hij was meteen tevreden op zijn plekje en staat nu lekker bij te komen op stal met kuil. Voor het eerst was hij helemaal niet bezweet de trailer uitgekomen. Dit vond ik wel opvallend.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:00

Blue258 schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb hem 2 streepjes relaquine gegeven. Niet veel dus omdat ik hem nog wel alert wilde hebben. Hij was niet heel suf en best nog wel alert. Het is dus absoluut niet het idee als sedatie die de dierenarts inspuit. Het vervoeren is super gegaan hierdoor. Hij heeft niet gesteigerd of gek gedaan. We hebben heeeeel rustig gereden. De reis duurde hierdoor 45 minuten. Hij was meteen tevreden op zijn plekje en staat nu lekker bij te komen op stal met kuil. Voor het eerst was hij helemaal niet bezweet de trailer uitgekomen. Dit vond ik wel opvallend.

Niet per se opvallend.

Voor jou wel een moment van evaluatie: wat ging er nu anders als vorige keer?

Dan kun je de volgende trip weer een positief moment voor je paard van maken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:20

Fijn dat het goed gegaan is...!

En net dat beetje spul kan een paard over een drempel helpen, zodat hij de volgende keer kan denken 'Hmm, ik heb het de vorige keer prettig gevonden, hoe deed ik dat...?'

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:32

Is hij op stal rustig? Deze vraag omdat ik het probleem ken. Heb het gehad met een pony. Bij haar gooide ik heel stom een beetje strooisel erin met een bekende geur en dan was het goed

Blue258
Berichten: 65
Geregistreerd: 01-01-21
Woonplaats: Alkmaar

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 14:35

Hij is op stal altijd rustig. Hij vindt het heerlijk om op stal te staan en met een regenachtige dag of met vies weer krijg je hem er dan ook bijna niet uit. Hij ligt het liefst veel te slapen...
Goed idee om er eens wat strooisel in te doen! Dat ga ik zeker proberen! Dankje!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:46

Super dat het al gelukt is.

Ik wil je voor de toekomst wel meegeven dat smaken qua vervoer heel erg kunnen verschillen. De één wil strak tussen de palen staan. De ander wil ruimte omdat hij anders gek wordt (maar ook weer niet te veel ruimte ben ik achter gekomen). En zo zal dat op wel meer gebieden gelden. Wel hooi, niet hooi. Met de richting, tegen de richting.
Daar zou ik dus voorzichtig wat mee gaan experimenten. Het kan echt een dag en nacht verschil maken.

Maar algemeen: inderdaad reizen met een rustig ervaren paard is bij bijna ieder paard positief.

Blue258
Berichten: 65
Geregistreerd: 01-01-21
Woonplaats: Alkmaar

Re: Trailer rijden wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 21:54

Bedankt Pol013. Ik ga zeker eens proberen. Ik wil het gaan oefenen met veel ruimte in de trailer maar ook met een paard ernaast. Ben benieuwd hoe hij dit oppikt !

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:16

ikke schreef:
Wildgirl schreef:
Ik snap niet helemaal hoe je paard kan steigeren als je hem correct aan beide zijden kort vast hebt staan?
Daarnaast zou ik het veel simpeler oplossen door de voorkant dicht te bouwen met strobalen, niet te voorzichtig rijden, goed kort vast en hij kan geen kant op!

Nog niet bedacht dat juist die rijstijl de oorzaak van het probleem kan zijn??

Paard is een aantal keren prima vervoert en opeens niet meer.
Niemand die dan op het idee komt om te vragen naar de rijstijl van TS?? En dan gaat het er niet om wat jij of ik van die rijstijl vinden maar wat het paard ervan vindt!!


Dit kan zeker een van de oorzaken zijn maar er kan ook iets heel anders gebeurd zijn onderweg tijdens het rijden. Misschien is hij geschrokken van een bepaald geluid wat hij gekoppeld heeft aan het rijden. Mijn 3 jarige kreeg laatst tijdens het poetsen een enorme schrok van de stroomdraad. Ipv dit te koppelen aan de draad koppelde hij dit aan 't poetsen. Ik kan natuurlijk denken dat ik te hard heb gepoetst maar gelukkig heb ik gezien dat dat hij stroom raakte en weet ik de oorzaak.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:17

Focussed schreef:
En het schot van de wagen naar de zijkant plaatsen zodat hij los vervoerd kan worden in het gehele vak? Zo vervoeren ze vaker jaarlingen of merries met veulens.

Ik heb zelf mijn 1.5 p trailer laten ombouwen met een tussenschot, extra hoge borststang en een ketting over de schoft (van wand tot wand) waardoor ze absoluut niet meer omhoog kunnen komen. Maar goed, zo'n trailer vind je niet overal...


Mag ik vragen om een foto hiervan? Klinkt zo onprettig een ketting over de schoft maar aan de andere kant is over de voorstang springen m'n grootste nachtmerrie. Helaas al een keer meegemaakt ondanks goed vastzetten

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:58

Helaas geen foto, maar het is gewoon een ketting met daaroverheen een grote rubberen slang getrokken. Het voelt voor het paard dus niet vervelend en er zit een beetje speling op, dus geen druk zolang er 4 benen aan de grond staan. Pas weerstand als ze er “tegenaan” springen zeg maar.
Het was een tip van de kliniek. Die doen het met een touw over de schoft in de opvoelbox.

Edit: foto gevonden, stuur hem wel even via PB.