Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Is mijn nieuwe tweedehands trailer veilig genoeg?

 
Profiel   

We hebben dus een tweepaardstrailer gekocht op een veiling en die is vandaag opgehaald. Nu is mijn vraag: Is deze trailer wel veilig genoeg? :+

Ik zag namelijk dus net dat er een vaste borststang in zit en achter zitten wel twee losse stangen, maar zonder speciale veiligheidshaken/palletjes. Kan me voorstellen dat de meeste oudere trailers er zo uit zien en dat alle veiligheidshaken en dikke schuimkussens bij de borst meer in de dure nieuwe trailers zit. Moet ik hier iets aan vervangen? Was niet helemaal ingecalculeerd dat het interieur niet goed zou kunnen zijn namelijk.

[ img ]

De trailer gaat uiteraard goed nagekeken worden qua bodem, wanden en elektra en vervangen/repareren is geen enkel probleem.

Zijn er verder nog andere zaken waar ik op moet gaan letten? Het is mijn allereerste trailer en had niet verwacht dat een oude trailer misschien niet meer goed voldoet aan de veiligheidsnormen die we het liefste zien voor onze geliefde paarden.

En tot slot: welke lengte trailerlijnen zijn handig voor een tweepaardstrailer? Ik zag al verstelbare, dus wellicht dat dat handig is om mee te beginnen.


Laatst bijgewerkt door Celebi op 29-04-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 15:35 



 
Profiel   

Mijn allereerste trailer uit 1980 had al borgpennen in de stang. Zit er een gat in de haak die in de wandhouder valt? Dan hoort er aan de wandhouder een kettinkje met een borgring. Kan je los kopen.

Zonder borging níet rijden, zo'n stang die niet geborgd is kan er uit vallen (ook als je paard er niet onder staat te wringen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 15:41 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Mijn allereerste trailer uit 1980 had al borgpennen in de stang. Zit er een gat in de haak die in de wandhouder valt? Dan hoort er aan de wandhouder een kettinkje met een borgring. Kan je los kopen.

Zonder borging níet rijden, zo'n stang die niet geborgd is kan er uit vallen (ook als je paard er niet onder staat te wringen).


Ja ik was dus al bang dat ik hiermee niet zomaar op pad zou kunnen. Het zijn korte haken die dus ook niet uitsteken onder de ring in de wand. Past dan ook niet zomaar zo'n borgpen in. Als deze vervangen zijn, is het dan een probleem dat de voorstang wel vast zit (heeft ook geen beschermlaag oid)?

Edit: fotootje toegevoegd aan de de startpost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 15:44 



 
Profiel   

Als je de trailer toch helemaal laat nakijken, laat dan de binnenkant ook gewoon meenemen. Lijkt mij de kortste klap.
Voorstang die vastzit is op zich geen probleem, maar die moderne dingen die je aan de buitenkant kunt losdraaien als een paard over de stang springt zijn uiteraard wel veiliger (als ze goed zijn afgesteld, wat bij mijn nieuwe trailer dus niet het geval was - kon ik alsnog met een sleutel aan de slag die ene keer in 40 jaar dat ik een paard over de stang had - en dat was ook nog een inschattingsfout van mezelf want had de stang te laag gehangen).

En ook dat is eventueel te vervangen. Alles is los verkrijgbaar qua onderdelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 15:54 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als je de trailer toch helemaal laat nakijken, laat dan de binnenkant ook gewoon meenemen. Lijkt mij de kortste klap.
Voorstang die vastzit is op zich geen probleem, maar die moderne dingen die je aan de buitenkant kunt losdraaien als een paard over de stang springt zijn uiteraard wel veiliger (als ze goed zijn afgesteld, wat bij mijn nieuwe trailer dus niet het geval was - kon ik alsnog met een sleutel aan de slag die ene keer in 40 jaar dat ik een paard over de stang had - en dat was ook nog een inschattingsfout van mezelf want had de stang te laag gehangen).

En ook dat is eventueel te vervangen. Alles is los verkrijgbaar qua onderdelen.



Bedankt! We gaan volgende week eerst de buitenkant checken en ik ga alvast op zoek naar betere bilstangen. De rest ga ik nog even in overweging nemen. Weet ook nog niet hoe vaak ik de trailer überhaupt ga gebruiken voor mijn paard (deels aangekocht als overdekte aanhanger voor de zaak en natuurlijk handig met het zicht op de buitenritten die ik in de toekomst ermee zou kunnen gaan maken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 16:05 



 
Profiel   

Oeps, foutje! Er zitten wel gaatjes in de bilstangen! Deze zaten alleen vol zooi. De reden dat ze ook niet opvallen is omdat één van de stangen niet goed in de haak kan. De andere komt het gaatje inderdaad wel aan de onderkant uit. De eerste stap is dus alles goed schoonmaken en kijken of alles nog goed in elkaar gaat passen. Het tussenschot past namelijk ook niet meer in het gat in de bodem dus er moeten nog wel wat dingen aan gebeuren. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:29 



 
Profiel   

Hoe zit het tussenschot aan de voorkant vast? Alleen aan de onderkant in de bodem of ook nog aan de lange voorstang? Ik persoonlijk vind dat laatste wel nodig.

Die ene achterstang die nu niet goed past, is te stellen met iets dat je in de roestige "schroefje" zet, dan zal die ook wel dieper in de wandhouder gaan.

Ik krijg een beetje de indruk dat zowel de voorstang als het tussenschot als de achterstangen origineel niet bij deze trailer horen.

En ik zou voor ook twee stangen laten plaatsen zoals achter nu al is. Die komen met een speciaal tussenstuk aan de voorkant van het tussenschot, daarmee zet je het dan ook aan de bovenkant steviger vast aan de wanden zeg maar. Dan ook gelijk die veiligheidsdingen voor aan de buitenkant van de trailer laten plaatsen, heb je ook geen probleem meer als ze wel over de voorboom heen komen.

Deze voorstang lijkt me meer gebruikt te zijn zonder tussenschot, maar dan hoort er ook zo'n lange achterstang bij. En dan dus geen tussenschot en maar 1 paard vervoeren. ( of merrie met veulen, veulen los als je dat echt zou willen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:39 



 
Profiel   

Jet schreef
Hoe zit het tussenschot aan de voorkant vast? Alleen aan de onderkant in de bodem of ook nog aan de lange voorstang? Ik persoonlijk vind dat laatste wel nodig.

Die ene achterstang die nu niet goed past, is te stellen met iets dat je in de roestige "schroefje" zet, dan zal die ook wel dieper in de wandhouder gaan.

Ik krijg een beetje de indruk dat zowel de voorstang als het tussenschot als de achterstangen origineel niet bij deze trailer horen.

En ik zou voor ook twee stangen laten plaatsen zoals achter nu al is. Die komen met een speciaal tussenstuk aan de voorkant van het tussenschot, daarmee zet je het dan ook aan de bovenkant steviger vast aan de wanden zeg maar. Dan ook gelijk die veiligheidsdingen voor aan de buitenkant van de trailer laten plaatsen, heb je ook geen probleem meer als ze wel over de voorboom heen komen.

Deze voorstang lijkt me meer gebruikt te zijn zonder tussenschot, maar dan hoort er ook zo'n lange achterstang bij. En dan dus geen tussenschot en maar 1 paard vervoeren. ( of merrie met veulen, veulen los als je dat echt zou willen).


Het tussenschot zit zowel in de bodem als aan de voorstang. Deze hangt erin als het ware. Zit ook aan beide kanten via buiten aan de trailer vast. Geen idee of het origineel is, het past wel precies allemaal, maar heb ook het idee dat het een keer te strak is aangedraaid als je naar de barstjes in de lak kijkt. Dat de achterstang niet goed past komt waarschijnlijk door de wanden die een beetje wijd staan. We gaan de achterkant (waar wat kleine scheurtjes in zitten) een flinke versteviging geven zodat dit allemaal weer wat meer naar binnen komt te staan. Denk dat de achterstangen daarna prima zullen zijn.

Oh en misschien geen verrassing: de bodem moet er helemaal uit, is volledig zacht. Erg balen want het is een dubbele vloer die beide helemaal aan gort zijn.

Als de vloer vernieuwd is gaan we naar het buizensysteem kijken. Nu inderdaad de twijfel of we de voorstang en het tussenschot dan moeten vernieuwen of dat we het zo laten. In principe kan de stang vanaf buitenaf los gemaakt worden, dus als je een sterk persoon en een sleutel hebt moet het allemaal los kunnen in situaties van nood. Dit is nog even een twijfelgevalletje dus.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen