Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 
Profiel   

Paarden gaan echt wel door enz zekere mate van pijn uit angst voor correcties. Ik durf niet zomaar stellen dat het geen zeer doet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:31 



 
Profiel   

poes schreef
Paarden gaan echt wel door enz zekere mate van pijn uit angst voor correcties. Ik durf niet zomaar stellen dat het geen zeer doet.


Precies. Sterker nog, een paard zal pijn eerder verbloemen, dus als 'ie het duidelijk aangeeft is het ook serieus au.
Bovendien kan een paard prima uit aangeleerde reflex die voet braaf geven en halverwege het stuk omhoog het ongemak gaan voelen en weer willen wegtrekken.
'Ik ga mijn voet niet geven, want halverwege gaat het pijn doen' is geen logische gedachtengang voor een paard.

Dus nog meer reden om als eigenaar duidelijk aan te geven wat er speelt, maar dat heb ik al eerder genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:53 



 
Profiel   

poes schreef
Paarden gaan echt wel door enz zekere mate van pijn uit angst voor correcties. Ik durf niet zomaar stellen dat het geen zeer doet.


Pijn hoeft niet altijd voor angst te zorgen he. Pijn is een heel normaal 'pas op' signaal van je lichaam. Gewoon een waarschuwingslampje. Afhankelijk van hoe goed je kunt inschatten waar de pijn vandaan kwam (voorspelbaarheid) leer je er iets van, of wordt je er bang van.
Als ik struikel en mijn teen stoot, weet ik waar de pijn vandaan komt en ga ik door met mijn leven. Pas ik gewoon iets beter op mijn tenen (of niet en stoot ik mijn teen gewoon nog een keer). Pas als ik niet weet waar de pijn vandaan komt/ niet snap hoe ik hem kan voorkomen wordt het vervelend. Hoe vaker dat dat voor komt, hoe meer stress.
Daarmee is volgens mij vooral de voorspelbaarheid de grootste stress factor bij. Niet de mate van pijn.

Stroomdraad is daar een mooi voorbeeld van. Dat is echt niet aangenaam. Durf het gerust flink pijnlijk te noemen. Maar voorspelbaar. En daar hebben paarden dus ook geen stres van (na het aanleren). En ja, daar is ooit een studie naar gedaan.
Aan ons mensen de taak om zo goed mogelijk de voorspelbaarheid van stroom na te bootsen :D Dan maakt het niet zo bar veel uit hoe je dat precies doet. Als je het maar consequent doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:15 



 
Profiel   

Je misleest mijn tekst. Als het paard de draad niet aanraakt is er ook geen pijn.
Hier is er pijn/ongemak bij het uitvoeren van een commando (voet geven), en alsnog doet het paard het uit angst voor de consequenties (straf bij wegslaan voet = zware tik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:06 



 
Profiel   

Daarnaast, een tik van een stroomdraad krijgt een paard tegelijk met het verkeerde gedrag.

In dit geval:
Paard trekt achterbeen hoog op
Smid trekt een naar achteren
Paard trekt been terug en legt hierbij de oren in de nek
Smid verliest grip en paard zet been weer op de grond neer.

Smid "corrigeert" het paard

Het is voor mij al niet duidelijk welk gedrag er gecorrigeerd zou worden hier. Laat staan voor het paard.

Op dat moment een tik geven vergroot de veiligheid voor de smid ook zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:43 



 
Profiel   

Aangezien het paard daarna gewoon de voet wel correct gaf, moet ze die connectie juist wel gelegd hebben. Of ze daarbij even door haar eigen pijn/ongemak door ging kunnen we niet weten. En dat is het lastige als je werkt met straffen of zelfs negatieve bekrachtiging. Je weet eigenlijk nooit of het pijnloos gaat. En een beetje ongemak/tegenwringen vind ik geen probleem maar het is wel erg moeilijk inschatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:03 



 
Profiel   

Hier word bijna gedaan of een paard een debiel is die iets latere correcties niet begrijpen.
nee kom je 2 minuten later aan nee dan niet. Maar hier duidelijk wel.

Juist omdat sommige baasjes te liefjes voor hun paard zijn komen smeden in de problemen bij onopgevoede paarden. Maar oh wee als ze dan eens boos worden.
En ik zeg echt niet dat dat hier het geval is, maar wel vaak omdat alles tegenwoordig compleet beredeneerd moet worden, ipv op gevoel.
En meestal zijn de beroepsmensen die echt het gevoel wel hebben wanneer een paard gewoon ff moet luisteren, nu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:07 



 
Profiel   

mijn beest, en de beesten die ik gehad heb, waren allen correct opgevoed en tilden altijd het been zelf al op. Als ze dan bij de smid gaan lopen te kloten mag die gewoon corrigeren, ook als dat een por met een vijl betekend. Ze kunnen allen prima stil staan met een poot omhoog, dus ook als iemand anders als de eigenaar hierom vraagt, ik ga ook niet als eigenaar er zelf bijstaan om te corrigeren, de smid is op dat moment met ze bezig dus daar mogen ze dan fijn naar luisteren.
Ik heb al jaren dezelfde smid en die weet precies hoe ik erover denk en zet ze ook rustig op hun plek als ze dat nodig hebben, daar zal ik nooit moeilijk over doen. Een smid bekapt/beslaat tig paarden per dag, als ze allemaal gaan hangen/trekken/duwen dan heb ik over een jaar geen smid meer, gewoon beetje opvoeden.
En ik heb er ook weleens een met pijn gehad, daar werd prima op ingesprongen met meerdere pauzes en zo nodig pijnstilling, maar misdragen word niet getolereerd.

Maar mijn pony's konden ook met een kind aan het halster door het hoge gras lopen zonder steeds de neus naar de grond te trekken, die hadden namelijk geleerd: halster om = werken = niet vreten
Ze staan 23u per dag met hun kop aan de grond, dat ene uurtje is een beetje medewerking wel het minste wat ze kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hier word bijna gedaan of een paard een debiel is die iets latere correcties niet begrijpen.
nee kom je 2 minuten later aan nee dan niet. Maar hier duidelijk wel.

Juist omdat sommige baasjes te liefjes voor hun paard zijn komen smeden in de problemen bij onopgevoede paarden. Maar oh wee als ze dan eens boos worden.
En ik zeg echt niet dat dat hier het geval is, maar wel vaak omdat alles tegenwoordig compleet beredeneerd moet worden, ipv op gevoel.
En meestal zijn de beroepsmensen die echt het gevoel wel hebben wanneer een paard gewoon ff moet luisteren, nu!


Hier sluit ik mij bij aan.

Mijn vaste hoefsmid komt ook vaak over de vloer bij hengstenhouders endergelijke. In een gesprek over de mogelijke gevaren van het vak van hoefsmid gaf hij aan dat het vaak de prive paarden zijn die de problemen veroorzaken (of beter, de baasjes).

Als hij dan eens bij een hengstenhouder komt en hij moet een paard doen dat bekend staat als 'moeilijk' dan is er vaak al een extra persoon bij die weet hoe te handelen, het is rustig op stal, iedereen weet wat hij moet doen. Niets aan de hand.

Laatste keer dat de hoefsmid echter een flinke trap had gehad was op een prive stal met een paard van rond de 20 jaar oud. Eigenaar staat gezellig met iedereen te praten, niet op te letten en iemand anders laat zijn paard snuffelen aan het paard terwijl de hoefsmid net bezig was met een achterbeen. Dat is vragen om problemen dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:23 



 
Profiel   

Naskapower schreef
Daarnaast, een tik van een stroomdraad krijgt een paard tegelijk met het verkeerde gedrag.

In dit geval:
Paard trekt achterbeen hoog op
Smid trekt een naar achteren
Paard trekt been terug en legt hierbij de oren in de nek
Smid verliest grip en paard zet been weer op de grond neer.

Smid "corrigeert" het paard

Het is voor mij al niet duidelijk welk gedrag er gecorrigeerd zou worden hier. Laat staan voor het paard.

Op dat moment een tik geven vergroot de veiligheid voor de smid ook zeker niet.


Ik denk dat de timing nog wel goed zat. Als een paard boos kijkt en een beweging maakt waardoor de smid de grip op de hoef verliest waarop die het paard een klap geeft, dan weet zo een dier heus wel waarvoor die was.
De timing lijkt me nu net het enige wat wel helemaal goed was in dit verhaal. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:25 



 
Profiel   

Zeker als het paard het commando kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:26 



 
Profiel   

poes schreef
Of ze daarbij even door haar eigen pijn/ongemak door ging kunnen we niet weten. En dat is het lastige als je werkt met straffen of zelfs negatieve bekrachtiging. Je weet eigenlijk nooit of het pijnloos gaat. En een beetje ongemak/tegenwringen vind ik geen probleem maar het is wel erg moeilijk inschatten.


Oke, die kan ik volgen.

Maar ik vind de grap dat het omgekeerd ook zo werkt. Ik 'luister' tegenwoordig ook veel meer naar mijn paarden. Er is meer eigen inbreng. Maar ook dan weet je bij een signaal nog niet altijd; is het pijn, is het een slechte bui, is het alleen irritant?
In beide gevallen kun je daar alleen een gok naar doen als je een paard heeel goed en heeeel vaak bekijkt.
Maar ik dwaal af. Excuses.

Citaat
Wat is er niet heftig aan het slaan van een paard in de buik met een grote vijl? Daar valt weinig aan te nuanceren of overdrijven toch?

Niet? Je kunt in iedere actie zoveel energie en drama leggen als je zelf wil.
Ik kan met een vijl slaan zonder enig ongemak te veroorzaken hoor. Gewoon zo'n plofje. Zoiets wat meer geluid maakt dan impact heeft.
Ik kan mij paard ook zonder hem aan te raken veel verder over de zeik helpen en veel heftiger inkomen. Gewoon op mijn energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:42 



 
Profiel   

Klopt polo! Ik vind dat soms lastig. Mijn regel is wel: no matter what veiligheid gaat voor. Dus als ze in je nek springen, uithalen, bokken, of wat dan ook —> kan me niet schelen waarom maar je krijgt een correctie op dat moment. Daarna wel echt goed kijken of je de oorzaak kunt achterhalen. Maar eenvoudig is het nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:51 



 

(Heb niet alle reacties doorgelezen)
Mijn nekharen gaan er eerlijk gezegd een beetje van overeind staan. Ik had ook niet het makkelijkste paard ooit (vooral niet goed in stilstaan) maar een mep heeft ze nog nooit gehad.
Ja ik denk wel dat je er goed aan doet om bij een andere nieuwe dierenarts of hoefsmid dit verhaal te melden zodat ze er rekening mee kunnen houden. Maar zo'n ongeduldige hoefsmid zou bij mij niet meer welkom zijn, vervelend dat ze een moeilijk paard er voor had gehad maar dat hoort nou eenmaal bij haar werk, geeft haar geen excuus om daarna bij jou paard ongeduldig te doen en het been naar beneden te trekken. Het moment dat ze dan een klap uitdeelt in de buik mét een vijl zou voor mij direct einde verhaal zijn, ik zou daar niet zo netjes mee om kunnen gaan ik zou dan gelijk waarschijnlijk wel reageren en wegsturen, en dan een andere hoefsmid te zoeken en bellen of die het werk kan afmaken. Maar nee, die kon gelijk minstens 10 meter bij mijn paard uit de buurt blijven als je het normaal vind om mijn paard met een ijzeren vijl in de buik te slaan |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 13:01 



 
Profiel   

Annet_Dottie schreef
(Heb niet alle reacties doorgelezen)
.....



Dat zou ik dan wel even gaan doen..... De discussie is inmiddels al iets verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:16 



 
Profiel   

Mijn paard is een kramptrekker en de smid neemt gelukkig alle tijd voor hem. Als je weinig geduld heb moet je een ander beroep kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:18 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Mijn paard is een kramptrekker en de smid neemt gelukkig alle tijd voor hem. Als je weinig geduld heb moet je een ander beroep kiezen.



Als je goed leest was de smid met een eerder paard gewoon geduldig. Dus dat geeft niet het vermoeden dat dit iemand is met een kort lontje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:43 



 

marleen_usar schreef
Mijn paard is een kramptrekker en de smid neemt gelukkig alle tijd voor hem. Als je weinig geduld heb moet je een ander beroep kiezen.

Je smid weet dat waarschijnlijk ook? Deze smid wist niets van het euvel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:46 



 
Profiel   

Hier een vrouw van een smid. Ik vind dat er soms heel makkelijk gesproken wordt over de smid. De smid mag namelijk jouw vriend van 500 kg dragen terwijl hij deze kapt/beslaat. Als jouw vriend even tegentrekt moet de smid lief zeggen 'goed zo man, geef maar je mening.' terwijl de 500 kg nog steeds rust op de smid en deze heen en weer schudt. De smid moet lopen en springen als je vriend zijn schoen in de weide verliest of als hij een pijntje heeft... De smid doet dit met plezier. Maar o wee als de smid zijn eigen lijf en leden beschermt. Dan is het een slechte smid?

Mijn vriend is geduldig en heeft vreselijk veel macht, kent paarden door en door en zal zeker niet zomaar een paard slaan echter je wil niet weten hoe vaak mijn vriend gewond is door gedrag van jullie vriend. Een voet wegtrekken -> De hoefnagel in de hand, slaan naar een vlieg -> een snijwonde op zijn hoofd, gekneusde ribben, pijnlijke spieren en af en toe een mooie tandafdruk op de rug.

Mijn vriend wil ook maar zijn brood verdienen met datgene wat hij het liefste doet en dat is paarden beslaan. Iedere dag keer op keer. Raakt hij eens ernstig gewond (wat al het bovenstaande is peanuts en hoort bij de dagelijkse sleur) dan is hij zijn inkomen kwijt. Nul noppes nada...

Moet je een paard slaan? Nee en ook ja. Je gaat er vanuit het dier niet te slaan maar als je in gevaar bent of dreigt in gevaar te komen zeg ik ja. Wel met de kanttekening dat het terecht moet zijn en binnen proportie.

Mijn vriend gaat bij mensen beslaan wiens paard niet vastgebonden kan staan. Lieve smid dat gaat niet. Het gekke is dat na een korte correctie het paard dit wel kan maar dat de eigenaar het probleem is. Iedere keer hij komt, zet hij het paard gebonden. Hij heeft het paard 1 keer duidelijk begrensd. Telkens de eigenaar wil rijden, wordt het paard vastgehouden want hij kan niet gebonden staan.

Moet er rekening gehouden worden met leeftijd, kwetsuur ed... tuurlijk! We hebben thuis zelf paarden en ook sommigen hadden extra zorg en ondersteuning nodig bij de smid. Als een smid dit weet dan zal die zeker rekening houden met deze omstandigheden maar wees dan zo eerlijk om dit ook te delen.

Tenslotte mijn laatste bedenking. Het is goed dat we steeds paardvriendelijker worden en rekening houden met hoe ze zich voelen en hoe ze denken echter heb ik vaak de indruk dat de klepel nu te ver naar de andere kant aan het doorslaan is.
En laten we dit misschien ook doen naar onze smid toe. Ook hij/ zij is een mens. Jouw paardenvriend mag een schrikreactie geven of bedenkingen hebben bij een handeling, de smid mag dit ook. Schrikt de smid door een handeling van je paardenvriend en doet die een handeling waar jij jezelf niet kan in vinden. Bespreek dit, ga op zoek naar iemand die dezelfde mening heeft of leer zelf voor smid en dan ken je ondervinden wat voor zwaar kl*te werk dit is en wordt het misschien makkelijker om je ook eens even in de smid zijn of haar schoenen te plaatsen.

TS: Dit is geen aanval naar jou toe. Ik vind jouw verhaal zeker iets om over na te denken en het opent discussie. Het is ook mooi hoe respectvol je reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:54 



 
Profiel   

Bij mij hoeft zoo hoefsmid niet terug te komen.
Geen probleem als die paard corrigeert, maar wel op een verantwoorde manier.
Wel kan het handig zijn om de volgende keer hoefsmid te vertellen dat je paard ergens last van heeft.

Moet zeggen dat ik zelf doorgaans de hoefsmid voor ben met corigeren. En dat ik paard trapt na mensen echt no go vindt. Wanneer mijn paarden dat doen dan pak ik ze wel zo aan dat ik weet dat niet weer gebeurd.
(Dreiging/aangeven dat iets niet fijn vindt mag wel)

Enig uitzondering maak ik wel voor honden, gezien ik mijn paard niet kan garanderen dat die honden haar geen kwaad doen.


Laatst bijgewerkt door Blussem op 06-05-21 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:56 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Hier een vrouw van een smid. Ik vind dat er soms heel makkelijk gesproken wordt over de smid. De smid mag namelijk jouw vriend van 500 kg dragen terwijl hij deze kapt/beslaat. Als jouw vriend even tegentrekt moet de smid lief zeggen 'goed zo man, geef maar je mening.' terwijl de 500 kg nog steeds rust op de smid en deze heen en weer schudt. De smid moet lopen en springen als je vriend zijn schoen in de weide verliest of als hij een pijntje heeft... De smid doet dit met plezier. Maar o wee als de smid zijn eigen lijf en leden beschermt. Dan is het een slechte smid?

Mijn vriend is geduldig en heeft vreselijk veel macht, kent paarden door en door en zal zeker niet zomaar een paard slaan echter je wil niet weten hoe vaak mijn vriend gewond is door gedrag van jullie vriend. Een voet wegtrekken -> De hoefnagel in de hand, slaan naar een vlieg -> een snijwonde op zijn hoofd, gekneusde ribben, pijnlijke spieren en af en toe een mooie tandafdruk op de rug.

Mijn vriend wil ook maar zijn brood verdienen met datgene wat hij het liefste doet en dat is paarden beslaan. Iedere dag keer op keer. Raakt hij eens ernstig gewond (wat al het bovenstaande is peanuts en hoort bij de dagelijkse sleur) dan is hij zijn inkomen kwijt. Nul noppes nada...

Moet je een paard slaan? Nee en ook ja. Je gaat er vanuit het dier niet te slaan maar als je in gevaar bent of dreigt in gevaar te komen zeg ik ja. Wel met de kanttekening dat het terecht moet zijn en binnen proportie.

Mijn vriend gaat bij mensen beslaan wiens paard niet vastgebonden kan staan. Lieve smid dat gaat niet. Het gekke is dat na een korte correctie het paard dit wel kan maar dat de eigenaar het probleem is. Iedere keer hij komt, zet hij het paard gebonden. Hij heeft het paard 1 keer duidelijk begrensd. Telkens de eigenaar wil rijden, wordt het paard vastgehouden want hij kan niet gebonden staan.

Moet er rekening gehouden worden met leeftijd, kwetsuur ed... tuurlijk! We hebben thuis zelf paarden en ook sommigen hadden extra zorg en ondersteuning nodig bij de smid. Als een smid dit weet dan zal die zeker rekening houden met deze omstandigheden maar wees dan zo eerlijk om dit ook te delen.

Tenslotte mijn laatste bedenking. Het is goed dat we steeds paardvriendelijker worden en rekening houden met hoe ze zich voelen en hoe ze denken echter heb ik vaak de indruk dat de klepel nu te ver naar de andere kant aan het doorslaan is.
Citaat
En laten we dit misschien ook doen naar onze smid toe. Ook hij/ zij is een mens. Jouw paardenvriend mag een schrikreactie geven of bedenkingen hebben bij een handeling, de smid mag dit ook. Schrikt de smid door een handeling van je paardenvriend en doet die een handeling waar jij jezelf niet kan in vinden. Bespreek dit, ga op zoek naar iemand die dezelfde mening heeft of leer zelf voor smid en dan ken je ondervinden wat voor zwaar kl*te werk dit is en wordt het misschien makkelijker om je ook eens even in de smid zijn of haar schoenen te plaatsen.


TS: Dit is geen aanval naar jou toe. Ik vind jouw verhaal zeker iets om over na te denken en het opent discussie. Het is ook mooi hoe respectvol je reageert.


Vanuit die redenering had TS ipv rustig bespreken smidlief ook een knal voor haar kop kunnen geven gezien TS ook schrok van deze reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 15:03 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen. Maar vroeger was een elleboog, stoot of trap naar het paard wel gewoon. En waar ik al snel een enorm hekel aan had; het laten vallen van de voet als ze klaar zijn.

Maar als vb; Mijn ene ruin had ik net nieuw, kon goed hoeven uitkrabben, dus ik had geen idee wat ie zou doen bij de hoefsmid. Er kwam er eentje op die stal, maar was gehaast en trok de benen van mijn slechts d-pony wel erg ver uit. De pony klom zowat over de hoefsmid heen en kreeg een knal. Ook ging hij langs het been per ongeluk met het mesje.
Hij had haast en ik kende de pony nog niet goed genoeg.

Andere hoefsmid laten komen en verteld hoe en wat. Die werkte in alle rust en alles ging goed.

Ik bekapte al jaren zelf, maar lukte me niet qua lijf, dus schreef me in op hoefsmid die op die stal kwam. Zou geweldig zijn. Mn ene ruin werd 1e keer bij mij bekapt en die liep 2 weken kreupel.

Keer darop wat gezegd, maar je geeft iemand een kans. Ze stonden op een rijtje te wachten en de shet stond van top tot teen te shaken. Die heb ik al zolang, dus heb gezegd dat ie die niet hoefde te doen. Andere ruin liep were kreupel, dus netjes bedankt voor vervolg.

Nu doe ik ze al even zelf en mijn man is het al een tijd aan het leren. Onze ene merrie had onwijs weinig vertrouwen. Die kan behoorlijk trekken en hangen. Maar het is ook heel duidelijk dat als je loslaat zij een behoorlijk pak rammel verwacht.
Dat heeft dus niet geholpen, want vaak moet je dat dan elke keer doen en met paarden werken die sngt hebben is 10x gevaarlijker.
We hebben haar steeds beloond, rust bewaard en omgekocht. Het kost mijn man zijn lijf, maar het gaat steeds vlotter en beter.
Dat is uiteraard voor ene hoefdmis niet te doen of je moet hem 3x zoveel betalen.

Ik werk haar ook tegenwoordig van tevoren. Niet te moe maken, maar wel wat energie kwijt en koppie bij mij.

Mijn overleden ruin had problemen door blessure met op 3 benen staan een lange periode en de shet heeft een probleempje met een achterbeen. Daar hielden en houden we rekening mee. Maar dat is ook weer geen doen voor een hoefsmid.
We werken vrij gevaarlijk qua houding, geven 10x het been terug en de houding om het laag te houden is echt funest. Maar ik zelf ging bij die 2 eigen paarden dus zitten. Moet je niet willen, maar scheelt hun en mij.

Optillen, op een steun leggen, evt een vijl erover kan je wel allemaal oefenen.

En soms klikt het gewoon niet en moet je een andere zoeken.

Dat geldt voor alles; Laatst een veearts erbij gehad die kiezen moest trekken en vond hem ook veel te ruw. Dan blijf je rustig voor je paard, anders wordt het erger. Maar het zat me behoorlijk dwars en die komt gewoon niet meer. Er zijn anderen die wel netjes werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 15:14 



 
Profiel   

Iemand die mijn paard met een vijl zou slaan heeft een slechte aan mij, een klap uitdelen als dit gebeurt met vlakke hand snap ik, maar een een vijl 8)7 en dan ook tegen de vitale organen aan, voor hetzelfde geld had je paard zware verwondingen opgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 15:45 



 
Profiel   

Vanuit die redenering had TS ipv rustig bespreken smidlief ook een knal voor haar kop kunnen geven gezien TS ook schrok van deze reactie.[/quote]

@Ayasha: Als je enkel het deel ivm dierlijke reactie er uit haalt. Goed voor mij. TS heeft ook 'dierlijk' gereageerd als je het bekijkt vanuit fight flight or freeze. TS is bevroren om nadien de actie in vraag te stellen. Ze stond op de moment zelf met haar mond vol tanden en slaagde er niet in om actie te ondernemen. Heel natuurlijke reactie. Echter geldt dit ook voor de smid en het paard. Keur ik de slag met de vijl goed? Neen. Pleit ik voor menselijkheid en open communicatie? Ja.
Mijn enige bedoeling is om ook de kant van het leven van de smid te belichten. Dit wordt mijn inziens heel vaak vergeten. Het is heel hard schrikken als je thuiskomt en manlief zijn hoofd ingepakt ziet omdat paardlief even een moment van zwakte had of om telefoon te krijgen met de vraag of hij nu misschien best toch naar het ziekenhuis moet omdat zijn vinger in flarden ligt omdat er een paard eventjes zijn opvoeding vergeten was want ze zijn zo lief.

Het blijven dieren die veel sterker zijn dan ons. De smid moet er maar op vertrouwen dat de info die hij/zij krijgt correct is om dan het voordeel van de twijfel te geven en zich bijna onder dat paard te positioneren.

Maar nu ook weer: moet je ze onnodig slaan met een vijl? Neen echter begrijp ik soms dat het uit reactie (fight) wel kan gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 16:24 



 
Profiel   

Mazida schreef
Iemand die mijn paard met een vijl zou slaan heeft een slechte aan mij, een klap uitdelen als dit gebeurt met vlakke hand snap ik, maar een een vijl 8)7 en dan ook tegen de vitale organen aan, voor hetzelfde geld had je paard zware verwondingen opgelopen.

Gelukkig zitten de vitale organen goed beschermd achter de ribbenkast.

En heb je wel eens gezien hoe hard paarden elkaar trappen? Als wij zo’n trap krijgen gaan we gewoon out. En als iemand zich dan druk maakt over een klap met een vijl dat vind ik eigenlijk penny tranen en het vermenselijken van een paard.

Dieren onder elkaar kennen alleen maar straffen voor slecht gedrag. De reactie van het ene dier op een negatieve actie van het andere dier is altijd primair dus actie reactie. In geval van een paard is dat bijten, slaan of wegrennen. Ze weten echt niet beter hoor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 20:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen