Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 
Profiel   

Poekkie schreef
Runa schreef
Ik vind het eigenlijk best bizar dat sommigen vinden dat je eea had moeten vertellen om... Te voorkomen dat je paard wordt geslagen. Dat vind ik echt echt absurd. Je mag er toch vanuit gaan dat dat niet gebeurt???? Dat een professional weet hoe je met een paard omgaat en dat slaan al helemaal geen zin heeft als het been alweer op de grond staat? Dat angst bij het paard alleen maar zorgt dat de kans groter wordt dat het paard uithaalt?

Ik vind dat sowieso best ouderwets, wat ts ook zegt, dat je een paard slaat als het iets doet wat je niet wilt. Hier stond het been alweer op de grond, dus het ging niet om het gevaar. En als je je frustratie niet onder bedwang kan houden, moet je misschien niet met paarden gaan werken. Misschien zijn het de paarden waar ik mee werk, maar ik ben gewend dat als het paard 'nee' zegt, dat we ook 'nee' doen. (Werk met opvangpaarden, vaak met veel angst rondom bekappen...... Doordat gedacht wordt dat met de harde hand bekappen goed en dat ze het maar moeten leren ofzo, totdat het paard dus zoveel angst heeft rondom bekappen dat iedereen aanvallen die in de buurt komt met een vijl). Slaan heeft mij op de lange termijn nog nooit geholpen..

Ts, als je contact opneemt met een nieuwe smid, dan zou ik gewoon het verhaal doen: 'mijn paard heeft last gehad van maagzweren, vindt het moeilijk dit been op te tillen en kan hem soms terugtrekken. Ze is daarvoor een keer geslagen en dat vind ik niet oké. Ik zoek dus iemand die met geduld mijn paard kan bekappen.'


Dat hangt echt af van het karakter van het paard.
Bij angst gaat slaan idd nooit helpen.
Maar velen, en zeker merries, hebben ook een karaktertje en een ‘neuh geen zin in vandaag’ moment. Daar gaat met geduld benaderen niet helpen, want dan leren ze alleen maar dat ze er mee wegkomen door wat lelijk te doen. Die paarden verdienen echt wel een correctie om het veilig te houden. En dan zeg ik absoluut niet dat je hem ineen moet rammen, maar een brul samen met een por met mijn hand of met de (plastic) achterkant van de krabber krijgen ze bij mij dan zeker wel. Absoluut geen trauma’s en braaf paard daarna. Het geval van TS kan ik niet beoordelen, alhoewel het niet uit angst leek want daarna stond ze wel gewoon stil. Ook de hardheid van de por heb ik geen idee van en durf ik niet over te oordelen.



Dit inderdaad, en daarbij vind ik persoonlijk de veiligheid van mijn smid ook erg belangrijk. Die zien zo ongelooflijk veel paarden, waaronder vast ook genoeg rotzakken die wél uithalen.

Als TS de smid eerlijk (ook voor haar eigen gemoedsrust) geïnformeerd had was er waarschijnlijk niks gebeurd. Dus ik vind de smid hier niks te verwijten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:15 



 
Profiel   

Ik heb al 22 jaar een natural balance bekapper, bij een lastig paard doet hij eerst wat kort grondwerk, nooit maar dan ook nooit heeft hij en zij een paard geslagen, de reguliere hoefsmeden die ik gehad heb voor deze bekapper waren allemaal wel eens ongeduldig en reageerden dit af op het paard, een tik, een schop, een klap met de vijl, het kwam allemaal langs...1 keer was het zo erg, toen deed de smid een ketting door de mond van een angstig druk welshje...het diertje heeft maanden lang een fistel eraan over gehouden. Het is not done...als wat voor een smid of bekapper dan ook, je behoort de lichaamstaal van een paard te kennen, en ken je die, dan weet je hoe je dit in goede banen moet leiden, ongeacht hoe druk je bent of hoe lastig het paard is...slaan is altijd uit den boze, en het paard is de volgende keer, nog nerveuzer, gestrester en onrustiger...zo jammer dat veel ouderwetse smeden stil blijven staan ...wordt er weer boos van als ik er aan terug denk...Geduld en respect daar moet je aan werken, en er is niets belangrijker dan dat als je met een paard bezig bent... Jou hoefsmid, daar zou ik helemaal klaar mee zijn ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:20 



 
Profiel   

Ik kan niet anders dan mij bij Runa aansluiten.
De eerste hoefsmid bij mijn eerste paard stond ook bekend als iemand die snel uit haalde of schopte. Heb hem bij het eerste bezoek verteld dat als mijn paard geslagen diende te worden, ik dat zelf wel deed. Hij heeft nooit 1 vinger naar hem uitgestoken, terwijl ik hem flink heb zien uithalen bij andermans paarden als het niet naar zijn zin ging...
Er zit verschil in het lontje van diverse hoefsmeden. Ik persoonlijk hoefde haar niet meer bij mijn paarden. Dit was geen gerichte trap of beet van je paard. Ja, dat had het inderdaad kunnen worden, maar ze had ook even een pauze in kunnen lassen en heet niet "op de spits hoeven te drijven", ook al wist ze niets van de klachten van je paard. Ik zou iemand zoeken met wat meer geduld en andere omgang met paarden. Maar inderdaad wel even aangeven dat het geven van dat been problemen op kan leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:21 



 
Profiel   

Alleen in een noodsituatie, dus veiligheid van de persoon komt in gevaar, zou ik het accepteren. Verder wordt er gewoon niet geslagen.

Als je weet dat er iets speelt bij je paard is het wel goed om dat van te voren aan te geven, zodat een smid (of welke professional dan ook) daar rekening mee kan houden. Verder vind ik dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor de opvoeding van je paard, dus de correctie zou bij jou moeten liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:21 



 
Profiel   

Over hoe het te communiceren dat je niet wil dat je paard geslagen wordt - je kletst toch met je hoefsmid? Gewoon zeggen dat ze altijd zo dr best doet zich te gedragen, maar er rechtsachter moeite mee heeft, en dan dit akkefietje aanhalen dat je dit dus niet wil. Gewoon tijdens het gesprek lijkt me makkelijker dan als een soort officiële disclaimer vooraf :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:28 



 
Profiel   

Nu, laten we de situatie ook niet maximaliseren. Tot nu toe gaat het om een eenmalig incident dat misschien ook meer uit een schrikmoment van de hoefsmid kan komen. Echt geweld valt niet goed te praten, maar loop eens een weekje mee. Er zijn paarden die zo een hoefsmid als lappenpopje zien. Dus ik snap dat zo een vakmens sneller alert is en in onze ogen sneller 'overdreven' reageert, dan wanneer je dit zelden of niet meemaakt. Dat is menselijk. Moest de hoefsmid constant van dergelijke correctiemethoden gebruik maken waarbij de ene de andere in hardheid overtreft, dan kan je van mij spreken van een hoefsmid met harde hand. Maar dit zie ik nog als een eenmalig incident dat wellicht vermeden had kunnen worden als TS evenveel details aan de hoefsmid als hier in de openingspost had gemeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:28 



 
Profiel   

Jessix schreef
Alleen in een noodsituatie, dus veiligheid van de persoon komt in gevaar, zou ik het accepteren. Verder wordt er gewoon niet geslagen.

Als je weet dat er iets speelt bij je paard is het wel goed om dat van te voren aan te geven, zodat een smid (of welke professional dan ook) daar rekening mee kan houden. Verder vind ik dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor de opvoeding van je paard, dus de correctie zou bij jou moeten liggen.


Wat zie jij als noodsituatie?
Misschien beelden we ons de situatie anders in, maar een grote merrie die plots achterbeen wegtrekt en dreigt noem ik zeker geen veilige situatie. Als ik als hoefsmid me in die positie zou bevinden, zou ik dat toch wel erg bedreigend vinden en dan zeker bij een onbekend paard. Een handeling uit angst en niet per se uit bewuste agressie van de smid lijkt mij dan ook niet heel gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:37 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Jessix schreef
Alleen in een noodsituatie, dus veiligheid van de persoon komt in gevaar, zou ik het accepteren. Verder wordt er gewoon niet geslagen.

Als je weet dat er iets speelt bij je paard is het wel goed om dat van te voren aan te geven, zodat een smid (of welke professional dan ook) daar rekening mee kan houden. Verder vind ik dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor de opvoeding van je paard, dus de correctie zou bij jou moeten liggen.


Wat zie jij als noodsituatie?
Misschien beelden we ons de situatie anders in, maar een grote merrie die plots achterbeen wegtrekt en dreigt noem ik zeker geen veilige situatie. Als ik als hoefsmid me in die positie zou bevinden, zou ik dat toch wel erg bedreigend vinden en dan zeker bij een onbekend paard. Een handeling uit angst en niet per se uit bewuste agressie van de smid lijkt mij dan ook niet heel gek.


Ja daar verschillen we dan in. Een dreigend achterbeen is voor mij geen reden tot slaan. Daar kun je een stemhulp voor gebruiken. Wordt je geplet tussen de muur en een paard of begint een paard naar jou te slaan dan zou ik wellicht een klap uitdelen om uit de situatie te komen of mezelf te verdedigen.

Als je je als hoefsmid angstig of bedreigt voelt dan moet je dat gewoon aangeven bij de eigenaar. Dan kun je het paard beter niet meer behandelen. Of met de eigenaar bespreken hoe nu verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:44 



 
Profiel   

Wat me opvalt TS is dat je schrijft dat het je extra raakt omdat het je herinnert aan je eigen verleden. Waar harde discipline eigenlijk gewoon mishandeling was, laten we daar nu maar helder over zijn, en dat soort toestanden moet er echt uit. Heel jammer dat jij daar destijds in opgevoed en ook in meegegaan bent, maar het is nu eenmaal zo. Er zijn er nog veel die het licht moeten zien. Het is aan ons allen de plicht vind ik om daar actief aan te werken en op te reageren. Want als we het zelf niet gaan doen heeft de sport en zelfs de hele paardenhobby geen enkele toekomst.
Maar hou er dus rekening mee dat je gevoel nu enorm gekleurd wordt door dingen die je zelf gedaan hebt, en die, zoals ik het lees regelmatig gebeurden. Dat schuldgevoel mag je eigenlijk niet meenemen naar deze situatie, daar zul je zelf mee moeten leren omgaan. Het is natuurlijk al mooi dat je er nu anders in staat.

In deze situatie vind ik het wel anders omdat iemand echte in een onveilige positie staat en ook van dit probleem niet wist. Er valt hier zoveel over te zeggen. Een 20 jarige zou natuurlijk al gewoon braaf moeten zijn, zeker als je geen enkele disclaimer krijgt van de eigenaar. Anderzijds kan een keer wegtrekken altijd.
Heeft ze gereageerd uit schrik en daarom te hard met de vijl nog in haar hand? Of is dit hoe ze vaker handelt? Valt niet zo te zeggen.

Ik had dit ook zeker op voorhand gemeld en sowieso zeg ik altijd tegen professionals hoe een paard is, hoe ik zelf met bepaalde moeilijkheden omga en dat ik verder gewoon verwacht dat er eerlijk wordt omgegaan met ze. Een keer een tik met de vlakke hand tegen de borst vond ik zelf geen ramp, al is het vaak niet nodig. Ik vind het echt onze plicht om iedereen erop te wijzen dat die harde aanpak en mishandeling niet meer kan en ik benoem dat dus ook gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:46 



 
Profiel   

Gini schreef
Nu, laten we de situatie ook niet maximaliseren. Tot nu toe gaat het om een eenmalig incident dat misschien ook meer uit een schrikmoment van de hoefsmid kan komen. Echt geweld valt niet goed te praten, maar loop eens een weekje mee. Er zijn paarden die zo een hoefsmid als lappenpopje zien. Dus ik snap dat zo een vakmens sneller alert is en in onze ogen sneller 'overdreven' reageert, dan wanneer je dit zelden of niet meemaakt. Dat is menselijk. Moest de hoefsmid constant van dergelijke correctiemethoden gebruik maken waarbij de ene de andere in hardheid overtreft, dan kan je van mij spreken van een hoefsmid met harde hand. Maar dit zie ik nog als een eenmalig incident dat wellicht vermeden had kunnen worden als TS evenveel details aan de hoefsmid als hier in de openingspost had gemeld.

Als de hoefsmid als lappenpopje wordt gezien, is het aan de hoefsmid om het paard uit te leggen dat hij of zij er is om het paard te helpen. Dat doe je niet door te slaan. Als je goed bekapt en je paard iedere keer dat jij de hoef neerzet lekkerder staat, dan hebben paarden écht wel door dat jij ze helpt.

Ik bekap zelf paarden en ik train paarden die door een 'ze leren het maar'/'hij gedraagt zich maar' mentaliteit nu niet meer te bekappen zijn. En ik ken genoeg paarden die gewoon enorm lastig voetjes geven doordat ze nooit een keer met geduld zijn bekapt, altijd snel snel en hup ervan langs met de vijl als ze niet stil genoeg staan.

Ik denk dat moeilijk bekappen één van de meest voorkomende problemen is naast niet op de trailer willen, en de belangrijkste oorzaak van beide is een gebrek aan geduld bij de trainer/eigenaar/bekapper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:46 



 
Profiel   

Jessix, Als een paard naar jou begint te slaan, dan ben je al veel te ver geescaleerd en zal die tik ook niet meer helpen. Een trappend paard zou ik dan weer absoluut niet slaan maar eerst laten bedaren. Ofwel corrigeer je voordat je op dat punt zit, ofwel maak je dat je weg bent zou ik zeggen. Maar een hoefsmid zich in de situatie laten brengen waar een paard echt begint te slaan zonder vooraf duidelijk te waarschuwen over dit dier lijkt me wel erg onverantwoord van de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:48 



 
Profiel   

Heeft de smid in de gaten gehad dat je het er niet mee eens was,mijn paard hapte ooit voorzichtig in het shirt van de smid. Ik wilde dat niet, nee riep hij dat geeft niet dat betekend dat ik de baas ben. Ik gaf aan dat dit dominantie was, want ik ken mijn paard het beste,en opeens beet hij in zijn schouder.

Waarop de smid met zijn rubberen hamer uit haalde tegen zijn buik. Hij was heel boos, nou die is ook nooit meer geweest bij mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:51 



 
Profiel   

Runa schreef
Gini schreef
Nu, laten we de situatie ook niet maximaliseren. Tot nu toe gaat het om een eenmalig incident dat misschien ook meer uit een schrikmoment van de hoefsmid kan komen. Echt geweld valt niet goed te praten, maar loop eens een weekje mee. Er zijn paarden die zo een hoefsmid als lappenpopje zien. Dus ik snap dat zo een vakmens sneller alert is en in onze ogen sneller 'overdreven' reageert, dan wanneer je dit zelden of niet meemaakt. Dat is menselijk. Moest de hoefsmid constant van dergelijke correctiemethoden gebruik maken waarbij de ene de andere in hardheid overtreft, dan kan je van mij spreken van een hoefsmid met harde hand. Maar dit zie ik nog als een eenmalig incident dat wellicht vermeden had kunnen worden als TS evenveel details aan de hoefsmid als hier in de openingspost had gemeld.

Als de hoefsmid als lappenpopje wordt gezien, is het aan de hoefsmid om het paard uit te leggen dat hij of zij er is om het paard te helpen. Dat doe je niet door te slaan. Als je goed bekapt en je paard iedere keer dat jij de hoef neerzet lekkerder staat, dan hebben paarden écht wel door dat jij ze helpt.

Ik bekap zelf paarden en ik train paarden die door een 'ze leren het maar'/'hij gedraagt zich maar' mentaliteit nu niet meer te bekappen zijn. En ik ken genoeg paarden die gewoon enorm lastig voetjes geven doordat ze nooit een keer met geduld zijn bekapt, altijd snel snel en hup ervan langs met de vijl als ze niet stil genoeg staan.


Is dat aan de hoefsmid ja? Is dat diens taak? Een paard opvoeden? En dan natuurlijk exact op die manier als de paardeneigenaar wilt?
Daarin verschillen wij in mening. Een hoefsmid is een vakmens die een dienst komt leveren, het is aan mij om ervoor te zorgen dat die vakmens die dienst zo vlot en veilig mogelijk kan leveren. Daar hoort bij dat je gehoorzame paard klaarstaat in een veilige ruimte en dat eventuele bijzonderheden en aandachtspunten duidelijk op voorhand aan de hoefsmid gemeld worden.

Daarnaast vind ik je wel erg veroordelend naar een hoefsmid van wie we alleen weten dat ze nu eenmalig een slag met de vijl gegeven heeft. Maakt dat haar meteen een hoefsmid met harde hand? Eentje die een mentaliteit heeft van hup hup snel snel, en ze moeten het maar leren? Dat is wel een hele snelle veroordeling naar aanleiding van 1 verhaaltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:52 



 
Profiel   

Nogmaals dank iedereen! Ik wil even ophelderen dat de merrie niet sloeg — ze trok haar been 2x terug en legde haar oren aan. Absoluut een waarschuwing, maar dus geen trap.

Ik moet zelf zeggen dat ik er zachter in sta dan de meesten hier. Gelukkig is dat ieders persoonlijk recht en kunnen we daar met respect mee omgaan :) het zette me allemaal wel aan het denken voor mijn volgende hoefsmid op de nieuwe plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:55 



 
Profiel   

Nee precies, mijn paard opvoeden doe ik zelf wel, dat hoeft de hoefsmid niet voor mij te doen.
Iemand die mijn paard zo behandelde, in de situatie die TS schetst hoefde bij mij ook nooit meer terug te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:56 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat je als eigenaar ook zelf verantwoording draagt als je een nieuwe hoefsmid bij je paard laat komen.

Idealiter heb je dezelfde hoefsmid die je paard kent en jou kent, maar als je dat een keertje niet hebt door omstandigheden dan is het wel zo fijn voor de nieuwe hoefsmid als er een gebruiksaanwijzing bij komt.

In dit geval had ik zelf dus inderdaad gemeld bij de hoefsmid dat rechtsachter een probleem zou kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 09:57 



 
Profiel   

Eens met gini.
Die uitleg van doorhebben dat je ze helpt als de voet lekkerder staat na bekappen volg ik niet, zo denkt een paard echt niet.
Wat mij dan nuttiger lijkt is om het paard na het neerzetten van de voet telkens te belonen.
Maar opnieuw, het hangt af van het karakter van het paard. De meeste probleempaarden zijn paarden die handelen uit angst en niet uit dominantie of ‘neuh niet vandaag’. Daar ga je met rust en beloning idd verder komen dan met slaan. Wel vind ik dit de verantwoordelijkheid van de eigenaar om hierop te trainen OF speciaal een hoefsmid te zoeken met de vermelding dat dit moeilijk is en je hierop samen wil trainen. Bij een oudere merrie zonder waarschuwing verwacht je dit gedrag niet en zal het zeker niet voorkomen uit angst als er geen negatieve ervaringen waren voordien.

Ik las ergens dat een hoefsmid eerst grondwerk deed met het paard. Dan vind ik erg apart. Weet ook niet of ik dat zelf zou willen. Maar is in elk geval wel iets dat niet van een smid verwacht zou moeten worden.

Edit: TS, na je laatste post lees ik wel echt een duidelijke dreiging om te trappen. Die zou bij mij dus ook effectief een klap hebben gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:00 



 

Jessix schreef
Ja daar verschillen we dan in. Een dreigend achterbeen is voor mij geen reden tot slaan. Daar kun je een stemhulp voor gebruiken. Wordt je geplet tussen de muur en een paard of begint een paard naar jou te slaan dan zou ik wellicht een klap uitdelen om uit de situatie te komen of mezelf te verdedigen.

Als je je als hoefsmid angstig of bedreigt voelt dan moet je dat gewoon aangeven bij de eigenaar. Dan kun je het paard beter niet meer behandelen. Of met de eigenaar bespreken hoe nu verder.


Dat is wat achter de feiten aanlopen lijkt me, je wilt immers niet dat ie gaat slaan of je plat drukt. Als ze daar al mee bezig zijn, ben je schromelijk te laat.

TS had je nieuwe hoefsmid geinformeerd over hoe je merrie kan reageren bij het optillen van het achterbeen. Dan had de hoefsmid het op waarde kunnen inschatten en had ze geen tik gehad. Daar ben je zelf behoorlijk in gebreke gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:04 



 

Runa schreef
Gini schreef
Nu, laten we de situatie ook niet maximaliseren. Tot nu toe gaat het om een eenmalig incident dat misschien ook meer uit een schrikmoment van de hoefsmid kan komen. Echt geweld valt niet goed te praten, maar loop eens een weekje mee. Er zijn paarden die zo een hoefsmid als lappenpopje zien. Dus ik snap dat zo een vakmens sneller alert is en in onze ogen sneller 'overdreven' reageert, dan wanneer je dit zelden of niet meemaakt. Dat is menselijk. Moest de hoefsmid constant van dergelijke correctiemethoden gebruik maken waarbij de ene de andere in hardheid overtreft, dan kan je van mij spreken van een hoefsmid met harde hand. Maar dit zie ik nog als een eenmalig incident dat wellicht vermeden had kunnen worden als TS evenveel details aan de hoefsmid als hier in de openingspost had gemeld.

Als de hoefsmid als lappenpopje wordt gezien, is het aan de hoefsmid om het paard uit te leggen dat hij of zij er is om het paard te helpen. Dat doe je niet door te slaan. Als je goed bekapt en je paard iedere keer dat jij de hoef neerzet lekkerder staat, dan hebben paarden écht wel door dat jij ze helpt.

Ik bekap zelf paarden en ik train paarden die door een 'ze leren het maar'/'hij gedraagt zich maar' mentaliteit nu niet meer te bekappen zijn. En ik ken genoeg paarden die gewoon enorm lastig voetjes geven doordat ze nooit een keer met geduld zijn bekapt, altijd snel snel en hup ervan langs met de vijl als ze niet stil genoeg staan.

Ik denk dat moeilijk bekappen één van de meest voorkomende problemen is naast niet op de trailer willen, en de belangrijkste oorzaak van beide is een gebrek aan geduld bij de trainer/eigenaar/bekapper.

Dat hoeft de hoefsmid ze niet te leren, maar de eigenaar hoort er voor te zorgen dat dat paard braaf bij smid staat en anders de smid te vertellen welke eventuele problemen hij eventueel kan verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:07 



 
Profiel   

In dit geval vind ik:
-het bijzonder onhandig dat je zelf niet hebt aangegeven dat ze met rechtsachter kon trekken vanwege maagproblemen,
-het een buitensporig harde en lompe reactie van de smid en zo te lezen ook nog suf getimed, nadat de voet alweer op de grond stond. Dus je paard schopte niet maar zette braaf neer en kreeg alsnog een beuk.

Ik zou:
-voortaan kort de gebruiksaanwijzing melden. Ik heb er een die een beetje met het achterbeen trekt. Dat zeg ik elke keer nog even, want ik ga er niet vanuit dat mijn hoefsmid dat van elk paard onthoudt
-en als je een nieuwe smid zoekt, even je verwachtingen bespreken: je mag mijn paard corrigeren als dat nodig is, maar niet met geweld.

Moeilijker hoeft het denk ik niet te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:08 



 

Natuurlijk is iedereen nu Roomser dan de Paus, slaan ze zelf nooit een paard en hebben ze allemaal keurig opgevoede dieren. :+

Wat je niet moet vergeten is dat een paard dat een been wegtrekt, al een flinke klap geeft op het lichaam van de smid. Nu is het één paard, maar als je er per dag 10 hebt die het doen, is dat niet zo lekker voor het lijf van de smid. Nog afgezien van het feit dat het ook onnodig meer tijd kost. Mensen vergeten dat zij niet de enige klant zijn bij de hoefsmid en dat hun "keurig opgevoede" paard niet het enige half-opgevoede mormel is dat de gemiddelde smid in handen krijgt (NB: dit slaat niet op jouw paard :) ). Bovendien hebben die mensen ook een bepaald tijdschema waar ze zich aan willen en moeten houden; de schoorsteen moet immers ook roken en dat gaat niet als jij maar twee paarden op een dag kan doen omdat ze het vertikken om mee te werken.

Had ze moeten slaan? Nee, maar ik kan me tegelijkertijd het kortere lontje van sommige smeden wel voorstellen. := Bij je volgende smid zou ik het sowieso even bespreken, dan weten ze dat het niet ligt aan een gebrek aan opvoeding, maar dat het dier daadwerkelijk lichamelijk ongemak heeft (gehad) en kunnen ze er wellicht ook wat meer tijd voor inplannen.

Runa schreef
Gini schreef
Nu, laten we de situatie ook niet maximaliseren. Tot nu toe gaat het om een eenmalig incident dat misschien ook meer uit een schrikmoment van de hoefsmid kan komen. Echt geweld valt niet goed te praten, maar loop eens een weekje mee. Er zijn paarden die zo een hoefsmid als lappenpopje zien. Dus ik snap dat zo een vakmens sneller alert is en in onze ogen sneller 'overdreven' reageert, dan wanneer je dit zelden of niet meemaakt. Dat is menselijk. Moest de hoefsmid constant van dergelijke correctiemethoden gebruik maken waarbij de ene de andere in hardheid overtreft, dan kan je van mij spreken van een hoefsmid met harde hand. Maar dit zie ik nog als een eenmalig incident dat wellicht vermeden had kunnen worden als TS evenveel details aan de hoefsmid als hier in de openingspost had gemeld.

Als de hoefsmid als lappenpopje wordt gezien, is het aan de hoefsmid om het paard uit te leggen dat hij of zij er is om het paard te helpen. Dat doe je niet door te slaan. Als je goed bekapt en je paard iedere keer dat jij de hoef neerzet lekkerder staat, dan hebben paarden écht wel door dat jij ze helpt.

Ik bekap zelf paarden en ik train paarden die door een 'ze leren het maar'/'hij gedraagt zich maar' mentaliteit nu niet meer te bekappen zijn. En ik ken genoeg paarden die gewoon enorm lastig voetjes geven doordat ze nooit een keer met geduld zijn bekapt, altijd snel snel en hup ervan langs met de vijl als ze niet stil genoeg staan.

Ik denk dat moeilijk bekappen één van de meest voorkomende problemen is naast niet op de trailer willen, en de belangrijkste oorzaak van beide is een gebrek aan geduld bij de trainer/eigenaar/bekapper.
Gaat de eigenaar dan ook twee keer zoveel betalen voor een bekapbeurt, zodat de smid er twee keer langer de tijd voor kan nemen om het paard op te voeden zonder dat ze meteen inkomsten verliezen? Het is geen hobby of kleine bijverdienste voor die mensen, het is hun werk. Niet werken = geen inkomen, aangezien ze ook 9/10 keer als zelfstandigen werken. Je kunt niet van een smid verwachten dat ze voor 50 euro even drie uur jouw paard komen parelliën voordat dat dier eindelijk eens z'n voeten optilt. Het is aan de eigenaar om het paard op te voeden, niet aan de smid, en heb je een dier dat meer tijd nodig heeft, dan moet je daar imo ook evenredig voor betalen.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-21 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:17 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Jessix, Als een paard naar jou begint te slaan, dan ben je al veel te ver geescaleerd en zal die tik ook niet meer helpen. Een trappend paard zou ik dan weer absoluut niet slaan maar eerst laten bedaren. Ofwel corrigeer je voordat je op dat punt zit, ofwel maak je dat je weg bent zou ik zeggen. Maar een hoefsmid zich in de situatie laten brengen waar een paard echt begint te slaan zonder vooraf duidelijk te waarschuwen over dit dier lijkt me wel erg onverantwoord van de eigenaar.

Ik geloof niet dat je me begrijpt. Ik heb het juist niet over slaan inzetten als correctie maar als laatste middel om jezelf te verdedigen of uit de situatie te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:20 



 
Profiel   

Gini schreef
Is dat aan de hoefsmid ja? Is dat diens taak? Een paard opvoeden? En dan natuurlijk exact op die manier als de paardeneigenaar wilt?
Daarin verschillen wij in mening. Een hoefsmid is een vakmens die een dienst komt leveren, het is aan mij om ervoor te zorgen dat die vakmens die dienst zo vlot en veilig mogelijk kan leveren. Daar hoort bij dat je gehoorzame paard klaarstaat in een veilige ruimte en dat eventuele bijzonderheden en aandachtspunten duidelijk op voorhand aan de hoefsmid gemeld worden.

Daarnaast vind ik je wel erg veroordelend naar een hoefsmid van wie we alleen weten dat ze nu eenmalig een slag met de vijl gegeven heeft. Maakt dat haar meteen een hoefsmid met harde hand? Eentje die een mentaliteit heeft van hup hup snel snel, en ze moeten het maar leren? Dat is wel een hele snelle veroordeling naar aanleiding van 1 verhaaltje.

Natuurlijk kun je als eigenaar een hoop doen om te zorgen dat het bezoek van de smid soepel verloopt, maar ik vind wel dat je als smid er ook voor moet zorgen dat het paard jouw bezoek als prettig ervaart, ja. En als de eigenaar bijvoorbeeld niet met het paard geoefend heeft op voetje geven, dan kun je dat toch niet het paard aanrekenen? Ik blijf erbij dat je dan als smid beter de tijd kunt nemen (en indien nodig de eigenaar als huiswerk geven te oefenen). Je kunt zo hard vinden dat een bepaalde verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt, maar als dat in de praktijk anders gaat, dan heb je de verantwoordelijkheid naar het paard om daar goed mee om te gaan.

En gut ja, als ik mijn hele bericht aan deze smid had gericht, dan was dat best veroordelend geweest. Maar ik heb het over een algemene cultuur van bekappen en omgaan met paarden. Dat is een zienswijze die ik in dit topic terugzie - bijvoorbeeld dat je zegt dat je ervoor moet zorgen dat de smid 'zo vlot en zo veilig mogelijk' moet kunnen werken. Ik ben zeker voor zo veilig mogelijk, maar niet voor zo vlot mogelijk dus.

Als we het trouwens toch over de toon van de berichten hebben, wat dacht je van de toon van de jouwe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:22 



 
Profiel   

Jessix schreef
Poekkie schreef
Jessix, Als een paard naar jou begint te slaan, dan ben je al veel te ver geescaleerd en zal die tik ook niet meer helpen. Een trappend paard zou ik dan weer absoluut niet slaan maar eerst laten bedaren. Ofwel corrigeer je voordat je op dat punt zit, ofwel maak je dat je weg bent zou ik zeggen. Maar een hoefsmid zich in de situatie laten brengen waar een paard echt begint te slaan zonder vooraf duidelijk te waarschuwen over dit dier lijkt me wel erg onverantwoord van de eigenaar.

Ik geloof niet dat je me begrijpt. Ik heb het juist niet over slaan inzetten als correctie maar als laatste middel om jezelf te verdedigen of uit de situatie te komen.


Maar er is geen enkele manier waarbij slaan op een trappend paard je gaat helpen verdedigen of uit de situatie te komen. Enige wat daarbij helpt is maken dat je weg bent, kalmeren en opnieuw benaderen.
Daarnaast is er wel een verschil tussen ‘slaan’ en ‘por’ als correctie. Ik ben ook van mening dat in dit geval een por of lichte tik en stem evenveel evenveel of zelfs meer effect had gehad dan een klap met een vijl. Maar stem alleen gaat bij veel paarden niet werken als correctie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:25 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Eens met gini.
Die uitleg van doorhebben dat je ze helpt als de voet lekkerder staat na bekappen volg ik niet, zo denkt een paard echt niet.

Paarden kunnen ook bedenken dat ze moeten werken als ze het hoofd van de trainer zien, of dat ze eten krijgen als de stalbaas om de hoek komt. Ze kunnen ook leren dat iedere keer dat ze hun voetje geven aan diegene met de bekapspullen, dat ze dan eentje terugkrijgen die lekker staat.

Dit effect zie je heel erg bij paarden die bijvoorbeeld lange tijd niet bekapt zijn en overgroeide steunels en dergelijke hebben. De eerste keer moeten ze misschien niks van je weten, maar als je ze met wat geduld bekapt, komen ze de volgende keer naar je toe gedraafd. (Anecdote van Heleen Davies)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen