‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:26

Jessix schreef:
Ik geloof niet dat je me begrijpt. Ik heb het juist niet over slaan inzetten als correctie maar als laatste middel om jezelf te verdedigen of uit de situatie te komen.


Maar als laatste middel om jezelf te verdedigen, dat klinkt wel heel verregaand? Zo van: het is dat of effectief gewond raken. Ik kan wel rustigjes aan stellen dat mijn paard toch wel voor dat punt gecorrigeerd wordt. Wanneer je pas denkt aan een klap uitdelen wanneer een paard effectief slaat, dan ben je te laat. Dan lig je dubbelgeklapt tegen de grond omdat je denkt dat je dijbeen gebroken is (been there, done that, wasn't fun) Dan doe je voor de rest niet veel meer. :+

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:27

Voor al degene die zeggen dat een paard corrigeren met een tik buiten proportie is... hebben jullie überhaupt ooit al eens paarden onderling bezig gezien?
Ok, eerst lichaamstaal, maar als dat niet helpt geven ze mekaar toch ook wel fameus wat klappen, en dat is héél wat harder dan dat wij als mens met een vijl kunnen doen.

Ik ben toch van het principe dat de veiligheid van de smid altijd voorop staat. Als de algemene tendens van de smid een kalme manier van werken is dan zal ik die zeker niet veroordelen als die eens een tik geeft aan eentje die z'n manieren niet houdt.

Poekkie

Berichten: 7344
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:29

Runa schreef:
Gini schreef:
Is dat aan de hoefsmid ja? Is dat diens taak? Een paard opvoeden? En dan natuurlijk exact op die manier als de paardeneigenaar wilt?
Daarin verschillen wij in mening. Een hoefsmid is een vakmens die een dienst komt leveren, het is aan mij om ervoor te zorgen dat die vakmens die dienst zo vlot en veilig mogelijk kan leveren. Daar hoort bij dat je gehoorzame paard klaarstaat in een veilige ruimte en dat eventuele bijzonderheden en aandachtspunten duidelijk op voorhand aan de hoefsmid gemeld worden.

Daarnaast vind ik je wel erg veroordelend naar een hoefsmid van wie we alleen weten dat ze nu eenmalig een slag met de vijl gegeven heeft. Maakt dat haar meteen een hoefsmid met harde hand? Eentje die een mentaliteit heeft van hup hup snel snel, en ze moeten het maar leren? Dat is wel een hele snelle veroordeling naar aanleiding van 1 verhaaltje.

Natuurlijk kun je als eigenaar een hoop doen om te zorgen dat het bezoek van de smid soepel verloopt, maar ik vind wel dat je als smid er ook voor moet zorgen dat het paard jouw bezoek als prettig ervaart, ja. En als de eigenaar bijvoorbeeld niet met het paard geoefend heeft op voetje geven, dan kun je dat toch niet het paard aanrekenen? Ik blijf erbij dat je dan als smid beter de tijd kunt nemen (en indien nodig de eigenaar als huiswerk geven te oefenen). Je kunt zo hard vinden dat een bepaalde verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt, maar als dat in de praktijk anders gaat, dan heb je de verantwoordelijkheid naar het paard om daar goed mee om te gaan.

En gut ja, als ik mijn hele bericht aan deze smid had gericht, dan was dat best veroordelend geweest. Maar ik heb het over een algemene cultuur van bekappen en omgaan met paarden. Dat is een zienswijze die ik in dit topic terugzie - bijvoorbeeld dat je zegt dat je ervoor moet zorgen dat de smid 'zo vlot en zo veilig mogelijk' moet kunnen werken. Ik ben zeker voor zo veilig mogelijk, maar niet voor zo vlot mogelijk dus.

Als we het trouwens toch over de toon van de berichten hebben, wat dacht je van de toon van de jouwe?


Als een eigenaar niet met een paard heeft geoefend op voetje geven en niets zegt aan de smid, is dat een eigenaar waar ik elke smid zou adviseren weg te blijven. En mag ik hopen dat eender welke smid na been 1 ook gewoon omdraait, weg gaat en factuur stuurt voor de transportkosten.

Of de schuld nu bij paard of bij eigenaar ligt, dat maakt voor een hoefsmid toch niets uit? Die heeft daar echt geen boodschap aan als hij degene is die de klappen mag vangen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:29

Runa schreef:
Paarden kunnen ook bedenken dat ze moeten werken als ze het hoofd van de trainer zien, of dat ze eten krijgen als de stalbaas om de hoek komt. Ze kunnen ook leren dat iedere keer dat ze hun voetje geven aan diegene met de bekapspullen, dat ze dan eentje terugkrijgen die lekker staat.

Dit effect zie je heel erg bij paarden die bijvoorbeeld lange tijd niet bekapt zijn en overgroeide steunels en dergelijke hebben. De eerste keer moeten ze misschien niks van je weten, maar als je ze met wat geduld bekapt, komen ze de volgende keer naar je toe gedraafd. (Anecdote van Heleen Davies)


Zodanig laat bekappen dat het paard zich "opgelucht" voelt na het bekappen, lijkt me niet de normale gang van zaken? Leuke anekdote, maar niet van toepassing op paarden die gewoon goed en regelmatig bekapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:30

Poekkie schreef:
Maar er is geen enkele manier waarbij slaan op een trappend paard je gaat helpen verdedigen of uit de situatie te komen. Enige wat daarbij helpt is maken dat je weg bent, kalmeren en opnieuw benaderen.
Daarnaast is er wel een verschil tussen ‘slaan’ en ‘por’ als correctie. Ik ben ook van mening dat in dit geval een por of lichte tik en stem evenveel evenveel of zelfs meer effect had gehad dan een klap met een vijl. Maar stem alleen gaat bij veel paarden niet werken als correctie.

Slaan, por, zachte tik, harde tik, het komt allemaal op hetzelfde neer: fysiek straffen van het dier. Een paard maakt daar echt geen onderscheid in en aangezien Bokt wel een vrij representatieve groep uit de ruiterpopulatie vormt, geloof ik er echt geen snars van dat er hier geen mensen zitten die hun paard er weleens flink van langs geven, ook al zit iedereen altijd lekker op hun moral high ground. :')

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:34

Mkango schreef:
Slaan, por, zachte tik, harde tik, het komt allemaal op hetzelfde neer: fysiek straffen van het dier. Een paard maakt daar echt geen onderscheid in en aangezien Bokt wel een vrij representatieve groep uit de ruiterpopulatie vormt, geloof ik er echt geen snars van dat er hier geen mensen zitten die hun paard er weleens flink van langs geven, ook al zit iedereen altijd lekker op hun moral high ground. :')


Sterker nog: ik vind een goed getimede tik/por/klap rustiger en duidelijker en fijner dan dat geroep en gegil wat je soms hoort. Stemhulp heet dat dan. :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:35

s0173957 schreef:
Voor al degene die zeggen dat een paard corrigeren met een tik buiten proportie is... hebben jullie überhaupt ooit al eens paarden onderling bezig gezien?
Ok, eerst lichaamstaal, maar als dat niet helpt geven ze mekaar toch ook wel fameus wat klappen, en dat is héél wat harder dan dat wij als mens met een vijl kunnen doen.

Ik ben toch van het principe dat de veiligheid van de smid altijd voorop staat. Als de algemene tendens van de smid een kalme manier van werken is dan zal ik die zeker niet veroordelen als die eens een tik geeft aan eentje die z'n manieren niet houdt.

Ik corrigeer echt wel indien nodig. Zeker Terror heeft een periode gehad dat een schop onder haar edele billen of een fikse tik niet hoog uitzonderlijk was. Zeker de keer dat ze me besloot te pletten heb ik dat niet met aaien opgelost. Maar de dag dat mijn smid mijn paard tegen/onder de buik slaat met de vijl mag ie per direct opflikkeren. Ja. TS had even moeten zeggen wat er speelde maar dan nog. Een smid die haar frustraties op mijn paard uit werkt (want dat was het in dit geval.) hoefde zelfs niet meer af te werken. Met de vlakke hand een por of een klap geven a la. Maar niet met de veil. Ze had zich in haar paniek van het moment maar 1 fractie van een seconde moeten vergissen en je bent de dierenarts ook nog aan het bellen, De veil van mijn smid is iig altijd vlijmscherp.

Ik zou hiervoor een nieuwe bellen. Deze moest nooit meer in de buurt van mijn paard komen. Zeker als het werk dat ie af levert niks bijzonder is. Heb je nu een paard dat moeilijk staat en een smid die 'm fantastisch doet dan zou ik begrijpen dat je hierover in gesprek gaat maar niet bij een smid die verder geen bijzonder werk levert.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-21 11:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7344
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:36

Mkango schreef:
Poekkie schreef:
Maar er is geen enkele manier waarbij slaan op een trappend paard je gaat helpen verdedigen of uit de situatie te komen. Enige wat daarbij helpt is maken dat je weg bent, kalmeren en opnieuw benaderen.
Daarnaast is er wel een verschil tussen ‘slaan’ en ‘por’ als correctie. Ik ben ook van mening dat in dit geval een por of lichte tik en stem evenveel evenveel of zelfs meer effect had gehad dan een klap met een vijl. Maar stem alleen gaat bij veel paarden niet werken als correctie.

Slaan, por, zachte tik, harde tik, het komt allemaal op hetzelfde neer: fysiek straffen van het dier. Een paard maakt daar echt geen onderscheid in en aangezien Bokt wel een vrij representatieve groep uit de ruiterpopulatie vormt, geloof ik er echt geen snars van dat er hier geen mensen zitten die hun paard er weleens flink van langs geven, ook al zit iedereen altijd lekker op hun moral high ground. :')


Ik zie daar wel degelijk verschil in. Voor mij is slaan iets wat gerust een blauwe plek geeft en even blijft pijn doen. Een por niet. Paard zal ook wel goed het onderscheid kennen.

Maar als je mij bedoelt... ja ik heb af en toe mijn paard en ponies er wel eens flink van langs gegeven. Heb bvb eentje eens echt met alle kracht die ik had met een dressuurzweep tegen zijn hoofd geslagen toen die wou aanvallen aan een paard dat ik vast had. Heeft die nooit meer gedaan daarna. Dus no moral high grounds hier, no worries. Maar ik hoef nu ook niet te rammen of hard te slaan waar een por of een mep met vlakke hand hetzelfde effect zou hebben.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:40

Poekkie schreef:
Maar er is geen enkele manier waarbij slaan op een trappend paard je gaat helpen verdedigen of uit de situatie te komen. Enige wat daarbij helpt is maken dat je weg bent, kalmeren en opnieuw benaderen.
Daarnaast is er wel een verschil tussen ‘slaan’ en ‘por’ als correctie. Ik ben ook van mening dat in dit geval een por of lichte tik en stem evenveel evenveel of zelfs meer effect had gehad dan een klap met een vijl. Maar stem alleen gaat bij veel paarden niet werken als correctie.

Daar heb je gelijk in. Ik zou dat ook enkel doen als ik niet weg kan komen. Heb je de ruimte dan stap je uiteraard gewoon opzij. :j Ik heb het over uiterste nood, geen andere uitweg voor veiligheid. Dus inderdaad weer het tussen een paard en de muur voorbeeld wat ik net al beschreef. Dan wil een klap op de kont wel helpen om even ruimte te maken zodat je er tussenuit kan piepen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:44

Ha de dooddoeners komen eraan.
‘Dat doen paarden bij elkaar ook’ —> maar zeker niet allemaal en ook niet altijd om de simpele reden dat het ook anders kan. Slaan is echt niet nodig. En ja soms zijn we zelf niet handig genoeg en is het de beste oplossing gezien de situatie. Maar wij mensen moeten toch kunnen inzien dat we moeten en kunnen streven naar andere manieren. Anders verdienen we de hobby echt niet.

‘Iedereen is hypocriet, er zitten hier ook zeker mensen die slaan’ —> daar komen ook veel mensen voor uit. Maar het is alleen maar goed dat we kritisch hiernaar kijken. Welzijn is gewoon prioriteit. Anders is het echt geen haar beter dan op olifanten rijden, met dolfijnen zwemmen of met leeuwen knuffelen. En ik ben ook van de duidelijke aanpak: liever een keer te hard dan twintig keer te zacht. Maar dan wel mezelf in vraag blijven stellen hoe het nog anders kan. En nooit blijven meppen. Dat heb ik echt nog nooit gedaan. Sowieso sla ik zelden. En dan is het nog meer show: met de vlakke hand op de borst: dat maakt meer lawaai dan het zeer doet.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:46

Mkango schreef:
Slaan, por, zachte tik, harde tik, het komt allemaal op hetzelfde neer: fysiek straffen van het dier. Een paard maakt daar echt geen onderscheid in en aangezien Bokt wel een vrij representatieve groep uit de ruiterpopulatie vormt, geloof ik er echt geen snars van dat er hier geen mensen zitten die hun paard er weleens flink van langs geven, ook al zit iedereen altijd lekker op hun moral high ground. :')

Mijn ruin heeft in zijn jonge jaren toen hij net bij mij was als jaarling zeker wel een por gehad, en harder ook.
Irritante kwal dat dat soms was.
Maar in de wei heeft hij nog veel meer dan een klap gehad, want ook daar was hij een irritante kwal.
En hij heeft dat lang gedaan de grenzen opzoeken en soms was een Pas op! genoeg, maar ook regelmatig niet.
Ondertussen is hij 14, geen idee wanneer hij zijn laatste tik heeft gehad, 12 jaar gelden? :D

Mijn merrie, zacht gekookt ei, maar toen ze jong was wel een lompe bulldozer die gewoon niet in de gaten had dat ze zo lomp was, heeft nog nooit een tik gehad.
Dat zou voor haar echt een veels te grote impact hebben. Ondanks dat ze me echt wel eens heeft geplet tegen de wand :+ Maar dat was echt gewoon niet in de gaten hebben dat dat niet wenselijk was, niks gemeens aan.

En daar zit dus vaak het verschil, kijken wat voor type paard je hebt, waarom doen ze iets.
En ja de ene heeft bij een pas op veel harder effect dan wat de ander bij een tik zou hebben.

Paard in het voorbeeld kon daarna wel zijn voet normaal geven, dus kun je je ook afvragen, ondanks de maagproblemen, word hij betreft voeten geven ondertussen niet te vrij gelaten?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:46

Ik vind het een dooddoener om een drie pagina tellend-topic met diverse meningen te herleiden tot twee stellingen die toevallig eenmalig door iemand gezegd werden. :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:47

Gini schreef:
Ik vind het een dooddoener om een drie pagina tellend-topic met diverse meningen te herleiden tot twee stellingen die toevallig eenmalig door iemand gezegd werden. :D


Ja ik heb geen zin om op alles te reageren had mijn mening al gegeven in de post ervoor :')

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:47

Lastig verhaal, ik snap beide kanten. Vanuit de hoefsmid wel een beetje overdreven reactie... een "he" of ons welbekende ahah (nee) geluidje had al voldoende geweest.
Vanuit jouw kant gezien je paard geslagen zien worden met een vijl is niet prettig. Maaar zoals vele hier al zeiden had je beter van te voren even kunnen aangeven wat zij doet met haar achterbeen zodat de hoefsmid hier rekening mee kon houden.

Mijn oude paard had bijvoorbeeld spasme in zijn voorbenen waardoor hij niet goed zijn achterbenen op kon trekken omdat hij dan "wiebelde" op zijn voorhand. Dit aangegeven aan de hoefsmid en hij heeft er altijd rekening mee gehouden dat hij dus ineens zijn been weg kon trekken als hij de balans miste.

Communicatie komt van 2 kanten.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:47

Gini schreef:
Jessix schreef:
Ik geloof niet dat je me begrijpt. Ik heb het juist niet over slaan inzetten als correctie maar als laatste middel om jezelf te verdedigen of uit de situatie te komen.


Maar als laatste middel om jezelf te verdedigen, dat klinkt wel heel verregaand? Zo van: het is dat of effectief gewond raken. Ik kan wel rustigjes aan stellen dat mijn paard toch wel voor dat punt gecorrigeerd wordt. Wanneer je pas denkt aan een klap uitdelen wanneer een paard effectief slaat, dan ben je te laat. Dan lig je dubbelgeklapt tegen de grond omdat je denkt dat je dijbeen gebroken is (been there, done that, wasn't fun) Dan doe je voor de rest niet veel meer. :+

Slaan als laatste redmiddel ja. Corrigeren doe je in alle stadiums daarvoor. Corrigeren staat voor mij niet gelijk aan slaan.

Maar prima als iemand daar anders over denkt hoor. Iedereen heeft zo zijn manier van opvoeden. En er zijn gelukkig ook altijd professionals die daarbij aansluiten. Als TS zich bij deze hoefsmid niet goed voelt dan zijn er ook andere. Mijn tip naar TS is wel (en dat is ook te lezen in mijn eerdere post) wees duidelijk in wat je van je paard kan verwachten. En zorg zelf voor de opvoeding en de correcties, zodat je smid dat niet hoeft te doen. Bespreek het ook na als er iets is gebeurd wat je niet fijn vindt.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:48

Ik snap je helemaal. Ben ook heel anders naar mijn paarden gaan kijken vanaf het moment dat ik uit de sport ben gegaan. Dat een paard maar moet doen wat je wil/zegt heeft zijn langste tijd gehad wat mij betreft. Er zijn steeds meer mensen die gelukkig daar ook zo over denken. Maar er is een groep die daar (nog) helemaal niks mee heeft en aan de oude gewoontes en gebruiken blijven vasthouden. Paarden tikken elkaar toch ook en dat gaat niet zo zachtzinnig...dat is misschien een goed excuus dat wij dan ook maar mogen gaan meppen, schoppen, slaan. Maar paarden zijn veel eerlijker naar elkaar dan mensen naar paarden. Mensen hebben last van frustraties, ergernissen, korte lontjes en zijn daardoor niet altijd eerlijk in hun reactie. De reactie van de hoefsmid leek mij eentje van deze emoties en had mi niet veel met het getoonde gedrag te maken.

Natuurlijk had je wat uitleg over je paard kunnen geven, maar ik zou ook niet van tevoren kunnen bedenken dat een hoefsmid je paard met een vijl mept.

Ik denk dat je moet gaan zoeken naar een hoefsmid die dezelfde visie heeft als die jij hebt. Ik denk dat bij de hoefsmeden die natuurlijk bekappen eerder eentje vindt die jouw visie deelt.
Laatst bijgewerkt door manubres op 04-05-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:49

poes schreef:
Gini schreef:
Ik vind het een dooddoener om een drie pagina tellend-topic met diverse meningen te herleiden tot twee stellingen die toevallig eenmalig door iemand gezegd werden. :D


Ja ik heb geen zin om op alles te reageren had mijn mening al gegeven in de post ervoor :')


Snap ik ergens wel, topic gaat hard. :+ Vond jouw post wel een goede trouwens. Dat er bij TS nog meer emotie bij komt kijken uit een soort schuldgevoel voor vroeger.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:50

Gini schreef:
Zodanig laat bekappen dat het paard zich "opgelucht" voelt na het bekappen, lijkt me niet de normale gang van zaken? Leuke anekdote, maar niet van toepassing op paarden die gewoon goed en regelmatig bekapt worden.


Vooral steunsels kunnen met een schema van zes weken tussen het bekappen best vervelend in de zool gaan prikken. En bijvoorbeeld een scheef afgesleten hoefwand of zelfs een ongelijke straal zijn dingen die misschien niet heel vervelend zijn, maar die het paard wel merkt als ze weer opgelost zijn.

Ik ken ook paarden die goed bijgehouden worden, maar die zelf naar de bekapspullen toelopen wanneer ze vinden dat het weer tijd is. En dan, los, braaf blijven staan tot het weer klaar is.

Poekkie

Berichten: 7344
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:51

Nou ik ben eigelijk zo iemand die van mening is dat een paard maar gewoon moet luisteren in eenvoudige handelingen. :D
Natuurlijke bekappers gaan idd eerder met je meegaan in zoiets. Maar waak er wel op dat je nog gewoon grenzen hebt en niet eindigt met een onopgevoed stuk vreten. Een volwassen paard zonder fysieke problemen (!) kan best gewoon voetjes geven zonder ‘ooeh’ en ‘aaaah’ aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:54

poes schreef:
Ha de dooddoeners komen eraan.
‘Dat doen paarden bij elkaar ook’ —> maar zeker niet allemaal en ook niet altijd om de simpele reden dat het ook anders kan. Slaan is echt niet nodig. En ja soms zijn we zelf niet handig genoeg en is het de beste oplossing gezien de situatie. Maar wij mensen moeten toch kunnen inzien dat we moeten en kunnen streven naar andere manieren. Anders verdienen we de hobby echt niet.

‘Iedereen is hypocriet, er zitten hier ook zeker mensen die slaan’ —> daar komen ook veel mensen voor uit. Maar het is alleen maar goed dat we kritisch hiernaar kijken. Welzijn is gewoon prioriteit. Anders is het echt geen haar beter dan op olifanten rijden, met dolfijnen zwemmen of met leeuwen knuffelen. En ik ben ook van de duidelijke aanpak: liever een keer te hard dan twintig keer te zacht. Maar dan wel mezelf in vraag blijven stellen hoe het nog anders kan. En nooit blijven meppen. Dat heb ik echt nog nooit gedaan. Sowieso sla ik zelden. En dan is het nog meer show: met de vlakke hand op de borst: dat maakt meer lawaai dan het zeer doet.

Met je eens hoor, maar ik vind het inderdaad hypocriet (en irritant) als mensen hun eigen fysieke straffen altijd maar afdoen als “o, maar ik geef maar een licht tikje op de hals, hoe dúrft iemand zijn paard te slaan?!” Lichte tik, harde tik, je hebt je paard geslagen, zo simpel is het, maak je eigen gedrag dan niet mooier dan het is.

En Poekkie, die opmerking was gewoon algemeen, niet per se voor jou. ;) Behalve de eerste zin, daarin ben ik het niet geheel met je eens. :P

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:55

Jessix schreef:
Gini schreef:

Maar als laatste middel om jezelf te verdedigen, dat klinkt wel heel verregaand? Zo van: het is dat of effectief gewond raken. Ik kan wel rustigjes aan stellen dat mijn paard toch wel voor dat punt gecorrigeerd wordt. Wanneer je pas denkt aan een klap uitdelen wanneer een paard effectief slaat, dan ben je te laat. Dan lig je dubbelgeklapt tegen de grond omdat je denkt dat je dijbeen gebroken is (been there, done that, wasn't fun) Dan doe je voor de rest niet veel meer. :+

Slaan als laatste redmiddel ja. Corrigeren doe je in alle stadiums daarvoor. Corrigeren staat voor mij niet gelijk aan slaan.

Maar prima als iemand daar anders over denkt hoor. Iedereen heeft zo zijn manier van opvoeden. En er zijn gelukkig ook altijd professionals die daarbij aansluiten. Als TS zich bij deze hoefsmid niet goed voelt dan zijn er ook andere. Mijn tip naar TS is wel (en dat is ook te lezen in mijn eerdere post) wees duidelijk in wat je van je paard kan verwachten. En zorg zelf voor de opvoeding en de correcties, zodat je smid dat niet hoeft te doen. Bespreek het ook na als er iets is gebeurd wat je niet fijn vindt.


Maar als de hoefsmid oprecht dacht dat het paard ging slaan, dan was in dit geval een klap toch terecht? Volgende stadium was namelijk effectief getrapt worden en dan ben je te laat. Dat dat niet met de vijl en onder de buik had gemoeten, daar ben ik het mee eens, maar dat kan ook uit reflex/schrikmoment gebeurd zijn. Zo een moment waar ze zelf meteen besefte van 'oliebol, niet goed'. Vandaar dat ik het voorlopig als eenmalig incident zie en niet meteen als een hardhandige hoefsmid die in het rond loopt te trappen en duwen en trekken.

Poekkie

Berichten: 7344
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:01

Mkango schreef:
poes schreef:
Ha de dooddoeners komen eraan.
‘Dat doen paarden bij elkaar ook’ —> maar zeker niet allemaal en ook niet altijd om de simpele reden dat het ook anders kan. Slaan is echt niet nodig. En ja soms zijn we zelf niet handig genoeg en is het de beste oplossing gezien de situatie. Maar wij mensen moeten toch kunnen inzien dat we moeten en kunnen streven naar andere manieren. Anders verdienen we de hobby echt niet.

‘Iedereen is hypocriet, er zitten hier ook zeker mensen die slaan’ —> daar komen ook veel mensen voor uit. Maar het is alleen maar goed dat we kritisch hiernaar kijken. Welzijn is gewoon prioriteit. Anders is het echt geen haar beter dan op olifanten rijden, met dolfijnen zwemmen of met leeuwen knuffelen. En ik ben ook van de duidelijke aanpak: liever een keer te hard dan twintig keer te zacht. Maar dan wel mezelf in vraag blijven stellen hoe het nog anders kan. En nooit blijven meppen. Dat heb ik echt nog nooit gedaan. Sowieso sla ik zelden. En dan is het nog meer show: met de vlakke hand op de borst: dat maakt meer lawaai dan het zeer doet.

Met je eens hoor, maar ik vind het inderdaad hypocriet (en irritant) als mensen hun eigen fysieke straffen altijd maar afdoen als “o, maar ik geef maar een licht tikje op de hals, hoe dúrft iemand zijn paard te slaan?!” Lichte tik, harde tik, je hebt je paard geslagen, zo simpel is het, maak je eigen gedrag dan niet mooier dan het is.

En Poekkie, die opmerking was gewoon algemeen, niet per se voor jou. ;) Behalve de eerste zin, daarin ben ik het niet geheel met je eens. :P


Ok als je het zo hard wil stellen en geen enkel onderscheid wil zien tussen aanraking, tik, pijnlijk of niet.... ja ik straf mijn paard bijna dagelijks fysiek :)
Al is het 99% van de keren een lichte, pijnloze por om hem even opzij te laten gaan. Klinkt een beetje belachelijk zo.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:04

Gini schreef:
Maar als de hoefsmid oprecht dacht dat het paard ging slaan, dan was in dit geval een klap toch terecht? Volgende stadium was namelijk effectief getrapt worden en dan ben je te laat. Dat dat niet met de vijl en onder de buik had gemoeten, daar ben ik het mee eens, maar dat kan ook uit reflex/schrikmoment gebeurd zijn. Zo een moment waar ze zelf meteen besefte van 'oliebol, niet goed'. Vandaar dat ik het voorlopig als eenmalig incident zie en niet meteen als een hardhandige hoefsmid die in het rond loopt te trappen en duwen en trekken.


Dat kan. Mijn eerste reactie is mijn stem gebruiken als een paard dreigt met een achterbeen. Maar goed, ik was hier niet bij. Daarom schrijf ik ook in mijn eerdere post, dat TS het met de hoefsmid moet bespreken. Van te voren al, als je problemen voorziet en na afloop ook, helemaal als je er een rot gevoel aan over hebt gehouden. Voelt het dan als geoorloofd en kun je met elkaar verder dan is er niets aan de hand. Blijft het als verkeerd voelen dan is het ook prima om een andere smid te zoeken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: ‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:11

Ik vind dat er toch echt een verschil is tussen een harde en een zachte tik. En het paard beslist! Voor sommige paarden is een harde EHEH al haast traumatiserend en andere paarden lijken wel immuun voor pijn. Maar helemaal mee eens dat we veel te vaak eufemismen gebruiken. Zoals TS daar schreef over ‘discipline’. Dat is geen discipline dat is mishandelen. Want als je een paard over een hindernis of in een camion slaat, heeft het al helemaal niets meer met een correctie te maken. We moeten veel eerlijker beginnen communiceren over wat we doen idd. Maar ik vind wel dat we moeten nuanceren: een paard zal doorgaans toch echt meer onder de indruk zijn van keihard geslagen worden VS een klopje met de vlakke hand tegen de borst of buik.

Ik volg gini wel: smid kent paard niet, geen info gehad, paard is oud genoeg om braaf te zijn. En dan been wegtrekken en oren leggen: ik kan goed begrijpen dat je dan vreest voor een klap en reageert, en dat je dan in dat moment te fel bent. Dat overkomt velen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:20

Poekkie schreef:
Ok als je het zo hard wil stellen en geen enkel onderscheid wil zien tussen aanraking, tik, pijnlijk of niet.... ja ik straf mijn paard bijna dagelijks fysiek :)
Al is het 99% van de keren een lichte, pijnloze por om hem even opzij te laten gaan. Klinkt een beetje belachelijk zo.
Dan is het toch geen straffen? Een por is voor mij een flinke ram met je elleboog en die is geenszins pijnloos, dus een por of slaan schaar ik allebei onder fysiek geweld. Ik neem aan dat je die niet gebruikt om je paard te vragen om even opzij te gaan. :+