Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 
Profiel   

Waarschijnlijk knuppel in het hoenderhok, maar ik begrijp de smid wel.. TS geeft aan dat 't paard de oren in de nek had liggen en (zoals ik het lees) een dreigende houding aannam..

De smid kent het paard niet zo goed als de eigenaar, en houdt eerder rekening met eigen lijf en leden, dan dat van een paard.. Vaak werken smeden op zzp basis en eenmaal uitval door ziekte of ongeval = probleem.. De smid komt om zijn werk te doen (de hoeven van het paard) en niet om een paard op te voeden..

Daarnaast vind ik dat als iemand een paard aanbiedt bij de smid, dat het paard opgevoed dient te zijn, of (licht) gesedeerd, als er om wat voor reden dan ook een kans is dat de veiligheid van de smid niet gewaarborgd kan worden, zodat de smid zijn werk kan doen..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:39 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Gini schreef
Een tik is niet hetzelfde als erop los meppen. Je mag geen behoefte hebben aan mijn belerende toon, maar je trekt een foutieve conclusie uit wat iemand anders gezegd heeft, dat mag best opgemerkt worden. Ik vind het altijd wel fijn als iemand mij wijst op iets dat ik verkeerd of onvolledig begrepen heb.

Met een veil meppen is geen ‘tik’ en zeker niet als het hard genoeg is dat het paard ‘mf’ doet. Als dat onder ‘tik’ valt ga ik nog meer twijfelen aan de goede bedoelingen van paardenmensen tov hun paarden.


De stelling luidde als volgt:

Citaat
Ik heb liever dat een paard een keer een onterechte tik krijgt, dan dat de smid in een serieus gevaarlijke situatie komt.


Niets meer, niets minder. Die stelling kan je niet ombuigen naar: 'De hoefsmid mag van mij erop los slaan'. Dat gaat gewoon niet. Dat is niet wat senna zegt, dat is niet wat de stelling inhoudt. Dat is foutief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:42 



 
Profiel   

En het is niet foutief om de stelling zachter te maken dan de werkelijke situatie?
Tis maar gewoon dat ik even de regels van het spelletje mee heb he.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:50 



 
Profiel   

Het was niet handig om de smid niet te zeggen dat ze rechtsachter wat moeilijker kan zijn en wat ze dan doet.

Aan de andere kant is slaan met een voorwerp echt niet oke. Een keer een schreeuw of tik met de hand had voldoende moeten zijn.
Een smid die met een vijl slaat zou hier ook niet welkom zijn (mits het levendsbedrijgend zou zijn uiteraard)

Toen wij een andere smid kregen hebben wij gelijk verteld dat de tinker die we hebben er een keer bij was gaan zitten tijdens bekappen.
(Heeft hij echter daarna nooit meer gedaan was dus een eenmalige actie )Sinds kort weet ik dat mijn pony een losse achterknie heeft. Daar heeft ze nog geen last van maar heb dit wel gelijk bij de smid gemeld. Hij is de gene die veilig moet kunnen werken en met dit soort dingen kan hij er rekening mee houden.zo dat het voor iedereen veilig is. Meer als een heej jho doe eens niet of werk eens mee (na proberen vol te hangen) heb ik nog niet gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:52 



 
Profiel   

Veel oudere paarden hebben wat moeite met het optillen van het been. Dat zou een ervaren smid toch moeten weten. Aan de ts om dat te vertellen.
Het verhaal klinkt als een onbeheerste reactie van de smid. Ik vind de reactie daarna van de smid niet oké. Je kunt het ook gewoon toegeven als dat zo is. Dieren zijn eigenlijk weerloos ze moeten het maar gewoon ondergaan. Ik vind slaan met een vijl buitenproportioneel. het lost ook helemaal niks op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:57 



 
Profiel   

Citaat
Veel oudere paarden hebben wat moeite met het optillen van het been. Dat zou een ervaren smid toch moeten weten.

Dat is zeker zo.
Dat had mijn oudje ook. En trok ook wel eens terug of zette gewoon zijn voet neer.
Maar dat was zonder enige dreiging.
Meestal ook al door een beetje gewiebel vooraf.

Ik denk dat smeden dat verschil echt wel merken.
In dit geval word wel steeds over die oren in de nek heen gepraat.
Het gaat niet alleen om het terug trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:01 



 
Profiel   

Hi iedereen!

Ontzettend bedankt voor jullie reacties op mijn topic. Het is een inhoudelijk super interessante discussie. Ik ben eventjes weggebleven bij het topic en heb ook niet alles gelezen, omdat ik merkte dat sommige reacties mij persoonlijk raakten en dat is niet de bedoeling. Het is ook niet de bedoeling dat ik dan vanuit emotie reageer.

Ik ben erg bezig met waar mijn grenzen dan liggen en hoe ik dat in de toekomst zal communiceren naar degenen waar deze betrekking op heeft. Dit topic helpt mij daar enorm in. Ik waardeer al jullie bijdragen maar zal zelf niet meer actief mee discussiëren.

Nogmaals ontzettend bedankt voor het meedenken en de tijd die jullie in de discussie steken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:07 



 
Profiel   

Ayasha schreef
En het is niet foutief om de stelling zachter te maken dan de werkelijke situatie?
Tis maar gewoon dat ik even de regels van het spelletje mee heb he.


Dan kan je daarop reageren als je dat vindt, dan kan je zeggen: Hey, allemaal goed en wel, maar het gaat hier om meer dan een onterechte tik he. En dan kunnen we daarover verder discussiëren. Maar je gaat geen foute conclusies trekken en het op emoties spelen door te stellen dat als je de positie van de hoefsmid begrijpt dat je er dan meteen mee akkoord bent dat die maar erop los mag meppen. Dat is helemaal niet gezegd geweest en dat is inderdaad niet hoe ik het spelletje wil spelen en dat mag ik perfect aanhalen. Ik hou niet zo van discussiëren over overdreven stellingen die door niemand gezegd zijn en dus ook door niemand geruggensteund worden. Waarom zou je dat doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:09 



 
Profiel   

Het is eveneens overdreven discussiëren om deze situatie om te buigen naar de stelling:
"Ik heb liever dat een paard een keer een onterechte tik krijgt, dan dat de smid in een serieus gevaarlijke situatie komt."
Dan kan je toch verwachten dat iemand op dezelfde bizarre manier daarop terug antwoord? :?

Deze smid heeft geen "tik" uit gedeeld. Deze smid heeft een klap met een vijl gegeven die hard genoeg was dat het paard een duidelijk signaal van pijn gaf. Niet omdat diens leven in gevaar was maar omdat ze moe en gefrustreerd was en dat dier zijn voet terug trok. Zo simpel is de situatie gebaseerd op de info uit de openingspost.
Uitgaande van die informatie is de smid hier gewoon in fout en ik vind het heel knap van TS dat ze daar rustig op heeft kunnen reageren. Laten we nl ook niet uit het oog verliezen dat TS wél heel netjes het gesprek aangepakt heeft ondanks deze gebeurtenis. Hier was ze minder goed af geweest na zo'n voorval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:14 



 
Profiel   

Jouw grens is jouw grens. Bij mij zou die grens ook daar liggen. Je mag best je stem gebruiken maar met een vijl slaan.... no way. Ik zou dat niet accepteren.
Het maakt niet uit wat anderen daar van vinden hier of in je omgeving de grens ligt, zoals te lezen, bij iedereen ergens anders. Een hoefsmid die z8jn geduld verliest en daardoor het paard maar met vijl slaat, verstaat z8jn vak niet. Verloochen je eigen gevoel /grens niet en ga er niet overheen. Voor jou is die bereikt dus op zoek naar een andere en geef het aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:17 



 
Profiel   

Ik ben het ermee eens dat je in de toekomst uitgebreider kunt melden waar je paard last van heeft, voor je eigen gemoedsrust en die van de hoefsmid. Máár dat geeft de hoefsmid naar mijn mening nooit, nooit het recht om je paard met een ijzeren voorwerp dusdanig hard in de buik te slaan dat het paard ervan kreunt als uiting van pijn.
Ik kan me best voorstellen dat de hoefsmid zichzelf wil verdedigen als een paard zijn been optrekt en dus dreigend overkomt, en dan daarbij een tik op de kont van het paard geeft. Maar om nou vanuit frustratie een paard doelbewust een harde klap met een voorwerp te geven, vind ik veel te ver gaan.

Ik vind wel dat je heel netjes bent gebleven TS, tegenover de hoefsmid en tegenover iedereen in dit topic. Dat siert je :)

Edit: hoe gaat het nu met je paard? Heeft ze er pijn of angst aan overgehouden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:20 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Het is eveneens overdreven discussiëren om deze situatie om te buigen naar de stelling:
"Ik heb liever dat een paard een keer een onterechte tik krijgt, dan dat de smid in een serieus gevaarlijke situatie komt."
Dan kan je toch verwachten dat iemand op dezelfde bizarre manier daarop terug antwoord? :?


Euh nee, dat verwacht ik niet. Wat gezegd werd was "Liever het risico van een onterechte tik dan dat de smid in een gevaarlijke situatie terechtkomt."

Als en slechts als die stelling in jouw ogen inhoudelijk exact hetzelfde betekent als:

Citaat
Lekker makkelijk om zo elk gedrag van een smid goed te praten.Die mogen er dus op los meppen want stel dat er een keer een gevaarlijke tussen zit


dan zijn we het daar gewoon niet over eens. En dat kan ik nog in tien verschillende berichten neertypen (ga ik niet doen :D), maar wat senna zei en de conclusie die er door Gilbo uit getrokken werd, verschillen inhoudelijk te erg zodanig dat het niet meer klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:32 



 
Profiel   

ik zou niet accepteren als iemand mijn paarden zo zou behandelen.

Echter ik ga ervan uit dat je smid voorover staat gebogen tijdens het werk en dan deze reactie krijgt van een paard dan kan ik mij ook goed voorstellen dat de smid de reactie gedaan heeft die gedaan is. Valt niet goed te praten maar een smid maakt vaak genoeg mee dat een paard op zo'n moment wel uithaalt.

Als je paard al zo lang door de smid gedaan is zou ik van jou wel verwacht hebben dat de klachten van je paard bij de smid bekend zouden moeten zijn.

Mijn smid weet alles van mijn paarden die hij doet. Maar dat komt misschien omdat ik meerdere paarden heb en wij lange tijd samen bezig zijn (ahum ik alleen vasthouden) op het moment dat de paarden bekapt en beslagen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:37 



 
Profiel   

Denk dat hier een stukje communicatie mist tussen eigenaar en hoefsmid.
Een smid kan ergens pas echt rekening mee houden als die het weet.
Dan was zijn reactie op het neerzetten van het been wws anders overgekomen.
En zal hij/zij anders gereageerd hebben.
Als hier iets met de paarden veranderd in gedrag dan meld ik hem dat.
Laatste keer bekappen was hier ook een merrie met een gedragsverandering en doordat dit gemeld was heeft hij er rekening mee kunnen houden en is alles netjes en in alle rust gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:44 



 

Eapy schreef
Hi iedereen!

Ontzettend bedankt voor jullie reacties op mijn topic. Het is een inhoudelijk super interessante discussie. Ik ben eventjes weggebleven bij het topic en heb ook niet alles gelezen, omdat ik merkte dat sommige reacties mij persoonlijk raakten en dat is niet de bedoeling. Het is ook niet de bedoeling dat ik dan vanuit emotie reageer.

Ik ben erg bezig met waar mijn grenzen dan liggen en hoe ik dat in de toekomst zal communiceren naar degenen waar deze betrekking op heeft. Dit topic helpt mij daar enorm in. Ik waardeer al jullie bijdragen maar zal zelf niet meer actief mee discussiëren.

Nogmaals ontzettend bedankt voor het meedenken en de tijd die jullie in de discussie steken!


Aan de hand van deze post vraag ik me toch wel af of de hele situatie wel zo heftig was. Als jij al zo snel in je emotie bent geraakt, dan kan ik me voorstellen dat dingen al gauw hard binnen komen. Maar hoe ze bij jou binnenkomen en de realiteit, is die enigszins hetzelfde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 17:55 



 
Profiel   

Wat is er niet heftig aan het slaan van een paard in de buik met een grote vijl? Daar valt weinig aan te nuanceren of overdrijven toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:19 



 
Profiel   

Pantykous schreef
Wat is er niet heftig aan het slaan van een paard in de buik met een grote vijl? Daar valt weinig aan te nuanceren of overdrijven toch?


Ook daar zijn best wel gradaties in hoeveel pijn het doet, hoe hard is geslagen, en met de punt of met de platte kant. Maar voor ons moeilijk in te schatten zonder ts, paard of situatie te kennen. Zo’n ‘mmph’ doet de dramaqueen hier ook als ik een por geef met mijn vinger terwijl de andere nog geen krimp geeft als je dr een mes in zou steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:28 



 
Profiel   

Ok, dan zitten we gewoon niet op 1 lijn. Niemand slaat mijn paard met een metalen voorwerp, dat vind ik echt onkunde.

Als er nou een wilde hengst op je aan komt zetten en je denkt, ik ga hier en nu de vernieling in, dan kan ik me er wat bij voorstellen.

Anders: Nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 21:00 



 
Profiel   

Dat bepaal je zelf. Ik doel alleen te zeggen dat je afhankelijk wat je doet zelfs zachter zou kunnen zijn met een vijl dan met een schop bvb.
En als mijn paard begint te dreigen... ja geef hem gerust een tik met wat je in je hand hebt. Maar gelukkig weet die gewoon heel mooi de grenzen en is dat nooit nodig geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 21:03 



 
Profiel   

Weer even een andere invalshoek...omdat het nu gaat over hard of zacht, met of zonder voorwerp.

Paarden gaan niet 'wegen' hoe hard iets is. Paarden vinden 'auw' en gaan dan weer over tot de orde van hun dag.

Angst en schuwheid ontstaan meestal niet na één knal. Dat ontstaat bij stelselmatig en zonder aanleiding slaan.

Waar je als mens nog uren prakiseerd over het waarom en hoe. Zal het paard er waarschijnlijk weinig meer van vinden. Zeker omdat na het incident gewoon normaal met de hoef is gewerkt.

Het is dus de mens die hier waarde aan hecht. Het paard zal het een worst wezen of hij een tik op de bil met de hand of een stomp in de ribben met een vijl heeft gehad. Die heeft nu meer last van de constant zeurende pijn van die maagzweer dan van die blauwe plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 01:59 



 
Profiel   

Als ik hoefsmid zou zijn dan nam ik gelijk afscheid van een klant als TS. Niet vantevoren willen vertellen wat er is maar wel klagen als de smid er -in haar ogen- verkeerd op reageert.

En het stoort me dat ze in de openingspost haar aandeel behoorlijk afzwakt/goedpraat en dat van de smid vreselijk opgeblazen wordt.

En als zo'n paard na correctie wel doet wat moet dan vind ik het eerder een gedragsprobleem dan een lichamelijk probleem. Als ze echt pijn hebben dan geeft ze het been alsnog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 06:04 



 

janderegelaa schreef
Als ik hoefsmid zou zijn dan nam ik gelijk afscheid van een klant als TS. Niet vantevoren willen vertellen wat er is maar wel klagen als de smid er -in haar ogen- verkeerd op reageert.

En het stoort me dat ze in de openingspost haar aandeel behoorlijk afzwakt/goedpraat en dat van de smid vreselijk opgeblazen wordt.

En als zo'n paard na correctie wel doet wat moet dan vind ik het eerder een gedragsprobleem dan een lichamelijk probleem. Als ze echt pijn hebben dan geeft ze het been alsnog niet.


Dank je wel, ik denk er precies hetzelfde over, ik kreeg het echter niet zo netjes geformuleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 07:03 



 
Profiel   

Mindim schreef
janderegelaa schreef
Als ik hoefsmid zou zijn dan nam ik gelijk afscheid van een klant als TS. Niet vantevoren willen vertellen wat er is maar wel klagen als de smid er -in haar ogen- verkeerd op reageert.

En het stoort me dat ze in de openingspost haar aandeel behoorlijk afzwakt/goedpraat en dat van de smid vreselijk opgeblazen wordt.

En als zo'n paard na correctie wel doet wat moet dan vind ik het eerder een gedragsprobleem dan een lichamelijk probleem. Als ze echt pijn hebben dan geeft ze het been alsnog niet.


Dank je wel, ik denk er precies hetzelfde over, ik kreeg het echter niet zo netjes geformuleerd.

Zoiets probeerde ik ook al te zeggen, maar dit is duidelijker :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 07:05 



 
Profiel   

Ben het wel eens met het geven van info vooraf. Maar denk dat TS dat voortaan ook wel zou doen.

Verder, zoek iemand die bij je past. Dat geldt zowel voor de smid als voor de eigenaar van een paard. Er zijn genoeg mensen waarmee je wel door een deur kan dus neem nooit genoegen met minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 07:42 



 
Profiel   

quintusgl schreef
Jouw grens is jouw grens. Bij mij zou die grens ook daar liggen. Je mag best je stem gebruiken maar met een vijl slaan.... no way. Ik zou dat niet accepteren.
Het maakt niet uit wat anderen daar van vinden hier of in je omgeving de grens ligt, zoals te lezen, bij iedereen ergens anders. Een hoefsmid die z8jn geduld verliest en daardoor het paard maar met vijl slaat, verstaat z8jn vak niet. Verloochen je eigen gevoel /grens niet en ga er niet overheen. Voor jou is die bereikt dus op zoek naar een andere en geef het aan.


Dit vind ik voor mij nog steeds het enige juiste antwoord.
Jouw grens is jouw grens. Het is jouw paard en jij betaald de hoefsmid.

Je doet er wel goed aan om je te bedenken of jou grens een breed gedragen normale grens is als je met iemand nieuw in zee gaat. En dan moet je je hoofd even uit bokt halen. Want ik heb niet het gevoel dat bokt helemaal een gemiddeld beeld geeft. Als je tot de conclusie komt dat jouw grens afwijkt van wat redelijk normaal gevonden wordt doe je er voor jezelf en je paard goed aan om dat gewoon even aan te kaarten. Dat hoeft geen heel heftig gesprek te zijn. Gewoon kort en bondig: ik stel op prijs dat je er rekening mee houd dat.....

Maar dan moet je daarna ook accepteren dat de ander bekijkt of hij kan/wil werken binnen jouw voorwaarden. En dus een poging gaat doen of afhaakt. Je moet NIET verwachten dat jouw normen nu de normen van een ander zijn geworden. Of dat de ander jouw normen nu beter gaat vinden dan die van zichzelf.
Het kan dus ook voorkomen dat jullie dan beter niet met elkaar kunnen samenwerken. Maar ook dat zegt meer over de combinatie dan over de 2 individuele mensen.

En ik vind het ook nogal aanmatigend om er dan gemakshalve maar van uit te gaan dat 'de ander zijn vak niet verstaat' omdat ze op een andere manier werken dan dat jij doet. Het is niet jouw manier. Dat mag toch gewoon genoeg zijn?


Maar voor deze situatie: verplaats je echt eens vaker in de rol van de behandelaar. Die is echt op een andere manier met jouw paard bezig. Als je nog nooit met de achterbenen van een paard tussen jouw benen gestaan hebt is het echt verdomd lastig in te schatten hoe hetgeen je ziet aanvoelt. Dat begrip levert je echt wel wat meer respect op voor een hoefsmid denk ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 07:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen