Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 
Profiel   

Ik mag er toch vanuit gaan dat mensen die in de dieren werken niet slaan. Mij een zorg of zij een lange dag heeft gehad ja of nee, komop zeg, stop dan na 2 uur en zoek een baantje erbij als het geduld op is. Ik kan hier absoluut niet tegen, je slaat een dier niet, al trekt die 100 keer weg vanwege mankementen.

Het is aan mij de taak om ervoor te zorgen dat de hoeven normaal opgetild kunnen worden, een krampbeen kun je melden. Maar iemand die gaat slaan, die hoeft hier absoluut niet te komen. Wat een misselijk tuig loopt er soms rond in de paardenwereld... Met een vijl of tang slaan...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:15 



 
Profiel   

Mooi om al die meningen te lezen.

Hier mag echt niemand n tik uitdelen dan ikzelf.

Waarom?
Ervaring spreekt, dat je haar niet weer krijgt.
Letterlijk.

Smid, veearts, stalhouder of instructeur.

Gelukkig alleen met instructeur mee gemaakt. Paard wilde echt niet meer in de buurt komen en liep weg zodra zij z'n auto zag.

Staleigenaar is ook eens opgetreden, terecht, zeker wel. Maar wél te heftig.
Die krijgt haar niet meer uit het land. :')

Waar ligt het aan?
Aan de heftigheid. Ze heeft namelijk aan een "nee" genoeg.

Ze heeft mij een x proberen te schoppen. Kreeg ze hem ook terug. Pats onder haar billen.
Nooit heeft ze het weer geprobeerd!
Één "nee!" En mevrouw staat stok stijf stil.

Niet elk paard moet je een mep, klap of schop geven. Ongeacht of het dier medisch iets heeft de ja of nee.

Als ik een smid moet gaan vertellen, dat slaan met voorwerpen niet getolereerd wordt, vraag ik mij eigenlijk af, waarom?

Meeste smeden zijn vocaal genoeg om een paard duidelijk te maken als waarschuwing.
En dit hierna te overleggen met eigenaar.

Als eigenaar kun je dan op dat moment wél inspelen op dat het paard medisch wat mankeert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:16 



 
Profiel   

Ja dat is ook een beetje mijn idee en gelukkig ook ervaring. Iedereen heeft meteen door door dat mijn paard vrij gevoelig is en dat een stemverheffing voldoende is. Als ze dat niet snel in de gaten hebben kunnen ze beter ander werk zoeken want dan heb je met veel meer paarden gezeik.
Ik denk dat zo'n been flink terugtrekken ook niet door ieder paard gewaardeerd wordt en bijna altijd voor onnodige spanning zorgt.

Om op de vraag aan TS op het einde terug te komen. Ik zou het nu denk ik bij een hoefsmid wel zeggen, zeker na deze ervaring. Maar verder zou het niet in mij opkomen om expliciteit te noemen dat ik niet wil dat er met een vijl of heel hard geslagen wordt, omdat een smid of dierenarts dit simpelweg niet zou moeten doen en ik het ook al jaren niet gezien heb. Ik kan me er alleen iets bij voorstellen als je bv. een zwaar getraumatiseerd paard hebt dan kan uithalen, dat je dat de geschiedenis uitlegt en aangeeft dat je juist vertrouwen wil herstellen oid. Of misschien bij een heel jong dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:31 



 
Profiel   

Een jaar of 2 geleden was er zelfs een krantenbericht over een hoefsmid die een (braaf) paard met een hamer een schedelbreuk had geslagen.Er zijn helaas best te veel smeden die onder de buik gaan trappen etc. als een paard maar een beetje beweegt. Ik kende er zelfs een die voordat hij begon de paarden eerst een trap onder de buik gaf! Als ze nog niets gedaan hadden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:33 



 
Profiel   

Ik ga er niet van uit dat mijn paard een mep krijgt bij bekappen. Het helpt nl. niet.
Ongeacht of een smid moe is, er al 10 gedaan heeft, een lastig paard ervoor had, ik zou het niet tolereren en gelijk aangeven dat hij of zij op kan hoepelen. En dat ben ik dan gelukkig zelf. :+
Beetje horsemanshipkennis mag je van de huidige generatie jonge smeden wel verwachten. Anders hebben ze een verkeerde opleiding gedaan. Stel er moet wat vervelends gedaan worden, wat voor een behandelaar gevaar kan opleveren, dan gaat er een stuk tape op de neus, of zo nodig een praam op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:38 



 
Profiel   

anjali schreef
Een jaar of 2 geleden was er zelfs een krantenbericht over een hoefsmid die een (braaf) paard met een hamer een schedelbreuk had geslagen.Er zijn helaas best te veel smeden die onder de buik gaan trappen etc. als een paard maar een beetje beweegt. Ik kende er zelfs een die voordat hij begon de paarden eerst een trap onder de buik gaf! Als ze nog niets gedaan hadden!


Die was vergeten dat ie een hamertje vast had? Heel maf verhaal, kwam er veel te makkelijk vanaf.

Ik ben er heel simpel in... Mijn hoefsmid: goud waard.. durf ik mijn paard te laten doen zonder dat ik erbij ben... Heeft engelengeduld en wil nooit meer een ander. Maar toen hij een poos geleden uit is gevallen, heb ik niet zijn vervanger gekozen. Die man heeft mijn verzorgpaard bekapt en ik weet hoe die is. No way dat die aan mijn paard komt. Dan heb ik straks meer om me druk te maken dan te korte hoeven.. Dus gekozen voor een andere hoefsmid die ik aan het werk heb gezien en die echt met dezelfde rust met paarden omgaat.

Wel geleerd dat ik zelf ook heel duidelijk ben. Mijn pony is niet moeilijk, maar bij iemand die lomp is, wil hij wel eens gaan hangen omdat hij dan in paniek raakt. En dan ben ik verder van huis. Maar ik ben ook zo iemand die dan ziet hoe die een ander paard doet en als me dat al niet bevalt, dan ook gewoon zeg dat ie aan mijn paard niet hoeft te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:52 



 
Profiel   

Poekkie schreef
tantesam schreef
Ik vind het een absolute no go. Ik ben dan ook echt helemaal klaar met agressie tov van paarden. Pensionhouders, personeel op stallen, smeden, heb ze allemaal al meegemaakt in agressieve vorm. Je moet ervoor zorgen dat je een club met professionele mensen om je heen verzamelt die genoeg know how hebben zodat ze zich niet hoeven te verlagen tot slaan en schoppen. Wij hebben onze paarden nu op ons eigen stek, hebben een superfijne bekappert en dito dierenarts welke nooit maar dan ook nooit geweld gebruiken.


Ik als stal- en voermeisje kan zeggen dat er heel wat eigenaars rondlopen die een paard absoluut niet kunnen opvoeden en dat dan maar aan de stal overlaten. Heb zelf al meerdere keren echt een slag of een tik nodig gehad, soms best wel hard/pijnlijk. Ik denk dat je soms ook niet beseft hoe gevaarlijk het voor personeel is als je een onopgevoed paard in de groep hebt die denkt dat die lomp over je heen kan walsen, zomaar kan bijten of geen grenzen meer ziet als je een pluk hooi vast hebt. En die krijgen toch echt een slag waar ik ze op die moment kan raken zodat ze terug hun plaats kennen. Sommigen zijn heel gevoelig en kan je zachter bij zijn, maar bij nagenoeg geen enkele was de eerste keer alleen stem genoeg hoor. Vergeet niet dat het hier om dieren van 500 kg gaat en we geen tijd hebben om voor elk paard eerst 10 uur grondwerksessies uit te rekken voor ik kan voeren of door de kudde kan lopen.


Ook ik ben jaren voer en stal meisje geweest, ook met de nodige incidentjes. Ik ben wel van de grondwerk dingen. Je kan een paard heel snel duidelijk maken wat jouw ruimte is, ik vond het nuttig om even te fine runen bij de paarden waar nodig. Mijn collega's vonden het handiger om ongeduldige paarden een ruk en een klap te geven bij ongeduld voor het weidehek, juist dan conditioneer je ongewenst gedrag, want opwinding om de wei in te gaan plus een klap en een paar rukken toe, keer daarna heb je opwinding en angst. Tuurlijk is het aan de eigenaar om het goed aan te leren, maar helaas gebeurt dat niet altijd. Pol013 ik vind dat dus agressie, we hebben toch over slaan? Het is in iedergeval geweld, dat vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 18:09 



 
Profiel   

Eapy schreef
Toen de smid daarna met die van mij bezig was en haar rechter achterbeen vroeg, trok de merrie deze zoals normaal wat hoog op. De smid greep haar voet en trok hem hard naar achteren, waarop mijn merrie reageerde door haar been weer hard in te trekken en haar oren aan te leggen.

Door het feit dat de merrie haar been weer hard introk verloor de smid haar grip op de voet en zette de merrie de voet weer neer.


Ik zou deze smid ook niet bij mijn paard willen hebben, de smid veroorzaakt namelijk het gedrag dat ze "corrigeerde".

Bij de hoefsmid moeten paarden trouwens vaak andere dingen doen dan bij hun eigenaren.
Je kan niet verwachten dat een paard altijd niet zal reageren op een been fixeren
omdat het volgens de eigenaar braaf is met voetjes optillen.


Wat ik van onze smid heb geleerd is (naast rust en geduld) het bewaken van grenzen. Een paard mag aangeven dat iets lastig/spannend etc is jouw paard deed dat door het been omhoog te doen dat zijn de grenzen van het paard. Vervolgens kan je kijken hoe je die dingen toch kunt doen vanuit ontspanning been langzaam laten zakken in jouw geval. Een paard mag niet mijn ruimte binnenkomen als ik dat niet vraag dan respecteert hij mijn grenzen niet. Daar geef ik een correctie op want dat kan een onveilige situatie veroorzaken.

Wanneer je een correctie geeft is de timing veel belangrijker dan de vorm.

Ieder paard dat ik ken zal reageren wanneer je hard aan het been trekt.
Het is heel naar voor je paard want die wordt uit balans getrokken, daarnaast is het ook heel link om te doen als smid
omdat dat het moment is dat je een grote kans hebt om getrapt te worden
(niet het moment daarvoor maar het moment dat je zelf onnodig stress veroorzaakt).

Over een paard met volle kracht meppen gaan we het maar niet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:24 



 
Profiel   

Hoefsmid zijn is een zwaar vak met behoorlijk wat risico's. Een smid krijgt heel wat meer paarden in handen dan de gemiddelde particulier.
Daarbij zijn niet alle paarden goed opgeleid (al zullen de meeste mensen dat niet zeggen van hun eigen paard). Eigenaren zijn net zo verschillend als hun paarden.
Ze vertellen over hun wilde hengsten die makke schapen blijken en zogenaamde lieve paardjes die gemeen en gevaarlijk uithalen.
Natuurlijk was ik ook blij met onze verstandige, vriendelijke smid... maar ik heb ook veel respect gekregen voor dit moeilijke vak.
Ik heb liever dat een paard een keer een onterechte tik krijgt, dan dat de smid in een serieus gevaarlijke situatie komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:50 



 
Profiel   

Het gaat om een paard van 21.Van een hoefsmid mag je toch verwachten dat die wel een beetje gedrag kan inschatten.
En met een voorwerp zo'n mep uitdele n is sowieso buiten proportie. Lekker makkelijk om zo elk gedrag van een smid goed te praten.Die mogen er dus op los meppen want stel dat er een keer een gevaarlijke tussen zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:56 



 
Profiel   

Houd de discussie wel realistisch alsjeblieft. Letterlijk niemand zegt dat een smid "er maar op los mag meppen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:02 



 
Profiel   

Gillbo schreef
Het gaat om een paard van 21.Van een hoefsmid mag je toch verwachten dat die wel een beetje gedrag kan inschatten.
En met een voorwerp zo'n mep uitdele n is sowieso buiten proportie. Lekker makkelijk om zo elk gedrag van een smid goed te praten.Die mogen er dus op los meppen want stel dat er een keer een gevaarlijke tussen zit


Dat geldt omgekeerd ook... lekker makkelijk elk gedrag van paard goedpraten.
We waren er zelf niet bij en baseren ons op de info die we hebben.
Ik denk dat velen alleen ‘been omhoog/omlaag/weggetrokken’ lezen en vergeten dat blijkbaar de hele lichaamshouding van het paard ook dreigend was als ik de berichten van TS lees. Ik vind dit dan wel iets helemaal anders als er ‘lekker op los meppen’

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:03 



 
Profiel   

Ik snap nog steeds niet waarom dat met een vijl in de buik moet. Als je daar van schrikt ben je met een brul en een klap op de kont ook een eind toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:39 



 
Profiel   

senna21 schreef
Hoefsmid zijn is een zwaar vak met behoorlijk wat risico's. Een smid krijgt heel wat meer paarden in handen dan de gemiddelde particulier.
Daarbij zijn niet alle paarden goed opgeleid (al zullen de meeste mensen dat niet zeggen van hun eigen paard). Eigenaren zijn net zo verschillend als hun paarden.
Ze vertellen over hun wilde hengsten die makke schapen blijken en zogenaamde lieve paardjes die gemeen en gevaarlijk uithalen.
Natuurlijk was ik ook blij met onze verstandige, vriendelijke smid... maar ik heb ook veel respect gekregen voor dit moeilijke vak.
Ik heb liever dat een paard een keer een onterechte tik krijgt, dan dat de smid in een serieus gevaarlijke situatie komt.


Tussen een tik en een tik zit een groot verschil.
Wél ben ik van mening dat een smid het eerst met zijn mond op hoort te lossen.

Meeste paarden snappen dan echt wél wat er van ze gevraagd wordt.

Je kan het ook anders bekijken.

Nu was het een onterechte tik.
Maar wat is het de volgende x.
Onterechte trap met stalen neus in de buik?

Ik ben het respect van menig smid verloren, juist omdat ze telkens hard en onterecht handelen.
Vooral bij erg jonge of oude paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:43 



 
Profiel   

Gini schreef
Houd de discussie wel realistisch alsjeblieft. Letterlijk niemand zegt dat een smid "er maar op los mag meppen".

Met een vijl slaan vind ik wel een groot verschil met een por of een harde Nee.
En elk paard over een kam scheren om al direct fysiek hard in te grijpen dat zie ik echt als een gebrek aan kennis/ ervaring bij deze smid

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:50 



 
Profiel   

Maar niemand zegt toch: ja, ik vind dat allemaal oké, mijn hoefsmid mag van mij erop los meppen.
Je gebruikt een hyperbool en dat is heel moeilijk discussiëren, want uiteraard is er niemand die het standpunt 'de hoefsmid mag erop los meppen' verdedigt, want niemand heeft dat standpunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:14 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar niemand zegt toch: ja, ik vind dat allemaal oké, mijn hoefsmid mag van mij erop los meppen.
Je gebruikt een hyperbool en dat is heel moeilijk discussiëren, want uiteraard is er niemand die het standpunt 'de hoefsmid mag erop los meppen' verdedigt, want niemand heeft dat standpunt.

Als iemand benoemt dat ze liever een paard onterecht een tik ziet krijgen dan een smid in gevaar dan ben ik het daar niet mee eens in de situatie die ts omschrijft en ja dat geeft voor mij aan dat een smid dus mag slaan want stel dat.

En verder heb ik geen behoefte aan je belerende toon

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:19 



 
Profiel   

Inschattings fout kan ook he. Als een paard zo haar been hoog optrekt plus het boze oren spel erbij, is een correctie wel op z'n plaats. Die smid kan niet ruiken of dat paard wel of niet slaat, die kijkt naar de paardentaal.

Ik blijf dit situaties vinden die de eigenaar zelf had kunnen voorkomen. Door aan te geven waar hij last van heeft en door zelf je paard vast te houden en met stem te corrigeren waar nodig. Maar meeste eigenaten staan op een afstand toe te kijken of gaan andere dingen doen en laten de smid voor alles op draaien. Dat gaat 10x goed, maar de 9e keer niet en zonder eigenaar die het paard kan berispen of corrigeren, zal de smid dat moeten doen en die doet dat op een manier die op dat moment op komt of zo inschat. Ik had wellicht dezelfde reactie gegeven als een paard zo leek te dreigen om te slaan. Niet so zeer met de vijl en in de buik, maar ook dat kan simpel een reflex zijn. Niet oké (ik had een schreeuw en por gegeven) maar wel ergens te begrijpen.

Vervolg? Hou je paard zelf vast, corrigeer als hij moeilijk doet of leg de situatie uit als het zich voordoet en geef aan de smid aan waarom het dier zo hoog z'n been optilt. Ipv een smid self te laten aanmodderen en een (achteraf voor jou blijkbaar) verkeerde inschatting te laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:19 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar niemand zegt toch: ja, ik vind dat allemaal oké, mijn hoefsmid mag van mij erop los meppen.
Je gebruikt een hyperbool en dat is heel moeilijk discussiëren, want uiteraard is er niemand die het standpunt 'de hoefsmid mag erop los meppen' verdedigt, want niemand heeft dat standpunt.


Precies, een hoefsmid of andere professional mag er niet op los meppen.

Maar het is mijn verantwoording om aan te geven als mijn paard afwijkt van de norm. Helemaal bij dingen diendirect te maken hebben met het deel van het lichaam wat die professional moet behandelen. Dusnin dit geval is Ts ook te kort geschoten door niet aan te geven wat paard doet en hoe dat komt. Dat je bij een tandarts niet aangeeft dat paard moeite heeft met achterbeen optillen, dat is logisch. Maar een hoefsmid moet dat been toch optillen dus is dat juist van belang.

Ik zou dus bij een nieuwe smid niet meteen beginnen over sla mijn paard niet. Maar juist over wat paard moeilijk vind aan achterbeen optillen en datvdat medische oorzaak heeft. Dan krijg je een hele andere reactie, zelfs als er oren in de nek gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:25 



 
Profiel   

Gillbo schreef
Gini schreef
Maar niemand zegt toch: ja, ik vind dat allemaal oké, mijn hoefsmid mag van mij erop los meppen.
Je gebruikt een hyperbool en dat is heel moeilijk discussiëren, want uiteraard is er niemand die het standpunt 'de hoefsmid mag erop los meppen' verdedigt, want niemand heeft dat standpunt.

Als iemand benoemt dat ze liever een paard onterecht een tik ziet krijgen dan een smid in gevaar dan ben ik het daar niet mee eens in de situatie die ts omschrijft en ja dat geeft voor mij aan dat een smid dus mag slaan want stel dat.

En verder heb ik geen behoefte aan je belerende toon


Een tik is niet hetzelfde als erop los meppen. Je mag geen behoefte hebben aan mijn belerende toon, maar je trekt een foutieve conclusie uit wat iemand anders gezegd heeft, dat mag best opgemerkt worden. Ik vind het altijd wel fijn als iemand mij wijst op iets dat ik verkeerd of onvolledig begrepen heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:25 



 
Profiel   

Het is heel fijn als je een vaste smid hebt die je paard goed kent en met wederzijdse klik. Dan krijg je dit soort vervelende situaties niet. Maar ts was haar vaste smid kwijt naar ik begrepen heb.Dan even zoeken naar een andere waar je tevreden mee bent.Ik wil ook geen ruwe smeden of andere behandelaars aan mijn paard.Die verpesten het vertrouwen van je dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:26 



 
Profiel   

Was de tik wel zo onterecht?
Paard trok weg, had de oren in de nek, smid die heel wat paarden op een dag ziet schatte het in als zeer dreigend.
Paard kon daarna wel zijn voet geven op een normale manier.
We moeten het hebben van de interpretatie van ts, ik zou ook wel eens de smid aan het woord willen.

Die vijl, nee dat vind ik ook te ver gaan. Daar zou ik hem ook op aanspreken.
Maar de correctie, nee.
Smid had geen info over pijn of wat ook. Had wel info over de lichaamstaal van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:34 



 
Profiel   

Gillbo schreef
Gini schreef
Maar niemand zegt toch: ja, ik vind dat allemaal oké, mijn hoefsmid mag van mij erop los meppen.
Je gebruikt een hyperbool en dat is heel moeilijk discussiëren, want uiteraard is er niemand die het standpunt 'de hoefsmid mag erop los meppen' verdedigt, want niemand heeft dat standpunt.

Als iemand benoemt dat ze liever een paard onterecht een tik ziet krijgen dan een smid in gevaar dan ben ik het daar niet mee eens in de situatie die ts omschrijft en ja dat geeft voor mij aan dat een smid dus mag slaan want stel dat.

En verder heb ik geen behoefte aan je belerende toon


Even ademhalen. Het welzijn van een persoon gaat nog altijd voor op dat van een dier. Als eigenaar heb je ook de verantwoordelijkheid om er zo veel mogelijk aan te doen om je smid niet in gevaar te brengen, i.e. je paard opvoeden + correct informeren. Dat heeft TS niet gedaan en dus kwam de smid in een bedreigende situatie waarnaar zij uit reflex heeft gehandeld.

Als ikzelf of de mensen die mijn paard behandelen in gevaar worden gebracht, boeit het mij niet welke middelen ze gebruiken om uit die gevaarlijke situatie te komen. Dan heb ik het niet over de correctie achteraf, daar kijk ik zelf wel hoe of wat. Maar als de mijne op een dag gericht aanvalt of je probeert te pletten/klemmen of andere gevaarlijke situaties , dan weert men hem voor mijn part af met een gloeiend hete staaf als dat nodig is. Veiligheid van de persoon zelf gaat voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:36 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Was de tik wel zo onterecht?
Paard trok weg, had de oren in de nek, smid die heel wat paarden op een dag ziet schatte het in als zeer dreigend.
Paard kon daarna wel zijn voet geven op een normale manier.
We moeten het hebben van de interpretatie van ts, ik zou ook wel eens de smid aan het woord willen.

Die vijl, nee dat vind ik ook te ver gaan. Daar zou ik hem ook op aanspreken.
Maar de correctie, nee.
Smid had geen info over pijn of wat ook. Had wel info over de lichaamstaal van het paard.


Hier ben ik het volledig mee eens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:37 



 
Profiel   

Gini schreef
Een tik is niet hetzelfde als erop los meppen. Je mag geen behoefte hebben aan mijn belerende toon, maar je trekt een foutieve conclusie uit wat iemand anders gezegd heeft, dat mag best opgemerkt worden. Ik vind het altijd wel fijn als iemand mij wijst op iets dat ik verkeerd of onvolledig begrepen heb.

Met een veil meppen is geen ‘tik’ en zeker niet als het hard genoeg is dat het paard ‘mf’ doet. Als dat onder ‘tik’ valt ga ik nog meer twijfelen aan de goede bedoelingen van paardenmensen tov hun paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen