Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

‘Sla mijn paard alstjeblieft niet’?

 
Profiel   

janderegelaa schreef
Mazida schreef
Iemand die mijn paard met een vijl zou slaan heeft een slechte aan mij, een klap uitdelen als dit gebeurt met vlakke hand snap ik, maar een een vijl 8)7 en dan ook tegen de vitale organen aan, voor hetzelfde geld had je paard zware verwondingen opgelopen.

Gelukkig zitten de vitale organen goed beschermd achter de ribbenkast.

En heb je wel eens gezien hoe hard paarden elkaar trappen? Als wij zo’n trap krijgen gaan we gewoon out. En als iemand zich dan druk maakt over een klap met een vijl dat vind ik eigenlijk penny tranen en het vermenselijken van een paard.

Dieren onder elkaar kennen alleen maar straffen voor slecht gedrag. De reactie van het ene dier op een negatieve actie van het andere dier is altijd primair dus actie reactie. In geval van een paard is dat bijten, slaan of wegrennen. Ze weten echt niet beter hoor.

Wellicht kennen wij andere veilen. Maar de veilen van smeden die ik ken kan geen mes tegen op.
Nu weet ik niet hoe jouw gangsters de weide op gaan maar die van mij krijgen geen messen mee.

Dat gezegd zijnde heb ik wél al blootliggende pezen en bot gezien van een paard dat een trap kreeg van eentje met ijzer. Dus ik wil niet weten wat een veil kan doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 20:27 



 

Ayasha schreef
Wellicht kennen wij andere veilen. Maar de veilen van smeden die ik ken kan geen mes tegen op.
Nu weet ik niet hoe jouw gangsters de weide op gaan maar die van mij krijgen geen messen mee.

Dat gezegd zijnde heb ik wél al blootliggende pezen en bot gezien van een paard dat een trap kreeg van eentje met ijzer. Dus ik wil niet weten wat een veil kan doen.


Ten eerste is het een vijl en geen veil.

Ik ben het eens dat die niet gebruikt wordt om te slaan, maar ik geloof prima dat een correctie nodig was. En laten we de input, of gebrek aan, van de TS niet vergeten. Als ze duidelijk was geweest, was de correctie misschien helemaal niet gebeurd.
Paard luisterde daarna meteen, dus misschien was het toch wel een zure reactie van het paard en had de smid gelijk met haar correctie en nee daar had ze niet haar vijl voor moeten gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:10 



 
Profiel   

Mindim schreef
Ayasha schreef
Wellicht kennen wij andere veilen. Maar de veilen van smeden die ik ken kan geen mes tegen op.
Nu weet ik niet hoe jouw gangsters de weide op gaan maar die van mij krijgen geen messen mee.

Dat gezegd zijnde heb ik wél al blootliggende pezen en bot gezien van een paard dat een trap kreeg van eentje met ijzer. Dus ik wil niet weten wat een veil kan doen.


Ten eerste is het een vijl en geen veil.

Ik ben het eens dat die niet gebruikt wordt om te slaan, maar ik geloof prima dat een correctie nodig was. En laten we de input, of gebrek aan, van de TS niet vergeten. Als ze duidelijk was geweest, was de correctie misschien helemaal niet gebeurd.
Paard luisterde daarna meteen, dus misschien was het toch wel een zure reactie van het paard en had de smid gelijk met haar correctie en nee daar had ze niet haar vijl voor moeten gebruiken.


Mijn diepste excuses dat ik me even vergis van ij of ei. Was aan het twijfelen maar mijn excuses dat het jou zo ergerde.

Ben akkoord dat TS had moeten informeren. Niet akkoord dat er een correctie nodig was. Hier staat eentje die je met zo’n correctie zou doen verstijven van angst. Dat betekent niet dat de correctie terecht was. Alleen dat je succesvol dat dier hebt doen verstijven.

Zullen we dan, als we toch aannames doen, ook in calculeren dat de smid moe en vermoedelijk geërgerd was en dus niet corrigeerde uit ‘nee doen we niet.’ Maar uit ‘verdomse k*tbok klooi niet!’
En dat dus niet enkel TS haar oordeel mogelijk troebel is/was in dit verhaal?
Schiet de knol nog steeds niks mee op natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:18 



 

Ayasha schreef
Mijn diepste excuses dat ik me even vergis van ij of ei. Was aan het twijfelen maar mijn excuses dat het jou zo ergerde.

Ben akkoord dat TS had moeten informeren. Niet akkoord dat er een correctie nodig was. Hier staat eentje die je met zo’n correctie zou doen verstijven van angst. Dat betekent niet dat de correctie terecht was. Alleen dat je succesvol dat dier hebt doen verstijven.

Zullen we dan, als we toch aannames doen, ook in calculeren dat de smid moe en vermoedelijk geërgerd was en dus niet corrigeerde uit ‘nee doen we niet.’ Maar uit ‘verdomse k*tbok klooi niet!’
En dat dus niet enkel TS haar oordeel mogelijk troebel is/was in dit verhaal?
Schiet de knol nog steeds niks mee op natuurlijk.


Ja, dat ergerde me, dus dank.

Verder precies wat je zegt, alles is een aanname, we waren er allemaal niet bij.
Ik vind beide niet goed bezig geweest, TS heeft de smid niet geinformeerd en smid had op andere manier moeten corrigeren.

Maar ik snap een smid prima, veel onopgevoede paarden, doordat we paarden te veel vermenselijken soms. Ik snap dat een smid daar af en toe wanhopig van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:35 



 
Profiel   

K*t is dat he. Je staat echt machteloos op dat moment dan lijkt het. Moet je er wat van zeggen? Wat dan? Moet je je mond houden want smid moet veilig kunnen werken? Wat als smid door jouw opmerking niet meer wil komen? Vind je zo snel een andere?

Ooit een smid gehad bij mn toenmalige verzorgpaard. Beestje was drie en echt een etter bij de smid. Poten te hoog optillen of blijven strekken, hangen etc. Na heel even was de smid het zat, pakt paard uit mijn hand en begint hem toch op zn kaak te rammen met zijn vuist en halstertouw. Ik was 18 en stond perplex...
Daarna draaide hij er een praam op die ik moest vasthouden. Beest stond te trillen op de benen.
Hij komt uiteraard nooit in de buurt van mijn eigen paarden.

Mijn hoefsmid is geduldig en echt een fijne vent. Ik corrigeer mn dieren als ik aan hem merk dat ze lastig doen. Hij begint dan altijd een beetje te mopperen en brommen als ze lopen te gallen. Maar nooit een slecht gebaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:44 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Zullen we dan, als we toch aannames doen, ook in calculeren dat de smid moe en vermoedelijk geërgerd was en dus niet corrigeerde uit ‘nee doen we niet.’ Maar uit ‘verdomse k*tbok klooi niet!’
En dat dus niet enkel TS haar oordeel mogelijk troebel is/was in dit verhaal?
Schiet de knol nog steeds niks mee op natuurlijk.


Dat vind ik ook een belangrijk punt in dit verhaal. Of het inderdaad bewust was of inderdaad eerder uit een reflex. Voor mij is dat belangrijk omdat ik in ieder van die twee scenario's anders zou reageren. TS weet daar echter het antwoord niet echt zeker op, en dat deed mij dus eerder al veronderstellen dat het toch meer een actie/reactie-moment van de smid was (waarop de reactie niet helemaal volgens het boekje verliep). Bij mensen die namelijk vanuit een soort frustratie het paard "wel eens een lesje zullen leren", daar zie je dat terug in de volledige lichaamstaal van die mens. Het afvloeien van die emotie verloopt ook moeizamer en je ziet vaak dat mensen ook in de momenten daarna feller/agressiever in hun handelingen blijven. Als deze smid na het "incident" gewoon rustig verder aan de slag ging zonder nog meer negatief opvallende gedragingen, dan sterkt mij dat eigenlijk nog meer in mijn veronderstelling dat het vanuit een reflex gebeurde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:47 



 
Profiel   

Ik vraag me nog steeds af hoe de meeste mensen denken dat de hoefsmid zodanig hard kon slaan met een vijl in hand terwijl ze bij de achterbenen van een paard staat.

Volgens mij sta je dan niet bepaald in een gunstige positie om eens lekker hard uit te halen, gaat om het rechterachterbeen, laten we aannemen dat de hoefsmid rechtshandig is.
Dan moet ze verdomd handig, snel en lenig zijn om zo'n harde uithaal te geven dat je paard er eventueel echt schade van zou ondervinden.

En een smid staat over het algemeen verder achter het paard dan wij als wij enkel de hoeven krabben.


Vind het trouwens een mooi verhaal van de vrouw van een hoefsmid _/-\o_
Wat een lieve en opgevoede beestjes hebben wij toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:47 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ooit een smid gehad bij mn toenmalige verzorgpaard. Beestje was drie en echt een etter bij de smid.


Maar ook daar stel ik mij de vraag: als je dit weet, waarom laat je dat beestje dan eigenlijk aan zijn lot over? Waarom oefen je daar niet op lang voordat de smid komt?
Ik moet dan altijd denken aan dat ene Engelse verhaaltje met als essentie: het beste geschenk dat je je paard kan geven, is een goede opvoeding. Het meest kwetsbare paard is het onopgevoede paard.
En de Engelse uitspraak: set your horse up for success, not failure.

Edit: waarbij ik dus niet wil zeggen dat het gedrag van de hoefsmid oké was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:52 



 
Profiel   

Even over dat het paard ugh deed. Als mijne echt stout is en ik haar een tik geef doet ze al ugh voordat ik haar raak.
Omdat ze weet dat ze iets doet wat niet mag en een paar keer zeggen dat ze het niet mag doen ze een tik(je) krijgt.
Dit niet verkeerd opvatten want ik geef haar een tikje en geen ram of zo.
Is alleen om te zeggen dat sommige het dondersgoed weten. En daarna super braaf zijn.
Wil niet zeggen dat dat bij deze ook is natuurlijk.
En ook ik denk dat het een reactie was op dat de smid dacht dat hij een schop zou krijgen. Dan denk je niet na van ik heb nog iets in mijn hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 22:27 



 
Profiel   

Ik denk dat wel gewoon open communicatie moet hebben met je smid. Het is imo logisch dat een smid die niets weet van je paard van het ergste uitgaat en bij een onverwachte actie misschien wat strenger corrigeert dan nodig. Mijn smid is helaas ook veel vaker gewond dan ik handig vind, laat staan hoe dat voor hem zelf moet zijn :(:) .

Als je het met welke behandelaar dan ook gewoon over hebt wat je van elkaar verwacht is dat imo veel makkelijker. Ons paard heeft ook een wat zwakke achterhand. Ze heeft daar een fysio voor die haar soms behandeld en mogelijk kan dat pijn doen. De fysio heeft met mij besproken dat we het paard dus niet vastzetten maar dat ik als er iets geks gebeurt het hoofd naar haar toe trek, dan gaat de achterhand hopelijk de andere kant uit van haar af. Ik weet dat mijn paard niet trapt (zeker na een aantal behandelingen waarbij ze dat duidelijk nooit in haar op is gekomen) maar ik zorg toch dat ik altijd de mogelijkheid blijf houden om haar op dat moment om te trekken. Met onze smid juist tot de conclusie gekomen dat het paard blijkbaar denkt dat ze om zal vallen, terwijl daar geen enkele reden voor is, en dat het dus het handigst is als ik aan de kant van het standbeen sta met een hand tegen haar bips. Want madam denkt dat ik die 500kg wel even tegen houdt als ze omvalt en staat dan ineens vol vertrouwen op een been :+ .
Door die communicatie krijgt mijn paard geen oneerlijke verwachtingen en correcties voor haar kiezen en is het veilig voor iedereen. De meesten mensen willen het risico op een trap ook liever zo veel mogelijk vermijden en liever niet "hoeven" slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 22:46 



 
Profiel   

Janderegelaa: paarden communiceren 100 keer per minuut met non verbale signalen. Dus naast bijten/slaan en wegrennen kennen ze nog een paar ‘woorden’. We kennen allemaal dat ene paard dat maar met 1 oor moet draaien en de rest gaat rennen. Ook bij mensen: de ene moet alles uit de kast halen, de ander heeft aan een korte ‘eh’ meer dan genoeg.

En wij zijn veel intelligenter dan paarden. Wij zijn in staat om hun communicatie grotendeels te doorgronden. Dus ja wij kunnen ook leren subtieler communiceren.

Timing en durven reageren blijven belangrijk! En ja we gaan allemaal wel eens de mist in met wat we vervolgens doen. Maar ook als je te hard reageerde kan je eens denken; oja, ik had echt een punt dat ik reageerde, de timing was goed maar het had anders of zachter gekund.

Als we dat niet willen, verdienen we voor mij de hobby gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 23:23 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen, excuses.

Ik snap zelf eerlijk gezegd niet, waarom je een vreemde die je paard moet behandelen, geen informatie verleend. Vooral als je paard zo gevoelig is en een duidelijke gebruiksaanwijzing heeft.
Dat er met een vijl geslagen wordt is absoluut not done, maar had waarschijnlijk voorkomen zijn als je eerlijk en open was geweest.

Mijn paard is half blind.. En gelukkig ken ik hem van veulen af aan en voordat hij zijn linker oog verloor. Mensen die hem niet kennen zijn dan altijd voorzichtig met hem benaderen en aanraken. Ik leg altijd rustig uit, dat je hem gewoon normaal moet benaderen en behandelen, tenzij hij je echt niet door heeft. Dan schrikt hij als je hem plots aanraakt. De hoefsmid kan in principe alles met hem doen, maar weet dankzij mij wel op welke signalen hij moet letten. Net als de mensen die hem dagelijks zien en soms meenemen van de weide.

De spoed dierenarts moest hem zondag avond spuiten nadat hij met hoge koorts op stal stond. Ze kon hem niet en vroeg mij te helpen vanwege zijn blinde kant. Toen ik haar uitlegde dat ze gewoon normaal kon werken, zolang hij wist dat ze er stond, kon ze hem fijn prikken en onderzoeken zonder problemen.

Communicatie is vaak het antwoord. Het had jou paard een flinke klap kunnen besparen, de hoefsmid een confrontatie vermijden en jou de twijfel achteraf.
Wanneer je paard na deze informatie alsnog een pak rammel krijgt, dan kon de persoon in kwestie vertrekken. Maar wanneer je vreemden aan je paard laat, communiceer als er bijzonderheden zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 23:37 



 
Profiel   

Ik snap echt de kant van de hoefsmid wel, maar ik zie ook echt te vaak dat het ook aan hun gedrag en omgang ligt.
Natuurlijk zegt iedereen dat zijn of haar paard braaf is, maar het is nogal makkelijk om het altijd of vaak op de baasjes af te schuiven.

Ik heb echt wel brave paarden, maar ook zij reageren negatief op de verkeerde mensen. Ik kan veel oefenen en trainen, maar iemand die gewoon niet met dieren/paarden kan werken, kan ik niet veel meer aan doen. En onze paarden zijn bijv gehandicapte mensen gewend, incl onverwachte bewegingen etc.

En ja, wat doe je? Pas meegemaakt. Ik ben normaal aan het praten met een veearts en ik vind hem wat ongeduldig, maar blijf zelf rustig. Bij een pony moesten echt kiezen getrokken worden. Eerst afspraak was al misgelopen en het is nodig. Hij was echt onnodig te ruw en ongedurig. Ik heb die pony 21jr en weet echt wel hoe, wanneer en op wie hij reageert.
Maar je gaat iemand die al ruw werkt en halverwege is niet boos maken. Je probeert rustig te blijven en dat het werk afgemaakt kan. Ruzie maken betekent; Pony blijft half af staan, evt met meer pijn zelfs. Of iemand gaat nog ruwer en ongeduldiger te werk.
En al zegt iemand; oke, sorry, dan nog zijn spanningen en ongedurig gedrag niet zomaar weg te spelen voor ene paard.

Ik las dat iemand een rasp/vijl met een mes vergelijkt? Nu heb ik echt behoorlijk scherpe en professionele vijlen, maar dat is niet hetzelfde als een mes. Ja, je moet niet over de huid halen, daarom heb ik ook sijnvaste handschoenen. Maar een klap tegen de buik of bil bijv geeft geen open wonden.

Hoe paarden elkaar onderling aanpakken, kunnen wij als mensen niet. Daarmee kan je een klap ook niet vergelijken. Wij willen iets, we vragen het verkeerd of zijn niet duidelijk en als een paard ons al even iets duidelijk maakt en we luisteren niet, mis je gewoon echt vaak veel signalen.
Dat wil niet zeggen dat een paard nooit vrij onverwacht wil uithalen, maar een gezond paard dat gewend is aan onze vragen en trainen, haalt niet zomaar uit.

Heel veel hoefsmeden trekken benen vrij ver uit, hoog op en houden ze lang vast. Ja, dat kunnen ze, maar soms ook niet.......
Bij alleen bekappen is het vaak ook tijd=geld en gaan ze geen uur besteden aan rondom bekappen van 1 paard. Dat kan financieel ook niet uit.

Het terugtrekken van een been heeft meestal echt een reden, maar als je ervaren bent en een goede werkhouding hebt, kan je het 9 van de 10x voorkomen.
Ik ben niet de grootste en sterkste, maar een paard moet wel heel gek doen, wil ik loslaten en meestal heb ik een been erachter staan.

Maar ik vraag me altijd af waarom ze terugtrekken en als het vaker gebeurt, geef ik terug en neem ik even de tijd. Daaraan werken kost tijd, maar helpt altijd meer dan slaan of schoppen. Kan ik ook, maar dan moeten ze echt gericht uithalen. Dan reageer ik omdat ze te ver gaan, maar werk er ook ana dat ze dat niet meer gaan doen.

Maar goed, er hoeft maar 1 foute langs te komen en ze zijn gewoon totaal anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 00:35 



 
Profiel   

poes schreef
Janderegelaa: paarden communiceren 100 keer per minuut met non verbale signalen. Dus naast bijten/slaan en wegrennen kennen ze nog een paar ‘woorden’. We kennen allemaal dat ene paard dat maar met 1 oor moet draaien en de rest gaat rennen. Ook bij mensen: de ene moet alles uit de kast halen, de ander heeft aan een korte ‘eh’ meer dan genoeg.

En wij zijn veel intelligenter dan paarden. Wij zijn in staat om hun communicatie grotendeels te doorgronden. Dus ja wij kunnen ook leren subtieler communiceren.

Timing en durven reageren blijven belangrijk! En ja we gaan allemaal wel eens de mist in met wat we vervolgens doen. Maar ook als je te hard reageerde kan je eens denken; oja, ik had echt een punt dat ik reageerde, de timing was goed maar het had anders of zachter gekund.

Als we dat niet willen, verdienen we voor mij de hobby gewoon niet.


Maar als je een paard aan het bekappen bent heb je toch ook al minstens 100 non verbale signalen uitgewisseld? Een paard van 20 heeft inmiddels genoeg mensen gezien om een groot deel van de menselijke manieren van communiceren te begrijpen. Even aangenomen dat de voorbenen al aan de beurt zijn geweest, zijn smid en paard al zeker 10 minuten met elkaar in interactie. Allemaal subtiele communicatie momenten. Dan komt die correctie dus ook niet helemaal uit het niets. Het paard heeft misschien zijn voetje als eens direct gegeven of te traag. Allemaal momenten van afstemming tussen paard en smid.
Ik snap waar je heen wil. Slaan is echt niet je enige optie van communiceren of corrigeren. Maar het hoeft ook niet over gedramatiseerd te worden (voor mij!)
Want dooddoener: ik aanschouw nog regelmatig wat ze elkaar hier aandoen voor de lol. En dan lag ik al lang in het ziekenhuis. Al hebben we het maar over dat krauwen. Daar zou ik echt blauwe plekken van krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 07:33 



 
Profiel   

Toevallig had ik gister ook een nieuwe smid, zonder dat ik het van tevoren wist. De oude was gestopt en ze werken allemaal samen en deze collega had mij overgenomen. Ook een jonge vent.
Hij kwam een uur te vroeg ( ging al van alles mis met de planning zei hij) dus ik had het paard nog niet klaar.
Die is namelijk een half jaar geleden groen gekocht en kende de hoefsmid blijkbaar ook nauwelijks, hij was haast niet te bekappen, ook niet meer praam.
Sindsdien verdoofd ik hem, waarbij we de dosis afbouwen.
Ik gaf deze nieuwe smid dus de keuze, of wachten tot ik had gesedeerd en dit ingewerkt was ( half uur), of het erop wagen maar dan was hij gewaarschuwd :Y)

Hij koos voor het wachten haha, dus lang met hem gesproken. Hij vertelde ook over allerlei moeilijke paarden die hij had gedaan en zei ook zelf, dat hij eigenlijk een nieuw paard ook niet zomaar een klap geeft, want je kent het paard niet en weet dus niet de achtergrond van het gedrag.
Is het echt dominantie, dan zou hij een paard wel straffen, maar anders niet zei hij.
Heeft ook een keer een paard laten staan, hij zei als ik deze moet doen dan moet ik hem zoveel straffen dat hij voor hele lange tijd verpest is. Haal eerst maar een spuit.

Hij heeft die van mij prima bekapt en ik heb er wel vertrouwen in dat dit met steeds minder sedatie ook wel gaat lukken op een goede manier.

Ik heb mijn plicht gedaan door de smid te waarschuwen maar ook te vertellen over het paard zelf, bv dat hij beter eerst linksachter kon doen ipv rechts omdat het paard die moeilijker vindt in op te tillen.

TS je had de smid moeten waarschuwen over dat achterbeen. Dat is gewoon belangrijke informatie.

De maagzweer zou bij mij ook al op korte termijn tijdens het bekappen ter sprake zijn gekomen want ik vertel ook altijd hoe het met het paard zelf gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 07:36 



 
Profiel   

Een van de belangrijkste dingen die ik mensen altijd probeer mee te geven is; set up for succes. Zorg dat de randvoorwaarden zo zijn dat de kans op een positieve ervaring het grootst is. Dit geldt voor zowel jezelf als de ander. Of dit nu paard of mens is. Je kunt namelijk het beste handelen als je alle info hebt.

Dus in dit geval zorg je dat jouw paard niet aan het einde van de dag komt als de smid al vermoeider en dus minder scherp is.

Je zorgt dat de smid alle info heeft over jouw paard zonder dat je het overdreven inkleurt of te persoonlijk maakt. Zodat de smid met een duidelijk beeld van jouw paard heeft en weet wat hij kan verwachten.

Let goed op de signalen van jouw paard tijdens het bekappen en geef tijdig aanwijzingen of aanvullende info die voor je smid van belang kunnen zijn.

Ga er niet vanuit dat de smid wel snapt wat je paard doet als dat buiten het normale beeld kan vallen.

En reflecteer bij onverwachte situaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 07:41 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ik denk dat je ten eerste moet uitgaan van een normaal opgevoed paard zonder problematiek tenzij op voorhand vermeld. Deze smid kon niets weten over fysieke problemen want je had niets gezegd.

Hiervan uitgaande... een paard dat wegtrekt en dreigt (oren platleggen) kreeg bij mij ook direct een harde nee en een stomp. Daarom niet direct met een vijl, maar ik kan van hier niet beoordelen hoe had dit aankwam en of dit met de vijl zelf of met handvat (gedraaide hand zoals ik regelmatig doe als ik een hoevenkrabber in de hand heb en paard doet lastig) is.

Als er maagproblematiek in het spel is of paard de neiging heeft om weg te trekken/dreigen vind ik dit wel de verantwoordelijkheid van jou als eigenaar om dit te melden en hiermee aan de slag te gaan.

Een vijl had niet gehoeven, maar ik geef de hoefsmid wel gelijk dat ze een dreigend paard corrigeert.


Dus een paard wat de oren naar achter doet is altijd aan t dreigen... zucht. Weleens gedacht aan een he?! Wat gebeurd er nu achter me?! #richtoren en met rijden heeft jouw paard zn oren altijd naar voren?? ( fijne concentratie dan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:21 



 
Profiel   

girlyggirl schreef
Poekkie schreef
Ik denk dat je ten eerste moet uitgaan van een normaal opgevoed paard zonder problematiek tenzij op voorhand vermeld. Deze smid kon niets weten over fysieke problemen want je had niets gezegd.

Hiervan uitgaande... een paard dat wegtrekt en dreigt (oren platleggen) kreeg bij mij ook direct een harde nee en een stomp. Daarom niet direct met een vijl, maar ik kan van hier niet beoordelen hoe had dit aankwam en of dit met de vijl zelf of met handvat (gedraaide hand zoals ik regelmatig doe als ik een hoevenkrabber in de hand heb en paard doet lastig) is.

Als er maagproblematiek in het spel is of paard de neiging heeft om weg te trekken/dreigen vind ik dit wel de verantwoordelijkheid van jou als eigenaar om dit te melden en hiermee aan de slag te gaan.

Een vijl had niet gehoeven, maar ik geef de hoefsmid wel gelijk dat ze een dreigend paard corrigeert.


Dus een paard wat de oren naar achter doet is altijd aan t dreigen... zucht. Weleens gedacht aan een he?! Wat gebeurd er nu achter me?! #richtoren en met rijden heeft jouw paard zn oren altijd naar voren?? ( fijne concentratie dan)


Zucht. Als het verschil tussen concentratie en een dreigend hoofd niet duidelijk is voor jou, dan ga ik zelfs niet proberen om aan dit gesprek te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:35 



 
Profiel   

Ook bij angst leggen ze de oren plat en dat is een stuk moeilijker te onderscheiden van dreigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:09 



 
Profiel   

Gini schreef
Hutcherson schreef
Ooit een smid gehad bij mn toenmalige verzorgpaard. Beestje was drie en echt een etter bij de smid.


Maar ook daar stel ik mij de vraag: als je dit weet, waarom laat je dat beestje dan eigenlijk aan zijn lot over? Waarom oefen je daar niet op lang voordat de smid komt?
Ik moet dan altijd denken aan dat ene Engelse verhaaltje met als essentie: het beste geschenk dat je je paard kan geven, is een goede opvoeding. Het meest kwetsbare paard is het onopgevoede paard.
En de Engelse uitspraak: set your horse up for success, not failure.

Edit: waarbij ik dus niet wil zeggen dat het gedrag van de hoefsmid oké was.



Hier Wil ik wel op inhaken,
Onze ene merrie is braaf maar liep vaak te kloten.
Doormiddels van bij het achterbeen optillen eerst netjes hoog houden en vervolgens je hele gewicht erop gooien.
Dit houd je natuurlijk niet. Dus schiet de hoef weg.

Vliegensvlug haar voorbeen weg trekken.
Maar ze heeft nooit getrapt of de intensief gehad te trappen.
Bij iedere smid die nieuw kwam, of naja bij elke x dat de smid komt zeg ik nog een x denk erom, ze kan achter met haar gewicht op je hangen.
Uiteraard sta ik voor bij het hoofd en let op haar lichaamstaal zodat ik het eventueel kan voorkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:37 



 
Profiel   

pol013 schreef
Maar als je een paard aan het bekappen bent heb je toch ook al minstens 100 non verbale signalen uitgewisseld? Een paard van 20 heeft inmiddels genoeg mensen gezien om een groot deel van de menselijke manieren van communiceren te begrijpen. Even aangenomen dat de voorbenen al aan de beurt zijn geweest, zijn smid en paard al zeker 10 minuten met elkaar in interactie. Allemaal subtiele communicatie momenten. Dan komt die correctie dus ook niet helemaal uit het niets. Het paard heeft misschien zijn voetje als eens direct gegeven of te traag. Allemaal momenten van afstemming tussen paard en smid.
Ik snap waar je heen wil. Slaan is echt niet je enige optie van communiceren of corrigeren. Maar het hoeft ook niet over gedramatiseerd te worden (voor mij!)
Want dooddoener: ik aanschouw nog regelmatig wat ze elkaar hier aandoen voor de lol. En dan lag ik al lang in het ziekenhuis. Al hebben we het maar over dat krauwen. Daar zou ik echt blauwe plekken van krijgen.


Maar een paard van 20 kan ook al veel hebben meegemaakt.

Ik heb zelf bijv een vaste ronde met uitkrabben en bekappen. Dan tillen ze de volgende al op als ik de laatste neerzet.
Mijn man doet het weleens anders en dan tillen ze dus de verkeerde op en blijven dom staan kijken.

Maar heb ook een volwassen paard dat al verschillende eigenaren heeft gehad en echt vertrouwen lang kwijt is geweest. Die verwacht echt bij alles een knal. Als ze even bewoog de eerste keren trok ze daarna als een gek haar been terug om zich vervolgens achterover te laten denderen.
Deels opgevangen met heel veel rust en vertrouwen. Maar ook steeds erachter gaan staan om haar meteen weer naar voren te wijzen, eerst met een klein tikje. Niet gemeen of hard, maar gewoon voor het gevoel, naar achteren is geen optie.

Nu pas leert ze dus mensen kennen zoals het hoort, communiceren etc. Maar eerst de problemen wegwerken en dan terug naar normaal is meer werk dan in 1x alles op de normale manier leren. Het gaat deels gelijk, maar in het begin is het pittig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:15 



 
Profiel   

Wat ik niet zo goed snap, is het volgende. Jij staat kennelijk met je neus op het werk van de smid. Hij doet zijn werk, je kletst wat (in mijn ervaring: voornamelijk over paarden), waarom neem je dan, als je ziet dat de voorvoeten klaar zijn en de smid aan rechtsachter wil beginnen (en je weet dat het paard met dat been een 'maniertje' heeft), niet even de moeite om te zeggen: o ja, met dat been doet ze wat apart. Dan maakt het namelijk niks meer uit of dat het gevolg van een fysiek ongemak is, of van slechte opvoeding. De smid weet dan 'dit gaat zo' en kan zijn werk goed en veilig doen.

En in diezelfde lijn: jij zegt dan niet direct 'eeeh, was dat nou nodig', maar je gaat er passief-agressief naast staan zwijgen. Dan moet de smid daar uit afleiden dat je niet enthousiast bent en dan een kwartier later rekening en verantwoording gaan afleggen. En als je het dan van de smid niet 'wint', kom je hier op bokt je gram halen? dat is toch geen volwassen communicatie?

Je zegt zelf in je inleiding: ik weet dat ze haar been niet goed optilt. Hóe kan je nou aannemen dat dat voor een smid volledig irrelevante informatie is?

Wat je volgens mij moet doen, is heel kritisch naar je eigen aandeel kijken. Je had moeten vertellen dat het paard met dat been soms raar doet, dan was dit hele voorval niet gebeurd. Als het dan toch was gebeurd, had je het direct tegen de smid kunnen zeggen en dan was de lucht ook geklaard geweest.

En wat ik dan nu zeg, staat dan allemaal echt volledig los van de beantwoording van de vraag of iemand die op jouw verzoek met jouw 600 kilo beest aan het werk is, wel of niet een tik die wel of niet of misschien of een beetje of anders gerechtvaardigd zou kunnen zijn. Want dat is een kwestie van persoonlijke aanpak en die vereist dat je een smid zoekt die met je paard omgaat op een manier die bij jou past, hoe hard- of zachtaardig dat ook moge zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 12:02 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ook bij angst leggen ze de oren plat en dat is een stuk moeilijker te onderscheiden van dreigen.


Dat kan, maar angst bij een 20 jarige nog voordat een correctie is gegeven en bij een normale handeling die ze al tig keer in haar leven heeft gehad... mmm daar zou ik niet op gokken.

Het verschil met concentratie lijkt me wel 100% duidelijk in alle gevallen hoor. Anders gaat er toch echt wel iets mis met het rijden van desbetreffende bokker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 15:38 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ayasha schreef
Ook bij angst leggen ze de oren plat en dat is een stuk moeilijker te onderscheiden van dreigen.


Dat kan, maar angst bij een 20 jarige nog voordat een correctie is gegeven en bij een normale handeling die ze al tig keer in haar leven heeft gehad... mmm daar zou ik niet op gokken.

Het verschil met concentratie lijkt me wel 100% duidelijk in alle gevallen hoor. Anders gaat er toch echt wel iets mis met het rijden van desbetreffende bokker.


Excuse me , JIJ zei dat oren naar achter dreigen is, ik dat dat niet altijd zo is en dit bv concentratie kan zijn en nu mankeert er wat aan mijn rijden... hahah eigenlijk ben je best grappig als je je eigen onduidelijkheid probeerd goed te praten _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 21:26 



 
Profiel   

Er is regelmatig voorbij gekomen, ook door TS zelf dat het een dreigende houding was.

Geconcentreerde oren zijn echt niet plat in de nek hoor. Als je dat suggereert, scheelt er echt iets aan je rijden ja.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 21:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 12 [ 294 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen