Citroën c4 voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cin_love

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: duiven

Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 11:37

Heyy

Heeft hier iemand een Citroën c4 of een andere vergelijkbare auto voor de trailer? En hoe bevalt dit?

Ik heb nu een Hyundai santa fe met een trekgewicht van 2000, super fijn maar kost teveel. Ik moet er namelijk ook dagelijks een flink stuk mee naar werk. Dus zoek een goedkopere auto. De trailer weegt ruim genomen 800 kg en mijn paard 550. Dus 1550 trekgewicht van de Citroën zou genoeg moeten zijn.

Dankjewel

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:20

Wat is het bouwjaar en de uitvoering?

Anoniem

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:23

Wij hebben een c5 gehad 2 liter. Bij een noodstop heeft de trailer de auto opgetild achteraan en is alles in een schaar getrokken. Trailer woog 750 en paard 500 kilo.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:25

Moestuin schreef:
Wij hebben een c5 gehad 2 liter. Bij een noodstop heeft de trailer de auto opgetild achteraan en is alles in een schaar getrokken. Trailer woog 750 en paard 500 kilo.

Dan heeft de oplooprem van de trailer niets gedaan en ligt dat niet aan de auto.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:41

Ik heb een Peugeot 308 gehad die 1600 kg mocht trekken. Het was alleen om het stukje naar onze manege (enkele kilometers verderop) te rijden. Ik had niet zo'n rustig paard en als hij tekeer ging dan had ik het idee dat de voorwielen van mijn auto omhoog kwamen en ik geen goede grip meer had op de weg. Dus vertrouw niet teveel op zo'n lichtere auto...Maar heb je een makkelijk dier en je hoeft er geen hele einden mee te rijden dan is het misschien wel te doen.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:43

Ik heb met een C4 (3 deurs variant) een tijdje de trailer getrokken. Het kon en mocht, maar je hebt weinig over. Dus het hangt wat mij betreft af van je doel met de trailer. Hoe vaak/welke afstand... Voor korte stukjes is het best oké, maar ik vond het eigenlijk niet veilig genoeg voelen. Ik rij nu een station, die mag op papier 50kg minder trekken, is zelf zwaarder en geeft mij een fijner en veel veiliger gevoel.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:47

Brainless schreef:
Moestuin schreef:
Wij hebben een c5 gehad 2 liter. Bij een noodstop heeft de trailer de auto opgetild achteraan en is alles in een schaar getrokken. Trailer woog 750 en paard 500 kilo.

Dan heeft de oplooprem van de trailer niets gedaan en ligt dat niet aan de auto.


Klopt, maar je wilt dan wel gewoon een stevige auto ervoor die wat kan hebben als zoiets faalt. Niet 1 die per direct met zijn kont in de lucht zit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:52

Er is een topic waarin auto's behandeld worden. Op papier moet het denk ik kunnen qua pk, koppel en kogeldruk. Caravantrekker.nl is ook een prettige site om te vergelijken.

Ik rij zelf een Honda Civic 1.8 (2005-2012), op zich genoeg power, maar natuurlijk niet de ideale trailertrekker.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:54

Hier een c4 uit 2013, Trailer 600 kg, paard 500 kg.
Prima combi, geeft ons veel vrijheid en mogelijkheden voor leuke uitjes, zonder een gigantisch dure auto te hebben voor die paar keer dat de trailer er achter hangt.


Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:56

Moestuin schreef:
Klopt, maar je wilt dan wel gewoon een stevige auto ervoor die wat kan hebben als zoiets faalt. Niet 1 die per direct met zijn kont in de lucht zit.


Een C5 is toch niet echt een licht autootje te noemen. Wat versta je onder een stevige auto dan?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:01

Ik heb een Peugeot 407 voor mijn trailer staan. 2 liter motor er in.

Paard 543 kg (op weegschaal) en trailer 900 kg (op weegschaal)

Die van mij kan een tiran zijn in de trailer, en ben blij dat ik een jonge, degelijke, goed nagelopen en gekeurde trailer heb (die overigens elk jaar een beurt krijgt en gekeurd wordt door BOVAG). Want de mijne durft echt met twee achterbenen tegelijk de laadklep aan te trappen.

Problemen?

Nul.

Kogeldruk is goed (binnen marge) en heb nooit last van stuur of voorwiel problemen.

Mijn rem van de trailer is ietswat strak afgesteld, waardoor ik voel dat hij harder remt dan mijn auto.

Ik heb dus 1450/1460 kg combinatie met een auto die 1800 kg mag trekken.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:04

Hier een Citroën C4 Picaso 7 zit. Wel een diesel omdat die meer kon trekken. Hebben deze bewust gekozen om trailer een caravan te kunnen trekken en niet heel duur in belasting en i.v.m. Kids de 7 zitplaatsen. Onze mag 1700 trekken.

Hebben ook zitten kijken naar benzine die 1500kg mocht trekken maar werd door onze garage afgeraden omdat de motor die daar in zit veel problemen geeft.


Maar deze die wij hebben is met trekken erg fijn. Heeft ruim genoeg vermogen om te trekken. Hebben voornamelijk met de caravan gereden. Trailer alleen nog met een A pony er in. Wel 2 paards trailer.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:14

Moestuin schreef:
Klopt, maar je wilt dan wel gewoon een stevige auto ervoor die wat kan hebben als zoiets faalt. Niet 1 die per direct met zijn kont in de lucht zit.

Dat zal dan eigenlijk met elke auto gebeuren; daarom bestaan er oploopremmen.
Een C5 is echt geen lichte auto te noemen, in denk zelfs dat mijn Sorento gaat scharen als ik een noodstop moet maken met een kar van 1500 kilo zonder werkende oplooprem.

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:31

Ik dacht dat het zo is dat je een auto moet rijden die het maximale laadvermogen van de trailer moet mogen trekken. Het gewicht paard + trailer zou dan niet uitmaken.
Dit was jaren geleden zo, misschien is dat inmiddels veranderd. Dan heb ik niks gezegd.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:39

Lisitano schreef:
Ik dacht dat het zo is dat je een auto moet rijden die het maximale laadvermogen van de trailer moet mogen trekken. Het gewicht paard + trailer zou dan niet uitmaken.
Dit was jaren geleden zo, misschien is dat inmiddels veranderd. Dan heb ik niks gezegd.

Eerst opzoeken, dan neerpennen. Wat je nu schrijft klopt namelijk niet.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:42

Lisitano schreef:
Ik dacht dat het zo is dat je een auto moet rijden die het maximale laadvermogen van de trailer moet mogen trekken. Het gewicht paard + trailer zou dan niet uitmaken.
Dit was jaren geleden zo, misschien is dat inmiddels veranderd. Dan heb ik niks gezegd.


Hou het maar op niks gezegd. Klopt nl van voor tot achter niet. De rijbewijsregels zijn sowieso veranderd, maar voorheen was het ledig gewicht+ laadvermogen wat onder het ledig gewicht van de auto moest blijven. Die regels zijn dus veranderd. De combi moet voor B rijbewijs, en er is nergens door TS gezegd dat ze geen E heeft, onder de 3500 kg blijven. That's it. En als de TS dr E heeft hoeft ze daar nog niet eens naar te kijken. Dan geldt wat de auto mag trekken, dat mag je er max achter hangen, en als de aanhanger meer mag wegen doet er niet toe.

Ik ben wel voorzichtig met lichte combi's. Maar dat komt ook omdat ik er 1 heb die ritmisch mee gaat staan bewegen waardoor die zelfs een Volvo V70 aan de slinger kreeg op een recht stuk weg. Dat lukte haar met een XC90 niet meer. Ik zou dus zeker niet aan de max gaan zitten van wat de auto mag hebben.

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:45

Ik was te lui om het op te zoeken, bedankt Rina. Wel goed dat het veranderd is.
Jaren geleden bij een bedrijf gewerkt dat trailers verhuurde en daar/toen was dit wel de regel. Vandaar dat ik het twijfelend opschreef.

CKR

Berichten: 972
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Purmerend

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:24

Ik ben erg tevreden over mijn hyundai i30 met 2.0 motor. Deze mag 1500 trekken :)

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:39

Ik ben van een santa fe en tweepaards naar een golf GTE met anderhalfpaards gegaan. Mijn paarden staan rustig op de trailer. Maar merk met harde wind wel dat ik echt bij moet sturen. En als er busjes wat dicht langs ons inhalen dan voel ik dat we er naartoe gezogen worden. GTE mag 1500 trekken. Blij mee want we rijden weinig snelweg. Voornamelijk korte stukjes naar spring/crossles en bos. Als ik een flink eind moet rijden dan laat ik het afhangen van de wind. Bij harde wind gaan we niet. Hier hoefde ik met de santa fe geen rekening mee te houden. Volgende auto wordt dus echt wel weer een wat zwaardere.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:49

Ik heb een citroen c4 uit 2007, mag inderdaad rond de 1500 trekken. Ik trek daarmee een trailer van 560kg + haflinger van 500?

Gaat helemaal prima!

Afbeelding

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Citroën c4 voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:17

Hier een c4 voor een anderhalfpaards Ifor. Trekt hem super, al heeft de trailer zelf ook een fijne wegligging dat zal ook schelen.