Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 250 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies en tips kopen trailer

 
Profiel   

Naar aanleiding van het topic over welke auto voor de trailer, was ik benieuwd naar welke trailer moet ik nu kopen en wat zijn nu do’s en don’ts.

Dus hierbij, wat wil je weten over het kopen van een trailer en waar moet je op letten?


Gelijk dan maar mijn vragen, ben namelijk rustig op zoek.

Wat zijn de “goede” merken als in kwaliteit?
Hout, polyester of toch aluminium?
1,5 paards of toch 2 paards?

Mijn toekomstige auto mag 1.700 kg trekken en heb nu 1 paard en wellicht komt daar ooit een gezelschapspony bij als we een huis hebben met grond.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:34 



 
Profiel   

Ik heb een aantal jaar geleden gekozen voor een aluminium Ifor Williams. Een relatief oud beestje (en vooral een lelijk eendje), maar oerdegelijk en ik wilde me nooit zorgen hoeven maken over de bodem. Ik gebruik mijn trailer niet wekelijks en hij staat buiten, dus een houten bodem vond ik een risico. Bijkomend voordeel van de Ifor was toen ik hem kocht de vooruitloop, omdat mijn toenmalige paard niet de makkelijkste was om te laden.

Trailer heb ik nu een jaar of 5, gaat ieder jaar voor een onderhoudsbeurtje en is nog altijd in dezelfde staat als toen ik hem kocht: niet de knapste, maar wel oersterk. Ik ben nog altijd blij met mijn keuze voor de aluminium vloer.

Ik heb gekozen voor een 2-paards. Ik vind het fijner omdat je veiliger en makkelijker langs je paard kunt lopen in de trailer en wij zetten er nog wel eens een fiets naast als we op buitenrit / vakantie gaan. Daarnaast heb ik het gevoel dat een tweepaards een heel stuk stabieler achter de auto ligt (maar ik weet niet of dat dat ook echt wetenschappelijk onderbouwd/bewezen is :+ ).

En qua merk? Tsja ik ben tevreden over mijn Ifor, omdat hij wat lager bij de grond ligt en heel erg fijn achter de auto ligt. Hij rolt echt heel makkelijk mee. Nadeel van de Ifor is dat ze relatief veel geluid maken door de verbindingen (er zitten veel kettinkjes e.d. in). Daarnaast zijn ze wat zwaarder door de vooruitloop en zijn ze relatief duur, zeker ook tweedehands. De mijne was ondanks zijn looks toch echt geen koopje. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:00 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Naar aanleiding van het topic over welke auto voor de trailer, was ik benieuwd naar welke trailer moet ik nu kopen en wat zijn nu do’s en don’ts.

Dus hierbij, wat wil je weten over het kopen van een trailer en waar moet je op letten?


Gelijk dan maar mijn vragen, ben namelijk rustig op zoek.

Wat zijn de “goede” merken als in kwaliteit?
Hout, polyester of toch aluminium?
1,5 paards of toch 2 paards?

Mijn toekomstige auto mag 1.700 kg trekken en heb nu 1 paard en wellicht komt daar ooit een gezelschapspony bij als we een huis hebben met grond.

Om dan de toon maar te zetten:

1) het begint met de individuele trailer. Die moet goed zijn.
Een kromme Westfalia is evengoed oud ijzer als een kromme budgettrailer.

Ik ga niet compleet of uitputtend zijn maar enkele goede merken zijn o.a. Weijer, Henra, Blommert, Westfalia/Bockmann en Humbauer.
Naar believen door eenieder aan te vullen.

2) Hout is simpel als het gaat rotten; je vervangt het gewoon. Dat kan bij Aluminium ook wel, al is dat wat lastiger en polyester is voor de gemiddelde hobby-ist bijna niet te bewerken.

Qua duurzaamheid zitten aluminium en polyester wel gelijk, zolang aluminium goed gaat. Heb je de bloemkolen erop staan, wordt het lastiger. Polyester legt het uiteindelijk ook af tegen het weer maar houdt dat echt veel langer vol dan hout. Ik ken 30 jaar oude polyester trailers in uitstekende staat.
DE waarschuwing voor alu vloeren: in tegenstelling tot staal of hout, aluminium meldt zich niet, daar valt gewoon een gat in. Dat zal niet zomaar gebeuren maar over, pak 'm beet, 5 a 10 jaar wordt dat een aandachtspuntje voor de eerste generaties alu vloeren. Onderhoud en schoon maken zijn de sleutelwoorden.

3) Hoe groot? Tja, dat is je keuze. Daar is geen goed of fout. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen.

Waar je op let is of de trailer recht staat, in elk opzicht dus zowel van opzij als van achter/voor. Rotte assen zijn een kostenpost die je niet moet onderschatten. Dit kun je al meteen doen bij aankomst.
Check op zichtbare schade, zeker als een verkoper niks meldt over eventuele schade. Een kapot lampglaasje kan iedereen overkomen maar verder....
Vervolgens kijk je naar roest, met name in de buurt van de assen en de koppeling. Ga er gerust onder liggen. Lig je er toch onder, klop dan gelijk even op de vloer. klankverschillen duiden nogal eens op rotte plekken, met name bij de klep en het deurtje.
Trailers zijn tegenwoordig allemaal gegalvaniseerd dus je mag hoegenaamd geen roest aantreffen.
Controleer of er enig profiel op de banden zit. Heb je wat meer ervaring, herken je ook kleine droogtescheurtjes. laat je niks wijs maken, er mogen geen scheuren in banden zitten!

Staat ie op een vlakke, harde ondergrond, zet 'm van de handrem en leun er eens tegen. Kijk hoe hard je moet leunen voordat ie weg rolt.

Verder moet alles werken; verlichting, sluitingen, scharnieren, gasveren (indien aanwezig), remmen.

Nee, ik maak me geen enkele illusie dat ik compleet of volledig ben. Ik ga er ook niet vanuit dat iedereen een techneut is maar met bovenstaande zaken kun je de eerste scheiding tussen kaf en koren wel maken. Voor de niet-techneuten onder ons is het aan te raden om 'm te laten keuren voor aanschaf, al geeft dat, net als bij paarden, maar beperkte zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:27 



 
Profiel   

Ik lees al veel goede adviezen. :j En bedenk ook of je dingen wil als een zadelkast in je trailer. Wil je bijv je paard meenemen op vakantie, dat kan lastig worden als je al zijn spullen in je auto moet laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:39 



 
Profiel   

Dank jullie! @ikke had je natuurlijk al via PB lastiggevallen :+ dus mooi dat jouw kennis nu ook breder bekend is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:45 



 
Profiel   

Ik zou niet gauw meer gaan voor tweedehands, ze zijn aardig waardevast dus je betaald best nog wel veel of je moet naar een echt oude gaan.

Mijn volgende wordt een aluminium, 2 paards met zadelkamer en in hoogte verstelbare stangen. Zadelkamer omdat het zo fijn is om gewoon wat standaard dingen in de trailer te kunnen laten liggen en je geen troep in je auto krijgt. Tweepaards omdat je natuurlijk dan 2 paarden mee zou kunnen nemen maar ook om bv een fiets ernaast kwijt te kunnen.
Aluminium omdat deze toch langer mee gaan.
De in hoogte verstelbare stangen zijn handig als je verschillende maten moet vervoeren.

En hier komt er zeker GEEN Ifor Williams omdat ik helemaal gek wordt van van al die onhandige sluitingen, deze best wel gauw roest en veel rammelgeluiden heeft.
Maar gezien de 1700 kg die jouw auto mag trekken zul je daar concessies in moeten nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:33 



 
Profiel   

Wel handige tips ook qua wel of geen zadelkamer. De trailer is voor mij vooral voor m’n merrie waarmee ik soms op stap wil. Hoef echt geen fancy ding maar wel 1 die degelijk is en me niet bij hoef af te vragen of we veilig van a naar b komen. Wil eigenlijk ook geen 6k uitgeven :+ geef dat geld liever uit aan andere dingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:52 



 
Profiel   

Wij hebben voorheen een houten trailer gehad maar die was flink gaan rotten. Kan dus echt gevaarlijk zijn. Ook waren hier de stangen niet van binnenuit los te maken.

Nu hebben we een aluminium trailer van het merk Sirius en die bevalt erg goed. Degelijke trailer en super veilig.

Ook zijn wij bij deze trailer overgestapt op een trailer met zadelkamer. Je auto stinkt nl. enorm als daar van die zweetdekjes of deken in hebben gelegen en kun je verder nog weinig andere spullen meenemen.

Wij hebben bij een bedrijf gekocht. Als er iets mee is, kun je altijd teruggaan en zit er vaak garantie bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:28 



 
Profiel   

Goede tips al hierboven. Voor wat betreft 1,5 of 2 paards zou ik over twee dingen nadenken:

- Ga je vaak weg met iemand anders of met een extra fiets? Zo nee, dan kan het waarschijnlijk uit om voor die ene keer een tweepaards te huren, in verhouding tot de extra brandstof die je kwijt bent aan luchtweerstand.
- Waar staat je paard het prettigst in? Als je vrijwel altijd alleen met je eigen paard weg gaat, dan zou ik (ondanks bovenstaande punt) kiezen voor het type waar hij/zij het meest comfortabel in reist. Kun je bijv. eens een trailer van een stalgenoot lenen om dat te testen?

Wij hebben een eenvoudige houten Böckmann trailer, wel met alu bodem (dank voor de ip over opletten bij zo'n bodeum @ikke!). wel met stangen die je vanaf de buitenkant los kunt maken, mocht er eens een paard overheen gaan. En zonder zadelkamer, omdat één van beide paarden nog wel eens flink wil schrapen en dan tegen zo'n zadelkamer aan schopt. Plus dat ik het altijd ongelofelijk krap vind, voorin een trailer met twee grote paarden en een zadelkamer en dan je paard vast moeten zetten :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:36 



 
Profiel   

In mijn eigen zoektocht naar een goede tweedehands trailer ben ik wel tegen wat dingetjes aangelopen. Er is mij in elk geval door iedere trailerboer bevestigd dat momenteel de markt voor goede tweedehands 1,5 paards trailers écht in een wervelwind zit. Er is veel te veel vraag en te weinig aanbod.

De goede tweedehands 1,5 paards trailers zijn binnen uren, soms zelfs minuten, al weg. Ze hebben bellijsten om af te gaan als er een goede trailer binnen komt, maar zijn hiermee gestopt omdat ze dan een eindeloze lijst kunnen maken.

Onthoud ook in een zoektocht dat een advertentie waarbij wordt gemeld dat de trailer helemaal hard is in geval van hout, dit absoluut niet hoeft te zijn. Genoeg ervaringen gehoord met rotte trailers die zogenaamd in orde zouden zijn. Ook niet iedere trailerboer is hier eerlijk in, dus zoek naar een trailerboer die je kunt vertrouwen. Wat mij is geadviseerd is om een aankoopkeuring te laten doen bij de trailerboer die jij vertrouwt (en goed bekend staat is hierbij wellicht ook wel handig), of natuurlijk iemand met veel verstand meenemen.

Een 'jonge' trailer van 5-8 jaar oud kan er slechter aan toe zijn dan een 'oude' trailer van bijvoorbeeld 20 jaar oud. Leeftijd zegt bij trailers niet zo veel, hoe hij is onderhouden wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:52 



 
Profiel   

Oh ik heb al heel wat trailers gezien zo door de jaren heen (door mijn trailer laad trainingen). Ik verbaas me vaak over de slechte staat van heel veel trailers. Bodems rot, trapwanden niet afgekit zodat het water er tussen kan, polyester trailer met tussenwandje van hout dat je zo met wand en al naar buiten kunt duwen, kleppen met uitstekende delen waar een paard zijn hoefwand gruwelijk kapot op kan lopen, vaste stangen zonder veiligheidssluitingen, ondeugdelijke stangborgingen, te kleine trailers, te donkere trailers, etc etc.

Niet iedereen heeft het budget voor een luxe trailer maar zorg wel voor veilig materiaal als je met je kostbare bezit op pad gaat.

En nee, vertrouw ook niet iedere handelaar op zijn blauwe ogen, hou zelf ook je gezond verstand paraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 19:34 



 
Profiel   

Ik heb even een vraag, heb al wel op internet gezocht, maar nog niet antwoord kunnen vinden.

We willen een twee-paardstrailer kopen en we willen graag de dissel uitschuifbaar maken, zodat we wanneer het nodig is, hier voorop ook een menwagen kunnen zetten.
We willen niet altijd met zo'n grote trailer rijden en voornamelijk ook inschuifbaar willen omdat het weer extra ruimte inneemt.

Zou zoiets mogen? Waarschijnlijk wel met een herkeuring van de RDW, maar dat is natuurlijk geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 19:07 



 
Profiel   

Melia schreef
Ik heb even een vraag, heb al wel op internet gezocht, maar nog niet antwoord kunnen vinden.

We willen een twee-paardstrailer kopen en we willen graag de dissel uitschuifbaar maken, zodat we wanneer het nodig is, hier voorop ook een menwagen kunnen zetten.
We willen niet altijd met zo'n grote trailer rijden en voornamelijk ook inschuifbaar willen omdat het weer extra ruimte inneemt.

Zou zoiets mogen? Waarschijnlijk wel met een herkeuring van de RDW, maar dat is natuurlijk geen probleem.

Nou, ik ben toch bang dat dat wel een probleem gaat zijn.
Ik zou eerst eens bij de RDW gaan babbelen wat zij van je idee vinden en hoe ze dat graag opgelost zien.

Ik heb al gekke dingen gezien maar een uitschuifbare dissel ken ik alleen van de kortgekoppelde aanhangers bij vrachtwagens. Daar hebben ze zelfs de wet voor aangepast zodat het legaal is dat een vrachtwagen in een bocht tijdelijk langer is dan de toegestane max lengte (18mtr en een beetje).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 19:17 



 
Profiel   

Ik bedoel dat dat geen probleem voor ons zal zijn om het te laten herkeuren.

Ja dan zorgen we dat we contact opnemen met de RDW. Gaan we dat wel doen, weten we het ook meteen zeker. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 19:43 



 
Profiel   

Melia schreef
Ik bedoel dat dat geen probleem voor ons zal zijn om het te laten herkeuren.

Ja dan zorgen we dat we contact opnemen met de RDW. Gaan we dat wel doen, weten we het ook meteen zeker. :-)

https://link.marktplaats.nl/m1704107034
Ik denk dat dit een simpelere oplossing is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 19:58 



 
Profiel   

We hebben al een trailer op het oog (van kennissen) dus dat is het probleem niet. Zou mooi zijn als dit mag en anders jammer dan.
Bedankt voor het meedenken haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 20:00 



 
Profiel   

Interessant en goede tips, maar hoe zit het met bodems.
Mennzegt dat een alu bijna eeuwig mee gaat, maar blijkt dus niet zo te zijn?

En dan liever een hardhouten dan een gietvloer of een verlijmde vloer?
En hoe kan je een vloer het beste testen buiten eronder liggen en kloppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 20:28 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
Interessant en goede tips, maar hoe zit het met bodems.
Mennzegt dat een alu bijna eeuwig mee gaat, maar blijkt dus niet zo te zijn?

En dan liever een hardhouten dan een gietvloer of een verlijmde vloer?
En hoe kan je een vloer het beste testen buiten eronder liggen en kloppen?

Nee, alu vloeren gaan, normaal gesproken, langer mee dan houten vloeren.

Om diezelfde reden, namelijk het kunnen controleren van de vloer, zou ik voor losse matten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 20:37 



 
Profiel   

Maar 5-10 jaar vind ik niet zo lang, dacht echt dat aluvloeren langer mee zouden gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 20:55 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
Maar 5-10 jaar vind ik niet zo lang, dacht echt dat aluvloeren langer mee zouden gaan

Ehm, alu vloeren worden al een jaar of 10 toegepast hè.
Ik had het over de eerste generaties.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 09:01 



 
Profiel   

Je hebt ook trailers met een kunstoffe bodem. Zoals Humbauer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 09:20 



 
Profiel   

ikke schreef
Silly1972 schreef
Maar 5-10 jaar vind ik niet zo lang, dacht echt dat aluvloeren langer mee zouden gaan

Ehm, alu vloeren worden al een jaar of 10 toegepast hè.
Ik had het over de eerste generaties.....


Ja oke, maar dan nog, als ik al een trailer koop is het 2e hands en kom dan al snel op dat soort trailers uit, dus dan is dat goed om te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 09:59 



 
Profiel   

Ik ben nog steeds aan het dubben en verhoog steeds m’n budget :+ begrijp dat er gewoon weinig goeds te koop is en twijfel of ik nu maar gewoon bij een goede dealer koop of toch maar de kans waag bij een particulier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 07:23 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik ben nog steeds aan het dubben en verhoog steeds m’n budget :+ begrijp dat er gewoon weinig goeds te koop is en twijfel of ik nu maar gewoon bij een goede dealer koop of toch maar de kans waag bij een particulier.


Particulier kijken met de afspraak om hem goed te laten controleren bij een dealer die je vertrouwt is ook altijd nog een optie. Dat je afspreekt dat de koop pas rond (of niet) na check bij de dealer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 09:33 



 
Profiel   

EllyC schreef
En hier komt er zeker GEEN Ifor Williams omdat ik helemaal gek wordt van van al die onhandige sluitingen, deze best wel gauw roest en veel rammelgeluiden heeft.
Maar gezien de 1700 kg die jouw auto mag trekken zul je daar concessies in moeten nemen.


Ik heb alweer ruim 10 jaar oid een ifor williams en geen roest, helemaal niks. De sluitingen vind ik zelf veel prettiger als die van andere trailers. Ik vind ze absoluut niet onhandig eigenlijk, maar dat is stuk persoonlijke voorkeur, ja.

Ik vind het een enorm fijne trailer, het enige nadeel vond ik de klep met vorige paard. De opstap is wat hoger als bij andere trailers en dat koste best wat moeite om paard te overtuigen dat het veilig was nadat hij de 1e keer een verkeerde inschatting maakte met uitladen.

Maar goed, wij hebben hem nieuw gekocht en hij krijgt elk jaar een uitgebreide beurt en controle bij een bedrijf wat verstand heeft van paardentrailers. Alles wordt nagelopen en vervangen als het nodig is. Ik zou ook geen 2ehands durven te kopen zonder iemand die hem helemaal nakijkt. Ikke noemt al een hoop dingen, maar ik heb daar te weinig verstand van om op mezelf te vertrouwen dat ik een veilige koop doe.

De trailer hiervoor hebben we ook een jaar of 10 gehad maar weggedaan vanwege slechte bodem in 1 hoek. Was geen houten trailer, maar ik durf niet te zeggen wat de bodem was. Wel met verlijmde matten erop waar dus vocht onder gekomen was. :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 09:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 250 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen