Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [TAO] Transport, Afspraken en Overige |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 6 van de 10 [ 250 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Volgende |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Advies en tips kopen trailer |
---|
fransje23 | |
Mooi hoor MarjanB!
Ik aan het twijfelen tussen een Böckmann Champion uno C, aluminium met zadelkamer, en een Ifor, HB403. De Bockmann vind ik mooier en is wat hoger en de zadelkamer is handig maar de Ifor straalt juist weer degelijkheid uit. Ben er nog niet uit... |
Laatste bericht |
Geplaatst: 27-08-21 15:16 |
SjonnieZ | |
fransje23 schreef Mooi hoor MarjanB! Ik aan het twijfelen tussen een Böckmann Champion uno C, aluminium met zadelkamer, en een Ifor, HB403. De Bockmann vind ik mooier en is wat hoger en de zadelkamer is handig maar de Ifor straalt juist weer degelijkheid uit. Ben er nog niet uit... Als je trailer Max 800 kg mag wegen kom je dan weg met het feitelijke gewicht van de ifor? Heb mij ooit eens laten vertellen dat het trailergewicht door de fabrikant bepaald wordt op basis van een lege trailer, dus zonder zadelkamer stangen etc. Snap overigens je twijfel. Heb destijds ook gekeken naar de ifor maar hem vanwege het gewicht laten staan. |
Geplaatst: 27-08-21 15:40 |
fransje23 | |
De Ifor heeft geen zadelkamer en weegt op papier 767 kg. Is ook 1,5 paards trouwens. De nieuwe Ifor vind ik mooier maar kwam uit op € 9.700 en dat wil ik niet besteden aan een trailer.
Paard weegt 580 (op de weegschaal) en auto mag 1.500 kg trekken dus er is wel wat speling. Ben daarom ook bewust voor een max van 800 kg gegaan. |
Geplaatst: 27-08-21 15:49 |
Mando | |
Ik heb al jaren een Böckmann Champion uno C, maar geen aluminium, wel aluminium bodem, ben er nog steeds heel blij mee.
|
Geplaatst: 27-08-21 16:28 |
fransje23 | |
Ik verkies ook de Bockmann boven de Humbauer. Is ook op gevoel want Humbauer is wel gewoon een goed merk.
|
Geplaatst: 27-08-21 16:50 |
cissy | |
fransje23 schreef De Ifor heeft geen zadelkamer en weegt op papier 767 kg. Is ook 1,5 paards trouwens. De nieuwe Ifor vind ik mooier maar kwam uit op € 9.700 en dat wil ik niet besteden aan een trailer. Paard weegt 580 (op de weegschaal) en auto mag 1.500 kg trekken dus er is wel wat speling. Ben daarom ook bewust voor een max van 800 kg gegaan. Trailer op de weegbrug gehad en gewicht gecheckt voor koop? |
Geplaatst: 27-08-21 21:54 |
fransje23 | |
Nee, maar heb überhaupt nog niets gekocht alleen gekeken bij de dealer.
|
Geplaatst: 27-08-21 22:27 |
ikke | |
fransje23 schreef Nee, maar heb überhaupt nog niets gekocht alleen gekeken bij de dealer. Als gewicht een voorwaarde is, kun je een Ifor zeer waarschijnlijk wel vergeten. Die zijn gewoon 200kg zwaarder dan de gemiddelde trailer. Dat merk je ook in de omgang en was voor mij een reden om er eentje over te nemen toen de kans zich voor deed maar met een V70 ervoor maak ik me ook niet zo'n zorgen (mag 1800kg trekken). |
Geplaatst: 27-08-21 22:34 |
fransje23 | |
Maar zijn ze ook 200 kg zwaarder dan de specificaties? Dus 967 kg voor de 1,5 paards ipv 767?
De Bockmann is op papier overigens ook 740 kg. |
Geplaatst: 27-08-21 22:53 |
ikke | |
fransje23 schreef Maar zijn ze ook 200 kg zwaarder dan de specificaties? Dus 967 kg voor de 1,5 paards ipv 767? De Bockmann is op papier overigens ook 740 kg. Ik zal morgen even kijken wat onze op papier weegt maar ik heb 'm nog niet op de weegbrug gehad. Moet nog eens. |
Geplaatst: 27-08-21 23:06 |
fransje23 | |
Wat trouwens wel bijzonder is, de Bockmann heeft op sommige sites staan dat het gewicht 540 kg is maar in de brochure (en op andere sites) staat 760 kg.
|
Geplaatst: 27-08-21 23:37 |
MarjanB | |
fransje23 schreef Wat trouwens wel bijzonder is, de Bockmann heeft op sommige sites staan dat het gewicht 540 kg is maar in de brochure (en op andere sites) staat 760 kg. Dat ligt vaak aan de uitvoering. Met of zonder zadelkamer en begreep van de dealer hier dat ze er in een a en b kwaliteit te krijgen zijn. |
Geplaatst: 28-08-21 03:33 |
fransje23 | |
MarjanB schreef fransje23 schreef Wat trouwens wel bijzonder is, de Bockmann heeft op sommige sites staan dat het gewicht 540 kg is maar in de brochure (en op andere sites) staat 760 kg. Dat ligt vaak aan de uitvoering. Met of zonder zadelkamer en begreep van de dealer hier dat ze er in een a en b kwaliteit te krijgen zijn. Je hebt de Uno Esprit het budgetmodel, en de Uno Champion, het normale model. De ruwe opbouw van beide trailers is gelijk dus in die zin zijn ze kwalitatief gelijk. Maar de Champion is meer , en mooiee, aangekleed, ramen anders, rubber met klimlatten op de klep, wielschokbrekers, rangeerhandgreep etc. Het Esprit -model is dan ook wat lichter, op papier, 724 kg . |
Geplaatst: 28-08-21 07:59 |
Britt1 | |
SjonnieZ schreef Britt1 schreef Hoi allemaal, ik ben ook op zoek naar een trailer en ga komende week kijken bij een Cheval Liberté Gold 1. Is een 1,5 paards met zadelkamer. Iemand bekend met deze trailer? Benieuwd naar ervaringen. [ [url=m/XtbiG2.jpg]Afbeelding[/url] ] [ [url=m/e6o57I.jpg]Afbeelding[/url] ] Ik heb deze trailer en ben er dik tevreden over. Cheval is een instap merk. De trailers van sommige stalgenoten zien er net wat robuuster uit (dikte plank, afwerking deurtjes) maar als je een rustig stabiel paard hebt dan is dat verder geen probleem. Heb deze nu sinds 2016 en tot dusver geen bijzonderheden bij de jaarlijkse keuring. Ik rij er meerdere keren per maand mee. Het enige is dat de kap wat dof wordt van het buiten staan, maar dat hebben de duurdere polyester merken ook. Vind de trailer lekker ruim, compleet en voldoende verend. Kortom dik tevreden. Bedankt nog voor de reactie! Ik heb de trailer inmiddels al gekocht |
Geplaatst: 28-08-21 09:08 |
SjonnieZ | |
Britt1" [quote="Britt1 schreef Hoi allemaal, ik ben ook op zoek naar een trailer en ga komende week kijken bij een Cheval Liberté Gold 1. Is een 1,5 paards met zadelkamer. Iemand bekend met deze trailer? Benieuwd naar ervaringen. [ [url=m/XtbiG2.jpg]Afbeelding[/url] ] [ [url=m/e6o57I.jpg]Afbeelding[/url] ] Bedankt nog voor de reactie! Ik heb de trailer inmiddels al gekocht Veel plezier ermee! |
Geplaatst: 28-08-21 09:49 |
Daphara | |
Ook belangrijk is om te kijken hoe een betonplex bodem is opgebouwd. Mijn oude Ifor had een bodem die uit 2 betonplex platen bestond van ongeveer gelijke lengte, met de naad precies achter de voorhoeven van het paard.
Toen ik de trailer kocht in 2018 heb ik zelf de bodem gecontroleerd en na de koop ook nog door een specialist laten controleren, de bodem was toen goed. Nu 2,5 jaar en enkele duizenden kilometers later is de bodem rot langs de zijwanden bij de naad tussen de twee bodem platen. Op de bodem lag een losse rubber mat, ik zag het dus pas onlangs toen ik, na een lange rit (en vele ritjes in de weken ervoor), het tussenschot en de mat er voor het eerst in een jaar uit haalde om grondig te reinigen. Toen de mat er uit was zag ik veel water op de naad liggen, dat water kon dus alleen van onderaf gekomen kon zijn tijdens het rijden. Had mijn merrie onderweg geplast, dan was het achterin nat geweest. Dit zijn de rotte plekken nadat het even heeft kunnen drogen. Aan de kant achter de bestuurder, waar ik altijd mijn paarden zet (heb meestal ook maar één van mijn paarden mee), was het nog niet zo rot dat ik er doorheen kon prikken, maar aan de niet-bestuurderszijde Dion ik tot in de helft van de plaat prikken. Er wordt nu een 28 mm dikke bodem in gezet van de sterkste kwaliteit en uit 1 plaat. Ik hoorde van de trailer specialist dat 24 mm bij de meesten de standaard is, maar ik meen (hier) gelezen te hebben dat wettelijk 25 mm moet. Ik heb bovendien Shires en die wegen ook nog wel wat, dus wilde niet bezuinigen op de bodem. Dan kost het maar wat extra, ik laat ook meteen beide zijwanden vervangen, want dat gaat simpeler als de bodem er al uit is en 1 zijwand had al een stuk gerepareerd van voordat ik de trailer gekocht had. Hopelijk kan ik dan weer heel wat jaren vooruit, maar het is een duur grapje. |
Geplaatst: 28-08-21 17:46 |
ikke | |
Daphara schreef Ook belangrijk is om te kijken hoe een betonplex bodem is opgebouwd. Mijn oude Ifor had een bodem die uit 2 betonplex platen bestond van ongeveer gelijke lengte, met de naad precies achter de voorhoeven van het paard. Toen ik de trailer kocht in 2018 heb ik zelf de bodem gecontroleerd en na de koop ook nog door een specialist laten controleren, de bodem was toen goed. Nu 2,5 jaar en enkele duizenden kilometers later is de bodem rot langs de zijwanden bij de naad tussen de twee bodem platen. Op de bodem lag een losse rubber mat, ik zag het dus pas onlangs toen ik, na een lange rit (en vele ritjes in de weken ervoor), het tussenschot en de mat er voor het eerst in een jaar uit haalde om grondig te reinigen. Toen de mat er uit was zag ik veel water op de naad liggen, dat water kon dus alleen van onderaf gekomen kon zijn tijdens het rijden. Had mijn merrie onderweg geplast, dan was het achterin nat geweest. Dit zijn de rotte plekken nadat het even heeft kunnen drogen. [ [url=m/IRiy4S.jpg]Afbeelding[/url] ] [ [url=m/oDsoyK.jpg]Afbeelding[/url] ] Aan de kant achter de bestuurder, waar ik altijd mijn paarden zet (heb meestal ook maar één van mijn paarden mee), was het nog niet zo rot dat ik er doorheen kon prikken, maar aan de niet-bestuurderszijde Dion ik tot in de helft van de plaat prikken. Er wordt nu een 28 mm dikke bodem in gezet van de sterkste kwaliteit en uit 1 plaat. Ik hoorde van de trailer specialist dat 24 mm bij de meesten de standaard is, maar ik meen (hier) gelezen te hebben dat wettelijk 25 mm moet. Ik heb bovendien Shires en die wegen ook nog wel wat, dus wilde niet bezuinigen op de bodem. Dan kost het maar wat extra, ik laat ook meteen beide zijwanden vervangen, want dat gaat simpeler als de bodem er al uit is en 1 zijwand had al een stuk gerepareerd van voordat ik de trailer gekocht had. Hopelijk kan ik dan weer heel wat jaren vooruit, maar het is een duur grapje. Nope, die regels zijn achterhaald. Vroeger was dat een eis maar dat is er al jaren vanaf. De huidige eis is dat de vloer sterk genoeg moet zijn, duh... maar wat en hoe mag je zelf aantonen. De regels waren dat het 24mm moest zijn en 25mm was in die tijd een standaard maat, wat dus meestal in een trailer lag. 24 - 25 mm voldoet echt wel. Het is voor de levensduur belangrijker dat je de plaat goed behandelt. |
Geplaatst: 28-08-21 18:56 |
Daphara | |
ikke schreef Daphara schreef Ook belangrijk is om te kijken hoe een betonplex bodem is opgebouwd. Mijn oude Ifor had een bodem die uit 2 betonplex platen bestond van ongeveer gelijke lengte, met de naad precies achter de voorhoeven van het paard. Toen ik de trailer kocht in 2018 heb ik zelf de bodem gecontroleerd en na de koop ook nog door een specialist laten controleren, de bodem was toen goed. Nu 2,5 jaar en enkele duizenden kilometers later is de bodem rot langs de zijwanden bij de naad tussen de twee bodem platen. Op de bodem lag een losse rubber mat, ik zag het dus pas onlangs toen ik, na een lange rit (en vele ritjes in de weken ervoor), het tussenschot en de mat er voor het eerst in een jaar uit haalde om grondig te reinigen. Toen de mat er uit was zag ik veel water op de naad liggen, dat water kon dus alleen van onderaf gekomen kon zijn tijdens het rijden. Had mijn merrie onderweg geplast, dan was het achterin nat geweest. Dit zijn de rotte plekken nadat het even heeft kunnen drogen. [ [url=m/IRiy4S.jpg]Afbeelding[/url] ] [ [url=m/oDsoyK.jpg]Afbeelding[/url] ] Aan de kant achter de bestuurder, waar ik altijd mijn paarden zet (heb meestal ook maar één van mijn paarden mee), was het nog niet zo rot dat ik er doorheen kon prikken, maar aan de niet-bestuurderszijde Dion ik tot in de helft van de plaat prikken. Er wordt nu een 28 mm dikke bodem in gezet van de sterkste kwaliteit en uit 1 plaat. Ik hoorde van de trailer specialist dat 24 mm bij de meesten de standaard is, maar ik meen (hier) gelezen te hebben dat wettelijk 25 mm moet. Ik heb bovendien Shires en die wegen ook nog wel wat, dus wilde niet bezuinigen op de bodem. Dan kost het maar wat extra, ik laat ook meteen beide zijwanden vervangen, want dat gaat simpeler als de bodem er al uit is en 1 zijwand had al een stuk gerepareerd van voordat ik de trailer gekocht had. Hopelijk kan ik dan weer heel wat jaren vooruit, maar het is een duur grapje. Nope, die regels zijn achterhaald. Vroeger was dat een eis maar dat is er al jaren vanaf. De huidige eis is dat de vloer sterk genoeg moet zijn, duh... maar wat en hoe mag je zelf aantonen. De regels waren dat het 24mm moest zijn en 25mm was in die tijd een standaard maat, wat dus meestal in een trailer lag. 24 - 25 mm voldoet echt wel. Het is voor de levensduur belangrijker dat je de plaat goed behandelt. Ahh, nou liever iets te sterk, dan niet sterk genoeg. Ik moest kiezen tussen 24 mm of 28 mm, dus voor de 28mm gekozen. Als het goed is, worden de zaagranden meerdere malen gelakt en de boel van onder en van boven goed afgekit. Ik heb niet gekozen voor een rubberen giet vloer, ik denk dat ik gewoon de losse rubberen mat hergebruik. Of zijn losse matten extra risico ivm dat er vocht onder kan blijven staan? |
Geplaatst: 28-08-21 19:32 |
MarjanB | |
Ik zou een rubber mat verlijmen en afkitten.
|
Geplaatst: 28-08-21 19:42 |
ikke | |
MarjanB schreef Ik zou een rubber mat verlijmen en afkitten. Ik zou 'm er los in leggen. |
Geplaatst: 28-08-21 20:13 |
Daphara | |
ikke schreef MarjanB schreef Ik zou een rubber mat verlijmen en afkitten. Ik zou 'm er los in leggen. Verlijmen doe ik liever niet, dan had ik beter een gietvloer kunnen nemen. Het is of een “losse” rubberen mat of niets. De mat weegt genoeg en wordt prima op de plaats gehouden door de twee blokken in de vloer van de steunen van het tussenschot. De mat is alleen al wat ouder en heeft op twee plekken een scheur, dus vraag me nog af of ik die beter achterwege kan laten, een nieuwe koop of toch nog deze oude een ronde mee laat gaan. Een nieuwe mat zal ook best prijzig zijn denk ik, helemaal op dit formaat |
Geplaatst: 28-08-21 22:37 |
MarjanB | |
Gietvloer wordt poreus en komt vocht onder waardoor je juist rotte bodems krijgt. Of een losse mat en echt goed bij houden of verlijmen. De goede dealers die ik gesproken heb doen allemaal dat laatste.
|
Geplaatst: 28-08-21 23:01 |
cissy | |
Losse mat kan prima maar die moet er dan wel af en toe uit om de bodem eronder te laten drogen. Als je dat niet doet dan kruipt de urine er alsnog onder en naar voren. Als je paard plast achter dan kan het alsnog naar voren zakken want je trailer staat nooit altijd met de voorkant hoger dan achter. Tijdens het rijden bergafwaarts!/talud bijv kruipt het vocht naar voren.
|
Geplaatst: 29-08-21 09:29 |
fransje23 | |
Een losse mat kun je wel als je de trailer terug zet "open slaan" zodat de bodem meteen kan drogen.
|
Geplaatst: 29-08-21 10:04 |
Xritt | |
Misschien niet helemaal een vraag voor hier.
Heeft iemand ervaring met het behandelen van een polyester kap? Ooit gehoord dat dit met boot was of boot iets…. Kan. |
Omhoog |
Geplaatst: 30-08-21 09:29 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 6 van de 10 [ 250 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Informatief » Vraag-Maar-Raak » [TAO] Transport, Afspraken en Overige |
Inloggen |