Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
fransje23 schreef:Mooi hoor MarjanB!
Ik aan het twijfelen tussen een Böckmann Champion uno C, aluminium met zadelkamer, en een Ifor, HB403.
De Bockmann vind ik mooier en is wat hoger en de zadelkamer is handig maar de Ifor straalt juist weer degelijkheid uit.
Ben er nog niet uit...
fransje23 schreef:De Ifor heeft geen zadelkamer en weegt op papier 767 kg. Is ook 1,5 paards trouwens. De nieuwe Ifor vind ik mooier maar kwam uit op € 9.700 en dat wil ik niet besteden aan een trailer.
Paard weegt 580 (op de weegschaal) en auto mag 1.500 kg trekken dus er is wel wat speling.
Ben daarom ook bewust voor een max van 800 kg gegaan.
fransje23 schreef:Nee, maar heb überhaupt nog niets gekocht alleen gekeken bij de dealer.
fransje23 schreef:Wat trouwens wel bijzonder is, de Bockmann heeft op sommige sites staan dat het gewicht 540 kg is maar in de brochure (en op andere sites) staat 760 kg.
MarjanB schreef:fransje23 schreef:Wat trouwens wel bijzonder is, de Bockmann heeft op sommige sites staan dat het gewicht 540 kg is maar in de brochure (en op andere sites) staat 760 kg.
Dat ligt vaak aan de uitvoering. Met of zonder zadelkamer en begreep van de dealer hier dat ze er in een a en b kwaliteit te krijgen zijn.
SjonnieZ schreef:Britt1 schreef:Hoi allemaal, ik ben ook op zoek naar een trailer en ga komende week kijken bij een Cheval Liberté Gold 1. Is een 1,5 paards met zadelkamer. Iemand bekend met deze trailer? Benieuwd naar ervaringen.
[ [url=m/XtbiG2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/e6o57I.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb deze trailer en ben er dik tevreden over. Cheval is een instap merk. De trailers van sommige stalgenoten zien er net wat robuuster uit (dikte plank, afwerking deurtjes) maar als je een rustig stabiel paard hebt dan is dat verder geen probleem.
Heb deze nu sinds 2016 en tot dusver geen bijzonderheden bij de jaarlijkse keuring. Ik rij er meerdere keren per maand mee.
Het enige is dat de kap wat dof wordt van het buiten staan, maar dat hebben de duurdere polyester merken ook.
Vind de trailer lekker ruim, compleet en voldoende verend.
Kortom dik tevreden.
Britt1"
[quote="Britt1 schreef:Hoi allemaal, ik ben ook op zoek naar een trailer en ga komende week kijken bij een Cheval Liberté Gold 1. Is een 1,5 paards met zadelkamer. Iemand bekend met deze trailer? Benieuwd naar ervaringen.
[ [url=m/XtbiG2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/e6o57I.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bedankt nog voor de reactie! Ik heb de trailer inmiddels al gekocht
Daphara schreef:Ook belangrijk is om te kijken hoe een betonplex bodem is opgebouwd. Mijn oude Ifor had een bodem die uit 2 betonplex platen bestond van ongeveer gelijke lengte, met de naad precies achter de voorhoeven van het paard.
Toen ik de trailer kocht in 2018 heb ik zelf de bodem gecontroleerd en na de koop ook nog door een specialist laten controleren, de bodem was toen goed. Nu 2,5 jaar en enkele duizenden kilometers later is de bodem rot langs de zijwanden bij de naad tussen de twee bodem platen.
Op de bodem lag een losse rubber mat, ik zag het dus pas onlangs toen ik, na een lange rit (en vele ritjes in de weken ervoor), het tussenschot en de mat er voor het eerst in een jaar uit haalde om grondig te reinigen. Toen de mat er uit was zag ik veel water op de naad liggen, dat water kon dus alleen van onderaf gekomen kon zijn tijdens het rijden. Had mijn merrie onderweg geplast, dan was het achterin nat geweest.
Dit zijn de rotte plekken nadat het even heeft kunnen drogen.
[ [url=m/IRiy4S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oDsoyK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Aan de kant achter de bestuurder, waar ik altijd mijn paarden zet (heb meestal ook maar één van mijn paarden mee), was het nog niet zo rot dat ik er doorheen kon prikken, maar aan de niet-bestuurderszijde Dion ik tot in de helft van de plaat prikken.
Er wordt nu een 28 mm dikke bodem in gezet van de sterkste kwaliteit en uit 1 plaat. Ik hoorde van de trailer specialist dat 24 mm bij de meesten de standaard is, maar ik meen (hier) gelezen te hebben dat wettelijk 25 mm moet. Ik heb bovendien Shires en die wegen ook nog wel wat, dus wilde niet bezuinigen op de bodem.
Dan kost het maar wat extra, ik laat ook meteen beide zijwanden vervangen, want dat gaat simpeler als de bodem er al uit is en 1 zijwand had al een stuk gerepareerd van voordat ik de trailer gekocht had.
Hopelijk kan ik dan weer heel wat jaren vooruit, maar het is een duur grapje.
ikke schreef:Daphara schreef:Ook belangrijk is om te kijken hoe een betonplex bodem is opgebouwd. Mijn oude Ifor had een bodem die uit 2 betonplex platen bestond van ongeveer gelijke lengte, met de naad precies achter de voorhoeven van het paard.
Toen ik de trailer kocht in 2018 heb ik zelf de bodem gecontroleerd en na de koop ook nog door een specialist laten controleren, de bodem was toen goed. Nu 2,5 jaar en enkele duizenden kilometers later is de bodem rot langs de zijwanden bij de naad tussen de twee bodem platen.
Op de bodem lag een losse rubber mat, ik zag het dus pas onlangs toen ik, na een lange rit (en vele ritjes in de weken ervoor), het tussenschot en de mat er voor het eerst in een jaar uit haalde om grondig te reinigen. Toen de mat er uit was zag ik veel water op de naad liggen, dat water kon dus alleen van onderaf gekomen kon zijn tijdens het rijden. Had mijn merrie onderweg geplast, dan was het achterin nat geweest.
Dit zijn de rotte plekken nadat het even heeft kunnen drogen.
[ [url=m/IRiy4S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oDsoyK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Aan de kant achter de bestuurder, waar ik altijd mijn paarden zet (heb meestal ook maar één van mijn paarden mee), was het nog niet zo rot dat ik er doorheen kon prikken, maar aan de niet-bestuurderszijde Dion ik tot in de helft van de plaat prikken.
Er wordt nu een 28 mm dikke bodem in gezet van de sterkste kwaliteit en uit 1 plaat. Ik hoorde van de trailer specialist dat 24 mm bij de meesten de standaard is, maar ik meen (hier) gelezen te hebben dat wettelijk 25 mm moet. Ik heb bovendien Shires en die wegen ook nog wel wat, dus wilde niet bezuinigen op de bodem.
Dan kost het maar wat extra, ik laat ook meteen beide zijwanden vervangen, want dat gaat simpeler als de bodem er al uit is en 1 zijwand had al een stuk gerepareerd van voordat ik de trailer gekocht had.
Hopelijk kan ik dan weer heel wat jaren vooruit, maar het is een duur grapje.
Nope, die regels zijn achterhaald. Vroeger was dat een eis maar dat is er al jaren vanaf.
De huidige eis is dat de vloer sterk genoeg moet zijn, duh... maar wat en hoe mag je zelf aantonen.
De regels waren dat het 24mm moest zijn en 25mm was in die tijd een standaard maat, wat dus meestal in een trailer lag. 24 - 25 mm voldoet echt wel. Het is voor de levensduur belangrijker dat je de plaat goed behandelt.
ikke schreef:MarjanB schreef:Ik zou een rubber mat verlijmen en afkitten.
Ik zou 'm er los in leggen.